Här är mina kommentarer. Sammanfattningsvis: priset är bra och pengarna används för egna köp. Nu håller vi bara tummarna för att IPO:n går i mål framgångsrikt ![]()
När det gäller Sampo håller jag med dig, men jag kan inte acceptera en lättvindig inställning till att plundra pensionsfonderna och överlämna dem till politiker som inte förstår någonting om pengar. Välmjölkande kor säljs inte för att täcka konsumtionsskulder om man inte är tvungen.
Enligt mig är inget av dina alternativ motiverat, utan tvärtom bör statens inkomstsida stödjas och utgifterna skäras ner, och pensionsfonderingen bör snarare ökas än minskas. Hela frågan om att ge upp två nödvändiga saker är absurd.
Hej! Jag undrar gång på gång över den enorma ivern att köpa egna aktier. Om Sampo nu också skulle lämna en tydlig möjlighet till högre utdelning, skulle det möjligen leda till en ändring av rekommendationen till en mer positiv sådan? Jag bara undrar.
Förenklat och kortfattat:
- Återköp av egna aktier är ett skatteeffektivare sätt att dela ut vinster till ägarna.
- Detta gör återköp alltid till ett bättre sätt att dela ut vinst, FÖRUTOM om aktien är övervärderad.
- Utdelningen i Sampo är redan ganska betydande, och återköp av egna aktier minskar antalet aktier som utdelningspotten fördelas på → på lång sikt en växande utdelning, ett minskande antal aktier och tadaa, utdelning/aktie växer = din utdelning växer också, även om Sampos utbetalda utdelningar inte skulle växa mer än en viss mängd i euro på kort sikt. Alla vinner, både de smartare, skatteoptimerande investerarna och de som är utdelningskåta.
Det är förmodligen inte relevant för den här tråden, men ärligt talat är det svårt att förstå varför finländare alltid har en så stark önskan att betala skatt vid varje tillfälle. Utdelningskåtheten är återigen en av de faktorer som oundvikligen minskar långsiktig förmögenhetsuppbyggnad på individ- och nationell nivå. Sampo skulle säkert inte ha medel att investera pengarna i verksamheten mer effektivt, men vinstutdelningen kan utföras så mycket smartare än att pumpa utdelningar från ägarens bakficka till framfickan.
EDIT: stavfel osv
Noba noteras i Stockholm Iso listautuminen tulossa Tukholman pörssiin – Rahaa luvassa Sammon osakkeenomistajille | Kauppalehti
En utdelad vinst är verkligen i investerarens ficka först när den har betalats ut som utdelningar eller om återköp av egna aktier möjligtvis har höjt aktiekursen och aktierna har sålts.
Enligt min åsikt är det lite haltande att hävda att pengarna i företagets kassa skulle vara ägarnas pengar. Skatteverket och andra myndigheter skulle nog vara lite oense. Detta är viktigt eftersom en fågel i handen är verkligen bättre än tio i skogen. Sammos största ägare får nog utdelningarna skattefritt och småsparare äger detta via fonder eller ISK, så den skatteeffekten är något överdriven.
Edit:
OBS! Jag motsätter mig inte återköp av egna aktier och det är jättebra att Sampo gör dem samtidigt som de delar ut en växande basutdelning ![]()
“Utdelad vinst är egentligen i invester
Nej. Återköp av egna aktier höjer inte och ska inte höja eller sänka kursen, som många felaktigt tror. Kursen förblir helt konstant vid återköp av egna aktier. I båda fallen sjunker marknadsvärdet eftersom företaget pumpar ut kontanter. Investerarens (som inte säljer) fördel är en växande ägarandel där företagets kassa byts mot ett mindre antal aktier. Om kursen skulle stiga, skulle mer förmögenhet skapas i processen. Så sker inte. Kursnedgångar och uppgångar beror på normala marknadsrörelser. Vid utdelning sjunker kursen med utdelningens belopp och man får mer pengar i handen, även skattemyndigheten. Ägarandelen växer inte.
