Keskisuomalainen

Keskisuomalainen verkade inte ha en egen tråd, så vi skapar en sådan med anledning av ett bra bokslut. Jag har inte heller satt mig in i det bättre själv. Siffrorna ser åtminstone snabbt ganska bra ut. Med antalet utdelningsberättigade aktier: P/E 10 P/B

1 gillning

Keskisuomalainens nyheter förbättras och kursen stiger igen i cykler från förra sommarens lågpunkt mot nästa vårs bolagsstämma. För den som har varit med på bolagsstämman och lyssnat på vd:ns berättelser har framgången med lokaltidningsförvärven varit en självklarhet. Digitala sidan har äntligen återupplivats. Utöver en utdelning på över 5 % erbjuds även en god lunch med tårta i värdefullt seniora sällskap på bolagsstämman. Låt oss njuta.

3 gillningar

Jag försökte plocka ut de viktigaste sakerna från bokslutet

– Resultatet för 2019, justerat för engångsposter relaterade främst till företagsköp, skulle ha varit cirka 1,6 miljoner euro bättre.

– Särskilt Kaakon Viestintä hade en betydande positiv effekt på bolagets operativa resultat för 2019. Effekten av Kaakon Viestintä syns i bolagets resultat och omsättning för nio månader.

– Keskisuomalainen förvärvade 100 % av aktierna i Kaakon Viestintä Oy, ESV-Paikallismediat Oy och Kiinteistö Oy Lehtikaari 1 den 5 april 2019. Förvärvspriset för aktierna är 14,2 miljoner euro och betalas kontant. Räkenskapsperiodens resultat inkluderar förvärvade bolags omsättning på 36,5 miljoner euro och ett resultat på 4,4 miljoner euro.

– Keskisuomalainen Oyj har beslutat att stänga tidningstryckeriet i Hämeenlinna, och tryckeriverksamheten i Hämeenlinna upphörde den 31 december 2019 (förmodligen kommer detta också att medföra vissa besparingar).

– En eventuell framtida åtgärd gällande de egna aktierna är att makulera dem, vilket skulle stärka nyckeltalen per aktie på lång sikt.

– Bolagets omsättning och operativa rörelseresultat förväntas vara på samma nivå som föregående år under 2020, förutsatt att inga betydande förändringar sker i verksamhetsmiljön.

– Keskisuomalainen minskar antalet bolag i koncernen under våren 2020, och planerna för detta registrerades hos PRH den 12 december 2019.

– Befolkningens koncentration till tillväxtcentra kan leda till att vi omstrukturerar vår regionala produktportfölj.

– Yle fortsätter att satsa på skriftlig webbnyhetsverksamhet. Detta kan minska läsningen av tidningar och försvåra intäktsgenereringen från tidningarnas digitala innehåll.

– Utdelningberättigande aktier: 10,05 miljoner à 13,15 euro.

– Starkt kassaflöde: Kassaflöde från den löpande verksamheten 23,9 miljoner, resultat 13,3 miljoner.

– Kontanter i kassan 24,6 miljoner (en del gick förmodligen till köpet av Mikkelin kaupunkilehti under 2020, men en del kom också från försäljningen av Moottori Media).

4 gillningar

Detta är ett av börsens bortglömda bolag, jag blev förvånad när jag undersökte bakgrunden under helgen.

Mitt intresse väcktes nämligen när jag nyligen grävde i Ilkka som investeringsobjekt. Då stötte jag på, bland de undervärderade posterna i balansräkningen, bland annat Ilkkas Arena Partners-ägande (drygt 40% ägande), vilket är lika stort som Keskisuomalainens. Detta för många helt okända bolag äger i sin tur 35% av Alma Mediapartners, så värdet av denna andel för Ilkka och Keskisuomalainen ligger mellan 15-20 miljoner per styck, om andelen skulle likvideras. Dessutom äger Keskisuomalainen, till nuvarande kurser, en andel i Ilkka värd cirka 9 miljoner euro, vars faktiska värde är minst 15, till och med 20 miljoner, om Ilkkas delar skulle delas upp. Det betyder att Keskisuomalainen, utöver sin operativa verksamhet, försiktigt uppskattat har tillgångar värda 25-30 miljoner i Ilkka och Arena Partners, och aktien handlas dessutom under tio euro.

