Europas säkerhetsläge och Rysslands aggressioner (Del 1)

Efter långa överväganden har jag bestämt mig för att öppna en tråd där vi kan diskutera Europas säkerhetsläge och Rysslands aggressioner. Jag har undrat varför det inte redan finns en tråd om ämnet, och varför det överhuvudtaget är så förvånansvärt lite diskussion om detta här på forumet. Situationen är dock sådan att en eskalering skulle ha effekter även på börsen, så ämnet hör enligt min mening särskilt väl hemma på en investeringssida.

I korthet kan man konstatera att Ryssland samlar allt större trupper för militärövningar öster om Ukraina och norrut i Vitryssland, samt ockuperar Krim söder om Ukraina. Ryssland framför ständigt nya krav till NATO i ett försök att förhindra nya medlemsländer från att ansluta sig, och försöker även kräva att NATO drar sig tillbaka eller minskar sin närvaro i delar av nuvarande medlemsstater. Lämpligt nog organiserar Ryssland även militärövningar på ”alla” hav. Samtidigt flyger ”någon” enhet drönare över Sveriges kärnkraftverk och andra viktiga anläggningar och orsakar störningar i Ukraina i form av cyberattacker.

Detta är verkligen bara en grov sammanfattning, och mycket annat betydande har hänt. För alla är det förmodligen ändå ganska klart vad som hittills har hänt ungefär, så jag tänker inte som trådstartare göra någon större introduktion än så här.

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde diskutera hur situationen utvecklas och länka nyheter. Särskilt nu när OS närmar sig kan även viktiga nyheter lätt drunkna bland sportnyheter.

På begäran av forummedlemmen @naata har en länk till Martti J. Karis föreläsning Hybridpåverkan och säkerhet lagts till i startmeddelandet: https://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/it/panu/kyber/hybridivaikuttaminen-ja-turvallisuus/031218

45 gillningar

Jag är inte helt övertygad om att om ett krig skulle bryta ut, så skulle det hamna i skymundan av OS i nyheterna. Sotji-spelen var ett undantag eftersom spelen hölls i Ryssland.

2 gillningar

Om krig skulle bryta ut, så skulle rapporteringen nog inte hamna i skymundan av sporten. Men om situationen fortsätter som nu, och land X retas då och då eller utrustning läggs till vid gränserna ytterligare, så kan enstaka nyhetsrubriker lätt missas. Jag läser till exempel många nyheter från Ampparit, och om det kommer 100 sportnyheter där och en Rysslandsrelaterad bland dem, så kan den lätt gömma sig där. Och jag vet att man kan filtrera nyheter där också, men det var inte min poäng.

Till exempel, under USA:s presidentval eller annars i uppföljningen av coronan, har diskussionerna och länkade nyheter på Inderes forum underlättat uppföljningen av lägesbilden väldigt mycket.

4 gillningar

Jag är ingen expert, men jag skulle personligen bli förvånad om ett större krig bröt ut här. Krigsutbrottet verkar för mig för uppenbart för att ske just nu. Jag ser det som att man bara testar gränser, från båda sidor, och jag skulle inte bli förvånad om någon av parterna gick ännu längre i detta spel. Ett fullskaligt krig tror jag ändå inte på, eftersom det inte skulle tjäna någons egentliga syften.

3 gillningar

Jag tror inte att ett eventuellt krig skulle ha någon större inverkan på aktiemarknaden. Ryssland är en stor aktör endast inom energisektorn, och jag kan inte tro att gasledningarna skulle stängas av. Här finns i princip två parter: Tyskland och Ryssland.

Ryssland har inte råd att inte sälja gas. I Tyskland har man å andra sidan länge fört en politik där diplomatiska relationer mellan länder hålls åtskilda från ekonomiska relationer. USA har varit emot Nord Stream 2 från början, men så vitt jag förstår bara för att de själva skulle kunna sälja LNG till Tyskland.

Vid den här tiden på året verkar det också alltid vara någon konflikt på gång. Om USA har tråkigt så gräver de fram Iran ur naftalinen.

Jag anser det vara troligt med någon form av mindre konflikt, eftersom Putin behöver en seger att marknadsföra i inrikespolitiken. Om kärnvapenmissiler börjar flyga, spelar det ingen roll var man har investerat.

3 gillningar

Jag känner personligen en hel del ångest över Rysslands agerande, eftersom jag inte kan förstå det. Samma ångest har tidigare orsakats mig av t.ex. Trump och hans intellektuella oärlighet. Så i den meningen är det en bra trådstart.

