SBB Norden - Nordens største ejendomsselskab inden for social infrastruktur

Set ud fra TV’et er Q1/23 Book value per share 15,73 – hvor realistisk er det?

Er det grundlæggende problem med offentlige ejendomme ikke dårlig stand og høje omkostninger (opvarmning, vedligeholdelse osv.)? Jeg kan tage fejl, men indtægtssiden er da forblevet svag i SBB. Lejekontrakterne er lange, hvilket naturligvis giver tryghed.

1 Synes om

Huslejestigningerne her i maj vil først fremgå af Q2-delårsrapporten, så økonomien bør i det mindste forbedres en smule allerede som følge af stigningerne.
En halvering af udbyttet ville være et fornuftigt træk.

I SBB’s egen præs ville den være så høj som 26kr

Jeg mente ellers, at den havde været 22.x kr et sted, men det var vist bare en analytikers kursmål.

2 Synes om

Der kom udbytteudsættelsen så ved gårsdagens ekstraordinære hastemøde, og samtidig blev den nye emission af D-aktier droppet.

Der er også kommet kraftige sænkninger af kursmålene fra analytikere i dag til omkring 7-8 kr.

Nu kom der dog tiltag fra ledelsen af den slags, der bør komme, så kursen tippede ikke længere direkte ud over skrænten. Hvis det ikke var en generel nedgangsdag, kunne den endda have lukket i plus.

Jeg har dog stadig ikke hoppet i købsbukserne efter gårsdagens nedgradering af kreditvurderingen. Måske hvis vi kommer ned og tester ATL omkring de 5 kr., så kunne man overveje at tage en portion med på rejsen.

6 Synes om

Ledelsen kludrede fuldstændigt i denne sag. Hvis de havde sløjfet udbyttet allerede for måneder siden og i den forbindelse fremlagt en klar plan for at genoprette balancen, ville både aktiekursen og kreditvurderingen sandsynligvis have været meget bedre.

Det gode ved det her er dog, at situationen nu er afklaret; usikkerheden omkring udbyttet er fejet af bordet, virksomhedens risiko er reduceret, og selskabet kan fokusere på det væsentlige. Det er umuligt at sige noget om kursudviklingen, men denne beslutning er 100 % sikkert en positiv ting.

14 Synes om

Hvor længe tror I, man dropper udbyttet? Går der mon mange år helt uden noget udbytte? Hvor stor vurderer I, at konkursrisikoen er? Jeg tænker i hvert fald selv at holde min nuværende position, men jeg tør ikke købe mere, selvom der vist er lagt op til et kæmpe udsalg her.

Det har føltes slemt, men det er en del af spillets regler indimellem. Kursen skal nok rette sig, når panikken begynder at aftage. Når short-sælgerne begynder at lukke deres positioner, vil kursen begynde at stige. Hvem ved så, hvornår det sker.

Solgte put-optioner skal også lukkes, efterhånden som udløbsdatoerne nærmer sig.

Vi må håbe, vi må håbe….

SBB’s ledelse har givet investorerne mindst sagt tvivlsom information vedrørende LTV- og ICR-niveauer, eller også bruger S&P i det mindste helt andre tal i deres kreditvurdering end dem, selskabet selv har rapporteret, og som det har brugt til at begrunde, hvorfor ratingen ikke vil falde.

SBB er næsten tvunget til at nedbringe gælden gennem ejendomshandler, og i en situation præget af tvangssalg er det svært at få en god pris. Selskabets bogførte værdi vil formentlig smelte væk for øjnene af os, og ledelsen virker upålidelig.

1 Synes om

Ved disse niveauer begynder firmaet at interessere mig igen, da det ligner et plat eller krone mellem konkurs / massiv udvanding og en ny optur. Jeg overvejede det allerede på tidligere niveauer, men heldigvis missede jeg det (result-oriented).