Jag skulle säga att det är ett fall värt att fördjupa sig i för alla intresserade. Och då syftar jag inte ens på optionen för branscharrangemang, vilket är uppenbart.

Trevliga mellandagar till er alla! :slight_smile:

Ps. Jag äger en liten andel i bolaget i min långsiktiga portfölj

3 gillningar

Är det inte också en utmärkt stabil utdelningsbetalare?
Men är inte en ekonomisk nedgång och därmed en minskning av reklamintäkter, och å andra sidan en minskning av befolkningen i regionerna, dåligt för företaget?

Ja, trenden för reklamintäkterna går verkligen neråt, även enligt studier. Jag anser att det även i framtiden kommer att finnas efterfrågan på lokal media och att konsolideringen av lokal media kommer att fortsätta. Det finns många korsäganden inom mediebranschen, varav de mest intressanta enligt mig är medieportföljerna Ilkka-Keskisuomalainen och deras möjliga sammanslagning. Den minskning av arbetskraft och koncentration till tillväxtcentra som du nämnde påskyndar denna utveckling, men jag tror att det tillsammans med digitaliseringen skapar en grund för förbättrad lönsamhet. Och utdelningen har ju faktiskt legat på en ganska hög nivå.

4 gillningar

Knoppina, Keskisuomalainen är väl det enda (?) finska börsbolaget som äger ett e-sportföretag. Kova-teamet är en liten del i det stora hela, men ett tecken på hur man försöker hitta nya tillväxtområden kring kärnverksamheten. Keskisuomalainen driver också reklamskärmar… sprider vi ut oss för mycket när vi hittar användning för kassaflödet utanför kärnverksamheten?

Företaget kommer även i fortsättningen att vara aktivt med att konsolidera medielandskapet. När coronan slår hårt mot medieannonsintäkterna, försämras åtminstone inte ställningen för en köpare med god soliditet. Är klimatet moget för en fusion mellan ett par större regionala tidningar?

2 gillningar

15 miljoner sjönk ner i kassan, dolt bokfört värde. http://www.globenewswire.com/news-release/2020/12/30/2151660/0/fi/Keskisuomalainen-Oyj-n-osakkuusyhtiö-Arena-Partners-Oy-myy-omistuksensa-Alma-Mediapartners-Oy-stä.html

4 gillningar

Hej,
Vad kan vara anledningen till att Keskisuomalainens aktie ofta faller med 25-40% från början av året?

När utdelningen delas ut svalnar aktien av och är lågvolatil och stabil, inte den typ av tillväxtraket som har lockat massorna de senaste åren. De senaste åren har det funnits en tydlig swing-möjlighet om man köper i slutet av året och säljer i början av året/våren (eller behåller och tar utdelningen). Men den låga volatiliteten gör det lite svårare, eftersom det inte nödvändigtvis finns lämpliga köpare tillgängliga varje dag (likviditet).

Resultaten är här:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/keskisuomalainen-oyj-tilinpaatostiedote-2122023-klo-1710

Jag uppskattar företagsvärdet (EV) enligt följande:

• Innehav i Ilkka 12 M€
  • Innehav i Alma 8 M€
  • Likvida medel i slutet av 2022 25 M€
  • Skulder 60 M€
  • Marknadsvärde 135 M€

Företagsvärdet blir därmed 150 M€

Bolaget gjorde en jämförbar EBITDA på 17 M€, vilket var en betydande minskning. EV/EBIT är därmed 9. Å andra sidan genererade bolaget ett fritt kassaflöde på 24 M€. Bolaget gav en riktigt positiv prognos (guidance).

Min egen syn är att bolaget är billigt om vinstprognosen håller. Kassaflödet är jäkligt starkt, ROE är måttlig. Det här passar folk som samlar på cigarrfimpar (cigar butts). De skulle, utöver utdelningen, kunna köpa tillbaka egna aktier, till och med med lånade medel.

