Genombrott för elflygplan (eVTOL, AAV etc.)

Jag hittade ingen tråd relaterad till detta, “Framtidens teknologier och trender” är en bred tråd och detta område förtjänar kanske en egen tråd
Jag har följt utvecklingen av elektriska flygplan i drygt ett år, särskilt eVTOL-sektorn och i synnerhet EHang och förstås dess konkurrenter.
Jag investerade själv i EHang när kursen var 8 och, med facit i hand, för lite. EHang ligger nu på kurs 40 och uppgången har skett under 2 månader.
Man kan förvänta sig en liknande IPO/SPAC-rusning inom detta område som inom till exempel Lidar-området.

Det finns flera aktörer inom området, bland annat EHang, Lilium, Airbus, Kitty Hawk och Volocopter samt flera andra.
Grundläggande terminologi finns till exempel i EHang:s White paper EHang UAM Systems White Paper

Inom eVTOL-enheter är det tekniskt sett troligen enklast att implementera en drönarliknande enhet som EHang.
Ju mer vingyta som kan uppnås under flygning, desto tystare och mer energieffektivt är flygplanet på längre sträckor. Flera eVTOL-tillverkare försöker därför utveckla en eVTOL-enhet med vridbara vingar.

EHang närmade sig saken på ett annorlunda sätt. De utvecklar en ganska enkel drönarliknande flyganordning, men strävar efter att snabbt göra den tillräckligt säker för att transportera människor.
EHang 184 lanserades redan 2016 och EHang 216 år 2017. Båda transporterade människor redan då.
EHang byggde sina enheter för att fungera utan pilot (AAV, Autonoma flygfarkoster)
Dessutom byggde EHang ett system för att hantera flera AAV:er.
EHang byggde alltså en ganska enkel flyganordning, men konstruerade hela paketet så att det möjliggör flera affärsmässiga användningsfall.

EHang kallar strukturen hos EHang 216 för en plattform som kan anpassas för olika användningsfall, såsom logistik, brandbekämpning etc.

Min egen vision:
Som Finnair har konstaterat är större flygplan inte lönsamma på korta avstånd (200-300 km).
Dessa kan kanske i framtiden ersättas av mindre elektriska flygplan. Beläggningsgraden är lättare att öka (flera små flygplan vs ett stort).

eVTOL-enheter kräver inga stora flygplatser, så på resan från Helsingfors till Tammerfors kan man göra mellanlandningar.
Flera flygplan med ca 6-10 passagerare på samma rutt skulle möjliggöra dynamisk ruttbildning, beroende på var passagerarna startar och vad varje persons slutdestination är.
T.ex. på flygningar mellan Helsingfors och Tammerfors kan en del passagerare åka via Esbo och en del via Vanda och optimera rutten.

Det är enkelt att skapa mobilapplikationer för bokning.

Det skulle vara fantastiskt om det kom åsikter om detta snabbt växande område som möjliggör F.I.R.E. för oss alla :slight_smile:

21 gillningar

Passar detta in i denna tråd…

1 gillning

Ja, och Ubers uppgång verkar vara kopplad till EHang:s (EHang) eVTOL-entusiasm.
De roterande vingarna vore mer förnuftiga på grund av energiförbrukningen och tystnaden. Att implementera dem är mer utmanande och det är tydligen därför Airbus först gjorde en roterande vingbil, Airbus Vahana (Airbus Vahana), Airbus Vahana.
Nu har Airbus satsat på en stor “drönare” City Airbus.

Satsningen på eVTOL-området är nu enorm, och EHang:s (EHang) framgång och användningen av EHang 216 (EHang 216) i faktisk produktion ökar intresset.

Dessutom ska man komma ihåg att österrikiska FACC (FACC) FACC satsar med kort varsel på eVTOL-enheter och kommer att gå framåt snabbt med EHang (EHang).

5 gillningar

Jag kommer att uppdatera mina tankar i den andra EHang-tråden. Den här kan överleva ett tag om det kommer andra eVTOL-spelare.

Min investeringsfilosofi är att realistiskt överväga hur olika företags produkter och tjänster har en marknad. Fundamentalerna kommer därefter. Jag köper inte en aktie bara för att jag har läst någonstans att “flygande bilar kommer och snart kommer alla människor att flyga bil överallt”.
När det gäller eVTOL och elektriska flygplan är det bra att förstå hela marknaden.

