SAAB - Raketkastere og ubåde

I dag glædede Saab os med: Saab receives order for Giraffe 1X on tactical vehicles from France - Inderes

Saab skal levere 17 Giraffe 1X-radarer til det franske forsvar, monteret på Scania V3P taktiske køretøjer, med levering i 2026 og 2027. Selskabet oplyste ikke kontraktværdien, men sammenlignelige tal hjælper os med at triangulere et rimeligt interval. Det britiske forsvarsministerium betalte 264 MSEK for 11 enheder i maj 2023, hvilket indebærer ~18-20 MSEK pr. radar for hardware og support. Den franske kontrakt virker bredere. Den inkluderer en fælles udviklingskomponent for den integrerede køretøjsløsning sammen med reservedele, træning og support. På det grundlag ser en samlet værdi på ~550-800 MSEK (~32-47 MSEK pr. enhed) rimelig ud for mig, med ~650-700 MSEK (~38-41 MSEK pr. enhed) som et fair midtpunkt. En lille ordre. Den er ikke stor nok til at flytte estimaterne, men for mig er den heller ikke helt ligegyldig.

Jeg mener også, at marginprofilen på denne produktserie er attraktiv. Giraffe 1X er en moden AESA-platform med en etableret forsyningskæde, hvilket bør understøtte en solid inkrementel økonomi. Radar-hardwaren bærer sandsynligvis marginer over Surveillance-divisionens gennemsnitlige EBIT på 9,6 %, potentielt i intervallet ~13-17 %, hjulpet af proprietær IP og relativt lave marginale produktionsomkostninger. Arbejdet med køretøjsintegration udvander sandsynligvis dette en smule, da integration har tendens til at minde mere om serviceydelser end produktøkonomi. Alligevel er eftermarkedet der, hvor casen bliver mere interessant. Softwareopgraderinger, kapacitetsforbedringer, reservedele og langvarig support på en platform designet til at tilpasse sig det skiftende trusselsbillede kan medføre stærke marginer og tilbagevendende værdi, som ikke fremgår af det overordnede ordretal.

Jeg tror, at den strategiske værdi kan betyde lige så meget som eller mere end den finansielle værdi. Frankrig er en troværdig NATO-referencekunde, og det styrker Saabs position i fremtidige kampagner. Så selvom dette ikke er en ordre, der ændrer selve investeringstesen, er det den type sejr, der forstærker den overordnede case. Det tilføjer omsætning, understøtter sandsynligvis marginerne og forbedrer Saabs position i en del af markedet, hvor troværdighed akkumuleres.

5 Synes om