ServiceNow - AI-revolutionens dirigent

Här är lite random funderingar; de vettiga tankarna är lånade eller på annat sätt kopierade. De felaktiga och röriga slutsatserna är huvudsakligen mina egna. :slight_smile:

ServiceNow har tagit en del stryk, delvis på grund av AI-oro, och dessutom har man ifrågasatt hur tillväxten ska kunna fortsätta, delvis av samma anledning. Men å andra sidan baseras mer än hälften av ServiceNows nya affärer på ”användning” snarare än antal säten (seats). Det innebär att AI-agenter som hanterar ärenden i stället för människor inte minskar bolagets intäkter, utan dessa förbrukar AI-tokens som bolaget debiterar för baserat på användning.

Värderingsmultiplarna har framför allt tidigare sett skyhöga ut, men å andra sidan har bolagets tillväxt, marginaler och kassaflöden fortsatt att vara starka. Det ser alltså bra ut och bolaget verkar vara en AI-vinnare snarare än ett AI-offer, men för en oinvigd ser multiplarna fortfarande ut att förvänta sig ganska mycket av framtiden.

Jag skulle alltså inte ifrågasätta kvaliteten, och å andra sidan kan ”dyrheten” motiveras med hur ServiceNow låser in sina kunder samt, som det konstaterats i tråden, att ServiceNow generellt sett snarare höjer priserna än kör med utförsäljningar.

Guidningen var en besvikelse för investerare, och framtidsutsikterna är ju viktigare än nutid och historik, men å andra sidan är farten fortfarande god. På längre sikt gör både den starka basen och AI-möjligheterna att bolaget ser intressant ut i mina ögon.

Kvalitet kostar, eftersom framtiden är lågrisk och bjuder på stark lönsam tillväxt, eller hur? :slight_smile:

För Salesforce går det på sätt och vis bra, bortsett från att aktiekursen har hackat och att det finns oro kring AI även där, men baserat på vad jag läst och min magkänsla ligger ServiceNow före inom AI. Även Salesforces guidning var en besvikelse, men värderingen är låg, bolaget är lönsamt med starkt kassaflöde och Agentforce-sidan har ändå vuxit bra.

Salesforces tillväxt är långsammare och de har, såvitt jag förstår, inte en lika stabil bas som ServiceNow, och kunderna är inte lika hårt knutna till dem. Salesforce är osäkrare, växer långsammare, är mer riskfyllt överlag och har mer av en förlorarroll i AI-racet än ServiceNow, eller hur ska man tänka? :slight_smile:

Just det, Salesforce har en egen tråd också:

7 gillningar