Shelly Group (frihed i bygningsautomatik)

Hej, jeg tænkte på at åbne en tråd om en ret stor hjemmeautomatiseringsaktør, som der tilsyneladende ikke er åbnet en tråd om.
Begrundelserne er ret følelsesmæssige, men sådan er det vel nogle gange.

Jeg købte moderat (SLYG), fordi produktpræsentanten på el-engrosfirmaets parkeringsplads var ret god til at præsentere, nye produkter var på vej, og en kollega, der var “bidt” af hjemmeautomatisering, var meget imponeret over produkternes udvikling, åbenhed og nye produkter.
Bilopladeren på 11KW og forskellige fugtighedssensorer er i hvert fald nye, så min egen opfattelse af det som blot et “børs-el-relæ” forsvandt med det samme.

Jeg bad AI’en om en vurdering af den seneste væksthistorie og udsigter, selvom disse hades, men undskyld.

Shelly Group SE – væksthistorien om smarte hjem og energistyring

Shelly Group SE er et bulgarsk teknologivirksomhed noteret på Frankfurtbørsen, der fokuserer på hjemmeautomatisering og IoT-løsninger til energistyring. Virksomhedens produkter omfatter bl.a. smarte kontakter, relæer, sensorer og energiforbrugsmålere, som kan bruges i både forbruger- og professionelle projekter.

Shellys forretningsidé adskiller sig fra konkurrenterne gennem åbenhed: enhederne fungerer med flere protokoller (MQTT, REST API, Modbus, Home Assistant, Matter osv.), og de kan også bruges uden en obligatorisk cloud-tjeneste. Dette giver brugeren frihed til at kombinere enheder fra forskellige producenter i samme system, hvilket er et vigtigt valgkriterium for mange.

Vækst og økonomiske tal:

• I 2025 H1 voksede omsætningen med 29 % og var 54 M€.
  • EBIT voksede med 12 % og var 11,8 M€.
  • Helårsvejledning: 145–155 M€ omsætning, EBIT 35–40 M€.
  • Mere end 10 millioner enhedsaktiveringer om året (ca. 26.000 nye enheder om dagen).
  • Produktionskapaciteten udvides til 1,5 M enheder om måneden i 2025, og målet er 2 M enheder om måneden inden 2026.

Markedsudsigter:

• Markedet for smarte hjem vokser med tocifrede procenter i Europa og globalt.
  • Tendenser inden for energieffektivitet og den grønne omstilling understøtter især Shellys produkter relateret til energiovervågning.
  • Virksomhedens produkter sælges allerede i over 100 lande, og markedsandelen er stærk især i DACH-regionen.

Risici:

• Branchen er konkurrencepræget, og store aktører (f.eks. Philips Hue, Sonoff, Aqara) kan øge prispresset.
  • Forbrugere søger nogle gange lukkede og brugervenlige løsninger, hvilket kan bremse udbredelsen af den åbne model.
  • Hurtig vækst kræver kontrolleret skalering af produktionen.

:pushpin: Sammenfatning: Shelly drager fordel af den stærke vækst på markedet for smarte hjem, og dens strategi baseret på et åbent økosystem adskiller den fra mange konkurrenter. Den økonomiske udvikling er stærk, og virksomheden investerer i kapacitet for at imødekomme efterspørgslen.

19 Synes om

Tak for en god start!

På et vanskeligt marked kæmper Shelly for sit brød, marginerne er stramme, og konkurrencen er brutal.
Produkterne er nemme at kopiere, og det er svært at se nogen varige konkurrencefordele.

Men jeg er alligevel nødt til at give Shelly en kæmpe ros!
Jeg har selv brugt Shelly Pro 3 i et år, og den har helt sikkert betalt sig selv tilbage gennem besparelser!

Jeg bor i et gammelt parcelhus, og varmtvandsbeholderen, varmen og bilopladningen er sat under Shellys styring.
Installationen var nem, telefonappen er meget praktisk og brugervenlig!

Man kan altså med mobilen lave f.eks. ugeure, styre direkte tænd/sluk osv.
Den forpligter heller ikke til nogen månedlige betalte cloud-tjenester, men brugen er gratis (i hvert fald indtil videre).

Et fremragende produkt altså!
Men hvor mange er der så, der er nødt til at optimere brugen af el fra elbørsen, eller som bare er interesserede i sagen, det er spørgsmålet?
Marginerne skulle igen presses helt i bund, hvis målet var at være det primære automatiseringssystem i nybyggeri.

Billedet er stærkt relateret til historien!

20250830_100353

5 Synes om

Branchen har rigeligt med udbud, og selvom produktet er godt, er det næppe nok til at give den prisforhandlingsstyrke, der ville være attraktiv for en investor. Det underliggende marked vil fortsat oplede stærk vækst, men rentabiliteten begrænser forretningens attraktivitet set fra en investors synspunkt.

image

Jeg har selv produkter fra den pågældende virksomhed i mit hjem og har været tilfreds indtil videre.

2 Synes om

Flere nye produkter på vej, jeg finder selv interessant >(pladsbesparende) automatsikringer med Shelly-funktioner.

“Shelly Group accelererer sin ekspansion ind på markederne for professionel ejendoms- og energistyring

• Præsentation af verdens første smarte miniatureafbrydere (MCB) i et kompakt 1M-format på IFA 2025

• Lancering af et bredt udvalg af professionelle smarte afbrydere (2M – 5M størrelsesklasser, 1-4-polede, 10A – 63A) med integreret Ethernet-, Wi-Fi- og Bluetooth-forbindelse for maksimal fleksibilitet

• Udvidelse af de adresserbare markeder til professionelle applikationer i kommercielle og industrielle miljøer

• Globalt markedsvolumen når 5,8 milliarder USD inden 2033 – årlig vækstrate på ca. 10,5 %

• Markedslancering er planlagt til begyndelsen af 2026 efter afslut

2 Synes om

Den nye kvartalsrapport er offentliggjort, tallene har fået et ganske udmærket løft.

• Koncernens omsætning steg med 33,8 % til 86,9 millioner euro (170,0 millioner bulgarske leva)

• Driftsresultatet (EBIT) steg uforholdsmæssigt med 44,7 % til 21,9 millioner euro (42,8 millioner bulgarske leva) – Driftsmarginen på 25,2 % overstiger den mellemfristede plan

• Koncernens nettoresultat stiger med 34,5 % til 18,5 millioner euro (36,2 millioner bulgarske leva)

• Stærk frit cashflow på 3,8 millioner euro (7,5 millioner leva) takket være optimeret arbejdskapitalstyring – en forbedring på ca. 7,1 millioner euro (14,0 millioner leva) sammenlignet med året før

• Shelly Clouds brugerbase overstiger 2,5 millioner (31. december 2024: 1,9 millioner)

• Vejledning for 2025 bekræftet

2 Synes om