Drönare som en ny trend - företag och framtidsutsikter

Jag är lite förvånad att jag inte hittade en tråd om drönare. Särskilt när det gäller amerikanska företag har det varit en hel del hype och aktivitet kring många drönarföretag. Flera företag som ens på något sätt snuddat vid drönare har stigit hundratals procent under sommaren och hösten. Volatiliteten har varit stor men riktningen har varit ganska tydligt uppåt.

Några plock från Amerika som är värda att titta närmare på. Det är inte för sent än, men de bästa platserna på tåget har nog redan gått.

Ursäkta det oprecisa språket. Jag började investera för ett och ett halvt år sedan och har fortfarande en del att lära mig när det gäller begrepp.

Ondas Holdings https://www.ondas.com/

Kurvan ser tydligt Bullish eller till och med ultra bullish ut. Företaget har genomfört ett par emissioner inom ett par månader och kursen har praktiskt taget inte sjunkit nämnvärt på grund av dem. Dessutom innehöll den igår meddelade emissionen en insamling på över 400 miljoner till ett högre pris än den nuvarande kursen, 11.50$/per aktie, medan kursen ligger runt 10.50$. Det går rykten om att företaget köper andra drönarföretag och siktar på en stark marknadsledande position. Konsulter har rekryterats från erfarna militärledare och enligt webbplatsen är de också involverade i Trumps Golden Dome-projektet. VD Eric Brook är en överraskande jordnära typ. Tron på detta är åtminstone stark för mig. Vissa kallar detta för nästa Palantir.

Red Cat Holdings. https://redcat.red/

Uppgången är inte lika jämn som för Ondas. Volatilitet finns det gott om. Även detta företag har genomfört emissioner. RCAT har en Black Widow-drönare NATO-katalog godkänd.
Jag har inte undersökt företaget närmare, men på grund av NATO-kopplingen är det säkert värt att följa.

Unusual machines. https://www.unusualmachines.com/

Jag följer även detta eftersom företaget tydligen har en koppling till Trumps administration. Kurvan ser också ganska bra ut.

Alla är alltså Small caps men har tagit goda språng på grund av hypen. Diskussion och åsikter tack.

12 gillningar

Låt oss lägga upp en egen bevakningslista för drönare här. Ganska många företag är bekanta, men bara ytligt. Det finns också större diversifierade försvarsföretag som har någon form av sidoverksamhet med drönare. Listan är filtrerad efter marknadsvärde:

6 gillningar

En intressant artikel om företaget ONDAS, där värderingen har gåtts igenom.

https://twitter.com/PasiHavia/status/1974472185717932142

3 gillningar

Ondas och Unusual Machines, nämnda i öppningsinlägget, investerade båda förra veckan i Kopin, som utvecklar mikroskärmar för militära applikationer. Som en applikation kan drönaroperatörer använda Kopins skärmteknologi. Det finns en diskussion om företaget på forumet: Kopin Corporation täydentää todellisuuttamme . Även Kopins aktie har varit i stark medvind sedan i somras.

4 gillningar

När man talar om drönare så har vi ju ett alldeles utmärkt företag inom branschen här hemma, Sensofusion. Företaget utvecklar teknik för drönarbekämpning, det vill säga precis vad läkaren ordinerat för västerländska arméer och poliser. Mikko Hyppönen bytte jobb dit och menade i Sijoituskästin att han bytte eftersom han ser drönarbekämpning som ett viktigare framtidsområde än cybersäkerhet.

https://ruotuvaki.fi/-/suomalainen-uniikki-teknologia-mullistaa-elektronisen-sodankaynnin

Här är företagets omsättning och resultat:

Man kan fundera på var värderingen skulle ligga på börsen :grin: Jag kan inte uttala mig om teknologin, men det ger ju redan ett hyggligt resultat till skillnad från 1,71 miljarder red cat eller 3,59 miljarder ondas. I väntan på att detta listas på Helsingforsbörsen. Nä, vi lämnar stadslager och post till inhemska privatinvesterare och säljer hellre dessa till de stora pojkarna :relieved_face:

11 gillningar

Red Cats tredje kvartal var exceptionellt starkt. Bolaget höjde tydligt sina helårsutsikter. Tillväxten kommer särskilt + naturligtvis från försvars- och säkerhetssektorn, där avtalen med den amerikanska armén expanderar och produkterna dessutom har fått ett starkt fotfäste även

2 gillningar

Det händer mycket inom den amerikanska drönarsektorn och flera anmärkningsvärda katalysatorer har dykt upp på sistone.

