ServiceNow - AI-revolutionens dirigent

På sistone, när “mannen i läderjackan”, det vill säga NVIDIAs VD Jensen Huang, har lyft fram heta bolag, har avkastningen på dessa aktier varit sanslöst hög. Senast i raden hyllade han ServiceNow.

Hur ser då bolagets framtid ut mitt i AI-revolutionen? Om man ska tro Huang, så ser den ljus ut. Eller är det annorlunda den här gången, och Huangs vision är felaktig? Låt oss dock börja med vilket problem bolaget faktiskt löser i världen.

Historia

ServiceNow grundades i Kalifornien, USA, av Fred Luddy år 2003. Vid den tiden gick bolaget dock under namnet Glidesoft Inc. fram till 2006. Under de första åren var grundaren Fred Luddy faktiskt den enda anställda, och först 2005 anställdes de första fem medarbetarna. År 2007 hade ServiceNow redan vänt kassaflödet till positivt med en omsättning på 13 miljoner dollar.

ServiceNow noterades 2012 med en värdering på 210 miljoner dollar, efter att föregående års omsättning legat strax under 100 miljoner dollar.

Milstolparna under det innevarande decenniet har varit betydande samarbeten. År 2023 meddelade bolaget att de inleder ett samarbete med NVIDIA för att integrera AI-tjänster i programvara för företags supporttjänster. I början av 2026 meddelades dessutom samarbeten med Anthropic och OpenAI. Målet är att implementera deras stora språkmodeller (LLM) som en del av ServiceNows AI-plattform.

Fram till i dag har bolagets omsättning vuxit till 13 miljarder dollar och rörelsevinsten för förra året var drygt 4 miljarder dollar. Som högst nådde marknadsvärdet 230 miljarder dollar, men har nu sjunkit till 93 miljarder dollar.

Affärsverksamhet

Alla större företag har ett behov av att effektivisera processer, och även en liten tidsbesparing ackumuleras snabbt till en stor ekonomisk besparing om det handlar om processer som upprepas otaliga gånger dagligen. ServiceNow har byggt en plattform vars syfte inte bara är att lagra data eller hantera ärenden (tickets), utan att modellera och automatisera dessa ständigt återkommande uppgifter: godkännanden, supportförfrågningar, automatisering av lösningar etc. I praktiken hjälper plattformen alltså företag att hantera allt från IT-support till HR-processer.

Idag är verksamheten dock starkt kopplad till AI, och ServiceNow betraktas som ett slags “koordinationslager” mellan AI-agenter och affärssystem. Artificiell intelligens ökar antalet processer som kan automatiseras enormt, men företag behöver utöver AI även audit trail (granskningskedja), compliance-logik, integrationer till legacy-system (äldre system) och arbetsflödeshantering. Så även om många AI-startups kan skapa en chatbot, en AI-agent eller ett Co-pilot-liknande UI, räcker detta inte för storskaligt utnyttjande av AI i större företag.

Värdering

Aktien har straffats hårt under våren 2026, i likhet med andra mjukvaru- och SaaS-bolag. Från toppen har den kommit ner cirka 62 %, vilket innebär att aktien rör sig kring 90 USD, medan investerare för drygt ett år sedan betalade över 230 USD som mest. Multiplarna för 2024 var i storleksordningen EV/S 20x, P/E 155x, EV/EBIT 66x och en FCF-yield på 1,6 %, så mycket positivt var inprisat i kursen. Sedan dess har rädslan för AI-disruption pressat ner hela sektorn, men kärnfrågan för ServiceNow är om ett bolag som faktiskt gynnas av AI-revolutionen har åkt ut med badvattnet.

Vid nuvarande kurs ser värderingen betydligt mer rimlig ut än för ett par år sedan. Med förra årets resultat ligger P/E kring 53x. EV/S har fallit till cirka 6,5x, vilket är en rabatt på nästan 60 % jämfört med det historiska medianvärdet. Forward P/E är nu endast cirka 20x, PEG-talet är under ett (0,81) och EV/FCF cirka 19x. Den nuvarande värderingen är alltså inte längre på något sätt orimligt dyr, men den kräver givetvis att vinsttillväxten fortsätter vara stark.

