Ilija bliver ved med at købe. Han er herinde endda blevet antydet som svindler, og hvis han er det, spiller han med et utroligt pokeransigt hele vejen til slutningen. Næste år bliver sandhedens time.
Jeg synes, det ser positivt ud, da man har fået solgt aktiver fra balancen til tæt på den bogførte værdi for at reducere gælden og skyde den foran sig, og inflationen hæver huslejerne, men drengene fra Viceroy er uenige. Med disse udbytteniveauer er der bestemt tid til at vente på, at værdien forløses, og jeg ville ikke have noget imod selv en lille beskæring, hvis det kan sænke risikoniveauet.
SBB: CEO ILIJA BATLJAN KØBER YDERLIGERE AKTIER
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ejendomsselskabet SBB’s CEO Ilija Batljan har købt flere aktier i selskabet.
I slutningen af sidste uge købte han dels 500.000 D-aktier og dels 65.000 B-aktier i to handler til en samlet værdi af lidt over 10 millioner SEK.
Dette fremgår af Finanstilsynets (Financial Supervisory Authority) register over indberetningspligtige handler mandag.
Købene blev foretaget via selskabet Health Runner og privat.
Sidste fredag blev det rapporteret, at Ilija Batljan købte 1 million B-aktier i selskabet i en handel til en værdi af lidt over 17 millioner SEK.
Ifølge Holdings ejer Ilija Batljan 109 millioner A-aktier, tæt på 27 millioner B-aktier og 530.000 D-aktier i SBB.
Står over for nye ting igen, så kunne nogen mon forklare den der DRIP, som er blevet foreslået som udbyttemetode, fordele og ulemper ved den (samt andet, som er godt at vide)?
Er det normalt hver enkelt aktionærs egen beslutning, om man vil have udbyttet kontant eller i henhold til den model, eller beslutter flertallet, hvilken udbetalingsmetode selskabet skal begynde at bruge?
Frasalgene fortsætter, og ifølge den administrerende direktør er der efterspørgsel på SBB’s aktiver blandt forskellige investorgrupper. Stabilisering af gældssituationen er i fokus. De planlægger en børsnotering (IPO) af Sveafastigheter, og Neobo blev udloddet til aktionærerne i starten af året. Udlejningsgraden ved årets udgang var 95,3 %. Den gennemsnitlige lejekontraktslængde for porteføljen af samfundsejendomme var 10 år. EPRA NRV pr. aktie var 31,34 SEK.
Egne tanker om selskabet:
For et par år siden ledte jeg efter et lignende, forholdsvis sikkert langsigtet investeringsobjekt til pengene fra Hoivatilat, og i den forbindelse kom SBB på min radar. Jeg kan godt lide sammensætningen af selskabets portefølje, med undtagelse af boligejendomme og enkelte minoritetsinvesteringer uden for kerneforretningen. Jeg kan godt lide at få en jævn månedlig udbyttestrøm, og jeg tror på, at selskabet gennem frasalg vil opnå balance i gælden. En gennemsnitlig lejekontraktslængde på 10 år giver tryghed i svagere tider. Personligt så jeg gerne, at selskabet udelukkende fokuserede på samfundsejendomme. Heldigvis ser ledelsen det også sådan, da selskabet i perioden med lave renter ellers kastede om sig med kapital uden for kerneområdet i et højt tempo.
Jeg kom også selv til at spekulere på DRIP – hvordan ville det fungere i praksis?
Er der nogen, der ved, hvilken skattemæssig konsekvens modtagelsen af Neobo-aktier havde for en finsk investor?
SBB-udbyttet fragår den 27.4, men da SBB udbetaler udbytte månedligt (?), hvordan påvirker den x-dag så udbyttet?
Får man ikke udbytte fra et selskab, der udbetaler månedligt, hvis man bare køber aktien på et hvilket som helst tidspunkt?
I kloge hoveder, por favor!
Gik dette ikke som en almindelig spaltning, det vil sige, at Neobo var tildelt en forudbestemt andel af SBB’s værdi? SBB’s kurs faldt på spaltningsdagen i det mindste i teorien med denne andel, så slutresultatet er +/- 0.
I det mindste i Nordnet ses der anskaffelsespriser for Neobo, der afviger fra nul, samt datoer for de enkelte købsposter, som stemmer overens med de SBB-køb, der blev foretaget i sin tid.
Køb når som helst, har tanket op med små månedlige beløb i denne og Cibus i ca. 2 år, så der er kommet lidt mere i udbytte hver måned. Separat x-dag for hver portion.
SBB’s situation begynder at se ret dyster ud, da det er usandsynligt, at emissionen af nye D-aktier kan gennemføres til den planlagte pris på 16 kr., når man nu kan få D-aktier på markedet til 13 kr.
Det begynder at være et under, hvis udbyttet ikke snart bliver skåret.
Edit: hov. D-aktien røg da først for alvor i toilettet nu
Nyhedsstrømmen har i det hele taget givet anledning til spørgsmål på det seneste.
Den IR-ansvarlige blev udskiftet i sidste uge.
Emissionen planlægges gennemført uden en udpeget rådgiver (normalt findes der en sådan udpeget instans).
Jeg ejer ikke aktier, men det er interessant at se, også for andre end de 250.000 aktionærer, om skuden vender i den rigtige retning. Den svenske ejendomssektor ser ud til at være midt i en usædvanligt usikker situation.
I Sverige har der været talt om, at Ilija Batljan nægter at skære i SBB’s udbytte, da han har brug for de penge til at holde sine andre investeringer, som giver store tab, oven vande. Her truer korthuset med at falde sammen nu, for hvis den nye emission af D-aktier ikke går igennem, og ny gæld bliver meget dyrere efter nedgraderingen af kreditvurderingen, er der ikke andet at gøre end at begynde at sælge ejendomme, og det ser vist også ud til at give ret store tab på den front.