De senaste åren har jag märkt att jag som investerare blivit lite överkänslig för politisk risk. Detta har bland annat lett till att jag sålde min Fortum-position (Nord Stream), och jag har inte investerat direkt i Kina de senaste åren. Nu har jag dock kraftigt ökat andelen kontanter i mina investeringar, och en betydande faktor har varit den osäkerhet som Rysslands agerande orsakat. Jag har inte heller tidigare accepterat Rysslands agerande och patetiska lögner i Ukraina. Det torde utan vidare vara klart baserat på detta att jag inte har gjort några investeringar i Ryssland på flera år.

Det finns ALLTID politiska aspekter överallt, och den ständiga utmaningen är att försöka tolka vilka (om några) effekter detta har på min riskprofil och därmed på mitt eget agerande.

11 gillningar

https://twitter.com/villekajanne/status/1485515226569138176?s=21

Ryssland fraktar också en hel del stridsvagnar och utrustning till den ukrainska gränsen för en “övning”. Vi får se vad som händer.

9 gillningar

Bra öppning och intressant ämne! Jag har nyligen funderat över vilka källor folk använder för att följa detta ämne och om folk har några geopolitiska guruer eller Bellingcat-liknande källor för öppen källkodsintelligens de följer?

Jag tänkte att det skulle vara bra att hålla samma höga nivå på inläggen här som i andra trådar, så jag föreslår att vi inte diskuterar vad var och en tror kommer att hända utan motiveringar och gärna presenterar källor som stöder våra åsikter. Gissningar får bara flagga :triangular_flag_on_post:.

Och till saken. Någon hade skrivit en intressant operationsanalys om en möjlig rysk militär operation och skissat på ett scenario beroende på det önskade slutmålet. Detta citerades mycket i finska medier i slutet av förra veckan, men originaltexten var bättre.

14 gillningar

Jag har själv ändrat uppfattning och tror att Ryssland mycket väl kan ta en liten del av Ukraina. Jag vet inte om detta i slutändan skulle vara så fruktansvärt allvarligt, eftersom östra Ukraina trots allt är ganska ryssvänligt. Biden gav i praktiken också sitt tillstånd till detta (Asiantuntija Bidenin yllättävästä Ukraina-kommentista: Antoi käytännössä Venäjälle luvan pienimuotoiseen sotilaalliseen toimeen | Yle). Jag försöker, trots svårigheterna, att förstå Ryssland så gott jag kan, för utan det kan det vara svårt att hitta ett motiv. Jag följer halvaktivt Al Jazeera och RT, som jag tycker är kvalitativa publikationer, om man bara är mediekritisk. Det västerländska nyhetsflödet är i princip samma sak i ett annat paket.

Putin har i princip ganska starka kort på handen nu. Tyskland är i ett gasberoende koppel och USA är politiskt rörigt. Putins utrikespolitik har lyckats överraskande bra i Mellanöstern. Rysslands statsskuld i förhållande till BNP är låg, 13,79 %. Kinas motsvarande siffra är 55 % och USA:s 107 %. (Redirecting to: /country-rankings/countries-by-national-debt). Detta kan vara en tydlig fördel jämfört med mer skuldsatta länder och särskilt Europeiska Unionen. Inflation är inte lätt att åtgärda om man är skuldtyngd. Energipriserna och problemen med leveranskedjan förvärrar detta ytterligare.

Rysslands svagheter är naturligtvis kontrollen över folket och oligarkerna samt ekonomin. Ekonomin är energi- och råvarufokuserad (totalt cirka 60 %), men jag ser tyvärr uppåtgående tryck på båda dessa sektorer, så jag förväntar mig inga problem här, såvida inte Ryssland stängs av från Swift. SWIFT är alltså ett betalningssystem som vi alla känner till som en kod, även känd som BIC. Jag tror inte på att Ryssland kommer att uteslutas från SWIFT, eftersom detta skulle påskynda tillväxten av alternativa och icke-USA-kontrollerade system. Man vill inte ha fler Iraner och Nordkoreor. Ryssland har ju sin egen motsvarighet till SWIFT, SPFS, som inkluderar tidigare sovjetländer.

Oligarkerna verkar också vara nöjda för närvarande, så de utgör inget problem.