E. Se nedan och dra era egna slutsatser

4 gillningar

Jag var tvungen att verkligen kolla om vi har läst samma delårsrapport. Resultatet var ju genomuselt :sweat_smile:
H2/2022

• Rörelseresultat -5,7 MEUR (4,0 MEUR), -241,9 % jämfört med föregående år
  • Rörelseresultat -5,3 % (3,8 %) av omsättningen
  • Operativt jämförbart rörelseresultat 1,4 MEUR (7,6 MEUR), -81,6 % jämfört med föregående år
  • Operativt jämförbart rörelseresultat 1,3 % av omsättningen (7,0 %)
  • EBITDA 7,3 MEUR (13,9 MEUR), -47,2 % jämfört med föregående år
  • Operativt jämförbart EBITDA 7,2 MEUR (14,5 MEUR), -50,6 % jämfört med föregående år
  • Resultat -5,0 MEUR (3,2 MEUR)
  • Resultat per aktie -0,49 euro (0,32 euro)

Detta var alltså från den operativa verksamheten. Hela året räddades enbart av försäljningsvinsten från morgondistributionen, som fick resultatet att se normalt ut.

p.s. Du har räknat fel på EV/EBIT och FCF…

3 gillningar

:DDD Det är vad man får när man gör det själv.

Jag läste förstås bara helårsresultatet.

Som EBITDA använde jag helårets operativt jämförbara EBITDA. Beräkningen av EV visade jag här ovan. FCF bestod av kassaflöde från den löpande verksamheten 11,6 M€ och kassaflöde från investeringsverksamheten 12,8 M€.

Man borde förstås ha lagt märke till posten på 16,6 M€ från försäljningen av affärsverksamheter. Under all kritik.

2 gillningar

Här är en artikel från Salkunrakentaja om Keskisuomalainen och dess resultat. :slight_smile:

Bolagets starka balansräkning, kassaflöde och goda soliditet möjliggör utdelning för år 2023. Bolagets styrelse föreslår en utdelning på 0,55 euro per aktie, vilket med nuvarande aktiekurs innebär en hög direktavkastning på 5,5 procent.

3 gillningar

Det vore toppen om den här aktien också får Inderes-bevakning redan i augusti. Kursen har också sjunkit till historiskt låga nivåer, förhoppningsvis piggar bevakningen upp åtminstone omsättningen.

6 gillningar

Vi lägger upp det här så att ingen missar det, Inderes inleder bevakning av Keskisuomalainen med rekommendationen minska och en riktkurs på 8,40 euro: Keskisuomalainen seurannan aloitus: Valtakunnallista mediakonsernia käypään hintaan - Inderes

5 gillningar

En bättre rubrik för rapporten hade varit Döende affärsverksamhet i stagnerande regioner.

Inderes prognoser för åren 2025–27 verkar verkligen överoptimistiska gällande rörelseresultatet. Som om den gamla goda tiden skulle återvända efter ett par svåra år. Enligt min mening har Keskisuomalainen gjort stora strategiska misstag under de senaste 15 åren genom att satsa på printmedia i områden där de betalande kunderna dör av ålderdom. Förståelsen för förändringen inom media och reklambranschen har varit svag, och nu korrigeras misstagen med ett decenniums fördröjning.

Motsvarande medieverksamhet i Ilkka är enligt marknadens mening värdelös.

Jag kan kommentera detta. Generellt kan jag säga att vi förväntar oss att nyhetsmedias omsättning sjunker, även om vi förväntar oss att digitala medier växer i en kraftig takt. Detta beror på att tryckta medier, som har en högre prispunkt, minskar med 5–10 % per år.

Distributionsverksamhetens tillväxt och prisökningar: Posti lämnar vid utgången av 2024 verksamheten för oadresserad direktreklam. Enligt vår bedömning ger detta Keskisuomalainen nästan 15 MEUR i ny omsättning under 2025–26. Keskisuomalainen är i detta fall den enda rikstäckande distributören av oadresserad direktreklam, vilket vi tror gör att de kan höja sina priser betydligt. Tidigare har Posti pressat priserna för distribution av direktreklam till en ohållbart låg nivå med hjälp av volymfördelar i övrig utdelning. Som ett resultat av detta har verksamheten varit kraftigt förlustbringande. Vi förutspår att detta kommer att rinna ner till sista raden med en ganska bra marginal, vilket lyfter hela segmentet (Produktions- och logistiktjänster) till ett positivt rörelseresultat. På längre sikt tror vi att segmentets omsättning kommer att sjunka drivet av nedgången för tryckta medier.

