Viafin Service växer kraftigt och lönsamt. För mig är detta en helt ny bekantskap.
Förra veckan kom en positiv vinstvarning:
Köprekommendation från Inderes och en riktkurs på 9,0 €:
Bolaget rör sig i snabb takt mot sitt mål, vilket är en omsättning på 100 MEUR år 2022 och en EBITDA-marginal på 5–7 %.
Enligt min bedömning skulle det innebära en vinsttillväxt på cirka 35 % under de kommande åren. Även om målet inte skulle nås fullt ut kan detta ändå vara ett lönsamt case.
Inderes prognoser tar inte hänsyn till framtida företagsförvärv som ingår i bolagets strategi. Bolaget har en stark balansräkning och det finns gott om likvida medel i kassan för att genomföra förvärv.
Det finns god potential för de kommande åren, och värderingen är inte alls tokig för tillfället. Bolaget har flugit under radarn för de flesta investerare – det finns bara 700 aktieägare.
Det lönar sig att kolla in den omfattande rapporten:
En bra och uppmuntrande rapport om ett företag som har flugit helt under radarn. Det här var ju till och med tillgängligt för runt 5 € en kort stund efter noteringen (11/2018), när noteringspriset var 7,00 €. Handelsvolymen har varit nästan obefintlig hittills.
Jag har en liten del från emissionen och jag är nöjd att jag orkade vänta lugnt på att situationen skulle utvecklas.
Vad händer runt denna intressanta aktie just nu? En kraftig uppgång utan nyheter. En positiv vinstvarning gavs för länge sedan, det kan väl inte ta så här lång tid att smälta den? Har någon någon insikt?
Q4 kommer på måndag. Nog för att den här uppgången på +30% i veckan förutspår ett riktigt starkt resultat och samtidigt en ännu större putsning av utsikterna.
Själv lättade jag på en fjärdedel av mitt innehav. Vid den här tidpunkten säger jag: synd att inte hela halvan såldes. Jag försöker själv leta efter detta för mitt investeringssparkonto (OST), men nu verkar det vara för högt för mitt eget köp… På måndag är vi klokare!
Jag har snabbt granskat bokslutet, och jag tycker att det ser bra ut. VD:s kommentarer utstrålar tillfredsställelse och tro på att strategin kommer att genomföras. Lönsam tillväxt brukar betyda en stigande aktiekurs. Även om aktiekursen har tagit ett stort skutt den senaste månaden, kommer jag inte att minska mitt innehav baserat på denna information; jag fortsätter nöjd att äga den. Om de år 2022 befinner sig där de strävar efter, kommer detta verkligen att vara en säker kursvinnare även i framtiden. Ett intressant företag, jag rekommenderar att ni kollar in det.
Jag lade märke till dagens nedgång och efter att snabbt ha läst om företagets egna mål och Inderes rekommendationsgrunder, känns det som att man är ganska försiktig med rekommendationen. Visst påverkar det att företagsförvärv inte är modellerade.
Men jag var tvungen att ta en liten del, det verkar verkligen intressant! Jag måste fördjupa mig ordentligt i detta och sedan bestämma om jag ska lägga till mer till den positionen Det är sällan jag går på magkänsla så här, men nu blev jag övertygad, så jag var tvungen att hoppa på tåget.
Viafin Service har enligt vår bedömning klarat sig relativt oskadda från coronan, åtminstone än så länge. Det är dock tydligt just nu att det kan uppstå förseningar i vissa service- och projektarbeten om man inte kommer in på fabriker och produktionsanläggningar för att utföra arbeten. Än så länge går dock verksamheten relativt normalt.
Vissa servicestopp kommer enligt vår bedömning troligen att flyttas till andra halvan av året, men svårigheterna med tillgången till utländsk arbetskraft spelar delvis Viafin Service i händerna. Företagets resurser och erbjudanden är därmed efterfrågade på olika produktionsanläggningar när nödvändiga underhåll och reparationer ska utföras och utländsk arbetskraft inte kan användas. Detta märks särskilt i Nyland, där mycket utländsk arbetskraft används.
