Efter långa överväganden har jag bestämt mig för att öppna en tråd där vi kan diskutera Europas säkerhetsläge och Rysslands aggressioner. Jag har undrat varför det inte redan finns en tråd om ämnet, och varför det överhuvudtaget är så förvånansvärt lite diskussion om detta här på forumet. Situationen är dock sådan att en eskalering skulle ha effekter även på börsen, så ämnet hör enligt min mening särskilt väl hemma på en investeringssida.
I korthet kan man konstatera att Ryssland samlar allt större trupper för militärövningar öster om Ukraina och norrut i Vitryssland, samt ockuperar Krim söder om Ukraina. Ryssland framför ständigt nya krav till NATO i ett försök att förhindra nya medlemsländer från att ansluta sig, och försöker även kräva att NATO drar sig tillbaka eller minskar sin närvaro i delar av nuvarande medlemsstater. Lämpligt nog organiserar Ryssland även militärövningar på ”alla” hav. Samtidigt flyger ”någon” enhet drönare över Sveriges kärnkraftverk och andra viktiga anläggningar och orsakar störningar i Ukraina i form av cyberattacker.
Detta är verkligen bara en grov sammanfattning, och mycket annat betydande har hänt. För alla är det förmodligen ändå ganska klart vad som hittills har hänt ungefär, så jag tänker inte som trådstartare göra någon större introduktion än så här.
Jag tänkte att vi i den här tråden kunde diskutera hur situationen utvecklas och länka nyheter. Särskilt nu när OS närmar sig kan även viktiga nyheter lätt drunkna bland sportnyheter.
På begäran av forummedlemmen @naata har en länk till Martti J. Karis föreläsning Hybridpåverkan och säkerhet lagts till i startmeddelandet: https://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/it/panu/kyber/hybridivaikuttaminen-ja-turvallisuus/031218