Nyhetsmedias val (kommun- och välfärdsområdesval) bedöms ge ett tillskott på flera miljoner euro till nyhetsmedias omsättning. Detta rinner likaså ner till sista raden med en mycket bra marginal, eftersom annonsering kan utökas i tidningar som ändå delas ut. Under 2026 sjunker sedan våra lönsamhetsförväntningar och landar på nivåer kring 7–8 %, vilket speglar lönsamhetsnivåerna för traditionell nyhetsmedia.

Digital utomhusreklam växer årligen med 20–40 %, vilket gör att dess lönsamhet förbättras väsentligt. Keskisuomalainen har just avslutat Helsingfors stads upphandling och deltar bland annat i HSL:s (Helsingforsregionens trafik) upphandling. Marknaden växer också med ~10 % årligen, så tillväxtdrivkrafterna här är mycket starka. Lönsamheten för oallokerade poster förblir dock negativ, eftersom den tyngs av koncernkostnader och stora avskrivningar.

Det viktigaste i Keskisuomalainens fall är att ställa om kundrelationerna från tryckta medier till mer lönsam digital media och på ett kontrollerat sätt minska tryckeriverksamheten och slutligen lägga ner den ELLER sälja den, eftersom den tynar bort i takt med konsumtionen av tryckta medier. För tillfället är tryckeriverksamheten lönsam för koncernen, men på längre sikt kommer dess rörelseresultat att sjunka.

5 gillningar

Det också. Men efter att själv ha flyttat från Jyväskylä till Vanda år 2020 har jag blivit positivt överraskad av hur starkt min tidigare hemregions mediejätte syns även här. Länsiväylä, Vantaan Uutiset och Helsingin Uutiset kompletterar Helsingin Sanomat väl och är därför inte egentligen dess konkurrenter. Deras varumärkeskännedom verkar vara stark och åtminstone för tillfället syns de utmärkt tack vare bussarnas reklamskärmar. Det vore intressant att veta hur försöket med Länsiväyläs digitala prenumeration har lyckats (jag är själv prenumerant, men har inte hunnit gräva i datan).

Jag överväger att återvända som ägare i Keskisuomalainen, men måste fortfarande undersöka och fundera lite mer.

5 gillningar

Keskisuomalainens strategi för mediebranschens omvandling har skiljt sig från andra traditionella regionala mediehus. Detta val har varit medvetet och man har utnyttjat den traditionella medians låga värderingsnivåer. Keskisuomalainen har geografiskt sett vuxit från en regional dagstidning till ett rikstäckande mediehus.

Om man tittar på till exempel de senaste tio åren, och man köpte Keskisuomalainen då (8,66 euro), så har man hittills fått en avkastning på 7,05 euro i utdelning (brutto). Visst, nu ligger aktiekursen under inköpspriset, men den var uppe i 18 euro däremellan. Det betyder att den avkastning som en kursuppgång på 100 % ger hade varit tillgänglig däremellan om man så önskade.

Jag har därför svårt att säga att strategin skulle ha varit fel. Den har utnyttjat marknadskonsolideringen till ett lågt pris, vilket har möjliggjort en lugn tillväxt av den multikanala verksamheten. Det har förekommit en del dumma experiment emellanåt, som jag tycker man kunde ha skippat. Som helhet har dock avkastningen/den potentiella avkastningen i den här ”solnedgångsbranschen” enligt min mening varit riktigt föredömlig.

Om man vill jämföra detta med Ilkka, så har Ilkka egentligen inte gjort något operativt resultat under den här tiden. Hela Ilkkas resultat har baserats på ägandet i Alma Media, och inte ens den avkastningen har delats ut i sin helhet till ägarna.

Sanningen är att traditionell printmedia/tidningsverksamhet är brutal och ganska många konkurrenter har redan kastat in handduken – senast PunaMusta, som sålde Karjalainen till… Keskisuomalainen, såklart. Återigen finns det fler möjligheter att effektivisera verksamheten, få ökad regional räckvidd, samt tid att bygga upp en multikanal medieverksamhet.

5 gillningar