Inderesin största (OST)

Hallå! Den här tråden har fångat mitt öga på ett annat forum, så jag tänkte att det skulle vara bra att ha den här också!

Så det skulle vara kul att se hur folk har avkastning på sina aktiesparkonton (OST) i procent eller euro, eller båda. Inderes-folket är så skickligt folk att jag tror att de första @OST-miljonärerna kommer härifrån. :smiling_face_with_sunglasses: Det är kul att följa hur saker utvecklas och även vilken strategi folk använder för att uppnå bäst långsiktig avkastning. Jag gissar att det blir svårare när tiden går och marknaderna normaliseras. Nu har många stor avkastning, men senare får vi se vem som kan behålla uppgången…

Regler:

1. Tanken med tråden är att folk helst ska posta skärmdumpar av avkastningen på sina @OST.
  2. Man får skryta
  3. Avslappnad stämning :victory_hand::call_me_hand:
  4. Drömmar
  5. :100::smiling_face_with_sunglasses::beer_mug:

Exempel på inlägg:

Jag har kört som en rookie med hög risk och magkänsla, och hittills har det gått bra. Jag gissar att det kommer att bli bakslag eftersom investeringar är mer av en känslobaserad lek. Har fått bra vibbar och idéer från det här forumet… :flexed_biceps:

OST ATM:

Och när man väl når större siffror kan man börja titta på “vågor” någonstans i världen…

:smiling_face_with_sunglasses::beer_mug:

64 gillningar

Exakt 50 000 € har satts in på aktiesparkontot (OST). Avsikten är att hålla dessa ägodelar för alltid. Från och med nu kommer det bara att göras tillägg en gång om året med utdelningar, annars finns det inget behov av att trixa. Affärsverksamheten för mitt ägda företag måste genomgå riktigt stora förändringar till det sämre för att jag ska sälja. Vi får se om till exempel något företag jag äger via OST köps ut från börsen någon gång. I så fall skulle jag förmodligen använda de pengarna för att lägga till mina nuvarande ägodelar.

Mitt mål framöver är att bygga upp en liknande portfölj, bestående av samma företag, på AOT-sidan. Vi får se hur lång tid det tar innan AOT-portföljen överstiger OST-portföljen i värde, eller om det ens kommer att hända. Avkastningen på OST-portföljen har minskat något på grund av att jag har köpt företag med liknande viktning och inte till exempel har satsat mer på Qt, Harvia, Remedy, Kamux, Talenom-sektorn.

På AOT-sidan är avsikten att ändra detta och öka vikten av Qt, Harvia, Kamux-gruppen så att deras totala andel i portföljerna skulle vara cirka 35-40%. Jag strävar efter att hålla de minsta innehaven under 5%. För närvarande är vikten av mitt minsta innehav runt 6%, så jag kommer inte att rikta mina inköp dit på ett tag, utan snarare öka vikten av mina topptjurar. De vars framtid jag anser mig ha en mycket klar vision om och som jag tror på som solen.

18 gillningar

Om det bara fanns ett Aktiesparkonto (OST).\nHälsningar, en OP-kund.\n(Visst skulle jag kunna öppna ett konto i en annan bank, men jag gillar att se mina ärenden på ett ställe och därför är det lika mentalt svårt att börja sprida tjänster överallt som att köpa aktier till kurser som har stigit avsevärt.)

20 gillningar

Om Nordea bara hade någon form av portföljuppföljning möjlig :roll_eyes: Det går bra för dessa finska digitala banker :joy: Jag har varit tvungen att ha en egen Excel i flera år för att hålla koll.
Jag orkade inte specificera aktiesparkontot (OST) där, men avkastningen är lätt att se genom att subtrahera det investerade beloppet från det nuvarande beloppet. Jag har ingen skärmdump, men avkastningen för portföljen som upprättades den 19 mars är 47 % baserat på det totala belopp som investerats, och naturligtvis mer för de första eurorna. Startdatumet var utmärkt, men jag var för försiktig på marknaden under mars-maj.

6 gillningar

Om man är modig kan man öppna ett separat aktiesparkonto (OST) hos Nordnet, vilket är mindre krångligt än att öppna ett bankkonto.

2 gillningar

Intressant att följa. Jag har inget på mitt aktiesparkonto eftersom jag använder lån, men jag kan njuta av andras fina grafer. Naturligtvis kan jag fortfarande lägga in det här om jag kan komma överens med Nordnet om en fast, rimlig ränta för hela lånebeloppet… då behöver jag inte tänka på superkreditnivåer utan skulle kunna fylla aktiesparkontot med lånat kapital.

