Lad os tage en lille snak om investeringslån, om at optage/konkurrenceudsætte dem og lignende.
Hvor mange bruger gearing i investering? Og til hvilke investeringer bruges gearing? Inden for boligin
Lad os tage en lille snak om investeringslån, om at optage/konkurrenceudsætte dem og lignende.
Hvor mange bruger gearing i investering? Og til hvilke investeringer bruges gearing? Inden for boligin
Fantastisk emne og også aktuelt for mig. Jeg tænkte på at teste, under hvilke betingelser jeg kunne få 50.000 (tonttua) til en aktiesparekonto. Jeg sendte en ansøgning via Lendo i dag, og i hvert fald de første tilbud har været dræbende med 10+% i reel årlig rente. Lad os se det til ende, men jeg må nok næste gang gå ind i min egen bank for at forhandle ansigt til ansigt. Så råd / andres erfaringer ville være værdifulde for denne by.
Du får et godt og billigt lån i banken, hvis du har sikkerhed. Uden sikkerhed bliver lånet dyrt. Aktier kan også bruges som sikkerhed, men det låser den pågældende konto (og sandsynligvis også OST’en). Aktiers sikkerhedsværdi er i de fleste banker 70%, for udenlandske 50%. Så sikkerhed, sikkerhed, sikkerhed,…Uden dette sker der intet i bankerne.
Jeg har personligt ikke taget et investeringslån, undtagen til min egen virksomhed. Men i stedet tager jeg nogle gange afdragsfri perioder, hvis jeg hellere vil investere på aktiemarkedet end at betale lånet af.
Du kan få et lån til en OK-rente, hvis du har sikkerhed eller bruger instrumenter, der kan bruges som sikkerhed. F.eks. er sikkerhedsværdien for visse produkter 50 %-80 %…
Kan ikke bruges som sikkerhed.
Kan jeg bruge kredit på en aktiesparekonto?
Du kan også bruge kredit i dine investeringer på en aktiesparekonto, men kreditten skal stamme fra en kreditaftale, der er knyttet til en aktie- og fondsportefølje, dvs. en værdipapirkonto. Dette betyder, at ejerandele på en aktiesparekonto ikke kan bruges som sikkerhed for en handelskredit, men sikkerheden vil være ejerandelene på den værdipapirkonto, som kreditaftalen er aktiveret på. I så fald vil renterne på handelskreditten også blive opkrævet fra værdipapirkontoen og ikke fra aktiesparekontoen. Begrænsningerne for handelskredit skyldes lovgivningen vedrørende aktiesparekonti. -Nordnet
{“content”:“Jeg har lige så meget boliglån som aktieinvesteringer. Det betyder, at min portefølje i praksis er 100% gearet. Renten på lånene er i øjeblikket 0,088% og 0,517%. Det er nok svært at finde billigere investeringslån. Planen er at ansøge om afdragsfrihed så længe som muligt, når det markedskollaps, alle forudsiger, endelig begynder.”,“target_locale”:“da”}
Du mener nok, at den er uendeligt gearet og endda mere end det
Jeg sender snart et par låneanmodninger ind til forskellige banker, så må vi se, hvilke tilbud der kommer ind. Så vil jeg liste dem her til diskussion.
Hvis nogen for nylig har spurgt om tilbud eller endda taget et investeringslån (specifikt med henblik på at købe aktier), så del venligst margener og lånebetingelser.
Selv private virksomheder begynder at anvende den nye IFRS-standard. Så får udlejere lån, når leasingforpligtelserne på et tre årtier gammelt hus fortsætter i et halvt århundrede endnu ![]()
P.S. hvis du ikke har en bolig eller anden fast sikkerhed, er det unødvendigt at kontakte banken
Sikke en interessant start. Jeg har selv i årevis drømt om at få en investeringslåneaftale som et bullet-lån, hvis nu den store nedtur skulle begynde derfra engang. Så kunne jeg begynde at købe aktier med en lidt større hånd. Problemet med den enorme kontantbeholdning er, at den sænker porteføljens procentvise afkast. Hos Nordnet forbliver renten derimod rimelig, hvis lånebeløbet er helt minimalt. Men selvfølgelig bruger jeg en superkredit lige nu alligevel.
Nu hvor jeg har solgt min portefølje af udlejningsejendomme tom i løbet af de sidste par år, er jeg især interesseret i lån, hvor jeg ikke behøver at pantsætte nogen boliger. En “låneportefølje” kan dog være pantsat, så længe handlen med de aktier ikke er for begrænset. Jeg ville tro, at hvis man sælger en aktie, er den kontante pantsætningsværdi 100 %
og aktierne kan så være f.eks. 70 %. Så hvis jeg ansøgte om et lån på 100.000 euro og overførte et par titusinder til det som supplement, ville jeg få en lidt stejlere gearing i tilfælde af en mulig økonomisk krise.
Jeg venter spændt på, hvad folk svarer ![]()
Jeg har et boliglån og et investeringslån.
Boliglånsmargin på 0,55 og investeringslån på 1,2% – minus 12 måneders euribor. Bonusser til forsikringer mv. for begge.
