Portföljspårning: Excel-kalkylblad

Vad tycker ni om att vi skulle öppna en egen tråd för Excel-tabeller? Även i vår familj har vi värdeandelskonton på minst två ställen, så i Excel följer man “helheten”.

Jag skulle kunna lägga upp den online-Excel-mall jag använder här lite senare, när jag har rensat bort lite data.

Vilka Excel-tabeller har ni? Skulle man kunna länka färdiga mallar här? :slight_smile:

Använder ni Google Sheets (online) eller en separat Excel-fil på er egen dator?

Dessutom, om ni har färdiga Excel-kalkylatorer gjorda, är jag intresserad. Jag kan också dela med mig av dessa senare.

13 gillningar

En ganska rolig idé, men jag skäms nog för att dela min egen Excel:face_with_monocle:

Om jag sammanfattar huvudpunkterna så följer jag utdelningsutvecklingen, köp och försäljningar av aktier enligt FIFO, portföljens utveckling kontra OMXHGI samt aktiernas totala avkastning (realiserade försäljningsvinster/-förluster, netto-utdelningar, kostnader).

Visst skulle man kunna utöka till aktiespecifik analys, men så länge Inderes fortsätter med sin högkvalitativa prognosmakning så tror jag inte att jag kan göra bättre.

Allt sker i ett desktop Excel.

2 gillningar

Jeah. Tanken med tråden var just att dela bottnar UTAN data :flexed_biceps:

Om detta inte tar fart, radera hela tråden :wink:

Jag är mycket intresserad av det här. Toppen om du kan dela med dig av dina egna kalkylatorer eller mallar här.

2 gillningar

Jag utgick från den här för ett tag sedan: https://investmentmoats.com/stock-market-commentary/portfolio-management/introducing-our-free-stock-portfolio-tracker-spreadsheet/

Sedan har jag modifierat den efter mina egna behov. En riktig beräkning av den verkliga årsavkastningen saknas fortfarande. Den kan dock automatiskt spara portföljens totala värde med den önskade tidsinställningen.

2 gillningar

Visst är det så att nuförtiden finns det ingen API där man kan få priserna på aktierna på Helsingforsbörsen, utan man måste mata in dem manuellt?

Den här mallen fick jag en gång i Shareville:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/11_-RflqR4CiLywtlbYwvt57MFTCLYcsJuj6mSldGpVs/edit?usp=sharing

Redigera: Personen som är markerad som ägare av kalkylbladet är inte jag.

Du kan bläddra bland dina egna kalkylblad med dina egna Google-konton:

Hämtar kursdata:

Jag använde tidigare bland annat Google och Kauppalehti, men Google har till exempel inga First North-data… och KL slutade fungera. Så nu använder jag Bloomberg.

Till exempel, med detta hämtar du kursdata för QT Group. Detta ändrar också decimalavgränsaren från punkt till komma:

=VALUE(SUBSTITUTE(IMPORTXML("https://www.bloomberg.com/quote/QTCOM:FH";"//span[@class='priceText__1853e8a5']");".";","))

Om du inte behöver konvertera punkt till komma, skulle det tydligen se ut så här:

=VALUE(IMPORTXML("https://www.bloomberg.com/quote/QTCOM:FH";"//span[@class='priceText__1853e8a5']"); )

Jag har modifierat det ovannämnda kalkylbladet lite längre…

10 gillningar

Jag har ibland samlat in ekonomisk data i kalkylblad månadsvis. Kolumnerna beskriver tillgångar, lån eller kontanter och varje rad representerar en månad. I cellerna noteras sedan tillgångens värde vid månadens slut. Jag kan också ha noterat mer detaljerad information om enskilda investeringar på separata sidor: hur mycket som betalats för investeringen, om investeringen har genererat utdelning eller om ränta har behövt betalas på lånet osv. Värdet på bostaden har jag bestämt baserat på Statistikcentralens (Tilastokeskus) köpeskillingsindex.

