Jag räknar mig inte till de särskilt visa, men detta är en för bolaget viktig första exportaffär för A26. Man har förlorat upphandlingar bland annat för att ingen ubåt ännu är färdigställd, och tidplaner har ifrågasatts. I exempelvis Kanada lämnades man utanför finalisterna. Polen blir därmed en referenskund för export; köpeskillingen är hög men inkluderar bland annat support fram till år 2038 samt leasing av en ubåt av äldre generation.
Renato har redan skrivit om denna mycket omskrivna stororder ![]()
Saab informerade om att de har undertecknat ett avtal med det polska finansministeriets försvarsmakt om tre ubåtar av typen A26, inklusive vapen, utbildning och stödpaket, till ett ordervärde av cirka 47 miljarder SEK (BSEK). Vi ser undertecknandet som måttligt positivt. Det undanröjer förhandlingsrisken, och avtalets värde överstiger den siffra som tidigare meddelats av en företrädare för den polska regeringen. Avtalet stärker Navals orderstock och synlighet, men det är inte någon betydande drivkraft för resultatet på kort sikt. Det stärker också vår redan positiva syn på A26-plattformen och bekräftar dess internationella konkurrenskraft. Vi förväntar oss att göra uppreviderade prognoser senast i samband med vår förhandsanalys inför Q2-rapporten, även om dessa inte är tillräckligt väsentliga för att ändra vår nuvarande rekommendation.
Det torde vara den största enskilda affären i världshistorien, eftersom 47 BSEK är ungefär 4,23 biljoner (det vill säga tusen miljarder) euro.
Jag stötte på den här ganska korta videon gällande Odessas luftförsvar mot drönare.
Som titeln redan antyder framstår videon som ganska bra reklam för Saab (jag vet inte om videoskaparna har fått något stöd från Saab).
När man nu tänker på situationen i Hormuzsundet och dess omgivning, kan man tänka sig att det skulle kunna finnas efterfrågan på Saabs radarstationer. Visst finns det säkert många andra leverantörer också…
Nu har avtalet om Gripen E-plan till Ukraina undertecknats!
Pressmeddelande igår kväll:
Renatos kommentar idag:
Eftersom vi endast delvis hade inkluderat denna obekräftade order i våra siffror, utlöser den officiella underskriften prognoshöjningar av vår orderingång samt våra medel- och långsiktiga prognoser. Vi förväntar oss att göra dessa ändringar senast i samband med vår förhandsanalys av Q2-resultatet. Ändringarna är väsentliga och stärker vår redan positiva fundamentala syn på bolaget.