FCC (den amerikanska kommunikationsmyndigheten) har precis lagt till utlandstillverkade drönare och deras kritiska komponenter på sin “Covered List”. Detta förhindrar i praktiken import, försäljning och FCC-certifiering av nya kinesiska drönarmodeller i USA, särskilt från DJI (Dà-Jiāng Innovations, världens största drönartillverkare med en global marknadsandel på 70–95 % beroende på sektor) och Autel (Autel Intelligent Technology Corp). Gamla modeller som redan är godkända får stanna kvar på marknaden och fortsätta användas.

Kommunikationsmyndighetens meddelande. Certifiering av utländska (dvs. kinesiska) drönare är inte längre möjlig i USA:

Detta är sannolikt en mycket betydelsefull långsiktig katalysator för amerikanska och NDAA-kompatibla (National Defense Authorization Act) drönartillverkare. Certifieringsförbudet tvingar i praktiken myndigheter, företag och försvarssektorn att välja amerikanska drönaralternativ, och tillverkarna att använda inhemska kritiska komponenter.

Orderna “Restoring American Airspace Sovereignty” och “Unleashing American Drone Dominance” lyfter fram den amerikanska drönarindustrin och minskar beroendet av utländsk utrustning/delar. Samtidigt ökar efterfrågan på bland annat taktiska drönare och övervakningsdrönare på grund av växande försvarsbudgetar, internationella konflikter, stora evenemang (t.ex. fotbolls-VM 2026, OS i LA 2028) och andra säkerhetsbehov.

I januari kommer vi troligen börja se de första effekterna när bolagen börjar redovisa sina orderstockar i samband med Q4-rapporterna. AI-integrering, autonoma system, svärmteknologi och 5G-anslutningar + nya modellanseringar kommer att bredda det amerikanska drönarutbudet ytterligare i framtiden.

De mest troliga vinnarna på kort sikt är så kallade mindre, delvis spekulativa pure play-bolag samt mer etablerade tillväxtbolag, såsom Kratos, AeroVironment, Red Cat, Draganfly, Unusual Machines samt Ondas Holdings som erbjuder 5G/autonomi. Även tillverkare av kritiska komponenter kommer att gynnas.

Här är min egen bevakningslista för drönare:

FCC:s meddelande och administrationens verkställande order har “frontats” i ett par dagar med rejäla uppgångar. Det verkar som att vi efter det initiala skuttet såg ett visst “sell the news”-fenomen, eftersom nyheterna har väntats sedan förra veckan. Meddelandet var därmed ingen större överraskning för marknaden. Å andra sidan föll aktierna inte heller nämnvärt, så styrkan kan mycket väl fortsätta så snart beställningarna börjar rulla in.

Framöver kommer nya beställningar och framtida kontrakt främst att riktas till de amerikanska drönarbolagen. Kommande offentliggöranden av nya avtal lär ge medvind när de dyker upp, vilket kan förväntas ske inom kort när situationen klarnat. Flera aktier ligger efter de senaste dagarnas uppgång fortfarande 25–50 % under årets toppnoteringar, även om de sett till nuvarande multiplar inte är billiga och volatiliteten är betydande. Sektorn fick dock den långsiktiga extra drivkraft den behövde genom dagens besked.

7 gillningar

Riktigt goda nyheter för sektorn, och man väntar verkligen med spänning på de företag som utses för fotbolls-VM 2026 och OS i LA 2028 (själv har jag en stark position i ONDAS/Unusual Machines).

Nedan följer en artikel om hur Barclays förutspår att drönarmarknaden kommer att växa kraftigt och uppgå till så mycket som 250 miljarder dollar år 2035.

Denna utveckling accelereras av införandet av artificiell intelligens (AI) i obemannade luftfartyg (UAV:er), vilket flyttar branschens fokus mer från hårdvara till mjukvara, beräkningskraft och datacenter. Samtidigt förändrar drönare försvaret och “lyfter fram” den strategiska betydelsen av energi, mineraler och teknik ännu mer.

As the race to deploy autonomous swarms intensifies, the geopolitical significance of the drone industry is reaching a fever pitch. The ability to deploy low-cost, high-impact technology at scale is providing a tactical advantage that traditional platforms struggle to match.

Investors are closely watching the minerals and energy bottleneck, as the massive power requirements for AI data centers and the demand for specialized components could dictate the pace of innovation through the next decade.

https://www.investing.com/news/economy-news/drones-are-now-expected-to-become-a-250-billion-market-by-2035-4586447

1 gillning