Lad os nu også oprette en ny tråd for denne forholdsvis nye børsnotering fra vores vestlige nabo.
Virksomheden blev grundlagt i 2011 og arbejder med fotokromiske indikatorer. Børsnoteringen fandt sted i sommeren 2021’s eufori på First North i Stockholm.
Tak @jaska7 for at bringe dette op. Det ser i mine øjne virkelig lovende ud. Jeg skal lave en endnu mere grundig undersøgelse over tid. Jeg blev dog nødt til at fomo’e denne og købte 500 stk. til porteføljen til 26,85 SEK, da den ser ud til at bevæge sig virkelig hurtigt. Værdiansættelsen baseret på sidste års resultat er jo helt latterligt billig for en virksomhed, der vokser så hurtigt. Og den behøver ikke vokse meget for stadig at se billig ud (så længe der ikke bliver printet for mange aktier). Gad vide hvilke bomber der ellers dukker op? Uanset hvad der sker, er det selvfølgelig på eget ansvar. Normalt laver jeg mere grundig research før et køb, men denne gang gjorde jeg en undtagelse.
Jeg fandt et par bekymringer, da jeg granskede rapporten.
Antallet af aktier er steget med 6,6 millioner på et år, hvilket er +33,5 % (Gennemsnitligt antal aktier 26.305.282 mod 19.702.660). En helt voldsom mængde nye aktier på et år. Ved Jaska, om disse er relateret til et opkøb, eller om det er incitamentsprogrammer?
Desuden, da jeg regnede på de incitamentsprogrammer, ser det ud til, at der maksimalt kommer omkring et par millioner ekstra aktier derfra. Hvis jeg forstod det rigtigt, betaler modtagerne dog selv for dem, så de ville ikke være helt gratis alligevel. Lad os håbe på en mere moderat politik fremover.
Pengestrømmen var negativ, men når man vokser, var det ikke særlig overraskende. Tilgodehavender fra salg er steget kraftigt, hvilket heller ikke lyder mærkeligt under vækst, men man får selvfølgelig let lidt Tecnotree-vibes, hvis tilgodehavenderne stiger. Dog nævnes det i rapporten: Tilgodehavender bliver fortsat betalt i henhold til planen, og efterhånden som Intellego vokser, forkorter vi betalingsfristerne for vores kunder. Intellego har i øjeblikket ingen forfaldne tilgodehavender. I 2024 forventer Intellego-koncernen, at tilgodehavender vil stabilisere sig på omkring 25-35 % af den årlige omsætning.
Så efter min mening er det ikke et red flag, men måske noget man bør holde øje med. Vi må tro på, at alt er i orden med tilgodehavenderne, indtil det modsatte er bevist.
Svarer lige hurtigt, da jeg tidligere har dykket så meget ned i selskabet, at jeg så vidt jeg husker ved, at et gennemført opkøb betales med driftsindtægter og nye aktier. Jeg husker det som værende i omegnen af 50 MSEK i samlet effekt, før handlen er helt afsluttet. Dette er rent efter hukommelsen, så ret mig endelig og uddyb.
Intellego er ganske rigtigt et par år gammelt børsselskab og er vokset hurtigt. Der har også været unøjagtigheder i selskabsmeddelelserne, som blandt andet Dagens Industri skrev om sidste år. På grund af dette dykkede kursen sidste sommer. Du finder nyhederne fra Dagens Industri via linket.
Tilgodehavender fra salg er vokset markant, og de skal overvåges fremover.
Selskabet er nu allerede kommet med foreløbige oplysninger om Q1-tallene.
“Intellego Technologies annoncerer en betydelig finansiel milepæl, da omsætningen i Q1 overstiger 70 millioner SEK (43) med et forventet EBIT på over 32 millioner SEK. Denne præstation understreger virksomhedens robuste salgsstrategi og den stærke markedsaccept af dens produkttilbud.”
Det tyder efter min mening på en uhyrlig billig værdiansættelse, at virksomhedsværdien er omkring 785 MSEK, og der gives et lille hint om, at man allerede har opnået 32 MSEK i EBIT i Q1. 785M/32M → EV/EBIT 24,5, selvom resten af året skulle give nul i EBIT
Dette kunne være en mulig ten-bagger imo, men tiden vil vise.
Eks. Kempower med en EV/EBIT på 33,2 på hele årets prognose.
En interessant samarbejdspartner/kunde for Intellego er HAI Solutions, en amerikansk startup med sin egen patenterede nålefrie IV-port. Planen er at integrere Intellegos indikatorer i denne, så det kan overvåges, at der ikke trænger bakterier ind i blodbanen. HAI Solutions’ FDA-godkendelsesproces er i gang. Markedet ser ud til at være stort.
I pressemeddelelsen blev værdien af leverancerne over en 9-årig periode anslået til 1,5 - 4,0 milliarder SEK. FDA-godkendelsen skulle have været i hus allerede i slutningen af sidste år, men den er tilsyneladende blevet forsinket.
Et par andre nyheder på LinkedIn-fronten. Patent udstedt i Storbritannien, og de har lanceret en dosismåler, der fungerer ved en bølgelængde på 395 nm. Dette er især til plast- og bilindustrien, når der er behov for at overvåge UV-hærdning nøjagtigt.
Intellego og kunden har gennemført en positiv undersøgelse af markedet for UV-hærdning. På Discord rygtes det, at kunden er tyske Henkel, som har salg i over 160 lande. Det ser ret godt ud.
