Hej,
Investerar du i amerikanska aktier? Bra – och det bör du fortsätta med. Jag funderar på att investeringar i USA har varit extremt lönsamma under praktiskt taget hela förra seklet – och inte utan anledning → https://x.com/JuhaHaanpera/status/1907373982459822441. USA är världens största, starkaste och mest mångsidiga ekonomi. Dess företag dominerar globala marknader på ett sätt som inget annat land har möjlighet att matcha. Men hur är det nu när Trump är tillbaka vid makten? Kommer han att förstöra denna framgångssaga?
Trumps andra mandatperiod – ett hot eller bara bakgrundsbrus? Donald Trumps politik präglas av MAGA/America First-tänkandet, vilket kan verka oroande både ur ett ekonomiskt och utrikespolitiskt perspektiv. Osäkerheten ökar, handelskrig kan intensifieras, och USA:s internationella ställning kan vackla. Men oavsett vad som händer i politiken förändras inte ekonomins fundament på ett ögonblick. USA:s aktiemarknader har upplevt kriser tidigare. Finanskrisen, dotcom-bubblan, coronapandemin – men de har alltid återhämtat sig och fortsatt sin tillväxt. Anledningen är ett enkelt faktum: Amerikanska företag dominerar världen.
USA är fortfarande investerarens bästa spelplan. Föreställ dig din vardag utan amerikanska företag. Ingen Google, ingen Apple, ingen Microsoft, ingen Netflix eller Disney+. Ingen McDonald’s, Coca-Cola eller Starbucks. Inga sociala medier eller molntjänster. Även om vissa av dessa saker inte enbart är positiva, som hållbar utveckling, så är de ändå här – och starkare än någonsin. Inom många branscher har världen blivit en winner-takes-it-all-marknad, där amerikanska företag har erövrat sina områden ett efter ett. De har inga konkurrenter, och de har rotat sig djupt i både konsumenters och företags vardag.
Men hur är det med Trump? Kan han förstöra allt? Ja, Trump är förmodligen USA:s mest korrupta president i historien läs mer → Arvaat varmaan, kuka on Yhdysvaltain historian korruptoitunein presidentti | Kauppalehti, och hans America First-linje skapar osäkerhet i ekonomin. Utrikespolitiken är mer trasslig än på åratal, och republikanernas ekonomiska politik kan orsaka kortsiktig turbulens. Men på lång sikt har detta knappast någon betydelse för investeraren. De största amerikanska företagen fortsätter sin framgång oavsett vem som sitter i Vita huset. Ekonomisystemet är byggt så att politiska svängningar inte stoppar företagens tillväxt.
Kursfall är den fattige spararens vän. Det största misstaget just nu vore att sluta investera i USA eller sälja av USA-fonder. Aktiemarknaderna rör sig i cykler, och kursfall erbjuder den bästa möjligheten att öka innehav till ett lägre pris. Ränta på ränta-effekten fungerar bara om man fortsätter att spara konsekvent både på uppgångs- och nedgångsmarknader. När USA:s aktieindex faller får en månadssparare fler indexandelar för samma summa pengar. Detta innebär bättre långsiktig avkastning.
Historiskt sett har USA:s aktiemarknader presterat bättre än andra, och deras ställning som en global kraft kommer knappast att förändras under de närmaste decennierna. Därför anser jag det rimligt att USA-vikten i portföljen är 50–70%, nu och i framtiden. Politiken kommer och går. Men företagen som dominerar världen, de är här för att stanna ![]()