Det vil vise sig, om dette bliver det første større “lig” i ejendomssektoren i Sverige.
Selv var min limitordre efter kvartalsregnskabet 0,004 kr. fra at blive eksekveret, da kursen pludselig faldt til omkring 11 kr. Heldigvis turde jeg ikke gribe den faldende kniv efter det, da det efter det indledende hop for alvor begyndte at rutsje nedad igen. Nu er der så meget uro, at man ikke tør gå med ind igen, selv hvis kursen bliver trukket helt ned til ATL.
Salg af ejendomme til selv i nærheden af markedsværdien og afdrag på gæld / tilbagekøb af egne aktier må vel være noget, der øger aktionærværdien. Var NAV pr. aktie ikke et sted omkring 23 SEK?
NAV ser ud til at ligge omkring 22-23 kr. I mine øjne ser det ud til, at det at holde fast i udbyttet er den største trussel mod firmaet lige nu. Hvis udbyttet ikke skæres eller fjernes helt midlertidigt, og de nye lån bliver rigtig dyre, og man ikke formår at rejse ny kapital i en ny emission, så er salg af ejendomme den eneste kilde til penge til afdrag på gæld og udbytte. I Sverige kan det dog være lidt udfordrende tider at sælge dem lige nu, og hvis SBB bliver nødt til at sælge sine bedste ejendomme, vil lejeindtægterne falde uheldigt meget.
Aktiekursen er faldet som en sten i dag – hvorfor? Mener markedet altså, at hovedejeren ødelægger sin formue med vilje, bare fordi det nu engang er sådan? Eller kunne det være, at selskabet indtil videre stadig har råd til at udbetale det udbytte, og at finansieringsforhandlingerne er skredet lovende frem? Eller mon short-sælgerne igen har skrevet lidt vrøvl på foraene? Børsen er forvirret og reagerer ikke logisk, men det er der intet nyt i nu om dage. Jeg må følge med i dette og muligvis tanke op – jeg har en mindre position.
Og selvfølgelig er Neobo også kollapset, selvom de ikke engang betaler udbytte. Dér fik man vist 56 SEK værdi af NAV for 8-9 kroner. Det er rent vanvid nedad i disse nu.
Det virker til, at short-positionerne står bag det værste fald lige nu. Det er vist Sveriges mest shortede aktie i øjeblikket, og hver gang et rundt tal brydes nedad, bliver folks stop-loss udløst, så det går stærkt nedad.
De mest gearede ejendomsselskaber i Sverige og USA er nu presset ned i omkring 0,2-0,4 x indre værdi (book value), så det er noget værre atomaffald i markedets øjne. Hvis man vælger de rigtige købsmuligheder nu, så skal man nok være pænt i plus i løbet af de næste 3-5 år, mens de gode udbytter ruller ind
Jeg følger dette med interesse. Jeg har haft lidt de samme fornemmelser med Medical Properties Trust fra USA, men der er der blevet taget de rigtige skridt fra en investors perspektiv: De har solgt ejendomme tæt på den bogførte værdi og reduceret gælden. For eksempel er alle lån, der forfalder inden for de næste par år, så vidt jeg forstår, blevet indfriet eller er ved at blive det.
Vonovia fra Tyskland er et andet interessant eksempel. De halverede udbyttet og sælger ejendomme for at mindske gældsbyrden.
Hvad har SBB gjort på dette område for at forbedre investorernes tillid til virksomhedens fremtid? Da jeg lyttede til Citycons situation og deres audiocast, stod det klart, at forskellen mellem usikret og sikret finansiering er vokset til at være historisk stor. Defensive samfundsejendomme - ja tak, dem ville jeg gerne have i porteføljen. Jeg savner dog konkrete tiltag, der ville mindske risikoen her.
Det er de samme short-helte, der er efter SBB, som også piner MPW, og fra den kant blev tingene bevist som værende løgn, og man er på vej i retten. Er det samme sag med SBB, eller har short-sælgerne faktisk noget mere konkret denne gang?
SBB har jo solgt ejendomme i løbet af det sidste år og reduceret gearingen. Nu er det største spørgsmålstegn efter min mening den kommende emission af D-aktier, hvor pengene skulle bruges til at afdrage på gælden og samtidig forbedre kreditvurderingen, men dens succes er i øjeblikket en smule usikker, og nu nåede kreditvurderingen allerede at blive nedgraderet.
Den emission ser i mine øjne ikke ud til at være et godt træk; de burde hellere bare have halveret udbyttet og solgt lidt ud af ejendommene, så ville kreditvurderingen også være forblevet god.
Det med en udbyttenedskæring er bare, at den netop får kursen til at falde i måske samme forhold, selvom afkastet på aktiverne ikke ændrer sig overhovedet. Mon der er tale om årtiets købsmulighed i børsnoterede ejendomme nu?
Det gør det jo på kort sigt, men takket være en sådan korrektion vil shorterne til sidst løbe tør for brændstof, hvis/når selskabets gældssituation kommer i bedre form.
F.eks. nedsatte Vonovia faktisk udbyttet med -50 % i marts, men kursen er efterfølgende steget, efterhånden som selskabets situation i investorernes øjne er begyndt at forbedre sig på trods af de svære makroforhold.
Disse er selvfølgelig individuelle tilfælde, og for de mest shortede aktier, som SBB, ville en nedsættelse af udbyttet give et ordentligt hug i kursen, men kursen er jo faldet selv uden det