Sampo reagerede på den institutionelle efterspørgsel efter Noba-aktien og besluttede altruistisk at forbedre Noba-aktiens likviditet ved at sælge en del af sine Noba-aktier før tid. Som et biprodukt blev forudsætningerne for Sampos egne aktietilbagekøb naturligvis en smule forbedret. Jeg tvivler på, at det kan betale sig at bygge en særlig stor retssag op omkring det.![]()
Anttis syn på Sampos kursdyk:
Ifølge Bloomberg viste mere end 200 institutionelle investorer interesse for at købe dele af de udbudte Noba-aktier i går. Der er altså en reel efterspørgsel efter Noba-aktier. 25 procent af disse modtog slet ingen aktietildelinger overhovedet.
Størstedelen af aktierne blev solgt til blot fem købere.
—-
Min vurdering: Nordic Capital og Sampo er opsatte på at opretholde en opsparet efterspørgsel efter resten af de aktier, de har til hensigt at sælge.
2 indlæg blev flettet ind i tråden: Med eller uden udbytte? Udbyttetråd
Bestyrelsesformanden har tanket op for ca. 100.000 euro
Ålandsbankens chefanalytiker Lars Söderfjell skriver til gengæld om Sampos AI-disruption:
- Markedets generelle AI-hype er i mange brancher blevet erstattet af frygt
- Forsikringsselskaber har mistet 10-20 % af deres kursværdi i AI-turbulensen
- Der er frygt for, at væksten og lønsomheden vil blive svækket
- Sampo har mistet omkring 12 % af sin kursværdi
- Det nordiske forsikringsmarked er allerede effektivt, og der er en direkte (digital) kanal mellem forsikringsselskaberne og kunderne
- I f.eks. Storbritannien spiller mæglere en betydelig rolle som mellemled, og de vil sandsynligvis blive ramt af omkostningsbesparelser
- Lars Söderfjell tror dog ikke på, at Sampo vil blive disruptet blandt forsikringsselskaberne
- Det er svært for nye aktører at bryde igennem de nuværende nordiske forsikringsmarkedslederes kundegrænseflade
- Lars Söderfjell ønsker dog ikke at bagatellisere fremkomsten af AI-disruption, og den vil sandsynligvis påvirke markedet på mange måder fremover. Men de stærke virksomheders strukturer fungerer som en buffer mod den.
Hovedindhold:
- Målt på P/E-tallet er Sampo billigere end Tryg eller Gjensidige. Der er ikke rigtig nogen begrundelse for dette.
- Det fremadskuende gennemsnitlige P/E-tal for de store selskaber noteret på Stockholm-børsen ligger et hestehoved foran Sampo. Årsagen er ukendt.
- Altså ”køb”, stabilitet til porteføljen til en billig penge.
Begynder Sampo så småt at klatre tilbage mod de 10 €?
I en historie hentet fra Nordnets feed spekuleres der i, om salgspresset fra hovedaktionæren Solidium i de seneste år kan have haft en negativ indvirkning på værdiansættelsen.
SAMPO: VÆRDIANSÆTTES LAVERE END DE STØRSTE KONKURRENTER, KØB - AFV
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det finske forsikringsselskab Sampos aktie er noget billigere end tidligere, men der er ikke tale om et decideret brandudsalg.
Det skriver Affärsvärlden i en analyse, som trods alt ender med en købsanbefaling.
Selskabets konkurrenter Tryg og Gjensidige værdiansættes i øjeblikket til henholdsvis P/E 16,8x og 15,6x, mens Sampo værdiansættes til lige over P/E 15x baseret på det kommende års resultat.
“Vi har svært ved at finde nogen væsentlig forskel i kvalitet mellem Sampo og de to andre nordiske giganter. Muligvis kan Sampos lavere værdiansættelse skyldes salgspresset i aktien fra den tidligere hovedaktionær Solidium, som har dumpet halvdelen af sin beholdning på blot få år”, skriver magasinet.
Efter de svenske storvirksomheders kursridt i løbet af vinteren værdiansættes OMXS30 som helhed til P/E 20x for næste år, et kapløb som Sampo slet ikke har fulgt med i. Sammenlignet med de brede alternativer fremstår Sampo med sine kvaliteter som et rigtig attraktivt alternativ, skriver Affärsvärlden og anbefaler køb af aktien.
