{“content”:“Jag stötte på en artikel idag om e-sport och hur prissummorna förväntas överträffa traditionella sporter, till och med NHL och FIFA. Vad tycker ni om den här trenden? Är det till och med nästa kryptohajp/cannabishajp? Finns det någon bra ETF? Har ni investerat i branschen, och i så fall hur? https://yle.fi/uutiset/3-10409538",“target_locale”:"sv”}
{“content”:“Företag som kommer upp i mitt huvud på rak arm:\n\nSpelföretag förstås:\n\nActivision Blizzard\nTake Two Interactive\nElectronic Arts\nTencent?\nValve Corp (privat)\n\nStreamingtjänster:\n\nAlphabet (Youtube)\nAmazon (Twitch)\n\nTelia försökte väl också ibland ta sig in i branschen? Knappast en ny “kryptofeber” för investerare när alla dessa företag redan är stora och etablerade aktörer i branschen.”,“target_locale”:“sv”}
Verner har redan gett en lista över företag som man kan använda för att ta del av esport. Jag har också undersökt saken, eftersom allt tyder på att branschen kommer att växa avsevärt i framtiden och det skulle vara trevligt att vara med på något sätt. Bland de listade företagen finns det dock för närvarande inget särskilt bra alternativ för att specifikt ta ställning till esport. För alla företag som Verner nämnde är esport en så liten del av helheten att investeringscaset kommer att bero mycket mer på andra saker än tillväxten inom esport. För närvarande är de bästa casen fortfarande onoterade företag och i USA har till exempel HP:s tidigare VD investerat i esport. Former eBay and HP CEO Meg Whitman Is Betting On the Future of eSports | Fortune
{“content”:“I helgen blev det ett ögonblick att titta på CS:GO major-turneringen på Yle… branschen har utvecklats bra sedan mina CS 1.3 - 1.6 tider från början av årtusendet… skulle man redan vara miljonär om man bara hade ägnat sitt liv åt spel ![]()
”,“target_locale”:“sv”}
Jo, Telia köpte ju Assembly, men den finska scenen är fortfarande väldigt liten. USA är banbrytande inom e-sport. Twitch verkar vara störst inom e-sport för tillfället (alla sändningar). Det handlar nog om flera hundra tusen tittare när man spelar till exempel en CS:GO Major eller Dota 2-turneringar. Då har annonsörer också en chans att synas internationellt
Hur går det förresten nu när Kina censurerar Twitch? Striimisivusto Twitch on estetty Kiinassa - Tilt.fi
De kan såklart titta med VPN, men ändå.
Min magkänsla säger att jag inte vill lägga pengar på EA, men om Steam skulle gå in på börsen, då skulle jag. EA har åtminstone på sistone fått mycket negativ feedback, och deras största spelserier förlorar popularitet år efter år. De måste utveckla något nytt.
Facebook försöker också komma med i leken,
Själv blev jag inte särskilt imponerad av kvaliteten på Facebooks streams, men eftersom det handlar om Facebook måste man ändå ta hänsyn till det.
Rätt intressant… Det är verkligen lätt för FB att nå ut till de stora massorna, inte bara begränsat till aktiva följare av sporten. Detta ger mer synlighet “av sig självt”.
En firma att överväga kan vara http://ir.huya.com/
Kinas största streamingplattform, nu när Twitch är censurerat…
Jag måste också lägga till nordiska Modern Time Group till Verneris lista. De har åtminstone varumärkena ESL och Dreamhack, som arrangerar de största e-sportturneringarna. Inte heller detta är naturligtvis ett rent e-sportföretag, eftersom listan över varumärken är ganska lång, men det känns ändå som att e-sport kommer att spela en stor roll i framtiden.
Jag har inte gått in som aktieägare än, men det är ett ganska intressant alternativ. Jag är också väldigt dålig på att göra egna värderingar och annat, och det är ganska svårt att hitta bra analyser om företaget.
Här är en bild på företagets alla olika varumärken. De mest kända för finländare är förmodligen CDON och Viaplay.
Jag vet inte hur det var med CS:GO, men åtminstone när det gäller Dota 2 gillade inte tittarna Facebooks och ESL:s avtal alls. I de få turneringar som streamades på Facebook hade den inofficiella Twitch-streamen fler tittare än den officiella Facebook-streamen.
Och Twitchs Kina-förbud påverkar, så vitt jag förstår, nästan ingenting, eftersom kineser aldrig har använt Twitch i större utsträckning, utan de har sina egna plattformar.
Håller helt med om att Facebook-strömmarna varit en total fars, och hela experimentet har bara fått kritik. Det verkar som om ESL själva är medvetna om detta och kommer att återvända till Twitch när dessa avtal löper ut. Jag minns att det talades om att Dota-kontraktet går ut i slutet av detta år och CS-kontraktet i slutet av 2019.
Telia förbereder en e-sportliga. Jag gillade nyheten så mycket att jag tog en del @3,76. Ett säkert utdelningspapper om inte annat. Det är oklart när dessa e-sportinvesteringar kommer att bli lönsamma, men framtiden är framtiden. Det är bra att operatörerna är med i detta.
Bra drag av Telia
Elisa har också en Twitch-sida där de streamar, åtminstone finska PUBG för mycket – det var flera hundra tittare när jag hittade den en gång. De hade även redan “prenumeranter”. De får också reklamintäkter från Twitch. Sedan är det en annan sak om det redan går ihop. Ändå har e-sport en viss framtid.
Låt oss lyfta denna lite. Jag har också letat efter ett investeringsobjekt under en längre tid, för att kunna följa med i e-sportens stigande hiss. Jag ser mest potential just i CS:GO-turneringar och tävlingsspelande.
Modern Time Group som Kalle nämnde kan vara ett bra alternativ. Jag har också funderat på att gå med i tillverkarnas spår. Åtminstone Intel och Nvidia syns stort i turneringar. Kan någon säga om de verkligen är de bästa tillverkarna eller om det finns bättre som riktiga spelare uppskattar? ![]()
Nvidia har länge dominerat marknaden för grafikkortschip. Dessa chip används sedan av flera tillverkare, som Asus, Gigabyte, MSI, etc. Samma sak gäller för Intel på CPU-sidan.
Den enda egentliga konkurrenten är AMD, som tillverkar processorer, där speciellt den senaste Ryzen är mycket konkurrenskraftig när det gäller pris/prestanda. AMD tillverkar även grafikkort efter att ha köpt ATI Radeon för några år sedan. Det är dock svårt att säga huruvida utmaningen mot Intel och Nvidia kommer att lyckas i slutändan. En annan sak är också att, särskilt för Intel, är inte PC och gaming den enda/bästa inkomstkällan.
Kanske skulle man snarare kunna rikta blicken mot kringutrustning, som möss, tangentbord, hörlurar, stolar eller liknande, som är speciellt designade för spelare.
En vän till mig hittade denna ETF som fokuserar på spelindustrin och e-sport, vilket verkar intressant. Den kanske dock inte finns tillgänglig via finska mäklare (jag tog en snabb titt, jag undersökte inte närmare). https://nerdetf.com/
Det är en ETF för videospel och inte en e-sport-ETF, oavsett hur vilseledande de marknadsför den. Den har många spelbolag som inte har något med e-sport att göra.
Joo, ett par bekanta till mig berömde också AMD:s Ryzen-processorer. Bland kringutrustningen använder jag mest Logitech, så det känns också trevligt att investera i det.
Steams notering var fantastisk ![]()
Det första Esports-laget, Astralis, listades på danska First North-listan.
