AudioEye, hurtigt voksende SaaS-virksomhed

Jeg vil gerne præsentere en virksomhed fra USA ved navn AudioEye for andre forumdeltagere. Jeg starter med en virksomhedspræsentation og går først derefter over til virksomhedens tal. Hvis præsentationen virker for kedelig, foreslår jeg, at du alligevel tjekker virksomhedens numre.

AudioEye tilbyder forbedring af digital tilgængelighed som en SaaS-tjeneste. Virksomheden sammenligner selv sin service med ramper og gelændere til personer med begrænsninger i den fysiske verden. AudioEyes service går ud på at forbedre kundernes hjemmesider, så de bliver mere tilgængelige og brugervenlige for alle, uanset personens funktionsnedsættelse eller egenskaber, såsom alder, syns- eller høreevne og skader. Selvom forretningsområdet måske ikke lyder særligt sexet eller vedrører mange, er det stadig et voksende marked. I USA er virksomheder forpligtet af The Americans with Disabilities Act (ADA), og i EU er der et tilgængelighedsdirektiv, som implementeres i EU-landene gennem deres egne love. For eksempel i Finland loven om udbud af digitale tjenester, der blev vedtaget den 15. marts 2019. Nedenfor er den finske tidslinje for lovens ikrafttræden, og de fedtede er, så vidt jeg forstår, de samme i andre EU-lande.

Jeg nævner følgende datoer, så læseren får en idé om, at den pågældende regulering allerede er aktuel. Ikke fordi det er vigtigt at følge datoerne i denne sag.

Tidsplan for lovens anvendelse

23.9.2018 – Dokumenter (f.eks. pdf, word) offentliggjort herefter skal gøres tilgængelige.

Indhold i dokumenter offentliggjort tidligere skal tilbydes i en tilgængelig form, hvis indholdet er relevant for brugen af tjenesten.

23.9.2019 – Nye offentlige sektors hjemmesider

Alle offentlige sektors hjemmesider, der er offentliggjort og taget i brug den 23.9.2018 eller senere, skal opfylde de lovmæssigt definerede kriterier senest den 23.9.2019.

23.9.2020 – Offentlige sektors hjemmesider

Alle offentlige sektors hjemmesider skal opfylde de lovmæssigt definerede kriterier senest den 23.9.2020.

1.1.2021 – Alle private sektors hjemmesider omfattet af loven skal være tilgængelige

Alle private sektors hjemmesider, der er omfattet af loven, skal opfylde de lovmæssigt definerede kriterier senest den 1.1.2021.

23.6.2021 – Mobilapplikationer

Alle offentlige og private sektors mobilapplikationer omfattet af loven skal opfylde de lovmæssigt definerede kriterier senest den 23.6.2021.

23.6.2021 – Ekstranet og Intranet

Lovgivningen gælder også for intranetter og ekstranetter, der anvendes på arbejdspladser hos myndigheder og offentligretlige institutioner. De skal opfylde tilgængelighedskravene efter den 22.9.2019, når intranettet er fuldstændig fornyet. Derudover skal alle nye intranetter, der er offentliggjort efter den 22.9.2019, være tilgængelige.

Både europæiske og amerikanske regler er primært rettet mod offentlige aktører, men i USA skal private virksomheder også tilbyde “tilstrækkelig” tilgængelighed for alle. I Europa og USA, især for aktører, der kan sidestilles med offentlige tjenester, såsom store virksomheder, banker og virksomheder, der primært opererer online, vil der sandsynligvis blive lagt mere vægt på tilgængeligheden af deres hjemmesider.

Årsager:

• Strammere regulering
  • Undgåelse af potentielle retssager
  • Udvidelse af kundegrundlaget
  • Socialt ansvar

Især i USA bliver virksomheder i stigende grad sagsøgt på grund af dårlig tilgængelighed af deres tjenester, og AudioEye tilbyder ro i sindet for virksomheder med sin forebyggende service. Ifølge AudioEye har 26 procent af mennesker en form for fysisk begrænsning, så bedre hensyntagen til denne kundegruppe kan også være betydelig for virksomhedernes salg.

