Min (begrænsede) forståelse af historien:
Jeg er ikke så dybt inde i at researche Seeing Machines. Jeg kan se, at deres udvikling ikke har været så god:
Mine egne estimater for årsagen:
- Tidligere strategi lykkedes ikke. Ikke nok HW-agnosticisme sammenlignet med konkurrenterne. Xilinx-chips foretrækkes ikke bredt nok af OEMS.
- Topledelsen blev udskiftet på grund af dette.
- De forhandlede en aftale med Qualcomm om at få “hurtig adgang” til ~20 OEMS. Mest sandsynligt er vilkårene i denne aftale til fordel for Qualcomm.
Her må jeg påpege, at QC sandsynligvis arbejder med alle HW-agnostiske Tier2 DMS-udbydere. Smart var deres nye partner på CES2019:
Én ting er, at jeg ikke har et særlig positivt syn på Seeings ledelse… F.eks. kommer de her med en meget tvivlsom udtalelse om brancheanalytikeres viden. Ikke godt.
P. McGlone:
Redeye-analytiker, der dækker Smart Eye. Jeg har læst hans rapporter, og han har ingen idé om, hvad han taler om. Han forstår virkelig ikke, hvordan alt fungerer i OEM-branchen.
Kilde:
Også noget dårlig feedback fra tidligere medarbejdere. Dette er i modstrid med, hvad jeg har lært fra SmartEye.
September 2020:
“Forældet teknologi, der desperat forsøger at foregive, at den er verdensførende. Forfærdelig ledelse, der virker som om de bare forsøger at tjene penge, før virksomheden løber tør for penge. Hele forretningsplanen er bygget på håb, selvom det ikke har virket i de sidste 10 år.”
Kilde:
Mulighed:
Nu er situationen meget interessant. Det er en interessant tanke, at ved at have både SEYE og SEE i din portefølje kunne du have måske 80-90% af DMS-markedet.
Jeg forventer ikke, at SEE vil få stor succes i kommende “DMS-indkøb”, men det er muligt, at SEE har hurtig adgang til Qualcomm-integrerede køretøjer.
Hvis DMS-markedet udvikler sig hurtigt i 2021-2024, ville du sandsynligvis ikke skulle vente 4 år og stadig stå med 0% afkast som dem, der købte i 2016… meget interessant.
Dog virker den nuværende prisfastsættelse ikke så billig i forhold til 2023-estimater (P/E tydeligt over 40, EV/EBITDA over 30). Men der er et ret stort spring i 2024-estimaterne.
Du er velkommen til at kommentere ![]()