Plejd AB - Elektrikernes bedste ven i belysningssystemer

Jeg åbner også en separat tråd til denne :slight_smile:

Jeg har købt Plejd AB på Stockholm-børsen. https://mb.cision.com/Main/13880/3954746/2704773.pdf De laver belysningssystemer i stil med Philips Hue, men med et B2B-fokus på at gøre hverdagen lettere for elektrikere. Megatrends som smart byggeri og energibesparelse spiller dem i hænderne, og virksomheden vokser da også lønsomt :sunglasses: Det, der egentlig skete, var, at jeg bare gik ind på vores svenske kontor og råbte ude på gangene om, hvilke spændende ting de havde fundet på børsen, og Christoffer, en af vores svenske analytikere, pitchede denne til mig. SEB har også påbegyndt aktieanalyse af den i dag, men jeg kan ikke finde den på deres hjemmeside. :face_with_peeking_eye:

Som risici ser jeg, at de ikke har så stærke voldgrave (moats) – kunne elektrikerne ikke lige så godt købe andre mærker, som Philips Hue? Hvilket jeg også selv har derhjemme, og det fungerer rigtig godt, men det er helt klart mere rettet mod forbrugerbrug. På den anden side, hvorfor skulle Philips ikke være mere aggressive på B2B-siden? Der kommer sikkert prispres, når flere aktører trænger ind på markedet, medmindre der allerede er trængsel derinde i forvejen.

image

image

21 Synes om

Det ser godt ud, men tilgodehavenderne er steget en hel del det seneste år. Det ser i hvert fald ikke ud til at bekymre markedet, da kursen jo er fordoblet på et år, men hvad skyldes det? Med tanke på udviklingen i byggebranchen kunne man endda tro, at der ligger en risiko for tab på debitorer gemt dér.

4 Synes om

SEB har indledt dækning af virksomheden Plejd, og den har fået en målkurs på 400 svenske kroner.

Plejd har oplevet betydelig vækst i de seneste år, og SEB forventer også, at den vil fortsætte i dette tempo. Virksomheden har udvidet sit produktsortiment og sine markedsområder, hvilket har sat fart på væksten. Nye produkter, såsom intelligent belysning, forventes at fordoble salget i Norden. Desuden bevæger virksomheden sig ind på nye markeder, såsom Holland og Tyskland, hvilket giver et betydeligt vækstpotentiale.

Plejd har opnået en god størrelse, hvor skalerbarheden begynder at vise sig ifølge SEB’s analyse. De operationelle omkostninger forbliver relativt stabile, mens salget vokser hurtigt – en god kombination. SEB forudser også, at Plejds EBITDA-margin vil vokse betydeligt i de kommende år.

Ifølge SEB er Plejd en af Nordens hurtigst voksende produktvirksomheder, men værdiansættelsen er endnu ikke blevet strukket. Målkursen er baseret på en prognose om, at Plejd vil vokse i lang tid. :slight_smile:

Sakset fra nedenstående tweet:

https://x.com/futureinvesting/status/1836830243132260589

4 Synes om

Det svenske analysehus Kalqyl laver i øvrigt en analyse af Plejd her: https://kalqyl.se/plejd

De mener tilsyneladende ikke, at tilgodehavender er et problem, da grossisterne er ret pålidelige, og Plejds kunder primært består af dem. Jeg har ikke læst deres analyser før :face_with_peeking_eye:

image

4 Synes om

SEB er godt nok god til at gemme disse analyser. Det er tilsyneladende de analyser, der kun gives til de rige, og som en bonde i Helsinki ikke må læse :melting_face:, da jeg ikke kan finde dem, selvom der f.eks. er en analyse af Inderes her, som vi betaler dem for: SEB Research

6 Synes om

Kan du få Christoffer til at skrive her om selskabet på engelsk? :slight_smile:

Der står en hel del om selskabet på X, bl.a. SEB’s tanker om selskabet; man skal bare søge på tickeren $PLEJD. :slight_smile:

Det er ærgerligt, at sådan nogle proletarer fra Ruoholahti-kolkhozen ikke kan få adgang til dem. Jeg håber, Plejd køber analyse hos jer. :slight_smile:

5 Synes om

Hej, produkterne ligner til dels dem fra Shelly Group (SLYG). Mon der er mange forskelle på disse, selvom de minder om hinanden i udseende og funktioner?
Og selvfølgelig med tanke på forskellene mellem selskaberne i forhold til investering.

2 Synes om

Sammenlignet med kataloget fokuserer Plejd mere på lysstyring, mens Shelly har et bredere udvalg af målere og afbrydere til installation i elskabe. Lighederne findes i de grundlæggende relæer, der tænder/slukker for belastningen baseret på definerede scenarier.