Og så til tallene:

Virksomhedens kundebase er vokset meget kraftigt i år, og efter Q2 var antallet af kunder over 20.000, mens det tilsvarende tal for et år siden var 1.400, hvilket er en vækst på over 1300%. Virksomhedens omsætning steg i samme periode fra 2,4 millioner dollars til 5,3 millioner dollars, en vækst på 117%. Den største stigning i kundebase skyldes, så vidt jeg forstår, at virksomheden siden den første bølge af corona har tilbudt sin enkleste service gratis til nye kunder i 90 dage, hvilket forklarer forskellene i væksten i omsætning og kundebase. Med andre ord, samtidig med at gratisbrugere konverteres til betalende brugere månedligt, ser jeg også omsætningsvæksten blive understøttet af den betydeligt højere vækst i kundebasen. Virksomheden har ikke specificeret, hvor godt de ser gratisbrugere konvertere til betalende kunder, men har meddelt, at de vil fortsætte med at tilbyde en gratis prøveversion i fremtiden.

AudioEye er stadig tabsgivende, men dens bruttomargin har udviklet sig gunstigt og vil sandsynligvis fortsætte sin gode udvikling takket være SaaS-forretningsmodellen.

AudioEye forventer at blive pengestrømspositiv i 2021. Jeg forventer personligt, at dette sker allerede ved årsskiftet 2020-2021, og at virksomhedens driftsmargin allerede vil være tocifret i 2021. Jeg forventer en omsætningsvækst på ca. 75% for næste år.

Efter Q2 steg virksomhedens aktiekurs ret kraftigt til omkring 20 dollars, og virksomheden benyttede lejligheden til at gennemføre en aktieemission til en kurs på 17,75 dollars for at styrke sine kontantbeholdninger. Aktieemissionen svarede til 4,4% af aktiekapitalen. Selvom jeg i princippet ikke bryder mig om udvanding af aktien, får virksomhedens ledelse stadig point for at have gennemført aktieemissionen, da kursen var høj. Virksomheden er gældfri, og dens kontantbeholdninger efter emissionen er ca. 9 mio. dollars. I sidste kvartal tabte virksomheden 1,4 mio. dollars. Jeg tror, at kontanterne vil være tilstrækkelige for virksomheden, indtil den bliver rentabel.

Mine egne beregninger for virksomhedens mulige udvikling er som følger. Især den kommende års prognose anbefaler jeg at forholde sig meget kritisk til.

Hvis prognosen holder stik, ville virksomhedens EV/S ved den nuværende kurs være 6,42 ved udgangen af 2020, hvilket jeg anser for meget rimeligt for en SaaS-virksomhed, der øger sin omsætning med over 100% i indeværende år og 75% næste år.

_
Jeg ejer aktier i virksomheden, og dette er ikke en købsanbefaling. Min hensigt med at åbne tråden er at starte en diskussion om virksomheden og samtidig forbedre min egen opfattelse af virksomheden.

28 Synes om

Fint oplæg, fandt du nøgletal helt ned til EPS-niveau?

1 Synes om

{“content”:“For en gangs skyld et ret interessant fund, i hvert fald baseret på tallene. Virksomheden er lille, men rentabiliteten er allerede god, og efter den seneste finansieringsrunde behøver de ikke at søge penge med det samme, medmindre de planlægger nogle virksomhedsovertagelser. Anlægsinvesteringerne er moderate, så hvis virksomheden ifølge vejledningen bliver pengestrømspositiv næste år, så er der nok penge.\n\nUden at vide noget om forretningen forklarer de små tab sandsynligvis værdiansættelsesniveauet :smile:”}

1 Synes om

Det ser ud til, at timingen for min trådåbning var perfekt :man_facepalming:. I går udgav den for mig ukendte short-sælger Mariner Research en rapport om virksomheden og forventer et kursfald på 50 %. Nedenfor er et link til Seeking Alphas resumé, hvor du også kan læse den pågældende rapport.

https://seekingalpha.com/news/3613790-audioeye-slides-after-short-seller-report-sees-50-downside

Rapporten graver efter snavs, herunder tidligere fiaskoer fra virksomhedens ledelse og grundlæggere. De største røde flag for mig i rapporten var en korrektion foretaget af virksomheden i 2015 vedrørende en stor del af hele 2014-omsætningen og tilsyneladende en efterfølgende, omend lille, rettelse af udgifter i 2019. Naturligvis er 2015-korrektionen fem år gammel, så jeg ville ikke tillægge den meget vægt længere.

