10 dagar gammal, men ganska intressant.
https://docs.penser.se/research/2081-A/sbb_news.pdf
Skulle man kunna få en sammanfattning av det här? Min egen svenska är ganska svag. ![]()
Du kan kopiera texten till Google Översätt ![]()
Jag kan inte säga att jag är förvånad när Finansinspektionen inleder en undersökning av SBB. Från pressmeddelandet granskas följande punkter: (webbläsaröversättning)
Värdering av fastigheter - Læringsverkstedet-portföljen
Redovisning av förvärv som tillgångsförvärv - Amasten
Redovisning av förvärv som tillgångsförvärv - Public Houses
Upplysningar om väsentliga antaganden per fastighetskategori
Alternativa nyckeltal
Man får hoppas att skolorna blir sålda.
Till och med lite bättre än förväntat…
Det kan bli en rejäl berg-och-dalbana idag, EPRA NRV 42->17 per aktie är ju en rejäl uppdatering ![]()
Sant, rapporten i sig är ju helt hemsk läsning, men det var prognoserna också. 5- var helt okej.
Enligt Dagens Industri rör korrigeringarna beloppet för SBB:s låneförpliktelser. SBB hade i efterhand korrigerat det totala värdet på sina kortfristiga lån till 14,5 miljarder kronor, medan bolaget ursprungligen uppgett siffran till 11,4 miljarder. Bakom korrigeringen låg en omklassificering av långfristiga lån till kortfristiga lån.
Enskilda sifferfel i delårsrapporter är inte ovanliga för börsnoterade bolag, men vanligtvis informerar bolagen öppet om korrigeringar genom separata börsmeddelanden. Enligt DI har Stockholmsbörsen och den svenska Finansinspektionen inte velat kommentera fallet eller eventuella sanktioner som SBB kan drabbas av till följd av detta.
S&P har också sänkt betyget till en verklig skräpstatusnivå, CCC+. Detta var den tredje nedgraderingen under tre på varandra följande kalendermånader, och bortsett från den första har sänkningarna varit ganska kraftiga. Den främsta orsaken är misslyckad likviditetshantering; räntebärande skulder som förfaller under de kommande 12 månaderna överstiger tydligt tillgängliga likviditetskällor.
EDIT: Jag kom att tänka på detta eftersom det i DI-artikeln också nämndes att bolaget inte hade uppdaterat ratingförändringen på sina investerarsidor, trots att det hade gått en vecka. Nu finns den dock där idag:
CFO:n lämnar och SBB:s kurs dyker. Ingen stark signal inför fortsättningen.
Dagens Industris ekonomireporters kommentar var helt enkelt ”aktien är slut”. En snabb referens från DI:s video – allt som blir kvar till aktieägaren efter att borgenärerna först tagit sitt är ett plus. Och om det blir något kvar bör man bli glatt överraskad.
Redan den 11.5 länkade @DayTraderXL en skärmdump där CFO:n dumpade sina aktier. Nu följer han själv efter.
Jag funderar faktiskt på om CFO:ns avgång är en del av den nya VD:ns storstädning. Han var ju CFO på Castellum före SBB, så han kan fastighetsbranschens finansiering osv. extremt bra. Det här är ju bara sådana spekulationer när man torkar svetten och stirrar på den sjunkande kursen.
Hemsö fick 1 mdr SEK / 84 milj. EUR i finansiering. Undrar om de ska köpa SBB:s fastigheter i Finland.
Edit. Eller från Sverige. Och affärerna skulle fortfarande hinnas med till den 15.9 eller slutet av september så att de hamnar i det här kvartalet.
 förmodligen till och med försämras något i och med detta upplägg; ICR eftersom man förlorar dotterbolagets intäkter i resultaträkningen och LTV eftersom fastigheter försvinner från balansräkningen.
Den föreslagna börsnoteringen (IPO) av Residential-verksamheten eller att ta in medinvesterare borde å sin sida hjälpa ganska avsevärt, men marknaden är för närvarande så frusen att det knappast verkar finnas förutsättningar för det. Jag vet inte hur pass väl denna nya rapporteringsstruktur faktiskt förbättrar tillgången till bankfinansiering, som ledningen siar om, men om så är fallet vore det en bra sak och i sig positivt.
Obligationsmarknaden är stängd för bolaget och det bolaget främst skulle behöva är någon form av eget kapital-relaterad finansiering, så att bankerna skulle vara mer bekväma med att finansiera bolaget.
Bolagets VD har köpt både B- och D-aktier, vad anser ni, finns det ljus i slutet av tunneln eller är det här ett helt hopplöst fall?
Betalvägg.
Det är ingen betalvägg. Och blablabla, för att nå teckenbegränsningen.