3 gillningar

Elon planerar också en eVTOL-enhet (elektriskt vertikalt start- och landningsflygplan) om 3-4 år.

3 gillningar

Låt oss lägga det här, eftersom de senaste 2 kommentarerna i EHang-tråden är mina.
Flera eVTOL-leverantörer (inklusive EHang) har valts ut för eVTOL-tester i Frankrike. Det handlar om stora, omfattande tester där leverantörer deltar med eVTOL-flygplan, drift, infrastruktur etc.
Idag kan kurserna för börsnoterade aktörer stiga.

Detta indikerar hur som helst en ökning av eVTOL- och UAM-hajpen. Jag kommer att försöka plocka ut potentiella investeringsobjekt idag och kan skriva här om jag hittar några bra.

eVTOL aircraft flight testing in France

Uber är inte involverat, men har fattat strategiska beslut. De sålde sin egen eVTOL-verksamhet till Joby Aviation och finansierar dem med 75 miljoner dollar. De ingick också ett samarbetsavtal med Hyundai om att bygga en eVTOL AirTaxi. Uber sålde även utvecklingen av självkörande bilar till Aurora.

Så Uber fokuserar på övergripande hantering och taxiverksamhet, medan partnerna sköter utvecklingen av utrustningen.

Edit: Idag köper jag lite Zanite Acquisition Corp, eftersom de kommer att ta antingen Lilium eller Joby Aviation till börsen. I vilket fall som helst en eVTOL-enhet.

Edit2: SPAC Experience Investment Corp är också intressant, eftersom de tar Blade till börsen, vilket är en av få tjänsteleverantörer mellan kund och flygplan (som Uber).
Blade arbetar idag mycket med helikopterflygningar och kan naturligt integrera eVTOL-enheter när de blir tillgängliga.

Uber siktar på att bli en konkurrent till Blade.

16 gillningar

Har du mer information att dela om Zanite Acquisition Corp. och Liliums situation? Jag har följt Lilium ett tag nu, bara för att det är en cool pryl. Den planerade räckvidden (300 km) är mycket större än för EHang, så den verkar konkurrera i en annan marknadssektor?

1 gillning

Nu är det ett intressant ämne. Tack till trådstartaren.

De kommer knappast att tjäna pengar på flera år, men jag ser hur folk köper SPAC:ar med glittrande ögon. :money_mouth_face: Handelsmöjligheter utlovas alltså, och någon av dessa företag kan komma att bli en vinnare. Nu gäller det bara att hitta den. :thinking:

3 gillningar

Jag har ingen information. Det är högst troligt att Zanite kommer att börsintroducera en eVTOL-enhet även om den inte är Lilium, vilket är anledningen till att jag har investerat en initial insats i den.
Ehangs fördel är att den är omedelbart produktionsklar, det saknas bara en affär. Svårt att föreställa sig att en 2-passagerares Ehang skulle fungera som en AirTaxi inom den närmaste framtiden.
Lilium uppfyller däremot väl kraven för en AirTaxi-verksamhet. Förare + 4 passagerare och med nuvarande batteriteknik de 300 km och en hastighet på 300 km/h som du nämnde.
Jag skulle omedelbart investera mer, men de planerar inte att börja produktionen förrän 2025 och mycket kan hända innan dess.
De bästa ryktena finns här: Stocktwits ZNTE

3 gillningar

EHang är nära att göra ett positivt resultat bara genom att sälja enheten till privatpersoner. De har ett avtal nära i många användningsfall och sedan kommer snabb resultatökning, därav den nuvarande uppgången.
Blade är för närvarande en plattformstjänst som fungerar som en mellanhand mellan flygmaskiner och kunder, som genererar växande intäkter och kan snabbt göra vinst.
Ganska många aktörer är på väg att gå i produktion inom ett par år och när aktiekurserna tittar flera år framåt kan det finnas mycket långsiktiga investeringar inom området.
Bidens seger hjälper saken och Kinas femårsplan satsar tydligt på detta område.

Visst kan kurserna skjuta i höjden så att trading också fungerar. Jag gjorde själv några framgångsrika trades med EHang i somras. Tydligt Trading Range mellan 8-10.
Nu har det förstås redan gett hundratals procent som long

4 gillningar

https://nordicunmanned.com/

Detta passar nog också i tråden. Drönarföretag för övervakning av elnät/utsläpp och de har även några små paketflygplan. Även detta har stigit ganska kraftigt sedan noteringen. Jag kan inte bedöma hur värdefullt det är eller hur bra affärer de gör, så jag följde det från sidan.

