Investeringstips & markedsmanipulation

Dette er mit første indlæg på forummet, og det har været en lille tærskel at skrive det. Jeg har fulgt forummet ganske lidt, og jeg er heller ikke nogen veteran som investor. Jeg kan heller ikke sige, om der er en rød tråd i dette indlæg, som ville være nyttig for andre, eller om jeg kan forklare min tankegang tilstrækkeligt.

Jeg arbejder i et finsk børsnoteret selskab, hvis ejerskab, ifølge mine seneste oplysninger, er ret solidt på finske hænder. Selvom jeg ikke er omfattet af insiderlovgivningen, arbejder jeg i en stilling, hvor jeg nogle gange har bedre information om visse forhold end markedet, og derfor er jeg nødt til at skrive dette anonymt og undlade at afsløre mere om det pågældende selskab. Jeg kan derfor ofte ikke handle med min arbejdsgivers aktier, og i øjeblikket er min position 0 aktier. Jeg anser den nuværende værdiansættelse for at være et godt stykke over, hvad jeg forventer af mine investeringer. Det kan være, at jeg tager fejl i denne sag, da det er sket tusindvis af gange.

Det er meget interessant at følge forumets diskussioner om det pågældende selskab, og jeg tager absolut hatten af for de analyser, der er lavet af selskabet baseret på kvartalsrapporter og offentlige meddelelser. I dem er der nogle gange set ting, der også har bragt mig nye indsigter. Jeg antager, tror og håber, at forfatterne har skrevet dem ærligt baseret på offentlig information, og at der ikke har været tale om en insider, der f.eks. har ønsket at presse aktiekursen op.

Udover at der på forummet ses kvalitetsanalyser, ser man også indimellem spekulationer, der rammer fuldstændig ved siden af. Skønene er fuldstændig overdrevne og urealistiske. Nogle gange er det let at se, hvordan man ved at lægge visse ting sammen har kunnet nå et sådant resultat, selvom resultatet måtte være forkert. Men den egentlige pointe er, at dette forum efter min mening har en enorm indflydelse på virksomhedens aktiekurs. Hvis aktien er steget eller faldet “uden grund”, som ofte er tilfældet, kan man som oftest her læse, hvem der har spekuleret i hvad, og hvor mange der så har fulgt trop – uanset om spekulationerne har været fornuftige ud fra mit perspektiv eller ej.

På den anden side har jeg ikke kunnet undgå tanken om, hvor let det ville være at manipulere virksomhedens aktie, f.eks. i hype and dump-stil. Jeg anklager ikke nogen uden beviser, men hvis jeg var ejer-direktør, ville jeg hævde, at det ville være ekstremt nemt uden at begå en egentlig forbrydelse, eller i det mindste uden at blive fanget. Hvis jeg nu tager et eksempel, så overvurderer børsen (kraftigt) fremtidige forventninger, og hvis der er det mindste antydning af eksponentiel vækst, belønnes det med en betydelig værdistigning. Hvis jeg ville opnå noget sådant, ville det være ret billigt at ansætte en deltidsstuderende i Stockholm, London og Paris til at trille tommelfingre og derefter fortælle, at virksomheden har etableret kontorer på de pågældende steder med det mål at opnå markedsandele derfra i de kommende år. Derefter skal der kun en i og for sig sand nyhed til, at den første leverance er foretaget til udlandet (uanset hvor ubetydelig den er økonomisk eller på anden måde), så vil nogen allerede regne ud, at en erobring af Europa er forestående, og aktiekursen vil springe tyve procent.

Det mere ubehagelige er, at jeg ikke direkte kan rådgive om, hvordan man undgår det. Jeg personligt vil se beviser fra virksomheden i form af udbytte og ønsker ikke kun at stole på direktørers glatte udtalelser i interview med Inderes-analytikere. Det føles som om, at en urentabel forretning så let kan forklares med vækst. Foretager man et par virksomhedshandler om året, finder man en begrundelse for, hvorfor resultaterne ikke er sammenlignelige (der kommer engangsbeløb og andet). Det ville være dejligt, hvis man kunne sige, at det er værd at se på direktørers tidligere foretagender, når man vurderer deres troværdighed og ærlighed, men det er jo ikke så let eller altid muligt.

