Hvor meget gearing har du i porteføljen?

Mange begynder at have ret store porteføljer. Jeg er selv ret tilbageholdende med at bruge gæld til aktieinvestering, og min porteføljes værdi er omkring 95.000 euro uden gæld. Hvordan bruger andre lånte penge? Er jeg dum eller klog, når jeg ikke tager risikoen​:smiley:

5 Synes om

Ingen gæld udover parcelhuset.

Der er ingen anden gæld end den på min egen lejlighed.

1 Synes om

Ti procent var i foråret stadig oven i egenkapitalen, men jeg har sænket den til nul. Jeg har selvfølgelig et boliglån på omkring porteføljens værdi.

1 Synes om

Rent aktiebaserede investeringslån udgør lidt over 10 % af porteføljen. Modulight- og Inderes-udbudene frister mig lidt til at hæve det til 20 %.

1 Synes om

Der er 850k€ i fri gearing. Ellers en gældfri fyr.

Siden koronakrisen har jeg kørt ret meget med all-in og 50/50 gearing. Jeg øgede gearing i takt med, at opo voksede.

Nu tager jeg den med ro, det er for surt.

21 Synes om

Alle gæld betalt, ingen stress

4 Synes om

10,5% eller 20k€. Jeg har dog mere kontanter end gæld, men jeg foretrækker at investere med gæld, da det er så billigt. Jeg afbetaler gælden med kontanter, hvis det er nødvendigt. Ellers lader jeg udbytter og salg afbetale den.

Edit: Jeg glemte også at sige, at jeg forsøger at holde gearing omkring 10%, i hvert fald med disse renteniveauer. Når porteføljen vokser, og jeg finder en god mulighed, vil jeg geare mere.

1 Synes om

Jeg har undret mig over, at der i tråden “mine porteføljer er åbne” er et par tilfælde, der startede med at investere i foråret 2020, og deres porteføljer er nu over en million. Uanset hvor billigt de har købt, må de have haft en god mængde kontanter i lommen, med eller uden gæld.

4 Synes om

Det ramte mig ikke personligt, men da jeg i min bekendtskabskreds så virkningen af 90’ernes depression på skyldnere og især kautionister, valgte jeg at lade gældsanliggenderne ligge i det sidste årtusinde. Ingen gæld, let skridt.

16 Synes om

Idéen med tråden er ikke at være misundelig, men at være interesseret i, hvilken gældsgearing folk bruger…

1 Synes om

Boliglån ca. 60.000. Jeg forsøger at holde en gearing på 20-30% i porteføljen hele tiden. Dette ville kræve et fald på ca. 60% for at et margin call ville finde sted, men i en nødsituation ville jeg kunne tilføje lige nok fra nødbesparelser eller kreditkort for at undgå et margin call. I øjeblikket forsøger jeg usædvanligt at reducere mængden af gearing af personlige årsager, ikke på grund af markedssituationen.

1 Synes om

Gæld til aktier fra aktieporteføljen maks. 10 %. I øjeblikket under 2 %. Gæld er bror, når aktierne stiger. Fjern kusine, når de falder.

2 Synes om

På nuværende tidspunkt er der 2% gearing i aktieporteføljen. Jeg har yderligere 2% lånt af min kone, da jeg skulle have penge hurtigt under forårets dip. Det er meningen, at lånene skal nulstilles, så snart Kamux, TietoEvry eller Embracer vågner op. Eller ved at spare op i tre måneder.

Jeg har 81% lån på boligen. Dette har jeg ikke afdraget på overhovedet.

2 Synes om

I øjeblikket er gælden i porteføljen 0%, men situationen vil sandsynligvis ændre sig snart, når den øvrige gældssituation begynder at være for god.
En person i den arbejdsdygtige alder skal have en vis gæld for at bevare arbejdsmotivationen.

5 Synes om

Jeg har selv brugt denne Erkki Sinkko-stil, hvor gælden er 0 €. Fra hver konto sætter jeg 500-700 € i et par kvalitetsvirksomheder… nu er jeg begyndt at interessere mig for gælds gearing (velkavipu)…

2 Synes om

Lånet er kun mod ejendommen. Gæld udgør ca. 18 % af husstandens samlede kapital. Ejendommen er inkluderet i kapitalen.

Jeg har stadig lidt boliglån tilbage og afbetaler det med små månedlige rater, når renten er lav. Min portefølje har i øjeblikket meget lidt gearing, ca. 1,5 %, som jeg kan betale af med det samme, hvis det er nødvendigt.

Anders Oldenburg er den klogeste finske investor, jeg kender. (Selvfølgelig helt subjektivt.) Han anbefaler ingen at have en gearet portefølje, da det ikke giver risikokorrigeret merværdi til porteføljen. Derudover påpeger han, at virksomheder i sig selv er gearede i det omfang, virksomhedernes ledelse finder bedst. Lidt mere omfattende her: Vko 45/17: Velka/”vaihtoehtoiset” – Seligson

Citat fra slutningen:

”Hvis en aktieinvestor alligevel absolut ønsker at overveje gearing, ville jeg i det mindste anbefale, at man først investerer i 10-15 år uden gearing, for at se hvordan markederne svinger i forskellige situationer. I de seneste år har aktiemarkedets udsving kun været omkring en tredjedel af det normale, og det skal man i hvert fald ikke lade sig narre af. Hvis man derefter, på baggrund af langvarig investeringserfaring, stadig ønsker at overveje gearing, så kan en diversificeret aktieportefølje måske tåle 10% gearing. Men jeg tror, at for de fleste af os forsvinder lysten til at øge aktieporteføljens risiko, eller i det mindste mindskes, med erfaringen.

Alle kan blive rige – bare man ikke har for travlt.”

37 Synes om

Jeg er stort set enig, bortset fra punktet “til ingen” for de fleste, ja. At investere udelukkende i direkte aktier er allerede en meget risikabel affære. Jeg ved ikke, hvor mange fra dette forum, der har stiftet bekendtskab med Harry Markowitz’ moderne porteføljeteori, men lad os tænke over det på denne måde.

En investor ønsker “bedre afkast”, men er “risikoaversion”. Der er muligheder for at skalere investeringer til en mere koncentreret model.

Væk fra MCW-fonde mod en faktorportefølje, hvor man vælger de faktorer, man tror på. Værdi, SCV (small-cap value), rentabilitet og momentum er de, jeg selv vælger. Ud over dette tilføjes obligationer til porteføljen. Ja, jeg ville meget hellere geare en sådan portefølje end at investere 100 % udelukkende i direkte aktier. Man behøver kun én Alibaba med en stor vægt i porteføljen, og afkastet ville være ødelagt.

Den forventede afkast er højere end med en 100 % MCW-portefølje. Den risikojusterede forventede afkast er højere end med 100 % direkte aktier. Personligt anser jeg ikke volatilitet som en risiko. Jeg anser det for en risiko, at jeg ikke har nok penge, når jeg går på pension.

Hurtige, morgenmørke tanker, uklart udtrykt.

7 Synes om