7 gillningar

Intressant utveckling från Nordic Unmanned, de testar en vätgasbränslecell i en drönare. Måste följa detta också.

2 gillningar

När förväntas Zanite-fusionen ske? Förstod jag rätt att det kan ta 6 månader?

Och tack för bra inlägg. Tråden är enligt min mening mycket nödvändig.

3 gillningar

Enligt rykten på Stocktwits, 6 månader. Därför är min insats ganska liten just nu.
Lilium siktar på produktion 2025, men flygningar av produktionskaraktär tidigare. Joby Aviation 2023, så jag skulle hoppas att Zanite tar det till börsen. Visst, Zanite kan välja något annat, men förmodligen eVTOL.

Detta är ett intressant område, men EHang är den enda produktionsklara och de andra kommer att ligga efter i minst ett par år, så man får vänta på resultat från de andra. Det gör i sin tur investeringen spekulativ. Jag följde EHang i över ett år.

4 gillningar

Från Zanitens Facebooksidor verkar det som om Joby nu är starka kandidater. Jag gick med i gruppen och det är kul att följa med, eftersom jag också lade in en första insats i Zanite. Där finns länkar till artiklar om Joby.

4 gillningar

Joby kan vara starka eftersom de har en aggressiv tidsplan och flera företag som stöd. Uber kommer att tillföra affärer till Joby som plattformsutvecklare, vilket gör att Joby kan fokusera på att bygga maskiner.
Joby Aviation har fått finansiering nyligen, då Uber och framför allt Toyota finansierar dem.

Inom en månad har 3 stora eVTOL-projekt med flera aktörer lanserats.

• Europas (EU) AMU-LED (Air mobility urban - Large experimental demonstrations) projekt

• Parisregionens urban air mobility ecosystem-projekt

• Londonregionens eVTOL-projekt

Alla ganska stora övergripande (eVTOL-enheter, infrastruktur, tjänster…) projekt. Utvecklingen och de ekonomiska investeringarna i regionen kommer tydligt att accelereras.
Jag följer också utvecklingen av autonoma bilar och detta eVTOL-område kan utvecklas snabbare (först i begränsade områden).

Uber har publicerat sin utvecklade eVTOL-enhet med ett öppen källkods-koncept, så både Hyundai och Joby utvecklar tydligen en eVTOL-maskin baserad på detta. Detta koncept möjliggör vertikal start och landning, låg energiförbrukning samt snabb och tyst flygning, och är därmed mycket mer mångsidigt än till exempel EHang eller Volocopter.

9 gillningar

Jag råkade lägga märke till Vattenfalls artikel

4 gillningar

Vad är den praktiska skillnaden mellan ZNTEU och ZNTE?

Enligt Yahoo Finance-forumet
ZNTE = 1 aktie av klass A
ZNTEW = 1 teckningsoption som ger innehavaren möjlighet att köpa 1 aktie av klass A för 11,50 USD
ZNTEU = 1 unit som inkluderar 1 aktie av klass A och 1/2 teckningsoption

3 gillningar

Jag tror att det kommer att ske många noteringar inom detta område inom ett år.
Förmodligen kommer Lilium att gå till ZNTE, men det ryktas att Joby aktivt letar efter en SPAC.
Dessutom dök det upp en ny potentiell eVTOL/eSTOL SPAC, New Vista Acquisition Corp. (NVSA)
https://stockanalysis.com/stocks/nvsa/
SPAC med tidigare Boeings VD Dennis Muilenburg söker eVTOL-förvärv

I slutet av artikeln finns en bra påminnelse om att den faktiska AirTaxi-verksamheten för passagerare kan försenas på grund av olika regler och den tid det tar att skala upp verksamheten. Med andra ord är dessa aktier förmodligen mycket spekulativa och kurserna kommer att fluktuera mycket.
Därför är logistik sannolikt ett område där man kan få lönsam verksamhet tidigare. EHang kan göra så.
Det ska förstås bli intressant att se om EHangs aktiekurs kan hålla i sig och till och med stiga trots att TP (Target Price) har stigit från $13 till $24 för en månad sedan.

6 gillningar