Dette er mit første indlæg på forummet, og det har været en lille tærskel at skrive det. Jeg har fulgt forummet ganske lidt, og jeg er heller ikke nogen veteran som investor. Jeg kan heller ikke sige, om der er en rød tråd i dette indlæg, som ville være nyttig for andre, eller om jeg kan forklare min tankegang tilstrækkeligt.
Jeg arbejder i et finsk børsnoteret selskab, hvis ejerskab, ifølge mine seneste oplysninger, er ret solidt på finske hænder. Selvom jeg ikke er omfattet af insiderlovgivningen, arbejder jeg i en stilling, hvor jeg nogle gange har bedre information om visse forhold end markedet, og derfor er jeg nødt til at skrive dette anonymt og undlade at afsløre mere om det pågældende selskab. Jeg kan derfor ofte ikke handle med min arbejdsgivers aktier, og i øjeblikket er min position 0 aktier. Jeg anser den nuværende værdiansættelse for at være et godt stykke over, hvad jeg forventer af mine investeringer. Det kan være, at jeg tager fejl i denne sag, da det er sket tusindvis af gange.
Det er meget interessant at følge forumets diskussioner om det pågældende selskab, og jeg tager absolut hatten af for de analyser, der er lavet af selskabet baseret på kvartalsrapporter og offentlige meddelelser. I dem er der nogle gange set ting, der også har bragt mig nye indsigter. Jeg antager, tror og håber, at forfatterne har skrevet dem ærligt baseret på offentlig information, og at der ikke har været tale om en insider, der f.eks. har ønsket at presse aktiekursen op.
Udover at der på forummet ses kvalitetsanalyser, ser man også indimellem spekulationer, der rammer fuldstændig ved siden af. Skønene er fuldstændig overdrevne og urealistiske. Nogle gange er det let at se, hvordan man ved at lægge visse ting sammen har kunnet nå et sådant resultat, selvom resultatet måtte være forkert. Men den egentlige pointe er, at dette forum efter min mening har en enorm indflydelse på virksomhedens aktiekurs. Hvis aktien er steget eller faldet “uden grund”, som ofte er tilfældet, kan man som oftest her læse, hvem der har spekuleret i hvad, og hvor mange der så har fulgt trop – uanset om spekulationerne har været fornuftige ud fra mit perspektiv eller ej.
På den anden side har jeg ikke kunnet undgå tanken om, hvor let det ville være at manipulere virksomhedens aktie, f.eks. i hype and dump-stil. Jeg anklager ikke nogen uden beviser, men hvis jeg var ejer-direktør, ville jeg hævde, at det ville være ekstremt nemt uden at begå en egentlig forbrydelse, eller i det mindste uden at blive fanget. Hvis jeg nu tager et eksempel, så overvurderer børsen (kraftigt) fremtidige forventninger, og hvis der er det mindste antydning af eksponentiel vækst, belønnes det med en betydelig værdistigning. Hvis jeg ville opnå noget sådant, ville det være ret billigt at ansætte en deltidsstuderende i Stockholm, London og Paris til at trille tommelfingre og derefter fortælle, at virksomheden har etableret kontorer på de pågældende steder med det mål at opnå markedsandele derfra i de kommende år. Derefter skal der kun en i og for sig sand nyhed til, at den første leverance er foretaget til udlandet (uanset hvor ubetydelig den er økonomisk eller på anden måde), så vil nogen allerede regne ud, at en erobring af Europa er forestående, og aktiekursen vil springe tyve procent.
Det mere ubehagelige er, at jeg ikke direkte kan rådgive om, hvordan man undgår det. Jeg personligt vil se beviser fra virksomheden i form af udbytte og ønsker ikke kun at stole på direktørers glatte udtalelser i interview med Inderes-analytikere. Det føles som om, at en urentabel forretning så let kan forklares med vækst. Foretager man et par virksomhedshandler om året, finder man en begrundelse for, hvorfor resultaterne ikke er sammenlignelige (der kommer engangsbeløb og andet). Det ville være dejligt, hvis man kunne sige, at det er værd at se på direktørers tidligere foretagender, når man vurderer deres troværdighed og ærlighed, men det er jo ikke så let eller altid muligt.
Hvilke tanker vækker indlægget?