Mere alsidig kontrol/styring af Plejd-systemet ser ud til at kræve køb af en mesh-gateway, mens Shelly-relæer og lignende kan sluttes direkte til WLAN-netværket. (Bortset fra Bluetooth-dongler eller andre begrænsede specialtilfælde som Zigbee osv.)

Hos Shelly kan udvidelsesscripts indtastes i appen, mens de i Plejds tilfælde sandsynligvis skal indtastes via hjemmeautomatiseringssoftware, som gatewayen videreformidler til enhederne. Løsningen er formentlig velovervejet.

Kort sagt – Plejd har efter min mening forsøgt at fjerne det overflødige “ingeniør-nørderi” på en “Apple-agtig” måde og lade dem, der er mere interesserede i at rode med teknikken, forblive kunder hos Shelly. Jeg vil tro, at dette også appellerer til elektrikere – jo simplere installationen er, og jo mindre mulighed der er for (kundens) fummelfingeri, desto bedre.

Jeg har spurgt et par installatører om deres kommentarer til Shelly-installationer, og svaret er typisk i stil med “hvis det er absolut nødvendigt”. Der har været en vis frygt for at skulle fungere som kundens IT-support, hvis en styring holder op med at virke. I elektrikeruddannelsen er der (formodentlig) en særskilt IT-elektrikerlinje, og hvis man ikke selv har interessen, skaber de nye “smart-relæer” usikkerhed omkring egne evner og enhedernes holdbarhed. For nogle er det vigtigt at få produkterne på listerne hos grossister som Onninen eller lignende; jeg antager, at dette letter fakturering og garantiombytninger.

Ansvarsfraskrivelse: Jeg har installeret et par Shelly-enheder i hjemmet, som styrer nogle få LED-strips on/off. Da visse simple Shelly-relæer kører på 12V spænding, kræves der ikke en elektriker til installationen. Samtidig vil jeg påpege, at sådanne WLAN-opkoblede IoT-enheder bør isoleres på deres eget netværk, og der bør laves passende begrænsninger for trafikken mellem netværkene.

7 Synes om

@Yu_Gong, i forbindelse med dit interview kom jeg til at tænke på dette selskab. Har du gjort dig nogle nye tanker om eller er du stødt på noget nyt vedrørende dette selskab? Det ville være fedt, hvis du kunne få nogle friske kommentarer fra Christoffer. :slight_smile:

Jeg fandt denne artikel:

https://uk.marketscreener.com/quote/stock/PLEJD-AB-120973077/news/Plejd-s-major-shareholder-on-the-company-Just-scratching-the-surface-Afv-48040251/

I interviewet fortalte Christian von Koenigsegg (ja, han er forbundet med den der megabil) om Plejd, som er hans største børsnoterede investering; til en værdi af næsten en halv milliard kroner. Han ser investeringen som en langsigtet investering og er fortsat positiv over for selskabet.

Han tror på, at Plejd har et enormt potentiale, især på det europæiske marked. Ifølge ham har selskabet et stærkt brand, pålidelig teknologi og en stabil platform (?), og de udvikler løbende nye funktioner. Han mener, at selskabet kun lige er begyndt at udnytte sine muligheder.

Von Koenigsegg og hans familie ejer 12,5 % af Plejd.

3 Synes om

På Nordnet var der nogen, der nævnte, at Plejd vist er ved at udvide produktsortimentet til termostater. Vi må bede Christoffer om at spørge ind til dette i deres webcast. Har det her mon indflydelse på selskabets tal? :smiley:

image

4 Synes om

“Nye produktkategorier Plejds vækststrategi fokuserer på at lancere nye produktkategorier for at udvide kundegrundlaget på hvert enkelt marked. Tidligere var virksomhedens hovedfokus på puck-serien. 2023 markerede dog et vigtigt år, da Plejd lancerede sin anden produktkategori: smarte armaturer. Virksomheden planlægger at introducere yderligere to kategorier i løbet af 2024 og 2025. Den næste store lancering, der er planlagt til 2024, er inden for smart varmestyring. Dette er en del af virksomhedens ambition om at diversificere og udvide sin produktportefølje.” Det, jeg har kunnet finde frem til, er, at det forventes at blive lanceret i Q4’24. Den oprindelige plan var at lancere det i 2023, men det blev forsinket.

-Christoffer Jennel

image

3 Synes om

Så ved udgangen af 2024 vil de have smart belysning, smarte armaturer, smart vinduesafdækning og smart opvarmning (termostat). I det seneste Q2-interview sagde Babab (CEO), at de i det/de kommende år vil udvide disse udbud, før de introducerer nye kategorier :slightly_smiling_face:

image

2 Synes om

Nordea indleder dækning af Plejd med køb og kursmål 420 kroner

i dag kl. 11.21 ∙ Finwire

Nordea indleder dækning af Plejd med køb og kursmål 420 kroner

image

2 Synes om

Hvor er det rart, at der er kommet gang i diskussionen om Plejd. Jeg har selv tænkt på at starte en diskussion flere gange, men har ikke fået taget mig sammen til det. Jeg har været aktionær siden 2017 og bruger af systemet i et års tid.