Detta följer dock bara värdet och viktningen av tillgångar och innehav. Kanske är det också möjligt att följa utdelningar och räntor på ett liknande sätt. Jag skulle dock också vilja ha mer omfattande data:

• Tillgångarnas/portföljens poängtal.
    • Från vilket man enkelt kan härleda årsavkastningen.
  • Skuldhävstången (nåja, det skulle inte vara helt omöjligt att beräkna även med nuvarande metoder).
  • Total avkastning på investeringar eller på något sätt presenterad utdelningsavkastning.
  • Mer detaljerad upplösning, till exempel ett dagligt poängtal.

Ibland försökte jag implementera detta med hjälp av Excels/Sheets pivottabeller, men det blir snabbt ganska komplicerat. Det kanske skulle fungera, men är inte särskilt underhållsvänligt om man vill göra några ändringar. Eller så är jag bara inte tillräckligt Excel-expert! Om alla tillgångar kunde finnas i Nordnet skulle jag vara mycket nöjd :smiley:.

Ett alternativ skulle kunna vara att koda ett eget system för detta, men hittills har jag kommit fram till att det inte är värt besväret. Då skulle man kunna göra en excel-import från Nordnet och möjlighet att mata in tillgångsklasser utanför börsen (banklån, bostad) och deras poängtal. Jag har också försökt att söka efter någon portföljtracker på nätet men de tillåter oftast inte att man matar in egna tillgångsklasser.

I praktiken har jag gett upp lite med detta och nöjt mig med att sporadiskt följa brutto- och nettovärdet, utgifter och kostnader, och aktieportföljen mer. Tanken på att ha nästan 100% synlighet över hela ekonomin kittlar mig verkligen, men å andra sidan är det ganska liten nytta med en månadsupplösning när det gäller bolåneräntor.

Förutom att följa mina tillgångar gör jag också en budget för mina driftskostnader och en kassaflödesprognos för ungefär ett år framåt. Annars skulle jag kanske inte bry mig, men mina inkomster och utgifter är av många skäl ganska cykliska (även om de är ganska förutsägbara) så det är bra att veta i förväg när man ska sälja tillgångar och när man kan investera på börsen lite i förväg med kredit. Ett exempel är att jag hävstångsfinansierar min ekonomi genom att betala inkomstskatter med en låg skattesats och sedan får restskatt i slutet av året.

2 gillningar

Investeringsbloggaren P.Ohatta har automatiserat sin ekonomiska uppföljning med MS PowerBI. PowerBI skulle faktiskt kunna vara ett utmärkt verktyg för den typ av uppföljning jag själv skissade.

3 gillningar

{“content”:“Det verkar som att sökningen efter kursdata från Bloomberg till Google Sheets har strulat igår och fungerar inte heller idag. Är det någon som vet mer?\n\nTill exempel Hoivatilats skript:\n\n\u003e =VALUE(SUBSTITUTE(IMPORTXML("https://www.bloomberg.com/quote/HOIVA:FH\“;\”//span[@class=‘priceText__1853e8a5’]\“);\”.\“;\”,\”))\n\nKällkoden på Bloomberg verkar vara oförändrad; därifrån kan man åtminstone fortfarande hitta ”prisinformationen” med identifieraren\n\n\u003e priceText__1853e8a5\n\nview-source:https://www.bloomberg.com/quote/HOIVA:FH",“target_locale”:"sv"}

Du har fel citattecken runt priset “priceText__1853e8a5”. Det ska vara ’ och inte ’.

E: Eller, åtminstone om man byter dem så fungerar det för mig i UK och Finland-arkivet
E2: äh, Inderes byter citattecknen.

Det borde vara tecknet med koden U+0027. Nu är det U+2019. U+0027 är det som kommer från tangentbordet bredvid enter.

1 gillning

Det känns som att Bloomberg har stängt av det.
Om man kopierar skriptet till urklipp och klistrar in det i ett nytt kalkylblad fungerar det en stund och sedan avvisas det.
Google Finance fungerar alldeles utmärkt i samma kalkylblad.
Jag behöver hitta en ny rutt för att hämta First North.
Om någon känner till ett fungerande skript för First North-aktier, skulle jag vara
oerhört tacksam.

