Överallt predikas det om hur man borde börja investera så tidigt som möjligt på grund av ränta på ränta-effekten. Alla har dock inte hört detta budskap i tid, och investeringsstarten har skjutits upp till en senare ålder av olika skäl. Om orsaken har varit okunskap, livssituation eller något annat – svårt att säga.
I mitt eget fall fanns det säkert flera orsaker. Jag var medveten om aktie- och fondinvesteringar redan för 20–25 år sedan, men jag upplever inte att jag fick tillräckligt bra vägledning gällande risk- och avkastningsförväntningar för fonderna. Jag minns att när jag någon gång erbjöds bankens fonder, var de namngivna efter risknivåer. Självklart valde jag det alternativ med lägst risk, men jag tröttnade på det eftersom det inte gav någon avkastning, och jag tog ut pengarna. För cirka 20 år sedan tvingade banken mig också nästan att teckna en pensionsförsäkring, där jag satte in några tiotals euro i månaden fram till för några år sedan.
Mitt eget liv mellan 25 och 40 års ålder kretsade kring barnafödslar och en hektisk familjevardag. Ibland var jag ledsen över att inget blev sparat, och när en större utgift dök upp, täcktes penningbristen med kreditkort. Inga betalningssvårigheter uppstod i sig, men pengarna tog nästan alltid slut före nästa lönedag. Vid något tillfälle tillkom även familjesemestrar, som jag betalade med kredit, men jag gjorde bara minimiamorteringar – jag förstod då inte hur mycket räntor som ackumulerades.
Uppvaknandet skedde för 4–5 år sedan, som drygt fyrtioåring. Jag började göra en ekonomisk översyn och övervaka vart mina pengar tog vägen. Jag började läsa bloggar, titta på videor och blev intresserad av investeringar. Jag lyckades betala av kreditkortsskulderna, och pengar började bli över för att spara. Jag byggde upp buffertar och började investera. För närvarande ser situationen ungefär så här:
Fonder, aktier, kontanter och pensionsförsäkring: 33 000 €
Övrigt (andel i en lägenhet/arbetsgivarens fond): 25 000 €
- egen bostad, som fortfarande har lite skulder
Vad söker jag med sparande och investeringar? Psykiskt välbefinnande har fått ett stort värde. Jag märker att jag inte längre stressar över oväntade utgifter alls. Nu är jag snart femtio, så det finns fortfarande gott om tid att låta pengarna växa. Jag kommer inte att nå en miljonportfölj, inte ens en halv miljon. Kanske 200 000–250 000 € är ett realistiskt mål. Målet är att bygga upp extra inkomster för pensionsåren – beräkningarna visar att cirka 1000 €/månad skulle kunna vara möjligt. Kanske det viktigaste är dock det jag själv inte fick hemifrån. Jag har uppmuntrat mina egna, nu vuxna barn att investera, och båda har haft portföljer i flera år. Jag hoppas att de tar till sig rådet och fortsätter att investera långsiktigt.
Jag tror att det finns andra likasinnade på detta forum som har upptäckt sparande och investeringar först efter fyrtio. Vart kan man nå, även om man har “slösat bort” de viktigaste investeringsåren? Hur började du, vilka är dina mål och var är du nu?