Sparar du på

Hej,

Investerar du i amerikanska aktier? Bra – och det bör du fortsätta med. Jag funderar på att investeringar i USA har varit extremt lönsamma under praktiskt taget hela förra seklet – och inte utan anledning → https://x.com/JuhaHaanpera/status/1907373982459822441. USA är världens största, starkaste och mest mångsidiga ekonomi. Dess företag dominerar globala marknader på ett sätt som inget annat land har möjlighet att matcha. Men hur är det nu när Trump är tillbaka vid makten? Kommer han att förstöra denna framgångssaga?

Trumps andra mandatperiod – ett hot eller bara bakgrundsbrus? Donald Trumps politik präglas av MAGA/America First-tänkandet, vilket kan verka oroande både ur ett ekonomiskt och utrikespolitiskt perspektiv. Osäkerheten ökar, handelskrig kan intensifieras, och USA:s internationella ställning kan vackla. Men oavsett vad som händer i politiken förändras inte ekonomins fundament på ett ögonblick. USA:s aktiemarknader har upplevt kriser tidigare. Finanskrisen, dotcom-bubblan, coronapandemin – men de har alltid återhämtat sig och fortsatt sin tillväxt. Anledningen är ett enkelt faktum: Amerikanska företag dominerar världen.

USA är fortfarande investerarens bästa spelplan. Föreställ dig din vardag utan amerikanska företag. Ingen Google, ingen Apple, ingen Microsoft, ingen Netflix eller Disney+. Ingen McDonald’s, Coca-Cola eller Starbucks. Inga sociala medier eller molntjänster. Även om vissa av dessa saker inte enbart är positiva, som hållbar utveckling, så är de ändå här – och starkare än någonsin. Inom många branscher har världen blivit en winner-takes-it-all-marknad, där amerikanska företag har erövrat sina områden ett efter ett. De har inga konkurrenter, och de har rotat sig djupt i både konsumenters och företags vardag.

Men hur är det med Trump? Kan han förstöra allt? Ja, Trump är förmodligen USA:s mest korrupta president i historien läs mer → Arvaat varmaan, kuka on Yhdysvaltain historian korruptoitunein presidentti | Kauppalehti, och hans America First-linje skapar osäkerhet i ekonomin. Utrikespolitiken är mer trasslig än på åratal, och republikanernas ekonomiska politik kan orsaka kortsiktig turbulens. Men på lång sikt har detta knappast någon betydelse för investeraren. De största amerikanska företagen fortsätter sin framgång oavsett vem som sitter i Vita huset. Ekonomisystemet är byggt så att politiska svängningar inte stoppar företagens tillväxt.

Kursfall är den fattige spararens vän. Det största misstaget just nu vore att sluta investera i USA eller sälja av USA-fonder. Aktiemarknaderna rör sig i cykler, och kursfall erbjuder den bästa möjligheten att öka innehav till ett lägre pris. Ränta på ränta-effekten fungerar bara om man fortsätter att spara konsekvent både på uppgångs- och nedgångsmarknader. När USA:s aktieindex faller får en månadssparare fler indexandelar för samma summa pengar. Detta innebär bättre långsiktig avkastning.

Historiskt sett har USA:s aktiemarknader presterat bättre än andra, och deras ställning som en global kraft kommer knappast att förändras under de närmaste decennierna. Därför anser jag det rimligt att USA-vikten i portföljen är 50–70%, nu och i framtiden. Politiken kommer och går. Men företagen som dominerar världen, de är här för att stanna :rocket:

17 gillningar

Eftersom jag själv bara är en drygt 20-årig ung man, vars investeringshorisont är (förhoppningsvis) minst 50 år, så påverkar dessa “Trump-ögonblick” mig inte alls. Tvärtom, erbjuder de ett bra köpläge och varje stor dipp är ett steg mot att jag blir rikare. Om någon bojkottar USA via indexfonder/ETF:er, så må det vara hänt, själv kommer jag inte att göra det. Jag bojkottar visserligen amerikanska aktier, men jag gör inte särskilt många direkta aktieval, så effekten är liten.

8 gillningar

Kanske, kanske inte. Historien är ingen garanti för framtiden och marknadens lycka har varierat förr.

Man behöver bara gå 15 år tillbaka, och den amerikanska marknaden ansågs vara ett relativt dött fall. :smiley:

Screenshot 2025-04-02 at 15.18.35

Långsiktiga börsavkastningar förvrängs också av överlevnadsbias. USA har haft tur. Rysslands börs var också lovande i början av 1900-talet, Kina i början av 2000-talet osv… Och det är ändå inte ens den bästa börsen. Australien och Sydafrika har nog varit ännu bättre. :smiley:

40 gillningar

Hur förhåller ni er till valutarisken? Det har diskuterats att om USA vänder sig inåt kan dollarn förlora sin ställning och försvagas. Och att det skulle gynna en minskning av den massiva statsskulden genom inflation. Jag kan inte själv bedöma hur stor risk detta är, men det diskuteras åtminstone. T.ex. i följande länk https://www.dw.com/en/mar-a-lago-accord-is-donald-trump-deliberately-tryomg-tp-weaken-us-dollar/a-71972325

Jag minns fortfarande tiden 2014, då EUR/USD var ~1,4. Då kändes det meningsfullt att köpa aktier noterade i dollar. Nu har euron och dollarn varit ganska nära varandra.