1 gillning

{“content”:“Samma skulle jag också behöva. Av någon anledning fungerar Remedy fortfarande för mig via Bloomberg, men inte de andra.\n\nMed Googles skript kunde jag hämta bland annat QT Group, Harvia, Talenom, Hoivatilat, Kamux. Detta används i tabellen jag länkade tidigare.\n\n\u003e =IF(E12 = "£"; GOOGLEFINANCE(CONCATENATE("LON:"; B12); "price")/100; IF(C12 = "FR"; GOOGLEFINANCE(CONCATENATE("EPA:"; B12); "price"); IF(C12 = "NL"; GOOGLEFINANCE(CONCATENATE("AMS:"; B12); "price"); GOOGLEFINANCE(B12; "price"))))\n\nEfecte fungerar nu av någon anledning inte med Bloomberg, och det finns inte heller med i Google Finance.\n\nJag har inte använt Yahoos skript och det verkar inte fungera nu?\n\n\u003e =SUBSTITUTE(importdata("Ihre Datenschutzeinstellungen”)\n\nEdit: Nej, nu finns det bara Efecte och Remedy kvar av dem i FN… ja, av någon anledning fungerar Remedy men inte de andra… heh\n\nEdit2: Jag vet inte hur länge first north-sökningen fungerar, men när jag lade in blumma-skriptet för efecte i Google Sheets igen så började det fungera…",“target_locale”:“sv”}

Med googlefinance funkar alla huvudlistans aktier för mig.
FirstNord fungerar inte alls längre. Igår fungerade det fortfarande ibland.
Med vilken ticker söker du till exempel efter Qt? För mig fungerar CPH:QTCOM

Bara QTCOM.
Alternativt kan HEL:QTCOM också fungera med Google.

Edit: Nu krånglar Bloomberg igen med Remedy, men informationen om Efecte kunde hämtas… Det är något fel med First North här.

Edit2: Så fort Remedy-informationen hittades i Bloomberg, försvann Efecte-informationen omedelbart… Har det kommit någon begränsning där “1 informationshämtning åt gången”… eller vad sjutton

Det börjar bli svårt att hitta FirstNord-aktier. Jag har inte kunnat hitta deras priser med något annat än Bloomberg, och nu inte ens det. Yahoo verkar ha avslutat anslutningen redan förra året.

Jag fick det att fungera tillfälligt när jag skriver om skriptet och trycker enter… till exempel genom att ta bort ett tecken + enter + redigera tillbaka + enter… det vill säga en tillfällig lösning tills vi hittar något bättre för First North.

Automatiserad databehandling.

Åtminstone från Nordnets sidor får även vi andra som inte är Nordnet-kunder mycket omfattande kursdata (över 13000 aktier, inklusive First North)

Jag är inte särskilt bra på Excel, men om curl (https://curl.haxx.se/) fungerar i Windows så borde man väl kunna få information till Excel på något sätt.

På Linux kommandorad t.ex:

curl -s Nokia (NOKIA) osake | Nordnet |grep -Pom1 ‘last\\\K[^,]+’ |tr -dc ‘0-9.+’

ger Nokias kurs.

Istället för grep-delen finns det väl också någon filtreringsfunktion i Excel.

Det där numret som börjar med 16 och namnet måste väl också hämtas från Nordnet, förutsatt att det är deras skapade nummerserie.

Problemet är att om man söker efter ett illikvidt papper (t.ex. Piippo; id 16360024-piippo) så ger motsvarande kommando värdet “0”; vilket man också ser i webbläsaren på Piippo (PIIPPO) osake | Nordnet

p.s. Grep-guruer får gärna reta mig för den konstiga strukturen…

{“content”:“Jag skulle vilja ha ett skript för att få FirstNord-aktiekurserna till ett Google Sheets-kalkylblad.\nJag är helt okunnig när det gäller IT, så ett färdigt skript skulle vara bra.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar