Sampo - Overbevisende forsikringsselskab

Første del af en blogserie, hvor vi kort præsenterer alle forretningsområder :slight_smile:

39 Synes om

Hesaris artikel om tredje del af Wahlroos’ erindringer:

Björn Wahlroos og Kari Stadigh , der fungerede som koncernchef for Sampo, forsøgte at sælge finanskoncernen Sampo i 2015 til det amerikanske Berkshire Hathaway.”

”Først i foråret 2017 afgav Buffetts selskab et tilbud: 50 euro pr. aktie. Wahlroos mente, at han kunne få mere og afgav et modtilbud på 54 euro. Dermed forsvandt Buffetts interesse.”

56 Synes om

Her er næste års datoer til kalenderen :backhand_index_pointing_down:

Q4/2025: 5.2.2026
Q1/2026: 6.5.2026
Q2/2026: 12.8.2026
Q3/2026: 4.11.2026

30 Synes om

Nobas kurs er i dag, på den første børsdag, 25 % over noteringsprisen. Hvis det forhøjede kursniveau holder, når Sampo med tiden sælger de resterende Nobapuljer, ville der opstå et endnu større afkast end forventet.

44 Synes om

Ja, det er lige præcis sådan. Groft sagt er Sampos pulje nu omkring 560 MEUR, altså godt 100 MEUR mere end IPO-prisen. Per aktie taler vi om små beløb, og de godt 100 MEUR er et par

64 Synes om

Sampos økonomidirektør skiftes ud, da Knut Arne Alsaker fratræder sin stilling.

7 Synes om

“Nogle af de opgaver, der tidligere tilhørte Ifs administrerende direktør, vil fremover indgå i Sammos koncernchefens opgaver,–”

Mon det også er det første skridt til, at hele koncernens navn engang ændres til If. I sig selv er det forresten en god ting, at de fokuserer mere på den operationelle drift, nu hvor den store strategiske ændring praktisk talt er gennemført.

5 Synes om

Min og Anttis gæt var ikke rigtigt om Ifs nye direktør :thinking: Vi var sikre i Sampopodi vol2., at Ingrid Janbu Holthe var Ifs nye administrerende direktør og havde ikke forventet, at Morten også ville fortsætte i denne rolle. På en måde er ændringen dog meget logisk, da en separat koncernchefstilling fjernes fra koncernen. Det er klart, at transformationsrejsen fra et finansielt konglomerat til et forsikringsselskab har taget enormt meget af koncernchefens tid. Nu hvor transformationsrejsen er afsluttet, kan koncernchefen også fokusere på operationelle opgaver.

Også den øvrige ledelsesgruppe blev omstruktureret, og typisk for Sampo kommer nye udnævnelser indefra. Økonomidirektørens afgang er naturligvis et tab, men jeg ser ikke nogen negativ indvirkning på Sampo.

Her er et par hurtige kommentarer om emnet:

31 Synes om

Hmmm. Har Sampo Holding på lang sigt en stor funktion? Kunne der være en form for integration i If på vej? Hvis Hastings blev solgt, hvad ville der så være tilbage i Holding, som ikke kunne overføres til If? Det ville dog betyde, at virksomhedskøb og lignende ville blive få (til det har man vel brug for Holding). I Holding er der dog rimelige omkostninger.

1 Synes om

Holdingens struktur bliver i praksis afviklet her, når koncernchef

15 Synes om

Jeg vil sige, at dette er det nye Sampo og ikke det gamle Sampo :wink:

Da det tilsyneladende er svært at slippe af med den gamle finansielle konglomerattænkning, vil jeg forsøge at præcisere sagen i det følgende :backhand_index_pointing_down:

For at komme videre, så glem på dette tidspunkt, at der findes juridiske selskaber ved navn If og Hastings.

Glemt? Godt.

Så der er en førende skadesforsikringskoncern i Nordeuropa ved navn Sampo. Og Sampo har fire primære forretningsområder: Private Nordic, Private UK, Nordic Commercial og Nordic Industrial (jeg bruger de engelske navne af bekvemmelighed, da de er kortere end de tilsvarende hjemlige).

Hvert forretningsområde har sin egen leder, der rapporterer til Morten. Og hvert forretningsområde ledes ud fra sit eget perspektiv og har sine egne mål. Og tallene for hvert forretningsområde rapporteres som separate segmenter i koncernens resultatopgørelser.

Stadig med? Godt.

Inden for forretningsområderne udføres det daglige kundearbejde gennem forskellige kundebrands. Disse inkluderer bl.a. If, Topdanmark, Hastings Direct, Volvia, Viking, Dansk Sundhedssikring og så videre. If er naturligvis den største af disse, men bestemt ikke den eneste. Hvis en køber af en ny Volvo bliver spurgt, hvilken forsikring vedkommende har, er svaret sandsynligvis Volvia snarere end If.