Først brugeroplevelsen: Det virker bare. Fejlen ved mange hjemmeautomatiserings-gadgets er, at pålideligheden er 98 %, og det er irriterende, når systemerne ikke virker. Jeg har erfaring med Hue, Shelly, Ikea, SmartThings osv. Med Plejd har der ikke været nogen forstyrrelser overhovedet. Jeg ville i hvert fald slet ikke orke det, hvis noget så basalt i huset som lyset fungerede dårligt eller med forsinkelse osv. Mange gør-det-selv-folk inden for automatisering kan sikkert godt lide Shelly osv., da der er flere muligheder, men de er måske ikke Plejds målgruppe. Derudover er f.eks. Plejds egen bevægelsessensor baseret på min erfaring overlegen sammenlignet med f.eks. Hue, og systemets ferietilstand simulerer automatisk normale belysningstider i stedet for, at man skal programmere hver lampe individuelt.

Til vores byggeprojekt anbefalede el-rådgiveren Plejd. Han har installeret tusindvis af Plejd-enheder, og de defekte kan tælles på én hånds fingre. Han vil efter sigende ikke installere Shelly, fordi han ikke vil yde support og udskifte ødelagte dimser. Dette er selvfølgelig kun fra én installatør, og det er ikke meningen at tale de andre mærker ned.

Som investeringscase ser jeg Plejds enkelhed/pålidelighed som en fordel. Størstedelen af folk er trods alt helt på bar bund og tager det, som installatøren anbefaler dem. Sortimentet udvides konstant, hvilket fremmer væksten i Sverige, Norge ser ud til at følge i Sveriges fodspor, og Finland kommer bagefter. Der kommer regelmæssigt nye produkter, og især gulvvarmetermostaten sætter retningen for Plejd og viser, at der er et ønske om at udvide fra belysning til hjemmeautomatisering i større skala.

8 Synes om

Udmærket resultat fra Plejd

Omsætning +27,7 %, bruttoavance op og værdien af installationer +33,6 %.

Man kunne vel godt klage over noget, men jeg ved endnu ikke hvad

https://mb.cision.com/Main/13880/4051985/3058211.pdf

8 Synes om

Et par yderligere tanker om resultatet

• Værdien af installationer i Norge +46 % vs. en omsætningsvækst på +24,4 %. Jeg kan ikke umiddelbart komme på andet end spekulation om tømning af grossisternes lagre? Det burde vel afspejle sig i et stærkt salg til Norge i det næste kvartal?
  • Som Babak konstaterer, er downlighten blevet taget godt imod og har sandsynligvis hjulpet betydeligt på den svenske fremgang. Den er i hvert fald attraktivt prissat i forhold til sine specifikationer Link til DWN-02
  • Der har længe været talt om interessen for termostaten i Norge, og i Norge er en stor del af husene tilsyneladende opvarmet med el. Det bliver interessant at se kommentarerne om dette i Q4-rapporten og videre ind i næste år. Kombineret med det første punkt, kommer der så et “norsk brag” i Q4/24?
  • Den langsomme udbredelse (adoption) i Finland undrer mig. Man gik ind i Norge og Finland i 2019, og salget i Norge er 4 gange så stort. Holland og Tyskland overhaler snart (nu må læserne ud og købe enheder). Det er selvfølgelig lidt diskutabelt at bruge ordet langsom, når omsætningen voksede med 45 % i den ellers døderklærede finske byggebranche.
3 Synes om

Jeg har også selv været med som aktionær i Plejd siden sidste forår, lige siden Chistoffer pitchede idéen. Værdiansættelsen begynder godt nok at virke voldsom med denne lodrette stigning, men indtil videre prøver jeg at holde fast, da der ikke er kommet revner i historien, og byggemarkedet bør begynde at give medvind igen i de kommende år.

Jeg har her hurtigt samlet vækstdata og markedsandele for de forskellige markeder fra den seneste tid. Et interessant datapunkt er ændringen i værdien af installationer, som selskabet inkluderede i denne rapport. Det er sikkert den bedste indikator for organisk udvikling, præcis som firmaet selv sagde.

kuva

11 Synes om

Plejds termostat kom til salg i den forgangne uge, og den forventes virkelig at blive et stort hit, især i Norge

Ligeledes er Universal Dimmer i det mindste dukket op i Holland, og den er spået succes i Centraleuropa

3 Synes om

image

Imponerende arbejde.

1 Synes om

Hårdt arbejde! Salget i Norge er dog lille, selvom Babak siger, at TRM-01 startede stærkt, og Norge prioriteres i leverancerne i begyndelsen af året. Holland overhalede Finland, hvilket er meget positivt

image

2 Synes om