2 gillningar

Hårda vinster. Jag vill presentera en lite mer måttlig sida. Jag kan fortfarande lägga till 10 000 euro till på mitt OST-konto (aktie- och sparkonto). YTD-avkastningen verkar vara drygt 10 %, vilket är samma som OMXHGI. I absoluta tal är avkastningen lite bättre, eftersom jag satte in ganska lite pengar på kontot i januari och flyttade över mycket mer när coronaviruset hade krossat priserna och en betydande återhämtning också hade skett. Denna “tajming” kom ganska slumpmässigt och berodde på att en hel del av de pengar jag sparat till en bostad plötsligt blev tillgängliga, som sedan i huvudsak gick till OST.

7 gillningar

Det är mer som +25%. Procenten kan ofta visa vad som helst.

7 gillningar

Procenten i grafen ser inte rätt ut, vinsten i euro är korrekt, alltså 37 000 €. Avkastningen kunde ha maximerats med mindre diversifiering. Till exempel nu har OST 17 aktier.
Men jag fortsätter med strikt riskhantering. En så glädjefylld uppgång kommer troligen inte att fortsätta länge.
Dessutom är den finska AOT-portföljen och USA-portföljen i Degiro helt okej.

10 gillningar

Oj, goda Pappmugg, var hittade du en så gammal bild på Juurikki? Det är nästan ett decennium sedan.

Juurikki kom in i spelet någon gång under valborg och på grund av sin mycket säkerhetsorienterade investeringsstrategi har den nu bara stigit 34%. Ingen fram-och-tillbaka-spel alls.

5 gillningar

@PAHVIMUKI Vågar du berätta vad du har i portföljen, med tanke på de imponerande avkastningarna du har fått under året?

2 gillningar

20 gillningar

Här är YTD (från årets början till idag) och innehav. Jag har i stort sett bara hållit finska aktier, förutom med QT där jag har gjort ett par snabba “veivar” (korta affärer). På AOT (Aktie- och fondkonto) finns det dessutom Remedy, Smartia och Evo.

“Every asshole is a genius in bull market”

20 gillningar

Små summor, stora procentandelar :sunglasses::fire:

Jag är fortfarande så ung att min egen investeringshorisont är 30+ år, så jag hinner fortfarande ackumulera kapital. Jag måste vara tacksam för den goda starten som OST fick. Jag investerade pengarna i januari, vilket innebar att marknadstimingen var den sämsta möjliga, men urvalet var ungefär så bra som man kan få från Helsingforsbörsen när den är som bäst.

Min köp-och-behåll-strategi med OST fungerar, med den andra portföljen (AOT) har jag svängt och hamnat efter i procent, även om bolagsurvalet i portföljen också har träffat rätt :moneybag: :bar_chart:

16 gillningar

Köpte för knappa 15 000 euro. Hittills i år är det nästan 20 % upp. Innehållet inkluderar Qt, Harvia, Smart som har utvecklats väl, men utdelningsaktier som CapMan och Upm har bromsat utvecklingen. Ja, läget är bättre än bra, eftersom målet var att få cirka 5 000 euro till OSTI före slutet av året :victory_hand:

11 gillningar

Ungefär 50/50 har jag investerat i USA och Finland. Nu har jag även kinesiska och svenska aktier. Jag har försökt undvika hypeaktier, även om jag har lyckats göra små vinster även med dem.

6 gillningar

Jag måste vara nöjd trots att jag gjorde misstag och inte handlade lika aktivt som på AO-kontot. Sådana här uppgångar skrämmer mig alltid lite, och jag är också lite dålig på att sälja, men jag borde nog öka kontantandelen i portföljen.

24 gillningar

Så här ser avkastningen för ett Investeringssparkonto (ISK) ut. Det är underbart att kunna ta hem vinster utan skatt. Hästar har bytts ganska ofta. Plug och Greenlane Renewables har funnits med längre, de andra har bytts ganska ofta. Under en månad har bland annat Finnair +70% funnits med, och en del av Nikola såldes ut vid 40 USD och en del vid 78 USD, alla köp var under 15 USD.

Jag kan inte vara mer än förvirrat nöjd. Det har förmodligen funnits lika många vinstgivande och förlustbringande hästar, men jag har lyckats hålla fingrarna borta från säljknappen när det gäller vinnarna.

Nu har jag letat efter mer långsiktiga “cobs” (hästar), men för de kortare har jag en varierande krigskassa på 20-40%.

94 gillningar

Du har den största som Nordnet annonserar.

Bra jobbat :ok_hand:

8 gillningar

Att vara störst betyder bara att man har investerat pengar och fått avkastning på dem. Bra jobbat, verkligen.

4 gillningar