Jag har själv använt ett program med öppen källkod som heter Homebank i över 10 år för att följa inkomster och utgifter: HomeBank | Free personal finance software, money management for everyone
Det är främst gjort för Linux, men såvitt jag vet fungerar det även på Windows och Mac. Varje utgift och inkomst bokförs alltså som en egen transaktion. Återkommande månatliga transaktioner, såsom lön och amorteringar på bolån, kan automatiseras, annars får man mata in allt manuellt, även om man kan använda färdiga mallar. Jag saknar inte direkt full automatisering, eftersom det i praktiken är nästan omöjligt att genomföra om man t.ex. betalar något kontant eller köper både livsmedel och kläder med kort vid samma tillfälle, vilka borde hamna under olika kategorier. När alla inkomster och utgifter är registrerade i Homebank som enskilda transaktioner kan jag i efterhand få ut nästan vilken statistik som helst, och det fungerar också som en bra bokföring över vad jag har köpt, var och till vilket pris. Om jag till exempel säljer av lite elektronik hittar jag ganska enkelt vad jag betalade för den och var jag köpte den. Det räcker utmärkt för mina behov.
Som kodare gillar jag inte att använda Excel för utgiftsuppföljning, eftersom data i Excel oftast inte är i ett egentligt maskinläsbart format: datorn förstår ju inte på riktigt vad siffrorna du skrivit in i de olika cellerna i Excel-tabellen faktiskt är, även om du har gett kolumnerna rubriker – det beror förstås lite på hur du har byggt din Excel-modell, men jag gissar att många bara bokför utgifter per kategori på månadsnivå i Excel (t.ex. Mat 500€ för augusti vs. att du skulle bokföra alla 10 butiksbesök separat som utgifter på 50 euro). Du kan alltså inte nödvändigtvis borra ner dig i utgifterna mer detaljerat i efterhand med hjälp av Excel, eftersom du har registrerat dem på en för grov nivå från början och inte som enskilda transaktioner. Själv kan jag vid behov exportera datan från Homebank till praktiskt taget vilket format jag vill – faktum är att jag för ett par år sedan kodade en React Native-app för eget bruk där jag använde datan från Homebank, även om det projektet blev lite halvfärdigt på grund av tidsbrist och bristande entusiasm.
I Homebank använder jag långt ifrån alla funktioner, vissa är helt onödiga för mig och även rapporteringsfunktionerna skulle kunna förbättras något. Men man får enkelt fram till exempel rapporter på månads- och kategorinivå. Det vore också smidigt att kunna registrera utgifter via en mobilapp, men det har fungerat bra att bara göra det vid datorn också – spara kvitton och sedan registrera allt på en gång, till exempel en gång i månaden.
Av princip vill jag inte betala något för att följa mina inkomster och utgifter, eftersom ett av huvudsyftena för mig är just att skära ner på onödiga utgifter, och att använda en betaltjänst för detta ändamål skulle innebära en ny utgiftspost och gå lite emot huvudsyftet. Jag vill inte heller binda upp mig till någon specifik kommersiell programvara, eftersom man aldrig vet hur länge de finns kvar. Jag skulle bli oerhört irriterad om över 10 års data försvann för att tjänsteleverantören bestämde sig för att lägga ner verksamheten som olönsam eller om jag inte kunde flytta datan till en ny leverantör.
Jag tror inte riktigt själv på att det ens kommer att dyka upp någon så bra programvara där uppföljningen av inkomster och utgifter är automatiserad för den finländska marknaden, där allt fungerar i mobilen, är prisvärt och finns kvar på marknaden i över 10 år: sparande och utgiftsuppföljning är ändå en så pass smal nisch att det knappast är särskilt lönsamt att utveckla programvara för dessa människor. Majoriteten av finländarna bryr sig inte ett skvatt om sina utgifter, så jag skulle åtminstone inte själv börja utveckla programvara för en så liten målgrupp.