Den största risken är alltså folkets missnöje. Och vad tar bort folkets missnöje på samma sätt som segerrika konflikter där ens egna inte ens dör? Som en som förstår nationalism skulle jag vara beredd att acceptera att östra Ukraina (Luhansk) övergår till Ryssland, om detta kunde genomföras genom demokratiska val. Då får de fundera på om det var en bra idé att ansluta sig till Ryssland. För ryssarna framstår detta som en befrielseoperation, vilket det kanske på ett visst sätt också kan vara. Så för demokratin vore den största segern att anordna fria val och därmed sprida det sanna budskapet om demokrati även till Ryssland. Men detta lär väl bara förbli en önskedröm.

Efter östra Ukraina får väst inte ge vika en tum i fråga om landområden. Östra Ukraina är däremot inte värt ett krig enligt min mening, så ryssvänligt som det är.

Jag tror alltså inte att väst kommer att gå i krig på grund av att Ryssland intar östra Ukraina. Vissa sanktioner kommer att införas, varefter även de kommer att överges när fokus riktas mot Kina. Jag håller med den tyske befälhavaren i detta, Kina är västs största hot.

10 gillningar

Om Ryssland invaderar Ukraina, kommer Kina att invadera Taiwan samtidigt? Och är detta faktiskt hela poängen med det hela?

1 gillning

Mycket intressant ämne!
Kommer säkert att påverka aktiekurserna.
Ryssland brukar alltid ingripa i händelser, Kazakstan, Ukraina, Vitryssland osv.

Jag själv, på grund av tidsbrist, följer kanalen atlas.news.2 på Instagram, där finns det bra uppdateringar om Ryssland:

En annan kanal på YouTube, воен ТВ Беларусь (krigs-TV Vitryssland), hade också en video härifrån i Yles nyheter.

Det var nog också något som hette мир новости (världsnyheter), men här bör man förstås vara uppmärksam, saker presenteras med ett väldigt ryskt filter.

Putin har, för sin egen fortsättning, en “fetisch” för att förena det ryska folket, och den här nämnda taktiken att “träna och dominera” används för att få det ryska folket att enas mot en gemensam fiende. Kulturen är verkligen fascinerande och bisarr, och media berättar sin egen historia där väst är den stora onda bedragaren.

Jag sväljer inte riktigt den där historien om transportplanets ruttval, det finns säkert en anledning till det beteendet i finskt luftrum. De som har lyssnat noga har kanske märkt en ökad Hornet-trafik under de senaste veckorna, även i huvudstadsregionen, vilket säkert också säger något.

Man bör följa situationen, jag är själv mycket fascinerad av den men tiden går åt till annat. Låt oss hoppas att det inte brakar ihop, det säger jag till sist att stormakterna har fått spela sina egna spel ganska lugnt sedan 2015.

Det här är ganska komiskt att läsa :rofl:

Med Google Translate kan man förstå lite, påståendena är starka.

3 gillningar

En ganska bra lägesuppdatering om den nuvarande situationen från Guardian.

Putins Ryssland har framställt absurda krav, som det i förväg varit uppenbart att ingen skulle gå med på, och har genomfört öppna krigsförberedelser vid Ukrainas gräns. Detta har resulterat i:

• Rubeln faller → folkets köpkraft minskar (Ryssland producerar bara fossila bränslen och lite mat, så priset på allt stiger i förhållande till medborgarnas köpkraft). Detta kommer oundvikligen att leda till missnöje på lång sikt.
  • Nato stärker sitt försvar genom Östeuropa.
  • Alla Rysslands västra grannar är med i NATO, utom Finland och Ukraina (– Vitryssland, namnet säger varför landet inte är med i NATO)! Även alla Östersjöländer är med i NATO, utom Finland och Sverige. Rysslands öppna aggression ökar Natos popularitet i grannländerna, och medie- och politikernas NATO-diskussion får en helt ny vändning.
  • Västvärldens politiker är långsamma och ovilliga att införa kännbara ekonomiska sanktioner, till exempel, eftersom de har skadliga effekter även för dem själva, som för Finlands export. Men Rysslands öppna, långvariga aggression har i stort sett enat västvärlden, och EU och USA är nu mentalt och operativt redo att införa verkligt kännbara sanktioner mot Rysslands ekonomi och ledarskap om en öppen attack mot Ukraina skulle inledas.

Det är svårt att veta Rysslands verkliga motiv eller mål. Kanske har folkets uppmärksamhet avletts från den dåliga ekonomiska situationen, den tvivelaktiga inrikespolitiken och Rysslands svaga coronasituation, men det är svårt att se att Ryssland faktiskt har gynnats av denna episod hittills.