Virksomheden har kontanter og god mulighed for at optage gæld, hvis det skulle blive rigtig slemt…
Lille opdatering. Min egen bank kom med det bedste tilbud: 3,5 %. Dette var uden sikkerhed. Beløbet var 50.000.
Den nederste kunne være
Hvis lejligheden er som sikkerhed, er det ikke værd at acceptere mere end 1% rente. Jeg har 0,99%, men der er taget lån til under det.
Jeg har ikke sat mig ind i dem uden sikkerhed, så 3,5% lyder acceptabelt i forhold til det.
Hvis en lejlighed er pantsat i et andet lån og har været det i længere tid, er det værd at tjekke pantets værdi. Hvis den er steget, kan du nemt få mere sikkerhed for lånet. Det er ikke altid nødvendigt at have sikkerhed for hele lånet, hvis du har et godt bankforhold.
{“content”:“Når man investerer for lånte penge, skal man være forsigtig. Volatilitet bliver en reel risiko. Hvis du har 100.000 euro i gæld, der er investeret i aktier med en belåningsværdi på 50 %, skal du først og fremmest have 50.000 euro af dine egne penge som sikkerhed. Hvis aktiekurserne falder, vil banken udstede et margin call, hvilket betyder, at de aktier, der er taget som sikkerhed, ikke længere dækker lånet. Mulighederne her er enten at tvangsælpe aktierne med tab eller at overføre yderligere sikkerhed for at dække lånet. \n\nJeg tror, at de, der købte Nordea-aktier for 10 euro med lånte penge i håb om udbytte, blev brændt, da kursen faldt til omkring 5,20 euro. På papiret skulle et udbytte på 5 % dække en lånerente på 1 %, men det er mere kompliceret. Der kommer ingen udbytteindtægter, når aktierne skal tvangssælges, og efter tilbagebetaling af lånet er der ikke længere nogen egenkapital. \n\nAktierne er alligevel så dyre nu, at jeg ikke ville turde spille med gæld.”,“target_locale”:“da”}
3,5 % rente uden sikkerhed lyder næsten billigt. Hvis man vil geare porteføljen betydeligt, mener jeg, at man skal have en bolig eller anden fast ejendom som sikkerhed, så renten helst ligger under 1 %. Porteføljen i sig selv som sikkerhed er en ret risikabel affære.
Volatil sikkerhed som f.eks. aktier er ikke godt. Boligens værdi svinger ikke på samme måde, så det er værd at bruge den, hvis det er muligt.
At investere på kort sigt er ikke en ‘walk in the park’, så hvis vi vender tilbage til udgangspunktet, vil jeg bestemt ikke anbefale at investere med gæld til hvem som helst. Især ikke hvis man kun har 0-5 års investeringserfaring. Det kan på den ene eller anden måde give bagslag. Overraskende og hurtigt. Man bør altså som minimum have en plan-b og plan-c ud over plan-a.
Hvad angår sikkerhedsstillelse, kan både boligen og aktieporteføljen i princippet falde i værdi. Aktiernes volatilitet er taget i betragtning, idet deres sikkerhedsværdi beregnes med en lavere procentsats. Og der kan også opstå overraskelser i forhold til boligens værdi. Heller ikke de er fuldstændig beskyttet mod volatilitet. Nu er priserne bare steget i lang tid, i hvert fald i vækstområderne.
Jeg husker stadig min afdøde fars kommentar fra 80’erne om, at boligpriserne aldrig havde faldet. Og starten af 90’erne beviste undtagelsen fra denne regel. Jeg er bestemt ikke nogen
- mere en rationel optimist
- men dette er altid i mine tanker, når nogen siger, at det-eller-det ikke kan ske. Så husk planer a, b og c
![]()
![]()
![]()
Jeg overvejede at tage et investeringslån henkastet sommeren 2018. Primært var Nordnets Superlån under overvejelse. Det blev dog ikke til noget, da betingelserne for den lave rente på Superlånet krævede en ret jævn spredning af porteføljen. Jeg foretrækker hellere at tage en klar holdning til en virksomhed og vil omvendt ikke tænke på porteføljens spredning ud fra prisen på et investeringslån. På den anden side tænkte jeg over min egen karakter og konstaterede, at jeg i denne sag vælger vejen med mindre risiko og mindre afkast. +Anskaffelse af en ejerbolig er endelig begyndt at blive aktuel, og jeg ønsker at starte finansieringen af den fra bunden, når jeg alligevel ikke har andre lån.
Et investeringslån passer sikkert mange og giver bedre afkast. Jeg selv stræber dog efter at minimere mængden af gæld i mit liv gennem investering, så det kan være, at jeg også fremover bare holder mere kontanter.
{“content”:“Jeg ville måske selv tage lånet, hvis mine kontanter begyndte at løbe tør, når kurserne faldt, og kurserne var faldet meget i forhold til min egen vurdering, og jeg stadig havde en stabil indkomst, men ikke rigtig penge i øjeblikket.\nSå kunne jeg købe endnu billigere.”,“target_locale”:“da”}