Företaget har i sig en tydlig nettokassaposition, ingen skuld och den ekonomiska situationen är därmed mycket stark. En stark kassa kan också vara till stor nytta i en så osäker miljö som denna, eftersom goda affärsmöjligheter kan öppnas upp. Företaget har varit tålmodigt i genomförandet av sin strategi och det kan visa sig ha varit en klok lösning.
Företaget ger självt ingen guidning, så baserat på detta kan företaget inte ge någon faktisk vinstvarning. Om företaget dock ser att marknadens förväntningar är betydligt lägre än deras faktiska resultat, kan de varna för detta. Vi anser dock att detta för närvarande är osannolikt.
Jag tänkte fira lönehelgen imorgon genom att lägga till denna i portföljen. Finns det någon särskild anledning till att Viafin flyger under radarn, eller är det den osexiga verksamhetsmiljön som orsakar tystnaden kring företaget? Eller är tystnaden en indikator på att man inte borde satsa på detta? Jag funderar mest på varför det inte uppstår någon diskussion eller köprekommendationer kring Viafin, trots att nyckeltalen ser exemplariska ut.
{“content”:“Detta köptes och jag funderade på samma sak som du redan vid noteringen. Likviditet och kort historik gör säkert en del av det du nämner med att flyga under radarn berättigat. \n\nMed nuvarande priser får man framtida förvärv helt på köpet som en option, liksom vinsttillväxten.”,“target_locale”:“sv”}
Ja, det här överträffade verkligen Inderes analytikers prognoser. Det var för övrigt redan synligt baserat på fredagens kraftiga kursuppgång, för enligt min erfarenhet syns bra och dåliga delårsrapporter i små företag av mystiska skäl redan veckan innan i aktiekursen.
[quote="Pohjolan_Eka, post:14, topic:2758"]\neftersom i så små företag läcker insiderinformationen alltid ut före resultatrapporten.\n[/quote]\n\nDet är dock ett brott, och inte ens ett av de minsta. Jag skulle vilja att sådant inte kastas fram utan bevis.
Inget insiderbehov. Jag själv tog en liten bit av detta för två veckor sedan när jag har bekanta i branschen (inte i det företaget) och tydligen har saker gått bra hela våren, så det förväntades att Q2 skulle vara bra. Liknande uppgångar före Q2-rapporterna har setts i många andra företag.
Det såg riktigt bra ut! Det kan bli en liten ökning i rörelse idag, om priset inte riktigt skjuter i höjden. Det finns dock en reservation för H2, då man talar om att det var ett exceptionellt starkt halvår, så resultatet var kanske inte fullt så bra som det först verkade… Det här är dock en förtroendehöjare för mig, att jag gärna kan sitta på denna aktie under en längre tid med en god avkastningsförväntan, förutsatt att integrationen av förvärven lyckas väl.
Största ägandet i portföljen, bra resultat, kaffet på. Ett av de bästa företagen för att skapa ägarvärde i Finland, som verkar klara sig bra även under dessa exceptionella förhållanden. Motcykliskheten var säkert känd för alla, men jag förväntade mig inte ett så här bra resultat.
Det företaget har verkligen järnhårda proffs som har upplevt dåliga tider som ägare/ledning, så jag blir inte alls förvånad över att projekten och verksamheten fungerar. Det är inte bara “dudes” som har kommit direkt från skolbänken med slips, och alla är inte de mest synliga personerna i offentligheten. Arbetet är fint i skick, grattis till Viafin-teamet!
Det är nästan omöjligt att bevisa sådant, vilket är anledningen till att jag upplever att denna typ av verksamhet är mycket vanlig i Finland, och särskilt i små företag. Naturligtvis, som @SijoitusSeppo upplyste ovan, kan information om en bra/dålig delårsrapport också spridas på andra sätt via anställda som inte är insider, och jag tror också att det händer. Jag har kontaktat Finansinspektionen om ganska många uppenbara fall, och svaren har oftast varit i stil med “vi har inga resurser att undersöka” eller “stäm själv i rätten, eftersom du som aktieägare är målsägande”. Din önskan var dock helt saklig och berättigad, så jag ändrade den ursprungliga texten till en mer korrekt form