SenesTech (SNES) - P-piller til rotter og mus

https://keskustelut.inderes.fi/t/ostin-myin-juuri-asken-osa-7/52688/2747?u=pohjolan_eka

Det var sådan et interessant firma, at jeg var nødt til at åbne en separat tråd til det.

kuva

SenesTech (SNES) er verdens eneste bioteknologivirksomhed, der fremstiller og sælger præventionsprodukter rettet mod rotter og mus. Der er tale om en helt ny produktkategori på det milliardstore marked for gnaverbekæmpelse, som i modsætning til giftstoffer ikke udgør en fare for kæledyr og vilde dyr, når det ophobes i gnavernes organismer. Ifølge PETA og andre dyreværnsorganisationer er det også en mere human måde at kontrollere skadedyr på, da de kan leve deres naturlige liv til ende uden dog at føde den næste store generation af afkom. Fra en investors synspunkt er det attraktivt, at SenesTechs produkter ikke er steriliserende, hvilket betyder, at rotterne løbende skal fodres med præventionsmidler mindst én gang hver halvanden måned for at opretholde effekten.

https://www.youtube.com/watch?v=23Dh9QCegq0

Virksomheden har to produktkategorier. ContraPest, som indeholder en sød, fedtholdig væske beregnet til professionel brug, og “pølseproduktet” Evolve Soft Bait, der blev lanceret i år, og som er lettere at opbevare og sælge end væsken.

kuva

For ContraPests vedkommende har virksomheden flere forsøgs- og pilotprojekter i gang. Den mest betydningsfulde nye beslutning er New York Citys beslutning om at starte et etårigt pilotprojekt med virksomheden, hvor detaljerne forventes at falde på plads i den nærmeste fremtid:

kuva

Californien har også i år forbudt de kraftigste rottengifte, så jeg anser det for næsten uundgåeligt, at de vil tage SenesTechs produkt i brug i den nærmeste fremtid, selvom der endnu ikke er meldt om en ordre.

kuva

I den nærmeste fremtid forventes Evolve Soft Bait dog at blive SenesTechs vigtigste spydspids, som man forsøger at få ud i alle mulige salgskanaler og lande i så hurtigt et tempo som muligt. Udfordringen er, at da der er tale om en helt ny produktkategori, er indkøbere og forbrugere ikke nødvendigvis særlig bevidste om produktet.

kuva
kuva

Virksomheden har naturligvis en patentportefølje, så der dukker næppe konkurrenter op på markedet lige med det samme, og SenesTech vil sandsynligvis bevare sin monopolstilling i årevis endnu.

https://patents.justia.com/assignee/senestech-inc

Hvorfor er denne virksomhed med et revolutionerende produkt så kun knap tre millioner dollars værd? Årsagen er, at firmaet desværre befinder sig i en konstant likviditetskrise, da de kvartalsvise tab er mange gange større end omsætningen, og der kun er en begrænset mængde kontanter til rådighed:

kuva

Virksomheden selv guider til, at salget af Evolve vil stige så voldsomt næste år, at de vil blive cash flow-neutrale i løbet af næste år og endda i første halvdel af året, men mange kriseramte virksomheder er så at sige tvunget til at give en overdrevent positiv guidance for at undgå, at investorerne forsvinder, så der er stor usikkerhed forbundet med at nå målene. Derudover har SenesTech som en del af finansieringsordninger været nødt til at udstede en enorm mængde warrants, som udvander investorernes ejerskab betydeligt, hvis kursen stiger kraftigt. Jeg ser det som mere sandsynligt, at virksomheden bliver opkøbt i de kommende kvartaler end at den går konkurs, men alt er stadig muligt i øjeblikket.

kuva

61 Synes om

Interessant. Hvordan håndterer dette firma hormonrester, der ender i vandløbene og i sidste ende gør alle pattedyr sterile. Som løsning svarer det lidt til at sprøjte hele malaria-Afrika med Raid.

Stadig en gamer-tommelfinger op til tickeren :+1:

7 Synes om

Toksicitetsstudier, der tester ContraPest på andre dyr, viste minimale bivirkninger. De aktive ingredienser metaboliseres inden for 15 minutter. Så hvis en hund eller kat spiste en rotte, der havde indtaget ContraPest inden for det tidsrum, ville den måske opleve en forbigående minimal bivirkning i form af infertilitet.

https://eu.freep.com/story/news/local/michigan/2022/01/31/contrapest-rat-birth-control-contra-pest/9283887002/

De potentielle skadevirkninger er dog betydeligt mindre for miljøet, rovdyr og små børn sammenlignet med indtagelse af rottegift:

kuva
https://www.nytimes.com/2024/03/25/nyregion/flaco-owl-central-park-zoo-death-cause.html

Produktet er ikke nødvendigvis tilstrækkeligt i sig selv til at kontrollere en gnaverinfestation under alle omstændigheder, men kombineret med en mindre mængde gift og traditionelle fælder opnås en mere effektiv samlet effekt i området. Det er nemlig ikke rigtig muligt, og man ønsker generelt heller ikke, at sprede tilstrækkelige mængder gift overalt. Disse produkter med klassificeringen “minimal skade” kan anvendes i meget større mængder og på et lettere grundlag.