Det er dog lidt mærkeligt, at Mariner Research i slutningen af rapporten angiver deres eget kursmål for virksomheden, som skulle baseres på en 4 x EV/S-multipel og ville betyde en aktiekurs på 8,24 dollars. Hvorfor forventer de kun et fald på 50 %, burde de ikke lige så godt foreslå et endnu større fald? Rapporten ser ud til at have samlet alt muligt snavs, der er fundet om virksomheden. Jeg anser ikke rapporten og dens begrundelser for at være af særlig høj kvalitet, men samtidig spekulerer jeg på, om jeg bare ser det med en aktionærs subjektive øjne. Jeg føler dog, at den sag, jeg investerede i, har fået et slag. Jeg investerede ikke i en virksomhed, hvor man er nødt til at sætte spørgsmålstegn ved virksomhedens ledelse og muligvis endda dens rapporterede tal. Jeg reducerer virksomhedsrisikoen og har reduceret min ejerandel. Lad os se, om virksomheden kan svare på short-sælgerens påstande.

3 Synes om

Ingen virksomhed behøver i princippet at skrive nogen modsvar, hvis f.eks. short-sælgere skriver deres historier. Som regel er det bedre bare at lade resultaterne tale for sig selv.

Disse kommer og går, især med så små virksomheder. Der kan være plads til forbedringer i de interne arbejdsmetoder, men de mangler, der er dukket op, er der taget hånd om for længe siden.

Vi må følge udviklingen. Der er fundet et interessant nichesegment, og forretningen vokser og, vigtigst af alt, brænder ikke for meget af penge. Der er potentiale i dette.

3 Synes om

God henvisning til opfølgning. Flere nøgletal og nyheder kan findes her: Comprehensive financial data analysis - Koyfin

2 Synes om

God pointe, og jeg sætter pris på, at svaghederne bliver fremhævet. Ikke kun positive tilbagemeldinger!

Da jeg så revisoren, fik jeg lyst til at løbe. MaloneBaileys historie indeholder kunder, der viste sig at være åbenlyse svindelnumre. Ikke alle kunder er svindelnumre, og budgettet rækker ikke til top 4, men stemplet “guilty by association” føles ubehageligt.

Idéen om en automat, der oversætter materiale for at gøre det tilgængeligt, lyder i en IT-persons ører som et meget ambitiøst mål. Tilsyneladende er automation her også kun et marketingudtryk, og AudioEyes software er idéen ligesom XHTML-validatorer og hjemmesiders linkkontrol fra over 15 år siden (de unge husker og ved ikke). Det vil sige, at en bestemt heuristik er kodet, og den analyserer hjemmesiden for røde flag. Jeg antager, at driften ofte kan kræve justering af validatoren, da hjemmesider er implementeret på de mest forskelligartede måder.

Jeg fandt en kritisk anmeldelse af AudioEyes software online, men er det meningen, at man skal gøre tingene rigtigt første gang?

(Bemærk: personen arbejder tilsyneladende for et konkurrerende “accessibility as a service”-firma (https://www.essentialaccessibility.com/), som for nylig har modtaget en kapitalindsprøjtning på 16 millioner USD. Så kritikken skal nydes med en passende mængde salt.)

Tilbage til emnet: hvis softwaren også er et lokkemiddel, der bruges til at sælge konsulentydelser til hjemmesideprojekter (Managed-modellen), er forretningsmodellen forståelig. Det vil sige, at man sælger arbejdskraft som et engangsprojekt til hjemmesidefornyelsesprojekter, og derefter opnår man månedlige indtægter, når koden overvåger den nu compliance-venlige hjemmeside og (jeg antager) aktivt advarer om ændringer, der ikke overholder standarderne.

Problemet er skalerbarhed – når lovgivningens deadlines nærmer sig, vil konsulenternes tid og faktureringskapacitet potentielt blive en flaskehals. Med en god validator og ekstremt smart AI, der foretager rettelser, kunne arbejdet fremskyndes og opnå virkelig gode marginer, men jeg tvivler på, at virksomheden allerede har den ekspertise.

Det var alt for denne gang – en potentiel sag, men jeg kan stadig ikke helt greje virksomhedens markeds- og tekniske position. Jeg antager, at der er stor trængsel om honningkrukken fra flere sider?

5 Synes om

Der var allerede en tråd her, og jeg kunne endda lide åbningsindlægget :slight_smile:

Q3

https://www.audioeye.com/post/audioeye-reports-third-quarter-2020-results

Q4 foreløbige oplysninger og 2021-vejledning
https://www.audioeye.com/post/audioeye-announces-customer-update-and-preliminary

Edit: Her er også nogle gode punkter. Lidt det samme som @In_Der_Esche skrev i september.
https://seekingalpha.com/article/4395757-audioeye-dont-buy-hype?utm_campaign=twitter_automated&utm_content=article&utm_medium=social&utm_source=twitter_automated

6 Synes om

Hvor købte du det, @jaska1? Mandatum siger, det ikke er genstand for handel…?

