Investering för närstående

Har andra erfarenheter och hur har ni löst dilemmat? Det är förmodligen ett ganska typiskt fall att en framgångsrik investerares närmaste krets frågar efter tips eller hjälp med portföljförvaltning. Å andra sidan gör det ont i själen om till exempel släktingar eller nära vänner har sina pengar i någon bedrägerifond med höga avgifter eller på ett bankkonto med nollränta.

Å andra sidan är investeringar enligt mig till stor del psykologi, och till exempel mitt eget beteende och min risktagningsförmåga förändras helt om jag skulle investera någon annans pengar. En gång investerade jag en summa för min mammas räkning, då pengarna verkligen hade legat på bankkontot, men även detta kändes lite som att det fick vara sista gången. Jag kan hantera att förlora mina egna pengar, men inte mina näras.

Ibland har jag funderat på att om man för en investeringsdagbok, så kan man ju öppna den för andra med orden att läs mina motiveringar och följ med om du vill, men besluten och dina pengar är alltid dina egna. Jag har ibland försökt prata om investeringar med dem som frågar, men mina långa utlägg intresserar inte människor som inte är intresserade av investeringar själva, utan bara vill ha lätta pengar. Vanligtvis konstaterar jag bara lakoniskt att ni ska investera i en indexfond.

26 gillningar

Investeringsstrategin är det mest problematiska här. En partner är i princip i samma åldersgrupp, så man kan bygga en portfölj med samma investeringshorisont. Om man själv är 30 år och föräldrarna är över 50, då får man verkligen börja fundera. I mitt fall skulle man oundvikligen avvika långt från sin egen strategi. Än mer om någon eventuellt vill använda sina investeringar för konsumtion.

Inte särskilt lätt. Det krävs tillräckligt intresse för investeringar för att man ska förstå något. Jag har konstaterat samma sak.

1 gillning

Jag rekommenderar alltid indexfonder till mina nära och kära. Det är ångestframkallande när ett par vänner som följer mig på Shareville papegojlikt härmar min handel utan att ens ta reda på något om företagen, för att inte tala om att deras mål och risktolerans är helt annorlunda än mina egna. Jag har övervägt att avsluta hela min Shareville-portfölj på grund av detta.

17 gillningar

Ibland frågade jag en vän om råd om investeringar, han länkade till någon sida… Det kan ha varit denna, den ser åtminstone bekant ut.

Om du inte är intresserad av att investera, så är indexfonder, eller att riskera små summor i krypto, bra alternativ. I detta och många andra saker är det svårt att lyckas med något som inte intresserar dig.

1 gillning

Här är det lite riskabelt att investera andras pengar, för om det går på minus eller om något går fel, så glömmer man det aldrig.

Jag har också rekommenderat att investera i indexfonder, men det verkar som om alla har samma sång “För liten avkastning” och direkt vill hitta sju rätt och gå från “trasor till rikedomar” över en natt. Men om det är svårt för analytiker att förutsäga aktiekurser så…

Min egen make är ett perfekt exempel på “allt nu och genast till mig” investering. Hen började investera i en finsk indexfond strax efter mig. När pengarna som lagts i fonden hade sjunkit och avkastningen var negativ, var hen på väg att sälja allt, eftersom “det blir ingen avkastning från detta”. Jag förbjöd hen att sälja ännu och sa att om pengarna försvinner från fonden, är förmodligen hela Finland bankrutt. Sedan slutade hen investera i fonden och sålde slutligen andelarna, och konstaterade att det hela var dumt. Och rekommenderade mig att sälja mina egna aktier när de då var på minus vad gäller avkastning. För närvarande är makens enda aktieinvestering denna bostad och jag har samma bostad + pengar på aktiemarknaden, där jag har lyckats dubbla mitt kapital. Visst, imorgon kan alla vinster som gjorts idag vara förlorade, inklusive kapitalet.