Hvilke tanker vækker indlægget?

51 Synes om

Det, der irriterer mig en smule, er allerede den forfærdelige hype omkring mange aktier, og diskussionen er flyttet til et niveau, hvor man siger “det var en god investering, kursen steg +15% på en uge” uden nyheder.

Jeg ville virkelig ønske, at diskussionen forblev om selskabsrelaterede emner og ikke gik over til investering og diskussion i stil med wsb (WallStreetBets). Desværre har dette været tidsånden på foraene i et stykke tid nu.

Jeg synes ikke, der er noget galt med at drage fordel af hype, jeg ville bare ønske, at hypen ikke blev fodret for meget. Det er jo helt usædvanligt, når man kan få legendariske +500% hype-stigninger.

9 Synes om

Sådanne tanker, at det var en teaser, og jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at jeg ikke var interesseret i at kende virksomheden.

Det er indlysende, at der er flere ansatte i din stilling i mindre børsnoterede selskaber.

15 Synes om

Helt enig med de foregående. På den finske børs ser man hvert år helt klare overtrædelser og udnyttelse af insiderinformation, men hvordan beviser man det? Ingen er interesseret.

8 Synes om

Ja, det er nok den barske sandhed for mange børsnoterede virksomheder, at hvis investorerne vidste, hvad virksomhedens ansatte ved, ville aktierne ryge på salgslisten med en flueklappers hastighed, og de ville endda tørre sveden af panden.

En bekendt arbejder i et børsnoteret selskab, og det ville sandsynligvis være et af de sidste selskaber, han selv ville investere i.

7 Synes om

Måske skal jeg stadig fremhæve mine egentlige pointer lidt mere. Specifikt hvor stor betydning dette forum har for visse aktiekurser. En passende analyse kan hæve eller sænke en virksomheds værdi betydeligt. Den behøver ikke at være “korrekt” i sit indhold, men når tilstrækkeligt mange tror på den og handler ud fra den, bliver den en selvopfyldende profeti. Når en troværdig part sætter et kursmål på 1,5x den nuværende værdi, og tilstrækkeligt mange handler ud fra det, så opnås det, selvom fundamentalerne ikke har ændret sig. Dette kan bruges både bevidst og uforvarende.

7 Synes om

Sikke en vild åbning! Jeg kan sympatisere med dig, for jeg har oplevet en lignende situation, og da jeg læste tråden om “mit eget firma”, virkede det som om, at 99% af indlæggene var rent nonsens og misforståelser. På den anden side så jeg også situationen ud fra mit eget snævre synspunkt, og ofte så udenforstående virksomheden bedre end mig, og det er i øvrigt utrolig nemt at være overkritisk over for sit eget firma :slight_smile:

Indflydelsen af investeringstips/skriverier/CEO-interviews/kursmål på små virksomheders kurser er et interessant emne. Efter min mening er markederne i udgangspunktet altid forkert med hensyn til virksomheders kurser. På dagsbasis kan kurserne svinge på grund af USA’s præsidents nys midt i en tale eller en forkert type lys, der tegnes på TA-alkymistens skærm. På længere sigt kommer markedernes refleksivitet ind i billedet, når positive nyheder eller kursstigninger forårsager positiv stemning, som forårsager yderligere kursstigninger og positive nyheder. Dette kan i værste fald fortsætte i årevis, indtil en begivenhed forårsager, at man vender i en anden retning.

Især små virksomheder er underanalyserede af investorfællesskabet, og investorerne mangler afgørende information om virksomhedernes forretningssituation, så de nemt kan akkumulere åbenlys over- eller undervurdering i årevis. Hvis en analytiker eller børsinfluencer formår at skrive en overbevisende case om en sådan virksomhed, som et stort antal investorer læser, kan kursen meget hurtigt korrigere sig tættere på virksomhedens sande værdi. Således har “investeringstips” en betydning, der øger markedets effektivitet. Dette undrer selvfølgelig de mennesker, der tror, at markederne altid og overalt er effektive, og at en kursstigning/fald uden nyheder er forkert.

I dag synes markederne at have flere følgere og kvalitets-/fortællingsinvestorer end traditionelle talnørder, så forskellige skriverier og CEO-interviews har en usædvanlig stor værdi i investorernes øjne. Det er klart, at hvis man forsøger at drive kursen op eller ned med henblik på at opnå en fordel, er denne handling kriminel. Jeg finder det også troværdigt, at denne aktivitet forekommer regelmæssigt, og især for små virksomheder.

Det er meget beklageligt, at Fiva set fra investorernes synspunkt er en falsk myndighed, der sidder og spiser wienerbrød og ikke har ressourcer eller vilje til at gribe ind over for disse forhold. Foreningen af Aktiesparere (bl.a. @Wiscoosi) forsøger konstant at skabe opmærksomhed om disse ting, men myndighedens tærskel for at gribe ind og kommentere offentligt på sagerne virker utrolig høj.

I sidste ende ligger ansvaret for egne investeringer dog hos investoren selv. Det er generelt en god idé at lave sin egen analyse og være yderst kritisk over for anonyme skriverier, analytikeres analyser og CEO’ers hypen af deres egen virksomhed. Der er for lidt penge i verden til, at nogen har råd til at tabe dem på dårlige investeringer.

26 Synes om

Fra et eget perspektiv kan ens egen arbejdsgiver altid virke lidt nusset. Indefra ser man tydeligt de svage processer, dårlige medarbejdere, tabte handler, uduelige ledere, mislykkede forsøg osv. osv.

Sandheden er, at de andre virksomheder heller ikke er så meget bedre. Der bliver klovnet og dummet rundt alle steder.
‐---------------------
Men en god tråd. Inderes’ analyse og forummets hype skaber helt sikkert små bobler.
Bedst er disse reaktioner, hvor f.eks. Revenios resultat ikke udløser nogen reaktion, men Mikaels analyse fører til en enorm købsrus.

17 Synes om

På den anden side har jeg bemærket, at mange ting ofte kan fremstå værre, end de er, for en person, der arbejder i virksomheden. Især hvis der ikke er tilstrækkeligt med sammenligningsgrundlag.

Jeg startede selv min karriere i en stor børsnoteret virksomhed, og jeg undrede mig over, hvilket arbejde der blev udført der. Hvor dårligt kan man arbejde, hvis man er den bedste?! Nå, 20 år senere, efter at have været insider i flere virksomheder inden for forskellige brancher, har jeg konstateret, at det er endnu værre andre steder. Perspektivet har ændret sig; der blev udført et helvedes godt arbejde. Jeg er nu vendt tilbage for at levere tjenester til den virksomhed.

Blot som en generel bemærkning: uanset hvor meget man er insider i en virksomhed, er det virkelig svært at vurdere virksomhedens drift i forhold til konkurrenterne uden tilstrækkeligt sammenligningsgrundlag.

19 Synes om

Det er præcis sådan, god pointe! Andre skribenter havde også bemærket det samme.
Der er sikkert delvist tale om en form for perspektivbias, hvor man, når man kigger tæt nok på, ikke nødvendigvis lægger mærke til det store billede, der formidles udadtil. Det er også sandt, at man i andre virksomheder går glip af handler eller ødelægger projekter.

En anden ting er, at selv i relativt store virksomheder er antallet af virkelige nøglepersoner ret begrænset, og der er intet, der fortælles om dem i børsmeddelelser. Nøglepersoner er ikke nødvendigvis en CxO eller et bestyrelsesmedlem, men den hårdeste forretningsekspert eller lead, omkring hvem hele forretningsområdet bygges. Især med hensyn til ting, der er under udvikling, kan medarbejderafhængigheden være virkelig høj, og selv en enkelt person, der forlader, kan underminere afdelingen enten fuldstændigt eller i lang tid.

edit1: det du til sidst sagde om investorers ansvar, brugernavnenes skriverier og direktørernes hypning, så AMEN.

edit2: ps direktøren kan selvfølgelig være fuldstændig oprigtig, når han roser en virksomheds funktion eller forretning. Det skyldes kun, at han ikke fatter en skid af det.

4 Synes om

Børsnoterede selskabers egen dårlige informationspraksis skaber plads til spekulation og kursmanipulation. Jeg giver et eksempel med Remedys årsregnskabsmeddelelse fra den 12. februar 2021. Om fremtidsudsigterne stod der:

“Remedy forventer, at omsætningen og driftsresultatet vil vokse i løbet af 2021. Størstedelen af omsætnings- og driftsresultatvæksten forventes at finde sted i andet halvår.”

Med blandede følelser læste jeg efter denne meddelelse forumets lovprisende kommentarer. Naturligvis har Remedy fortalt om sin strategi og malet udsigter. Men selskabet har ikke givet et estimat i tal for de kommende års omsætning og resultat, eller nogen andre fremadrettede oplysninger. De “investorer”, der ejer aktier, gætter sig så til fremtidsudsigterne baseret på direktørens smil. Dette er særligt forstyrrende, når 48% af virksomheden er ejet af medarbejderne. Disse medarbejdere er de eneste rigtige investorer her. De har reel viden om virksomhedens projekter og salgsudsigterne for virksomhedens produkter (spil). Vi andre ejere er efterfølgere. Det er ikke fair, men det er livet heller ikke i øvrigt.

I sådanne situationer er årsagen til spekulationen ikke os “investorer”, men virksomhedens ledelse. Af en eller anden grund tør, ønsker eller må de ikke dele al den information, som vi ejere burde have. Jeg har ofte overvejet, hvor stor en procentdel man skulle eje for at få adgang til denne insiderinformation.

19 Synes om

Her er en løsning; følg insider-salgene, og hvis de begynder at dukke op, er det et tegn på, at prisen er for høj i forhold til den fremtidige ydeevne :smiley:

Men det er sandt, at vejledningen kunne gives bedre.. Inderes har også kritiseret virksomheder generelt for dette.

2 Synes om

Der er kommet gode kommentarer, tak for dem.

Jeg husker en strategisk meget betydningsfuld millionhandel. Offentliggørelsen af den var blevet ventet i nok en eller to måneder, og da det skete, opdaterede jeg Nordnets side og tænkte, at nu ville der ske noget. Intet. Jeg spekulerede mange gange på, om der var nogen mening i dette. Måske tre uger senere kom Inderes’ analyse, hvor betydningen af handlen var blevet fremhævet, kursmålet hævet og en massiv reaktion.

Hvis man stadig tænker på dette insideraspekt, så havde jeg efter offentliggørelsen af handlen, så vidt jeg kan se, ikke længere bedre data end markedet, og derfor kunne jeg have foretaget store handler. Markedet behøver vel ikke at reservere flere ugers reagerings-, tygge- og tænketid.

9 Synes om

Det føles nogle gange som om analytikernes målkurs følger hypetoget.
Målkursen for et selskab var 40€, og kursen steg støt mod 80€. Kort før kursen nåede 80€, blev målkursen hævet til 70€.
Var der sket noget med selskabets fundament, eller var målkursen bare blevet forældet?
Nu hvor målkursen er +70€ og kursen +80€, gætter jeg på, at kursen vil snige sig over hundrede euro, hvorefter målkursen vil blive sat til 100€.
Hvad er der galt med dette mønster?
Ved de store investorer (karvahatut) bedre om selskabets situation end analytikerne, eller følger analytikerne bare selskabets kurs?

5 Synes om

I dette tilfælde har pelsmuldernes situationsfornemmelse været bedre! Analytikeren har dog igen en anbefaling til sagen? :blush:

1 Synes om

Jeg synes, at der er en mærkelig logisk modsætning mellem aktiekursen, kursmålet og anbefalingen. Hvis kursen er 100, kursmålet er 80 og anbefalingen er “tilføj”, så forventer analytikeren, at kursen vil være 20% lavere om et år, og opfordrer alligevel til at købe flere aktier. Eller kursen er 80, kursmålet er 90 og anbefalingen er “reducer”. Mærkeligt.

4 Synes om

De bliver selvfølgelig ikke opdateret hele tiden, og derfor har disse rapporter en dato og en kurs for det tidspunkt.

1 Synes om