I dag tog jeg et kig på Lemonade, og det fik mig mest til at smile, at det var på grund af dem, at forsikringsselskaberne faldt. Firmaet er et tabsgivende skrammelfirma sammenlignet med Sampo og mange andre forsikringsselskaber. Værdiansættelsen er på et fuldstændig latterligt niveau, f.eks. målt på P/S-tallet. Det er lidt som om en løveflok er gået i brædderne efter at have set en mus. Jeg kan ikke se det som nogen form for trussel. ![]()
![]()
Baseret på alt det, der er blevet argumenteret for her og andre steder, er jeg tilbøjelig til at tænke på samme måde – dog mindes jeg min kommentar fra januar 2020 (porteføljen havde netop nået et nyt rundt ATH-niveau), da jeg sad i lænestolen og læste nyheder på min tablet: ”Den der ’coronavirus’ er det slet ikke værd at tale om nu…” i forhold til dens økonomiske konsekvenser… ![]()
OP: Opdatering i dag.
Vi har tidligere anvendt en terminalvækst på 3 % for Sampos indtjening pr. aktie, men den nu udstukne udlodningspolitik kunne øge terminalvæksten til 4,5 %. Ændringen er signifikant for værdiskabelsen, og vores udbyttemodel baseret herpå ville indikere en fair værdi for aktien på over 13 euro. Indtil videre baserer vores værdiansættelse sig dog fortsat på multipler afledt af sammenlignelige selskaber. Kursmål 10 → 10,4. Findes i OP-tjenesten, investering, analyser.
Sampos årsrapportering er færdiggjort og offentliggjort på https://www.sampo.com/fi/sijoittajat/vuosiraportointi/vuosi2025/. Det er værd at læse i det mindste koncernchefens beretning, som giver et kortfattet overblik over årets vigtigste begivenheder.
https://www.sampo.com/fi/sijoittajat/vuosiraportointi/vuosi2025/konsernijohtajan-katsaus-2025/
Generalforsamlingen afholdes som sædvanlig i april, i år onsdag den 22. april. Vi ses der om ca. en måned!
Lemonades produkt er virkelig fremragende. Forsikringerne klares nemt via appen ved at tale med en AI-bot på det ønskede sprog. Lemonade har en stor fordel for udlændinge og måske unge, der foretrækker apps frem for menneskelig kontakt?
Ja, man kan købe forsikringer online hos alle forsikringsselskaber uden at tale med nogen, jeg vil tro, at hvis man ønsker at tale/forhandle, så kan man komme til at tale med et rigtigt menneske..
Det er korrekt, og her er et direkte citat fra koncernchefens beretning for 2025, som Antti netop har linket til her.
Den primære drivkraft bag vores stærke organiske vækst er vores moderne digitale udbud – over 80 procent af nysalget i vores privatkundeforretning sker uden fysisk distribution, i Norden direkte til kunden og i Storbritannien ved at udnytte prissammenligningssider. I Finland, som er Nordens mest digitalt avancerede marked, sker hele 76 procent af salget og 86 procent af skadeanmeldelserne allerede via vores digitale kanaler, og vi ser de øvrige nordiske lande følge samme udviklingsvej. Faktisk steg det digitale salg til privatkunder i Norden med 15 procent i løbet af året, hvilket gjorde, at vi nåede vores operationelle mål et år før tidsplanen.
fortsættelse…
Som vi har forudset, følger SMV’erne samme udvikling i ibrugtagningen af digitale tjenester som privatkunderne. Det digitale salg i segmentet for nordiske erhvervskunder steg med 15 procent i løbet af året, og antallet af login på webtjenesten “Virksomhedens egne sider” steg med 27 procent. Samlet set fik vi over 3.200 nye SMV-kunder i løbet af året.
Hvis 80 % af Sampos salg allerede sker uden fysisk distribution, og hele 86 % af skadeanmeldelserne er digitale, kunne man tænke, at dette modbeviser antagelsen om, at traditionelle forsikringsselskaber er bagud på dette punkt, eller i det mindste ikke Sampo?
Selvfølgelig, jeg påstår ikke andet. Min pointe var, at Lemonades produkt, det vil sige appen, er rigtig god og nem at bruge. Især i en situation, hvor man ikke kan det lokale sprog. Som et eksempel, da jeg selv flyttede til Frankrig, var det betydeligt lettere at få en forsikring hos Lemonade end hos franske selskaber.
Man skal dog tage højde for, at tjenestens faktiske funktionalitet først bliver testet i en eventuel erstatningssituation.
Jeg er stødt på, at de digitale tal hos f.eks. den franske forsikringsgigant Axa er omkring halvt så høje sammenlignet med Sampo. I USA er de i gennemsnit endda endnu lavere
. Det er svært at finde omfattende og helt sammenlignelige data.
Så Sampo er altså allerede Nordens Lemonade?