3 gillningar

Fyra års ihärdigt arbete har äntligen burit frukt och mina resultat har övertygat även min fru, som vi idag öppnar ett AOT för. Nu ställer jag en nybörjarfråga: hur hanterar ni era närmaste aktieportföljer, köp- och säljorder? Jag har förstått att det är flera här som gör detta. Använder ni era makars bank-ID:n eller kan administrationen också göras med fullmakt? Tack för hjälpen.

Åtminstone med OP kan du hantera aktiekonton för din make/maka och dina barn, när dessa personer ger en fullmakt att förvalta tillgångarna, det vill säga för värdepappershandel. Aktiekontona och de egna kontona som är kopplade till dem är synliga för mig. För att delta i en notering krävs en egen order från de berörda parterna. Lätt åtminstone med ett normalt aktiekonto!

1 gillning

Inget, och jag förstår inte varför någon skulle göra det. Om en släkting inte nöjer sig med att få se indexkurvan och den avkastning som kan uppnås med den, samt månatliga insättningar i ett par fonder, då får de ta reda på mer om aktier och fundera på vad de vill satsa på. Jag skulle inte börja köpa aktier med andras pengar eftersom de får avkastning även från passiva investeringar.

För barnens räkning lägger jag deras presentinsättningar/“tiokronor i månaden” i indexfonder.

Man ska aldrig ge ut sitt bank-ID till en annan person, då det i praktiken innebär att man överlämnar sitt pass och sin namnteckning, med skillnaden att den andra parten inte vet om det är Matti eller Maija i andra änden.

Fullmakter och elektroniskt registrerbara fullmakter borde räcka för att sköta alla nödvändiga ärenden. Till exempel kan bankernas värde- och aktiesparkonton (OSK) säkert hanteras med fullmakt. I dessa fall är det också möjligt, beroende på banken, att med fullmakt ställa in begränsningar så att inte allt är möjligt. T.ex. att den andra parten endast kan använda medel som finns på ett konto kopplat till aktiesparkontot (AOT), vilket innebär att överföring av pengar till en investering fortfarande ligger under personens eget beslutsfattande.

6 gillningar

Min äldre släkting bad mig investera hans överskottspengar, eftersom de inte genererar något på sparkontot. I början hade jag en vanlig riskdiskussion och betonade att pengarna kunde förloras och att jag inte är någon professionell. Han är dock tillräckligt förstående och sa att det är en del av spelet.

Så, riskbetoning och att skapa någon form av plan. Ibland ringer han och frågar vad vi ska göra när ett företag dyker upp i nyheterna. Svaret har alltid varit detsamma, “ingenting” och en eventuell liten kommentar. Aktierna är alltså i princip för evigt på “hold”, som ett arv efter honom, men om han av någon anledning vill sluta har jag sagt att det är helt upp till honom att bestämma.

8 gillningar

Tro, hopp och kärlek bör lämnas åt sidan när det gäller investeringsverksamhet.

Detta är redan en utmärkt avkastning jämfört med pengar som ätits upp av inflationen och ligger stilla. Att investera i vilket ”plus-märkt” instrument som helst med en förväntad avkastning är ett plus. I indexfonder (t.ex. S&P500) spelar Macy’s eller andra inte så stor roll… Sopor sjunker till botten med tiden och nytt och storslaget stiger med åren. En plats i indexet måste förtjänas. Företagsrisken är liten när diversifieringen är stor.

Åh pojkar, om bara varje finne förstod detta. Då skulle inte nästa generation behöva stå vid socialkontorets lucka.

3 gillningar

Man kan absolut inte kalla mig en framgångsrik eller erfaren investerare, men trots det har några nära och kära bett om hjälp att komma igång med investeringar. Jag gjorde det mycket tydligt att jag inte får rekommendera några specifika investeringsobjekt, men istället rekommenderar jag varmt att börja investera. Åtminstone ett par långvariga lotto-spelare började sedan med indexinvesteringar när vi tittade lite på graferna, hur mycket som går till lotto och hur mycket det skulle kunna innebära i en indexfond. Även lottospelandet upphörde samtidigt, förlåt Veikkaus.