I New York og andre storbyer er rotter virkelig et enormt problem:

https://www.npr.org/2023/04/13/1169851616/new-york-city-appointed-a-rat-czar-her-job-will-be-a-tall-ask

7 Synes om

Ganske interessant fund. Kursen er presset ned til omkring de laveste niveauer, den nogensinde har været på. Man bør vel gå efter opkøbskortet i denne investering? Patenter og færdige produkter i porteføljen hos en aktør med store muskler og etablerede distributionskanaler kunne være en vinderopskrift.

Rotter og mus er ved at blive et problem selv her i Norden, i det mindste i hovedstadsområdet. Man skulle tro, der var efterspørgsel på produkterne, men er der nogen, der kender dem?

Den flyver vist ret meget under radaren. Hvordan har et firma med en markedsværdi (market cap) på 2,5 millioner fundet vej herind på forummet? :smiley: Der er næsten ingen aktier: float er på omkring en million styk. Hvis den her kommer i bevægelse, er det som en gedde fra sivene. Selvfølgelig kan der være fart på i begge retninger.

https://finance.yahoo.com/quote/SNES/key-statistics/

16 Synes om

Fordele:

• Evolve er som produkt mere eftertragtet for detailhandlere end ContraPest-væske

Evolve har dog 3 klare fordele for slutbrugere: en holdbarhed på 1 år, hvilket giver omfattende distributionsmuligheder. Det kommer i fast form, som er mere velkendt for teknikere og forbrugere og lettere at anvende, og det tilbydes til en konkurrencedygtig pris sammenlignet med traditionelle rodenticider (rottemidler). Dette har øget vores rækkevidde markant i forhold til markeder og geografier. Det fremgår tydeligt af den indledende respons, at Evolve er det, som detailhandlere og distributører har ledt efter fra SenesTech

Der findes ingen oplysninger om holdbarhed for ContraPest, men man kan drage visse konklusioner heraf:
image

• Evolve RAT tilladelse til distribution i 47 delstater, Mouse i 32 delstater

• Der er potentiale i distributionen

Lad mig give et eksempel på det. Tænk på lagerbutikker (warehouse stores). Hvis vi bruger runde tal, lad os sige 500 butikker, der bestiller 1 spand pr. butik, hvor vores produkt koster omkring $10.000 pr. pund. Det er $5 millioner, der kunne leveres og bogføres som omsætning for en 2025-kampagne. Så det er meget betydeligt.
Et andet eksempel: hvis man tager store detailkæder (big box retailers), lad os sige yderligere 500 butikker, der bestiller 1 kasse om måneden til ca. $300 pr. kasse, så er det en årlig omsætning på over $4 millioner. Som jeg nævnte tidligere, pitcher vi til 23 sådanne potentielle kunder, kunder med mange lokationer. Og det samlede antal af disse repræsenterer over 50.000 lokationer. Så det er meget betydeligt.

• Forbrugeranmeldelser på Amazon

image

• Der er også positive erfaringer fra bytests (forstadsområde?), selvom storbyen er mere udfordrende end forstæderne?

https://www.masslive.com/boston/2024/07/boston-rat-birth-control-considered-after-successful-neighborhood-pilot-program.html

• Walmart er åbnet op for Evolve; online og i starten i et mindre antal butikker. Det sælges også på tractorsupply.com og, så vidt jeg forstår, i ACE Hardware-butikker (dog endnu ikke som en centralt lagerført vare, hvilket de stræber efter).

Det bliver spændende: Det er præcis 1 måned siden Q3-opkaldet i dag, og den administrerende direktør lovede et indkøb relateret til NYC-forsøget inden for en måned. Kommer det? Det forlyder, at der er blevet forhandlet frem og tilbage om vilkårene. Der ligger dog et lovforslag (“bill”) bagved, som forpligter NYC. I starten 1-2 testområder på 10 boligblokke plus et kontrolområde uden produktet engang i 2025 →

Risiciene er naturligvis store, og de blev også tydeligt fremhævet.

19 Synes om

Med en markedsværdi (market cap) på $2,5 mio. og markedets størrelse taget i betragtning, er der i mine øjne en relativt stor sandsynlighed for at opnå 10-40X inden for et par år. Og på den anden side kan virksomheden også gå konkurs eller blive udvandet (diluted). Så min egen forventede værdi er 9X, en virkelig asymmetrisk risiko.

BEMÆRK!!! IKKE EN INVESTERINGSANBEFALING, KUN MINE EGNE OVERVEJELSER! Lav dine egne risikovurderinger og virksomhedsberegninger. Du kan miste alle dine investerede midler med STOR sandsynlighed. Jeg har selv kun 1 % af min portefølje bundet i dette.

Produktionsanlægget kørte i ét skift med en noget lav udnyttelsesgrad i løbet af 3. kvartal 2024. Det betyder, at der er tilstrækkelig kapacitet til at imødekomme efterspørgslen også på kortere sigt, selv før flytningen til nye lokaler. I de nye lokaler vil kapaciteten derimod være 3-4X i forhold til den nuværende.

Så ved for eksempel at køre med to skift, er der kapacitet til at producere 16X i forhold til den nuværende produktion i de nye lokaler (ca. $32 mio. i årlig omsætning (annual revenue)). Og selv i de gamle lokaler kan man nemt mindst fordoble produktionen, hvis ikke firdoble den.
Det gode ved dette produkt er, at bruttomarginen (gross margin) allerede nu er 65 % i produktionen. Og den skalerer op i takt med kapacitetsudnyttelsen, jeg vil antage til et sted omkring 70-80 %.

14 Synes om

Hvis det er tilfældet, er der et enormt potentiale :thinking: På dette tidspunkt skal man tro på, at salget for alvor begynder at tage fart.

1 Synes om

Så sjovt et fund, at jeg må tage mig tid til at sætte mig ind i det, om ikke andet så for den almene dannelses skyld. Ved et hurtigt blik ser kassebeholdningen ud til at række til omkring næste sommer? Er der nogen, der har styr på selskabets ejerstruktur/finansieringsgrundlag eller erfaring med amerikanske selskabers emissioner? Min antagelse er, at det er så svært at deltage fra Finland, at det tvinger en til først at kigge igen, når ny finansiering er kommet på plads.

3 Synes om

En rettelse til min tidligere besked: GM var allerede på 65 % i Q3, og det forventes at vokse i takt med salget og yderligere automatisering.

1 Synes om

En lidt mere markant ny forhøjelse af kursmålet fangede mit øje. Der er ingen oplysninger om begrundelsen bag forhøjelsen.

SenesTech fastholdes på Køb af HC Wainwright & Co.

(17:26 GMT) SenesTechs kursmål hævet til $10,00/aktie fra $3,50 af HC Wainwright & Co.

6 Synes om

”Hormonforstyrrende stoffer”, som f.eks. i Evolve, bomuldsfrøolie (cottonseed oil). Det bruges jo som standard i mange kosttilskud. Og nogle bruger det endda i madlavning. (Ikke at jeg selv ville bruge det)

Så det er virkelig sikre sager, selv i så stor skala, især sammenlignet med rottegift.

Holdbarhed for produktet er 1 år, hvilket betyder, at det aktive molekyle sandsynligvis inaktiveres i løbet af den tid, selvom det blev opbevaret i den beholder under ”optimale” forhold. I naturen nedbrydes det helt sikkert hurtigere. Lys, varme, bakterier osv. ødelægger små organiske molekyler ret effektivt.

8 Synes om

IMG_2597

Her er måske hovedbudskabet om, hvorfor SenesTech.

Og 8 mdr. er stadig på grænsen til, hvor en rotte endnu ikke er ved slutningen af sin livscyklus (typisk ca. 12 mdr.), hvilket forklarer, at man endnu ikke var sluppet helt af med rotterne. Altså en helt normal tendens.

SenesTech selv ser altid på populationen over 12 mdr.

8 Synes om

Her er begrundelsen https://www.investing.com/news/analyst-ratings/senestech-shares-target-upgraded-buy-rating-on-strong-growth-outlook-93CH-3771388

”Fredag opdaterede H.C. Wainwright sin vurdering af SenesTech-aktier (NASDAQ:SNES) og hævede kursmålet markant til $10,00 fra de tidligere $3,50, samtidig med at en Køb-anbefaling på aktien blev fastholdt. Justeringen afspejler SenesTechs succesfulde gennemførelse af en 1-for-10 omvendt aktiesplit den 23. juli 2024 og selskabets robuste finansielle præstation.

SenesTech har demonstreret konsekvent sekventiel omsætningsvækst, forbedret bruttofortjeneste og reducerede driftsomkostninger. Selskabets soft-bait Evolve-formulering til rotter er blevet dets bedst sælgende produkt og bidrager med over halvdelen af dets samlede omsætning. Analytikeren mener, at SenesTech er på vej mod over 100% omsætningsvækst i 2025, drevet af flere nøglefaktorer.