Vid utdelningar: kursen sjunker, du får kontanter, skattemyndigheten får kontanter, ägarandelen förändras inte
Vid återköp av egna aktier: kursen förblir densamma, du får inga kontanter, skattemyndigheten får inga kontanter, ägarandelen ökar
Cirka 95% av investerarna, även utbildade “gelhår”, missförstår detta. Fortsättning kanske här eftersom detta inte längre verkar vara Sampo-specifikt:
Tack Paapaa för förnuftets röst, som alltid ![]()
Motiveringar i den tråd du länkade.
Likaså drar man ingen nytta av utdelningen; aktievärdet minskar med samma
Japp, jag igen, när Sampo-diskussionen återigen hamnar i utdelningar kontra återköp av egna aktier-debatten.
![Ah Shit Here We Go Again Cj GIF - Ah Shit Here We Go Again
Lägg svaren om detta ämne om utdelning vs. återköp av egna aktier direkt i den tråd som länkades för ett par meddelanden sedan, så att vi inte behöver ha samma diskussion i den här tråden igen. När ni citerar får den citerade information om vilken tråd svaret hamnade i.
Meddelandet avslutas. Tillbaka till Sampo.
Tack för påminnelsen, jag tog bort mitt redan.
En Sampo-specifik sak dock, eftersom Sampo enligt mig visar ett gott exempel på flexibel användning av återköp av egna aktier och utdelningar i vinstfördelningen genom att meddela att de strävar efter en växande utdelning från ett växande resultat, och dessutom avvecklas överskottskapital genom återköp av egna aktier istället för tidigare års utdelningsjytkyer.
Jag anser att Sampos (Mirkos) kommunicerade metod är mycket bra, eftersom den är förutsägbar oavsett ägarens strategi. Företaget berättar vad det strävar efter att göra och ägaren (kandidaten) kan utifrån den informationen besluta om Sampo passar i den egna portföljen eller inte.
För egen del tackar jag, som ägare sedan 18 euro, för den goda vinstfördelningsprincipen och dess tydliga kommunikation, samt för det allra viktigaste, nämligen en hållbar vinstgenerering på lång sikt. Sampo är lätt att äga och spänning i livet kan man söka någon annanstans.
Sammos tillkännagivande om inlösen av gamla obligationer och emission av nya. Frågan är en helt normal operation som en del av bolagets kapitalförvaltning. I praktiken, genom att byta det mindre värdefulla tier2-kapitalet mot mer värdefullt tier1-kapital i solvensberäkningens ögon, får man mer handlingsutrymme med tanke på vinstutdelning (NOBA:s avknoppning närmar sig). Dessutom vill man förstås vara ute i god tid med refinansieringen av stora obligationer. Detta har ingen som helst betydelse för Sammos siffror eller case.
Btw, mitt fredagsmeme var nog min mest populära Sampo-kommentar sedan jag kom tillbaka från sabbaten ![]()
RT1-lånet prissattes under stark efterfrågan. Räntan fastställdes till 5,250 procent.
Enligt min åsikt var det en intressant kuriositet att de i första hand upphandlade ett längre Tier 2-lån. Jag vet sedan inte om de upplevde det som relativt undervärderat, eller om det just var någon slags större “refivägg” än en tidigare förfallande/uppsägbar..
Det längre lånet är faktiskt på en miljard (det kortare på 500 miljoner), så vi minskar gärna refinansieringsrisken för det ![]()
Priset för Nobas noteringspott har nyligen bekräftats till 35 miljarder SEK. Av detta skulle Sampos cirka 19 % vara drygt 600 miljoner €. Det vill säga när emissionen har lyckats och Sampo har avyttrat Noba. Avyttringen påverkar också Sampos solvenskrav – som @Sauli_Vilen påpekade i sin analys. Det betyder att mer kapital kan frigöras för t.ex. Sampos egna aktieåterköp än de drygt 600 miljonerna.
Kom ihåg att Sampo inte säljer hela sin andel nu, utan cirka 20-25% av sitt ägande beroende på efterfrågan.
Nu hade åtminstone Blumma en rubrik om att NOBAs emission var mångfaldigt övertecknad. Alltså skulle den andel som återstår för Sampo efter IPO:n, enligt Saulis tabell, vara de där 14,1%.