Scout Gaming Group - Dagliga fantasysporter

Jag tror att den 9 månaders lock-up endast gäller de fyra största ägarna, som har garanterat att de kommer att teckna alla aktier som eventuellt inte tecknas av andra ägare i emissionen.

Priset är lite speciellt och kommer förmodligen att hoppa upp och ner, men jag ser det själv på det här sättet, t.ex. 1 st. 2 SEK aktie ger rätt att teckna 9 st. 0,50 SEK aktier, vilket skulle ge ett genomsnittspris på 0,65 SEK för tio aktier. (Nu vid 3 SEK är det 0,75 SEK)

Med en prissättning på 0,65 SEK skulle bolaget i sin tur vara cirka 3 gånger mer värdefullt i marknadsvärde (efter att de nya aktierna har lagts till på börsen) än vad det var vid 2 SEK med det nuvarande antalet aktier. När emissionsaktierna läggs till för handel skulle jag därför förvänta mig att en aktie skulle vara tydligt under 1 SEK, annars börjar marknadsvärdet att bli ganska avvikande i förhållande till bolagets resultat.

Angående emissionens storlek finns det absolut ingen garanti för att konkursrisken skulle vara borta i ett par år med det beloppet (101 miljoner SEK), om bolaget inte snabbt kan förbättra sin lönsamhet. Över 40 miljoner av de hundra miljonerna har redan omedelbart använts för att betala tillbaka brygglån och bolaget har fortfarande varit tungt förlustbringande, så de knappa 60 miljonerna kommer inte att räcka särskilt länge utan en tydlig förbättring i resultatet.

2 gillningar