Den 26. januar 2024 meddelte Intellego, at selskabet og en af dets partnere inden for hærdning — en førende global multinational virksomhed — var i gang med at foretage en global markedsvurdering for en kategori af Intellegos hærdningsdosimetre.
Denne vurdering er nu afsluttet, og resultaterne er positive. Dette betyder, at den globale lancering af Intellegos nye hærdningsdosimetre og app nu planlægges. Intellego og dets endnu unavngivne partner vil indgå i yderligere kontraktforhandlinger for at udvide deres eksisterende aftale til at omfatte globale, eksklusive markedsrettigheder for visse produkter og anvendelser inden for hærdningsindustrien.
Præcis hvornår disse drøftelser kan resultere i en nysigneret aftale, kan ikke siges på nuværende tidspunkt.
Fik købt en overvågningsposition i går, så her er dagens kvartalsrapport.
Resumé af perioden 1. januar til 31. marts 2024
Nettoomsætningen udgjorde TSEK 79.609 (42.869)
Pengestrøm fra driftsaktiviteter udgjorde TSEK 34.093 (-16.325)
Resultat efter finansielle poster udgjorde TSEK 38.948 (15.176)
Resultat efter skat udgjorde TSEK 35.667 (13.887)
Indtjening pr. aktie, før udvanding, udgjorde TSEK 1,35 (0,59)
“Cirka 70 % af koncernens omsætning i 1. kvartal kom fra tilbagevendende kunder”
Aktiekursen ligger på 30 SEK-niveauet, så hvis resultatet i de andre kvartaler forbliver på mindst samme niveau, vil årets P/E ligge et sted under 6.
Der er foretaget et lille virksomhedskøb, men det virker til at være købt direkte latterligt billigt
“I 1. kvartal foretog Daro et lille opkøb af UV Light Technology Limited, hvilket vil accelerere forretningen på tværs af UV-spektret, herunder UVC-desinfektion og salg af relevant udstyr sammen med dosimetre. UV Light Technology bidrog med 45.000 GBP i omsætning i 1. kvartal (kun marts). Den aftalte købspris var 437.500 GBP. Den faktiske betaling udgjorde 496.902,81 GBP, da alle justeringer var aftalt og under hensyntagen til kontantbeholdningen i virksomheden, og UV Light Technology havde en årlig omsætning på ca. 510.000 GBP i 2023 og et overskud på 82.500 GBP. Hensigten med dette opkøb er at accelerere væksten i koncernen. Daro ser betydelige muligheder for at øge både omsætning og overskud i UV Light Technology.”
Udsigterne er uændrede
“Væksten forventes at fortsætte i 2024, og Intellego og Daro ser flere attraktive ekspansionsmuligheder, som vi er ivrige efter at udnytte, både organisk og gennem opkøb, ved hjælp af eksisterende finansieringskilder. Året fortsætter med at udvikle sig godt for koncernen, og markedsinteressen fortsætter med at vokse, hvilket fremgår af de tiltagende, større kommercielle drøftelser, som koncernen har med kunder. Intellego-koncernen fortsætter med at vokse til en global virksomhed, og vi investerer kraftigt i den vækst. Dette vil være vores fokus i den overskuelige fremtid. Som et tegn på dette har vi tidligere udmeldt de finansielle mål for 2024 for koncernen på over 300 millioner SEK i omsætning og over 110 millioner SEK i EBIT, hvilket vi hermed bekræfter.”
Og en ny CFO er fundet, så den usikkerhed er også væk.
Godt kvartalsregnskab. Tilgodehavender fra salg steg med 115 millioner SEK, men i løbet af Q1 blev 55 millioner SEK indbetalt, hvilket er en ganske god præstation. Hele 70 % af omsætningen kommer fra eksisterende kunder, hvilket er rigtig godt.
En interessant sætning i direktørens beretning er, at Intellego overvejer en notering på Nasdaq eller et andet marked (up-listing). I øjeblikket er Intellego på First North Sweden. Dette kunne øge aktiens likviditet og interessen fra fonde. Der blev også ansat en CFO.
Aftalen inden for UV-hærdning skrider også frem; Intellego er blevet inviteret til at påbegynde kontraktforhandlinger som global leverandør. Ifølge Discord er denne kunde muligvis Henkel, som har en global omsætning på 22 milliarder euro, altså en meget stor virksomhed. Dette er meget positivt.
Det bliver et spændende år. En interessant detalje ifølge Discord er, at antallet af aktionærer i Intellego på Avanza-platformen er steget fra ca. 1.600 sidste år til 3.600 i år. Der er altså også interesse i Sverige.
Dårlige nyheder. Revisoren, der reviderer Intellegos regnskaber, har fået en påtale fra Revisortilsynet. Tilsyneladende for anden gang. Det har altså intet at gøre med Intellego eller Intellegos regnskaber; vedkommende reviderer blot også Intellegos regnskaber. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis revisoren bliver udskiftet på et tidspunkt.
Skamløst lånt octanalytics-graf over Intellegos udvikling.
På Placera-forummet spekuleres der i en “lille” aktieemission efter generalforsamlingen for at sikre vækstinvesteringer.
For Intellego forfalder den anden del af købesummen for Daro-handlen på 1,25 millioner GBP i slutningen af august. Det er oplyst, at dette vil blive betalt fra Intellegos pengestrøm (cash flow). Oprindeligt var det meningen, at dette skulle betales i januar, men det blev udskudt efter fælles aftale. Sælgerne af Daro er betydelige aktionærer i Intellego.