Jag har nu i snart ett halvt år förundrats tillsammans med en kompis över Sanomas värderingsnivå i förhållande till framtidsutsikterna och analytikernas prognoser… och köpt för allt vad tygen håller för de småslantar som har funnits tillgängliga på ISK (OSakeSäästötili).
Också jag ser att Sanoma har en måttlig risk i förhållande till den potentiella avkastningen, dessutom ger utdelningen lite ryggstöd mot förseningar och begränsar nedsidesrisken en aning.
Normalt gillar jag inte situationer med binär risk. Det goda med Sanoma är att man inte direkt kan skjuta upp problemet på framtiden, och om den här läromedelscykeln går åt skogen behöver man inte sitta och vänta på om det kanske lyckas nästa kvartal. Värderingen är så pass måttlig att jag bedömer att ett misslyckande skulle leda till en ganska liten nedgång.
Ibland funderar jag på om jag ser på situationen genom för rosa glasögon och om jag missar något eftersom marknaden inte bryr sig nämnvärt om utsikterna. I Lindex och Valmet prisades uppsidan in nästan 12 månader i förväg.
På ett sätt kommer jag att tänka på Nordea förra året när värderingen var låg och utsikterna ganska goda, men marknaden hängde på för sent. Då hade det åtminstone lönat sig att lyssna på analytikerna ![]()
Jag tror att tystnaden i diskussionen till stor del beror på att tåget rullar på som det ska. Jag tror och hoppas att om det blir enstaka törnar i historien så kommer det att väcka mer diskussion. I Sanomas fall verkar det finnas en ganska god sikt över hur situationen utvecklas och den där “tydliga” tidsfristen.