Jag hittade ingen tråd relaterad till detta, “Framtidens teknologier och trender” är en bred tråd och detta område förtjänar kanske en egen tråd
Jag har följt utvecklingen av elektriska flygplan i drygt ett år, särskilt eVTOL-sektorn och i synnerhet EHang och förstås dess konkurrenter.
Jag investerade själv i EHang när kursen var 8 och, med facit i hand, för lite. EHang ligger nu på kurs 40 och uppgången har skett under 2 månader.
Man kan förvänta sig en liknande IPO/SPAC-rusning inom detta område som inom till exempel Lidar-området.
Det finns flera aktörer inom området, bland annat EHang, Lilium, Airbus, Kitty Hawk och Volocopter samt flera andra.
Grundläggande terminologi finns till exempel i EHang:s White paper EHang UAM Systems White Paper
Inom eVTOL-enheter är det tekniskt sett troligen enklast att implementera en drönarliknande enhet som EHang.
Ju mer vingyta som kan uppnås under flygning, desto tystare och mer energieffektivt är flygplanet på längre sträckor. Flera eVTOL-tillverkare försöker därför utveckla en eVTOL-enhet med vridbara vingar.
EHang närmade sig saken på ett annorlunda sätt. De utvecklar en ganska enkel drönarliknande flyganordning, men strävar efter att snabbt göra den tillräckligt säker för att transportera människor.
EHang 184 lanserades redan 2016 och EHang 216 år 2017. Båda transporterade människor redan då.
EHang byggde sina enheter för att fungera utan pilot (AAV, Autonoma flygfarkoster)
Dessutom byggde EHang ett system för att hantera flera AAV:er.
EHang byggde alltså en ganska enkel flyganordning, men konstruerade hela paketet så att det möjliggör flera affärsmässiga användningsfall.
EHang kallar strukturen hos EHang 216 för en plattform som kan anpassas för olika användningsfall, såsom logistik, brandbekämpning etc.
Min egen vision:
Som Finnair har konstaterat är större flygplan inte lönsamma på korta avstånd (200-300 km).
Dessa kan kanske i framtiden ersättas av mindre elektriska flygplan. Beläggningsgraden är lättare att öka (flera små flygplan vs ett stort).
eVTOL-enheter kräver inga stora flygplatser, så på resan från Helsingfors till Tammerfors kan man göra mellanlandningar.
Flera flygplan med ca 6-10 passagerare på samma rutt skulle möjliggöra dynamisk ruttbildning, beroende på var passagerarna startar och vad varje persons slutdestination är.
T.ex. på flygningar mellan Helsingfors och Tammerfors kan en del passagerare åka via Esbo och en del via Vanda och optimera rutten.
Det är enkelt att skapa mobilapplikationer för bokning.
Det skulle vara fantastiskt om det kom åsikter om detta snabbt växande område som möjliggör F.I.R.E. för oss alla ![]()