Salvos planerar börsnotering

God morgon, tack för frågorna. Under 2022 fattades viktiga beslut inom ägarfamiljen beträffande Salvos. Man beslutade nämligen att utse en extern VD och stärka styrelsens roll avsevärt. I de diskussionerna hade förslaget att be mig bli ordförande kommit upp. Utöver erfarenheten från Fodelia har jag en styrelsebakgrund på nästan 15 år från PRT Forest-koncernen (från 1999 och framåt: Kontiotuote, Jukkatalo, Piklas, Mellano, Lapplitalo) och bland annat en femårig sejour som VD för Jukkatalo 2014–2019. Nåväl, vem vet varför de frågade, men jag tackade ja och på den vägen är det.

Vi drog upp riktlinjerna för en ägarstrategi tillsammans med ägarna, där en central punkt var att ägaren utövar sin makt på bolagsstämman och att den operativa ledningen driver bolaget framåt tillsammans med styrelsen. Denna klassiska arbetsfördelning har enligt min mening fungerat utmärkt. Bolaget har fattat stora beslut, bland annat genom att enbart fokusera på färdiga byggnader istället för paketleveranser. Bolagets mycket starka industriella kunnande syns bland annat i att cirka 75 % av objekten levereras färdiga till tomten på ett sätt som gör att lastbilschauffören ensam lyfter byggnaden på plats och skruvar fast skorstensförlängningen. Och kunden kan tända i spisen och bära in möblerna. Dessutom har jag alltid beundrat bolagsgrundarens odödliga citat: ”Om något inte kan göras ordentligt, så görs det inte alls”. Detta finns fortfarande i bolagets dna och är uttalat. Salvos och Lapellands produkter är genuint gjorda som till en själv. Det märks för kunden som enastående kvalitet.

Jag har via mitt investmentbolag investerat ett sexsiffrigt belopp i Salvos, och vi är därmed bolagets sjunde största ägare med ett innehav på knappt 5 %. Jag kommer inte att sälja mina aktier i samband med en eventuell börsnotering.

25 gillningar