Utsikter

Utvecklingen har fortsatt vara stark, då prenumerationsintäkterna för Q1 2026 växte med 22 % från föregående år till 3,67 miljarder dollar och återigen överträffade den egna guidningens övre gräns. Antalet nya kontrakt värda över en miljon dollar ökade under Q4 2025 med nästan 40 % jämfört med året innan, och gruppen kunder med en ACV (annual contract value) på över 5 miljoner dollar växte med cirka 20 %.

Suget efter AI-produkter har också börjat synas konkret. AI-paketet “Now Assist” är på väg mot en årlig ACV på 1,5 miljarder dollar under 2026, vilket är 50 % högre än det ursprungliga målet. Antalet Now Assist-kontrakt över en miljon dollar ökade under Q1 med mer än 130 % jämfört med föregående år.

Guidningen för hela årets (2026) prenumerationsintäkter är 15,5–15,6 miljarder dollar, vilket innebär att en tillväxt på cirka 20–21 % fortfarande förväntas. Dessutom är kassaflödet starkt och styrelsen godkände ett utökat program på 5 miljarder dollar för återköp av egna aktier. Å andra sidan är aktiebaserad ersättning (stock-based compensation), i enlighet med amerikansk stil, ganska generös, vilket skulle späda ut ägarna om man inte samtidigt köpte tillbaka egna aktier.

Risker

Allt är naturligtvis inte guld och gröna skogar. För det första kan AI-disruption även drabba ServiceNow självt. Om framtidens AI-agenter kan ersätta arbetsflöden utan en separat orkestreringsplattform minskar ServiceNows roll som koordinationslager, men än så länge har trenden varit den motsatta.

För det andra hårdnar konkurrensen. Salesforce, Microsoft och ett flertal mindre AI-native-startups jagar samma företagsbudgetar. ServiceNows fördel är dess djupa integration i kundernas IT-ekosystem och de långa avtalen, men det konkurrensmässiga trycket är verkligt.

Oavsett vilket verkar AI i nuläget snarare öka behovet av kontrollerad automatisering. Vi får följa upp om Huang har rätt med sin vision även denna gång. Jag äger inte ServiceNow ännu, men jag la till den på min bevakningslista.

65 gillningar

Här är en tweet om några intressanta parters köp av ServiceNow-aktier. :slight_smile:

https://x.com/tradewithcong/status/2057079139790983316

6 gillningar

Dessa bör tas med en nypa salt.

Det är nog så att många politiker har sina investeringar i portföljer med fullmakt, där ägaren inte har någon aning om var pengarna placeras.

Det ser ut som affärer där en algoritm har köpt stora poster som sedan portionerats ut på kundkonton.

4 gillningar

Bra öppning. Jag har ägt ServiceNow i drygt ett kvartal och har själv fortfarande mycket efterforskning kvar att göra för att nå en tillräckligt hög kunskapsnivå för att verkligen förstå vad jag äger. På sistone verkar många här på forumet ha köpt aktien, så förhoppningsvis kan vi få till en aktivare diskussion och nya perspektiv.

När det gäller framåtblickande och kassaflödesbaserade värderingsmultiplar bör man notera att de inte inkluderar personalens aktiebaserade ersättningar (stock-based compensation), vilka förra året var något högre än bolagets GAAP-resultat. I de historiska siffrorna är dessa däremot avdragna från resultatet. I år förväntas resultatet växa med cirka 20 procent. Även om detta inte påverkar kassan direkt, är det en verklig kostnad eftersom ServiceNow köper tillbaka egna aktier för makulering i motsvarande mängd som aktieprogrammen för att undvika utspädning (dilution).

Nedan finns en länk till ett inlägg jag skrev i början av februari om mina ServiceNow-köp.

Och avslutningsvis tre enligt mig bra Youtube-videor för de som är intresserade av bolaget. Den första är Drew Cohens videoanalys från februari, som är den kanske mest omfattande genomgången av ServiceNow i videoformat som jag har hittat på nätet.