Utöver detta har jag fullmakt till barnens och makens/makans AOT-konton via Nordnet, och de sätter nu automatiskt in pengar på index varje månad. Så det blir ingen aktiv handling, förutom att jag ibland visar dem grafer över deras kontons utveckling. Dottern är åtminstone entusiastisk när “pengar kommer till pengar” :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Ingen kan veta vad som kommer att hända i framtiden. Vissa kan lura sig själva att tro att de vet vad som kommer att hända. Marknaden har en konsensusuppfattning om vad som komma skall, och man kan läsa om denna uppfattning från ekonomiska experter. När du köper aktier är du mer optimistisk än konsensus. När du säljer är du mer pessimistisk än konsensus. I mars 2020 var konsensus att detta skulle bli en årslång depression, värre än finanskrisen. Man visste inte om centralbankernas åtgärder skulle hjälpa överhuvudtaget. Konsensus hade fel och de som köpte aktier hade rätt. I januari 2020 var corona ett problem i Wuhan, och konsensus sade att detta bara skulle orsaka små störningar i leveranskedjorna. Konsensus hade fel och de som sålde aktier hade rätt. Vad du än gör, har du någon tro om framtiden. Konsekventa människor har en samstämmig syn och allokering.

2 gillningar

Jag har själv investerat min 18-åriga brors pengar. Han är väldigt flitig (de två senaste månaderna 320h + 320h), men har inte tid/intresse för aktieinvesteringar. För närvarande är 20 000 € investerat och saldot är 28 000 €, vilket innebär en avkastning på 8000 € under året. Naturligtvis har jag sagt att man måste vara beredd att förlora alla pengar om man ger sig in i det här spelet. Portföljen har utvecklats till att likna min egen portfölj, med undantag för de mer riskfyllda investeringarna.

3 gillningar

Jag insåg redan för år sedan att det är det dummaste man kan göra att ge gratis investeringsråd till vänner/släktingar. Om ditt heta tips ger dem till exempel 30 % avkastning, bedömer de att det var så det skulle gå, eftersom den store förståelsen rådde dem så. Inget tackord. Om det däremot blir en förlust, får du skulden och i värsta fall brister relationen med den rådgivne permanent. En gång krävde någon till och med ersättning för sina förluster, trots att jag hade förklarat att det handlade om en högriskinvestering.

Så ge inte råd, utan hänvisa personen i fråga till en professionell. Råden kan vara sämre, men åtminstone får de skit på sig som betalda.

Man kan alltid ingå ett avtal om denna rådgivning. Jag tjänade ganska bra på sådana på 90-talet.

14 gillningar

Var och en får göra vad de vill med sina pengar. Man ska inte stressa över andras pengar, än mindre om resultatet inte behagar. Man ska inte förstöra vänskaps- eller familjerelationer på grund av pengar.

2 gillningar

Av intresse frågar jag er som förvaltar era närståendes aktieportföljer. Har portföljerna samma investeringsplan, görs företagsvallningarna på mycket olika grunder, eller känns det som att er egen aktieportfölj och er närståendes aktieportfölj speglar varandra ganska mycket och att liknande grunder används vid företagsvallningarna?

1 gillning

Min make har äntligen börjat investera igen, och åtminstone för tillfället utför jag transaktionerna på hans begäran. Och jag berättar om de olika alternativen. Det första köpet är detsamma som jag har i min egen portfölj, och jag kan tänka mig att han i början upplever det som säkrare att köpa det jag själv har.

3 gillningar

Jag har agerat portföljförvaltare åt mina föräldrar, men lyckligtvis med en ganska blygsam summa. Aktierna i mina föräldrars portfölj finns även i min egen, men tidshorisonten är helt annorlunda, liksom risktoleransen, så där finns bara de säkraste och tråkigaste aktierna från min egen portfölj.

3 gillningar

Min fru, som bad mig börja investera hennes pengar så snart hon tog examen och började tjäna mer, har börjat komma på bättre tankar sedan jag visade henne portföljen under dessa normala dagar sedan januari-rallyt. Jag tror att vi kommer att sluta med månatligt indexsparande för hennes del :money_mouth_face:

4 gillningar