För närvarande intresserar USA-marknaden inte mig av några skäl:

  • den nuvarande administrationen rör om i den gamla ordningen rejält, och det inger inte förtroende
  • indexen är höga (stör mycket mer när administrationen har blivit oförutsägbar)
  • kommer dollarns framtid att vara gynnsam för euroinvesterare (när vi är så nära paritet och administrationens åtgärder kan försvaga dollarn)

Det är sant att allt kan förändras många gånger i ett decenniers perspektiv.

EURUSD

image

17 gillningar

En ganska optimistisk synvinkel. Jag håller med om att en långsiktig (index)investerare kommer att klara sig igenom även denna storm. Huruvida de amerikanska teknikjättarna förblir relevanta är förmodligen en fråga som kräver att man definierar ett tidsfönster för övervägande. De närmaste 5-10 åren? De kommer förmodligen fortfarande att vara på topp. Situationen kan vara helt annorlunda om 20-30 år.

Jag måste konstatera att som nybörjarinvesterare orsakar den senaste tidens fluktuationer på börskurserna nervositet. Jag tänkte själv hålla fast vid min investeringsstrategi och kämpa mig igenom de svåra tiderna😁.

5 gillningar

President Donald Trumps beslut att införa 20 procents tullar på EU-länder är enligt mig ett extremt ogenomtänkt och farligt drag. Denna åtgärd ökar inte bara spänningarna i den internationella handeln, utan hotar också att driva den globala ekonomin in i en recession.

Varför leder tullar till handelskrig och recession? Införandet av tullar leder ofta till motåtgärder. EU har redan meddelat att de förbereder motåtgärder mot USA:s tullbeslut. Denna “öga för öga”-mentalitet eskalerar lätt till ett fullskaligt handelskrig där båda parter lider.

Som en följd av handelskriget:

  • Konsumentpriserna stiger: Tullar ökar kostnaderna för importvaror, vilket direkt överförs till konsumentpriserna. Till exempel uppskattas det i USA att tullarna kan höja konsumentpriserna med upp till 2,5 %.

  • Företagens kostnader ökar: Många företag är beroende av importkomponenter. Tullar höjer priserna på dessa komponenter, vilket försämrar företagens konkurrenskraft och kan leda till förlorade jobb.

  • Minskade investeringar: Osäkerhet i handelspolitiken får företag att skjuta upp sina investeringar, vilket bromsar den ekonomiska tillväxten.

Tillsammans kan dessa faktorer leda till en global recession. Enligt ekonomiska tidskrifter ökar Trumps tullar trycket på en redan bräcklig världsekonomi.

Effekter på aktiemarknaderna? Aktiemarknaderna reagerar känsligt på politiska förändringar och ekonomiska osäkerhetsfaktorer. Trumps tullbeslut har redan orsakat en nedgång i aktiekurserna. Till exempel rapporterade Wall Street Journal att aktiefuturerna kollapsade efter att tullarna tillkännagavs.
På kort sikt kommer marknaderna sannolikt att fortsätta sin nedgång när investerare prissätter riskerna med ett handelskrig. På lång sikt kan ett pågående handelskrig försvaga företagens resultat, minska utdelningar och leda till en bredare marknadsrecession.

Kort- och långsiktiga effekter? Stigande konsumentpriser, ökade företagskostnader och ökad marknadsvolatilitet. Detta kan leda till minskad konsumtion och uppskjutna investeringar.

På lång sikt? Ett pågående handelskrig kan försvaga globala handelsrelationer, minska ekonomisk tillväxt och öka arbetslösheten. Dessutom kan det leda till permanenta förändringar i internationella produktionskedjor när företag söker alternativ till tullavgifter.

Slutsats? Trumps beslut att införa tullar på EU-länder är kortsiktigt och farligt. Det ökar inte bara spänningarna i den internationella handeln, utan hotar också global ekonomisk tillväxt och stabilitet. Förhoppningsvis kan diplomati och förhandlingar fortfarande förhindra att ett fullskaligt handelskrig bryter ut.

Jag ser redan fram emot nästa Vernerin Vartti, där vi säkert får en bättre analys och förståelse för de tullar och det handelskrig som den instabile och oförutsägbare Trump har initierat :slightly_smiling_face: Avsnitten hittar du enkelt här → https://www.youtube.com/playlist?list=PLyaj31tIl1ot-8vERIeGBwDhmiIcLJzUt

Trumpin tullipäätös: 20 prosentin tulli EU:lle | Kauppalehti & Trump määräsi EU-maille 20 prosentin tullit – Asiantuntija: ”Merkittävä isku viennille” | HS.fi

9 gillningar

Det slog mig just, när jag följde börskraschen, att Warren Buffett hade hela 334 miljarder dollar i kontanter i Berkshire Hathaway vid årsskiftet. I februari kritiserades han till och med för att han inte gjorde större drag. Nu ser situationen ut så att han inte längre behöver försvara något. Den gamle räven lyckades nog en gång till.

10 gillningar

Om man ska vara exakt så kollapsade aktiekurserna i USA sensommaren och hösten 1929 så kraftigt att de tappade 7/8 av sitt värde till år 1932 och indexet återgick till utgångsnivån först år 1954.

1 gillning