I den andra och tredje videon behandlas Q1-resultatet och framtidsutsikterna. Liam Hyland går igenom vad han anser vara de viktigaste punkterna i delårsrapporten och skapar en lista över nyckeltal att följa i kommande rapporter. I den tredje videon lyfter Brian Stoffel fram ett mer björnaktigt (bearish) perspektiv. Under det första kvartalet var vinsttillväxten långsammare än omsättningstillväxten, och i synnerhet kostnaderna för kundanskaffning ökade (+44 %), vilket var dubbelt så snabbt som omsättningen (+22 %).

8 gillningar

IT-tjänsteföretaget Cognizant & ServiceNow går samman för att hjälpa företag med AI-övervakning.

Företagen lanserar ett gemensamt förvaltningsverktyg som automatiskt och i realtid övervakar att företagens AI-system följer lagstiftning, såsom exempelvis Europeiska unionens AI-förordning (AI Act).

Målet är enligt uppgift att göra ansvarsfull och säker användning av AI lättare i en allt större skala.

“The market has solved AI access. What enterprises now need is the ability to operate AI responsibly at the scale and speed their businesses demand,” sade Sriram Kumaresan, Global Head of Cloud and Infrastructure Services på Cognizant.

https://www.investing.com/news/assorted/cognizant-partners-with-servicenow-on-ai-governance-platform-integration-432SI-4727292

2 gillningar

Jag känner ServiceNow mycket väl på en hands-on/teknisk nivå, efter att ha förvaltat en stor instans i ett stort företag i >10 år.

Precis som trådskaparen skrev:

“ServiceNows fördel är dess djupa integration i kundernas IT-ekosystem och långa kontrakt, men det konkurrensmässiga trycket är verkligt.”

Uttryckt på ett krassare sätt kan man säga att Snow har en extremt stark vendor lock-in-strategi. Hos Snow kan ett kundföretag göra “nästan allt”. När man väl har gått in där till axlarna… kan det vara nästan omöjligt att ta sig ur.

Snow är dyrt, väldigt dyrt. Och såvitt jag vet tillåter de inte (prismässigt) nedskalningar av befintliga system.

Trump har arbetat hårt för att amerikansk teknologi inte längre automatiskt ska vara den mest eftertraktade i Europa.

För någon, åtminstone i Finland, kan tanken falla på något så pass udda som Efecte/Matrix42.

5 gillningar

Mihin Sitä Säästäis?-herren behandlade bland annat ServiceNow i sin video, avsnittet om det börjar omkring 6,5 minuter in. :slight_smile:

Min investeringsstil har under årens lopp gått i den riktningen att jag letar efter nya köp i den så kallade “soptunnan”. Det vill säga att det ofta hamnar aktier i portföljen som har ett stort fall bakom sig, men som jag tror på en vändning för under de kommande månaderna och åren. Det här är en riskfylld strategi, men den kan ge riktigt hög avkastning om den lyckas.

I den här videon lyfter jag fram de senaste sådana valen, som är Adobe samt ServiceNow som nyligen köpts in till portföljen.

4 gillningar

Här är lite random funderingar; de vettiga tankarna är lånade eller på annat sätt kopierade. De felaktiga och röriga slutsatserna är huvudsakligen mina egna. :slight_smile:

ServiceNow har tagit en del stryk, delvis på grund av AI-oro, och dessutom har man ifrågasatt hur tillväxten ska kunna fortsätta, delvis av samma anledning. Men å andra sidan baseras mer än hälften av ServiceNows nya affärer på ”användning” snarare än antal säten (seats). Det innebär att AI-agenter som hanterar ärenden i stället för människor inte minskar bolagets intäkter, utan dessa förbrukar AI-tokens som bolaget debiterar för baserat på användning.

Värderingsmultiplarna har framför allt tidigare sett skyhöga ut, men å andra sidan har bolagets tillväxt, marginaler och kassaflöden fortsatt att vara starka. Det ser alltså bra ut och bolaget verkar vara en AI-vinnare snarare än ett AI-offer, men för en oinvigd ser multiplarna fortfarande ut att förvänta sig ganska mycket av framtiden.