Lad os så tage et kig på de lidt opdaterede tal, hvor Q2-tallene fra trådens startindlæg er inkluderet:

• Omsætningen er praktisk talt ikke vokset siden Q2, men har holdt sig lige over 5 millioner dollars i Q3 og Q4.
  • Den samlede omsætning for 2020 vil være omkring 20 millioner dollars, og selskabet forventer, at omsætningen vil vokse til omkring 30 millioner dollars næste år, hvilket er en vækst på 50 %.
  • Antallet af kunder er dog vokset til 22.000 i Q3 og yderligere til omkring 32.000 i Q4. Derudover er der baseret på foreløbige Q4-data kommet yderligere omkring 33.000 kunder i januar 2021, hvilket vil bringe det samlede antal op på 65.000.
  • I Q3 havde selskabet kontantbeholdning på omkring 10 millioner dollars, og da der blev tabt omkring 1 million dollars dengang, burde kontantbeholdningen være tilstrækkelig, da selskabet samtidig forventer, at resultatet bliver positivt i 2021.
  • Selskabets Q4-prognose nævner ikke kvartalets faktiske resultat eller dets eventuelle positivitet, så jeg antager, at selskabet stadig var tabsgivende i Q4.
1 Synes om

Hvorfor stiger LV ikke, selvom antallet af kunder vokser kraftigt – er det kun gratisbrugere?

2 Synes om

{“content”:“Det er det samme, jeg tænkte på, og i startindlægget blev det faktisk nævnt som en af de mulige årsager. Den gratis prøveperiode skulle dog kun vare 3 måneder, så omsætningen burde være steget senest i Q4, men det er ikke sket. De største udsving i kundetal er sket i Q4 og vil ske i januar, men hvis alle først er gratisbrugere, vil effekten på omsætningen først kunne ses langt ind i næste år, når Q1 offentliggøres…”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

https://www.audioeye.com/post/the-clock-is-ticking-on-accessibility-for-ontarians

Canada har sin egen tilgængelighedslovgivning i Ontario, som trådte i kraft fra begyndelsen af dette år. Jeg ved ikke, hvor geografisk omfattende virksomhedens forretning er, men der er bestræbelser i gang i USA og, baseret på denne publikation, også i Canada.

Om virksomhedens partnerskab, der blev indgået i november. Artiklen nævner også, at Biden-administrationen kan accelerere udbredelsen af tilgængelighed i digitale tjenester.

Her er den seneste SEC-filing vedrørende køb af selskabets aktier. Jeg kunne ikke rigtig finde ud af, om Keith Kosow, der er nævnt der, havde erhvervet alle de aktier, han nu ejer, før årsskiftet, eller kun en del af dem.

Hvad forventer du ellers af dette firma, @jaska1, siden du besluttede dig for at investere i det? Der er i hvert fald kage at dele ud af, når bare tilgængeligheden ville blive mere udbredt. Det overraskede mig i øvrigt, hvor dårligt det står til med den sag. Selvom jeg selv kan bruge alle enheder og sider uden problemer.

1 Synes om

Lad os lige løfte denne prisforhøjelse fra Marketbeat her:

1/8/2021 B. Riley Boost Price Target Buy $25.00 ➝ $32.00

Link:

2 Synes om

Hvad skyldtes den prisstigning i går? Virksomhedens hjemmeside har en pressemeddelelse dateret den 3. februar. Jeg tænker, at prisstigningen ikke var relateret til den. Er der nogen, der ved mere om det?

Regnskabet udkom i går, en lille stigning efter markedet:

https://finance.yahoo.com/news/audioeye-reports-record-fourth-quarter-211700401.html

1 Synes om

Her er et superhurtigt overblik over et selskab, der er ret ukendt for mig. :slight_smile:

AudioEye formåede at opnå rekordomsætning og øgede samtidig sin rentabilitet, selvom nettotabet voksede på grund af øgede driftsomkostninger og renteudgifter. Bruttofortjenesten forbedredes også.

Ifølge direktøren overgik selskabet sine prognoser i 2024 og ser digital tilgængelighed som et voksende marked både i USA og her i Europa.

Selskabet forventer for det kommende år voksende omsætning samt betydelig operationel effektivitet.

https://x.com/AlphaSenseInc/status/1899913927016013868

image
image
image