Den forventede vækst understøttes af ekspanderende internationalt salg i Holland, Indien, Pakistan og Hong Kong. Desuden vinder selskabet frem hos kommuner, herunder fremtrædende byer som New York og Baltimore. Online detailsalg forventes også at stige, hvor platforme som Amazon (NASDAQ:AMZN), Walmart (NYSE:WMT), TractorSupply.com og SenesTechs egen e-handelsplatform bidrager til salgsvolumen.

SenesTech har oplevet en betydelig stigning i bruttomargenerne, som er steget til over 65% i tredje kvartal af 2024, op fra 32-33% i starten af året. Selskabets introduktion af 1,5 lb og 3,0 lb poser til forbrugermarkedet forventes at styrke dets tilstedeværelse i detailsektoren. Landbrugsmarkedet, der repræsenterer en mulighed på ca. $350 millioner, er også inden for selskabets rækkevidde.

Analytikeren konkluderede, at hvis markedsforholdene forbliver gunstige, kunne SenesTechs omsætning og driftsresultat i 2024 overgå de nuværende forventninger. Den gentagne Køb-anbefaling understreger firmaets tillid til selskabets finansielle bane.”

10 Synes om

SNES target price WWright13122024

Her er lidt af WainWrights, altså den ene og eneste analytikers, opfølgnings- og anbefalingshistorik for virksomheden.

Det kan være, at det nu er tid til at hoppe med på vognen. Jeg hoppede selv med i går med et par skillinger, opmuntret af de interessante observationer på dette forum (jeg tager selvfølgelig selv ansvaret for min beslutning om at begive mig ud på denne tynde is med mine kedelige skøjter).

Efter gårsdagens og den nuværende stigning ser det selvfølgelig godt ud for mig, men…

Dette analysefirma virker som en “pumpe”, der hypere virksomheder i økonomiske vanskeligheder og/eller en gældsspiral mod betaling. I hvert fald baseret på dette firmas anbefalingsprishistorik.

Muligvis noget i stil med RedEye osv.

Hvis en stakkels sjæl er hoppet med på disse anbefalinger før i dag og i går, og hver gang med mange penge, så har man tabt kongeligt og ærefuldt. Ansigtet er sikkert blodigt og hævet i lang tid endnu.

Edit: Kilde: https://stockanalysis.com/stocks/snes/ratings/

18 Synes om

En sjov tanke, ja, at løse rotte-/museproblemet så at sige helt fra kilden. Jeg må undersøge det nærmere.
Jeg spurgte en bekendt (en potentiel kunde med egne huse) fra USA, om hvor stort et hit dette er derovre, men han havde endnu ikke hørt om Contrapest eller Evolve. Han har brugt RatX fra den lokale “landbrugsbutik”, som også er en slags lokkemiddel, men fungerer som gift, altså med det formål at dræbe dyret. Han fandt Evolves funktionsprincip interessant, men havde været tilfreds med den såkaldte hurtige løsning, som RatX leverede.

4 Synes om

Det er typisk det, der er problemet. Man ser en rotte, køber gift, problemet er væk. En ny rotte dukker op igen efter tid X, man lægger gift ud, osv. rotteræset er i gang. Efter et stykke tid vokser populationen stadig, og så kan problemet ikke længere fjernes med små mængder gift.

I stor skala er den eneste effektive metode at kombinere en reproduktionshæmmende lokkemad med fælder. Især i store byer og forstæder. Og problemet bør løses for hele området på én gang.

5 Synes om

Jeg ville måske dog ikke for meget skabe en modsætning til gifte, selvom det er klart, at dette produkt i nogle tilfælde helt vil erstatte gifte, især når miljølovgivningen strammes globalt. For eksempel, da jeg undersøgte produktet, fandt jeg udtalelser om, at dette produkt slet ikke fungerer i byens kloakker, da det er for besværligt at få medarbejdere ud på konstante ture for at genopfylde lokkemad, og i disse situationer er der brug for en “død med det samme”-løsning. Den største fordel ved forebyggelsesløsningen er de minimale bivirkninger på andre væsner, hvilket gør, at de kan spredes tilstrækkeligt bredt mere ubekymret end gifte og holde gnaverpopulationen bedre under kontrol.

kuva

Der er behov for omfattende gnaverbekæmpelse, og hvert produkt har bestemt sit eget formål.

8 Synes om

Der ses nu en del kritik på forskellige platforme vedrørende ledelsens aflønning. Kan en klogere person vurdere, om der er noget usædvanligt ved det?
F.eks.
https://x.com/onecentinvest/status/1867651755808633141

3 Synes om

Omkring 8 minutter inde:
“Mere end 90% forbedring, når det tilføjes til det integrerede skadedyrsbekæmpelsesprogram.”

5 Synes om

Baltimore har bestilt ContraPest :rat::mouse::mouse_face:

14 Synes om