6 gillningar

Tidigare i december sade Jurij Usjakov, den ryska ledarens utrikespolitiska rådgivare, att Putin och Kinas president Xi Jinping lovade att utveckla gemensamma finansiella strukturer för att göra det möjligt för de två nationerna att fördjupa sina ekonomiska band utan inblandning av tredje parter.

Gammal nyhet, men jag tror inte vi har diskuterat detta på forumet. Hur som helst skulle det vara ganska besvärligt för väst om ekonomins centrum flyttas alltmer österut och samtidigt blir öst-väst-konfrontationen tydligare.

Det är också intressant att följa vilken regions ekonomi som klarar sig bäst. EU, USA, Kina och Ryssland har alla valt ganska olika sätt att hantera sina ekonomier. Vilken av dessa regioner klarar sig bäst om en annan börjar svikta? Jag tror till exempel inte att Kina klarar sig om USA:s ekonomi och efterfrågan drabbas hårt. Är Ryssland till och med den mest självförsörjande av dessa regioner? Ekonomiskt sett är Ryssland naturligtvis den klart svagaste i en så kallad normalsituation, det är uppenbart.

Tyskland skickar 5000 hjälmar till Ukraina.. :joy: Dessa kommer att vara till stor hjälp om T-14 Armata-stridsvagnarna kör över gränsen.. :man_facepalming: Nu är Darth Putin verkligen förbryllad…

2 gillningar

Här är en enligt mig mycket bra artikel som realistiskt funderar över om Rysslands senaste åtgärder bara är en rökridå, och att en stor militär attack kanske inte är på väg.

https://www.verkkouutiset.fi/nakokulma-menimmeko-kaikki-halpaan-vladimir-putin-voi-yllattaa/

Personligen anser jag det mest sannolikt att Putin skrattar i smyg åt hur väst panikerar och gissar Rysslands avsikter, i stil med: “Låt oss skicka ett par fartyg för att öva över sjökablarna så får vi dolda kamerabilder av Natos roliga reaktion. Och kom ihåg att flyga drönare över något slott igen och se hur de också springer…” Jag anser Putin vara mycket intelligent och en briljant strateg, även om han kan vara något bortkopplad från verkligheten.

Ryssland har de senaste åren förlorat åtminstone en viss respekt från väst, och detta är enligt mig ett knytnävsslag i bordet som genom avskräckning kan förbättra deras position. Samtidigt stärker de naturligtvis elitens ställning på sin egen bakgård och vänder folkets uppmärksamhet bort från dåliga förhållanden, corona etc., så att de inte skulle komma på att skylla den nuvarande ledningen och till och med börja göra uppror. Om väst inte skulle reagera alls, “köper” de lite ny bakgård som en bonus. Om väst reagerar, säger de till slut att “övningarna är över nu” och alla skingras.

Det mest skrämmande är ändå att jag inte utesluter möjligheten att Putin har tröttnat på att äta kaviar och sitta på en guldpott och nu på äldre dar har beslutat att satsa allt för ett stort Ryssland…

8 gillningar

Är inte utrustningen i Atlas News Twitter-bilden, som reser med tåg, helt föråldrat skrot? T-72:or och liknande, som inte har något modernt skydd mot minor eller pansarvärnsvapen. Nästan vilken organiserad armé som helst kan göra betydande motstånd mot dem.

1 gillning

https://twitter.com/Liveuamap/status/1486380197821796355?t=cGfmWcjVnrl_BK0jvgFF2Q&s=19

3 gillningar

Att transportera och hålla en stridsduglig styrka på över 130 000 man i beredskap är ett ganska dyrt “pekfinger”. Om det inte skulle få västvärlden i beredskap, skulle det snarare vara ett tecken på att det är öppen hus-dag i Baltikum.

5 gillningar

Nära nog inget nytt är på gång.

Blinken kommer tydligen att hålla en egen presskonferens också.

3 gillningar

Det har sagts att Putin är mycket intresserad av historia. När man tänker på de statschefer som historien minns, är det få som har fått ett “odödligt” rykte genom att förbättra sin nations levnadsstandard. De som bäst minns är de som har krigat och försökt utöka sitt rike. Det är något ironiskt att man blir ihågkommen oavsett framgång. Till exempel minns Julius Caesar och Alexander den store för sina framgångar, Napoleon för sina segrar och förluster, Hitler och Mussolini för sina nederlag.

Putin vill in i historieböckerna, och krig är den enklaste vägen dit.

5 gillningar