Jag skulle alltså inte ifrågasätta kvaliteten, och å andra sidan kan ”dyrheten” motiveras med hur ServiceNow låser in sina kunder samt, som det konstaterats i tråden, att ServiceNow generellt sett snarare höjer priserna än kör med utförsäljningar.

Guidningen var en besvikelse för investerare, och framtidsutsikterna är ju viktigare än nutid och historik, men å andra sidan är farten fortfarande god. På längre sikt gör både den starka basen och AI-möjligheterna att bolaget ser intressant ut i mina ögon.

Kvalitet kostar, eftersom framtiden är lågrisk och bjuder på stark lönsam tillväxt, eller hur? :slight_smile:

För Salesforce går det på sätt och vis bra, bortsett från att aktiekursen har hackat och att det finns oro kring AI även där, men baserat på vad jag läst och min magkänsla ligger ServiceNow före inom AI. Även Salesforces guidning var en besvikelse, men värderingen är låg, bolaget är lönsamt med starkt kassaflöde och Agentforce-sidan har ändå vuxit bra.

Salesforces tillväxt är långsammare och de har, såvitt jag förstår, inte en lika stabil bas som ServiceNow, och kunderna är inte lika hårt knutna till dem. Salesforce är osäkrare, växer långsammare, är mer riskfyllt överlag och har mer av en förlorarroll i AI-racet än ServiceNow, eller hur ska man tänka? :slight_smile:

Just det, Salesforce har en egen tråd också:

7 gillningar

När man överväger ServiceNows kassaflödesbaserade värdering är det bra att notera den betydande mängden aktiebaserade ersättningar. Stock-Based Compensation (SBC) uppgår till 1,8 miljarder och det rapporterade fria kassaflödet (FCF) är 4,6 miljarder. Det SBC-justerade fria kassaflödet blir därmed 2,8 miljarder. Återköp av egna aktier och användningen av dessa som ersättning syns inte i FCF, och därför kan det vara användbart att beräkna en sådan “owner-earnings”-siffra.

Detta gäller givetvis även många andra bolag inom mjukvarusektorn.

8 gillningar

ServiceNows rapporterade Q1 EPS var 0,97 och GAAP EPS var 0,45. En ganska svindlande skillnad. Likaså måste de stora volymerna av aktieåterköp normaliseras mot hur mycket som har gått till de anställdas löner. Och den andelen är stor.
I övrigt består mina investeringar i “anti-AI-äter-allt”-spelet av NOW+ADBE+CRM. Vi får se hur det går. :slight_smile:

5 gillningar

Som en uppföljning till detta släpptes nyligen en video där Cohen har sammanställt de fem enligt honom viktigaste affärsuppdateringarna sedan februari, de finansiella målen för 2030 som företaget presenterade under sin Analyst Day, värderingen av aktien, ledningens transaktioner samt utvecklingen av antalet aktier.

Sammanfattning gjord av Gemini

Nuläge

• ServiceNows aktie har fallit 60 % från sina toppnoteringar och 40 % under innevarande år [00:00].

Fem affärsuppdateringar

• Ny strategi som “skyddsräcke” för AI: Företaget håller på att skifta från att enbart hantera IT-arbetsflöden (tickets) till att bli ett operativsystem eller “kontrollcenter” för AI-agenter. Syftet är att tillföra säkerhet och regler för AI-modellernas verksamhet så att de inte gör ödesdigra fel i företagens databaser [01:44].
  • Förnyelse av användargränssnittet: Plattformen har anpassats för att bli mer AI-vänlig, och det nya utseendet påminner starkt om ChatGPT:s gränssnitt [04:05].
  • 100 dagars AI-garanti: Eftersom företag ofta har svårt att få verklig avkastning (ROI) på sina AI-investeringar, lovar ServiceNow att slutföra sina kunders AI-projekt på under 100 dagar med stöd från företagets egna ingenjörer [05:38].
  • Ny prismodell: AI-funktioner är inte längre separata betalda tillägg, utan ingår nu som standard i alla programvarupaket [05:54].
  • Medvind från AI-kodning: När antalet kodrader förväntas 20-faldigas fram till 2030 på grund av den ökade användningen av AI, kommer även antalet fel och IT-supportärenden att öka. Detta är en betydande fördel för ServiceNows kärnverksamhet, det vill säga IT-servicehantering (ITSM) [07:13].

