SAAB - Raketgevär och ubåtar

Idag bjöd Saab på följande: Saab receives order for Giraffe 1X on tactical vehicles from France - Inderes

Saab ska alltså leverera 17 stycken Giraffe 1X-radarstationer till den franska försvarsmakten, monterade på Scania V3P-fordon, med leveranser under 2026 och 2027. Bolaget offentliggjorde inte ordervärdet, men jämförelseobjekt hjälper oss att triangulera ett rimligt intervall. Det brittiska försvarsministeriet betalade 264 MSEK för 11 enheter i maj 2023, vilket innebär ~18–20 MSEK per radar för hårdvara och support. Det franska kontraktet verkar vara mer omfattande. Det inkluderar en gemensam utvecklingsdel för den integrerade fordonslösningen, tillsammans med reservdelar, utbildning och support. Mot den bakgrunden framstår ett totalt värde på ~550–800 MSEK (~32–47 MSEK per enhet) som rimligt i mina ögon, med ~650–700 MSEK (~38–41 MSEK per enhet) som en rimlig mittpunkt. En liten order. Den är inte tillräckligt stor för att ändra estimaten, men för mig är den inte helt obetydlig heller.

Jag tror också att marginalprofilen för denna produktserie är attraktiv. Giraffe 1X är en mogen AESA-plattform med en etablerad leveranskedja, vilket bör stödja en god inkrementell lönsamhet. Radarhårdvaran har sannolikt marginaler över affärsområdet Surveillances genomsnittliga EBIT-marginal på 9,6 %, potentiellt i intervallet ~13–17 %, hjälpt av egenutvecklad IP och relativt låga marginella produktionskostnader. Arbetet med fordonsintegrationen späder troligen ut detta något, eftersom integration tenderar att likna tjänsteverksamhet snarare än produktekonomi. Trots det är eftermarknaden den del där caset blir mer intressant. Mjukvaruuppgraderingar, kapacitetshöjningar, reservdelar och långsiktig support på en plattform som är utformad för att anpassa sig till en föränderlig hotbild kan medföra starka marginaler och återkommande värden som inte syns i den initiala ordersumman.

Jag anser att det strategiska värdet kan spela lika stor eller större roll än det finansiella värdet. Frankrike är en trovärdig NATO-referenskund, vilket stärker Saabs position i framtida upphandlingar. Så även om detta inte är en order som förändrar själva investment caset, är det den typ av vinst som förstärker den övergripande tesen. Det tillför intäkter, stödjer sannolikt marginalerna och förbättrar Saabs ställning i en del av marknaden där trovärdighet ger ringar på vattnet.

3 gillningar