Tilsyneladende fik nedjusteringen af kreditvurderingen endelig firmaet til at lægge udbyttet på is. Hvad er forummets synspunkt, vil firmaet klare sig gennem denne krise med skader af en rimelig størrelse?

3 Synes om

Markedet har nul tillid til den nuværende ledelse.

Dagens Industri rapporterede i går, at SBB modtog information fra S&P om nedgraderingen den 2. maj og holdt denne information skjult for markedet i næsten en uge.

Samtidig sælger en SBB-insider aktier den 2. maj… Dette synes jeg opsummerer, hvor dårlig virksomhedsledelsen (corporate governance) er i selskabet.

Jeg finder det ret sørgeligt, at så mange investorer har betroet den nuværende ledelse deres penge og tillid.

9 Synes om

Ganske trist historie for investorer… det synes jeg ikke :-1:

1 Synes om

Ifølge DI vil SBB-aktien sandsynligvis fortsat være udsat for salgspres fra forskellige indeksfonde i den nærmeste fremtid, da aktien ikke længere kan indgå i indekser bestående af udbytteaktier.

3 Synes om

Mit gæt er, at det klarer sig, da der trods alt er mange statslige myndigheder som lejere samt boliger, hvor der oftest er samvittighedsfulde og langsigtede lejere. Cash flowet er forudsigeligt, men jeg gør det samme her som med Cibus og afventer noget konkret omkring gældshåndteringen, før jeg tanker mere op.
Hvis den falder helt til bunds (1-2 kroner), smider jeg måske et par tiere i om måneden og håber på det bedste, selvom der ikke skulle komme de store nyheder.

1 Synes om

5 Synes om

Tak for info.

Det er godt nok utroligt frækt som CFO at foretage salg i en situation som denne. Jeg smed mine egne aktier væk og slettet. CFO’en er helt tæt på sagens kerne på et tidspunkt som dette.

e: slettede en del af indlægget.

5 Synes om

SBB har realiseret næsten alle sine JM-aktier. Handlen sender knap 3 milliarder kroner i kassen.

Ret resolutte træk fra selskabets side nu, hvilket jo også er tiltrængt efter katastrofen i starten af ugen.

Der kan være lagt op til et rally i morgen, medmindre børserne igen tager et dyk i anledning af fredagen.

4 Synes om

Jeg kiggede på det samme og blev positivt overrasket. Jeg mener at have læst længere oppe, at Ilja har brug for SBB’s udbytte til sine andre investeringer, der er i rødt. Hvis vi antager, at det er sandt, må det formodes også at være i hans interesse, at SBB igen begynder at udbetale udbytte så hurtigt som muligt, selvom han ikke beslutter det alene.

I går kommenterede jeg netop selv, at jeg først fortsætter med at tanke op, når der ses konkrete tiltag omkring gældsplejen – det behøvede jeg ikke at vente længe på. Det skal nok gå, lad os undersøge tingene, før vi drager forhastede konklusioner, og vente lidt i ro og mag.

2 Synes om

Bestyrelsen for Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB udvider gennemgangen af strategiske muligheder for at maksimere aktionærværdien - Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (cision.com)

Ledelsen er nået til den konklusion, at en aktieemission ikke længere kan redde firmaet, og de undersøger nu muligheden for at sælge dele eller hele skidtet på én gang.

5 Synes om

Det kan også være, at de nuværende ejere ikke ønsker at gennemføre en aktieemission, da den ville skulle laves med så stor en rabat, når kursen er, som den er. Det ville helt sikkert være klogere at sælge nogle dele; barren er ikke sat højt.

1 Synes om

Det ser sort ud. Jeg tror ikke, at situationen bliver bedre, så længe renterne er høje i Sverige. Jeg har ikke fulgt den svenske centralbanks handlinger, men jeg vil tro, at den følger Den Europæiske Centralbank ret tæt, eller har der været tilfælde, hvor den svenske og den europæiske centralbank har truffet beslutninger i hver sin retning?