Finansiella mål och värdering

• Omsättningsmål: Innevarande års omsättning förväntas bli 15 miljarder dollar, och företaget siktar på att dubbla den till 30 miljarder dollar fram till 2030 [08:42].
  • Vinstmarginal: Även om företaget marknadsför aggressiva tillväxtmål, bedöms i videon att företagets verkliga vinstmarginal, rensad för aktiebaserade ersättningar, kommer att landa på cirka 30 procent [11:05].
  • Värderingsnivå: Med prognoserna för 2030 skulle det fria kassaflödet och vinsten landa på cirka 7,2 miljarder dollar [11:23]. Vid nuvarande börsvärde på 90 miljarder dollar värderas företaget till 12,5 gånger det uppskattade resultatet för 2030 [11:42]. Om marknaden skulle acceptera ett P/E-tal på 25 år 2030, skulle det nuvarande aktiepriset kunna ha en uppsida på upp till 100 procent [12:36].

Insideraktivitet och aktiestock

• Insidertransaktioner: Företagets ledning har avbrutit sina automatiska aktieförsäljningsprogram (10b5-1) [13:11], och VD Bill McDermott köpte aktier i bolaget för tre miljoner dollar i februari [13:25].
  • Utspädning: Under det senaste kvartalet sjönk bolagets utspädda antal aktier exceptionellt nog för första gången. För helåret förväntas dock aktieåterköpen fortfarande främst gå till att motverka den utspädning som anställdas aktieprogram medför [15:01].

I värderingen har man använt fritt kassaflöde rensat för aktiebaserade ersättningar och ledningens prognostiserade omsättning på 30 miljarder dollar år 2030. Vinstmarginalen antas stiga till 30 % i ett moget skede, vilket Cohen i videon anser vara ett försiktigt antagande. Då skulle resultatet efter skatt bli 7,2 miljarder, vilket ger ett framåtblickande P/E för 2030 på 12,5 med nuvarande aktiekurs. Om aktien då skulle värderas till P/E 25, skulle aktien ha utrymme att fördubblas till 2030, vilket skulle ge en årlig avkastning på 16 %. Videons tillväxtantaganden är enligt min mening ganska ambitiösa men inte på något sätt helt orealistiska. Eller så måste man åtminstone tro det, för annars vore det ju ingen idé för mig att äga den här.

8 gillningar

Vändning i luften? Pre-market nu +5%.

2 gillningar

Nedan följer information om hur ServiceNowns VD Bill McDermott anser att den snabba spridningen av AI kommer att stärka bolagets position. Enligt honom erbjuder ServiceNow ett centraliserat system genom vilket företag kan övervaka och kontrollera sina egna AI-agenter, och dessutom tillhandahåller SN en “nödbrytare” (kill switch) för att stoppa agenter som löpt amok.

McDermott tror inte att AI-konkurrensen kommer att försvaga bolaget, utan bedömer istället att AI i sig kommer att öka efterfrågan på mjukvara och stödja tillväxten.

Key Points

• ServiceNow CEO Bill McDermott said the company is becoming increasingly important as businesses deploy more autonomous AI agents.
  • McDermott said ServiceNow’s platform includes a “kill switch” that can stop rogue AI agents and pushed back on concerns that AI competition will hurt the company’s growth.

https://www.cnbc.com/2026/07/22/servicenow-ceo-kill-switch-rogue-ai.html

4 gillningar

Resultatet kom och det var helt OK. Inget som spränger hjärnan, men små vinster som vanligt.

Premarket visar att det skulle kunna återhämta gårdagens nedgångar. Dessa premarket-grejer är dock extremt opålitliga.

RSI (under bilden) verkar bilda en högre botten (higher low), vilket oftast signalerar ett köpläge. Givetvis ligger aktien under både 200-dagars- och 200-veckors medelvärden, vilket å andra sidan tyder på att mer smärta är att vänta. Volymerna har också varit höga på sistone. Frågan är om det är köparna eller säljarna som har rätt.

13 gillningar