Hvis det hjælper med at tænke, så overvej hvilke forskellige brands for eksempel Fiskars eller Keskola har :slight_smile:

155 Synes om

Ser frem til at lytte:

16 Synes om

Nordea udgav sin opdaterede Sampo-analyse. Kursmålet stiger til 11,00 euro (tidligere: 10,90 €), og anbefalingen forbliver på KØB-niveau. :backhand_index_pointing_down:

38 Synes om

Sammos nye CEO Morten i interview. Bl.a.:

• Virksomhedskøb mulige. Især inden for husforsikring i Storbritannien. Organisk vækst er dog stadig hovedfokus for virksomheden som helhed.
  • Kun for store erhvervskunder er der ikke et vækstmål, og ellers søges det i hele Sampo.
  • Til Topdanmark/Danmark implementeres især virksomhedens ensartede digitale AI-systemer.
  • Udbyttepolitikken er således, at 70 % går til ejerne som udbytte, og overskydende kapital bru
63 Synes om

Norden har som bekendt et usædvanligt profitabelt forsikringsmarked. Data og især evnen til at udnytte den er afgørende. I Finland er de sandsynligvis bedste dataindsamlere og -udnyttende K- og S-gruppen. Jeg overvejede en helt vild tanke: kunne S-gruppen komme og forstyrre dette marked? De har penge, evnen til at indsamle data og en bonusbaseret evne til at fastholde kunder, så konkurrencemyndighederne får grå hår.

I den finske dagligvarehandel er der ikke mere markedsandel at hente. Selvfølgelig er jernvare- og bilhandlen hos S-gruppen langt bag Kesko, og der ville være plads til vækst.

Med forsikringsbranchen i tankerne ville der være infrastruktur. S-Pankki, ejendomsbesiddelser og et bonussystem. Med skadesforsikringer i tankerne kunne brugte biler, reparationer osv. organiseres.

Så vidt jeg forstår, er de ikke meget involveret i forsikringer nu. Man får dog S-Bonuser fra LähiTapiola. Hvis aggressive reklamer begyndte at dukke op i alle S-butikker, og S-Pankki i Prisma-butikkerne ivrigt begyndte at sælge forsikringer, ville det så være en udfordrer til If? Hvis man kunne få billigere forsikringer med S-Bonuser, ville det sandsynligvis senest vække konkurrencemyndighederne til at overveje disse bonussystemer helt nådesløst, også i tilfældet med OP.

Er det realistisk at se et scenarie, hvor S-gruppen aggressivt begynder at erobre det indenlandske forsikringsmarked ved at udnytte bonussystemet? Enten som en selvstændig enhed eller integreret i S-Pankki?

Der er sandsynligvis ingen sådanne tegn i øjeblikket, og noget sådant skabes ikke over natten. Men kunne et sådant scenarie være en potentiel risiko?

9 Synes om

Jeg ser sandsynligheden som meget lille for, at en ny aktør ville komme og overtage markedet. Der er dog tale om et meget modent marked, hvor Sampo, Pohjola og Lähitapiola har opereret i lang tid. Jeg ser ikke, hvilken “fordel” en ny virksomhed kunne have i forhold til konkurrenterne.

I al sin enkelhed får du en vis sum i præmieindtægter, hvorfra du udbetaler erstatninger. Store selskaber har utroligt meget data, så erstatningerne er ret forudsigelige. Med store rabatter på forsikringspræmier, selvom de er en del af bonusgenbrug, vil du stadig lide tab. Jeg tror, at S-ryhmäs spil her har været at indgå en aftale med Lähitapiola, hvorved de får en bid af markedet.

PS. Jeg har ikke undersøgt S-ryhmäs og Lähitapiolas samarbejde yderligere, det ville være interessant at vide, hvordan S-ryhmä drager fordel af dette.

9 Synes om

85% af 200 mio. € brugt på tilbagekøb af egne aktier.

-Købt 17.410.899 stk., 0,65% af aktierne
-Gennemsnitspris 9,77 €/aktie
-Brugt 170.089.335 €
-Med denne hastighed vil tilbagekøbene være fuldført den 30.10., og ca. 20.470.650 stk. aktier, 0,76% af aktierne, vil blive købt.

41 Synes om

Konsensus før Q3-resultaterne er opdateret: https://www.sampo.com/fi/sijoittajat/analyytikkotietoa/konsensusennusteet/

21 Synes om

Kursmålet er hævet til 11 € og ‘hold’-anbefalingen er ændret til ‘køb’. Kvartalsrapporten offentliggøres derfor den 5.11.2025

https://www.marketscreener.com/news/seb-upgrades-sampo-to-buy-hold-raises-target-price-to-11-euros-10-20-ce7d5ddbdf8ffe20

26 Synes om

Kunne dette ikke have en eller anden form for indvirkning på forsikringsmarkedet og Sampo? Nu hvor bonusser ikke behøver at blive skubbet ind i OP’s forsikringer.

10 Synes om