Rovio - Værdi fra gamingindustrien?

Den sidste svarsdato for købstilbuddet på Rovio (9,25 EUR) den 3. juli 2023 (næste uges mandag) nærmer sig.

Det ser ikke ud til, at der kommer et bedre tilbud, og mr market ser ud til at have mistet håbet herom, at dømme ud fra månedens kursgraf.
På den anden side er der heller ingen tegn på, at dette tilbud vil falde til jorden, da næsten 50 % af de store hovedaktionærer på forhånd bakkede op om købstilbuddet (forudsat at der ikke kommer et væsentligt større konkurrerende tilbud).

Dagens gennemsnitspris indtil videre = 9,11 EUR
Indløsningstilbud = 9,25 EUR

Markedsprisforskel vs. tilbud for en post på 1.000 stk.:
-1000 x (9,25-9,11) = 140 EUR + handelsomkostninger oveni ca. 7-10 EUR
-(9,25-9,11) / 9,25 = 1,5 % forskel

Man må hver især overveje, hvor længe man orker at vente på 150 EUR / 1000 stk. aktier
-kort efter den 3. juli vil der sandsynligvis komme information og dermed sikkerhed for, at processen skrider hurtigt frem, og prisforskellen mellem kursen og indløsningsprisen mindskes. Der er selvfølgelig altid en risiko for, at det ikke går igennem, eller at det trækker ud.
-også alternative investeringsmuligheder kan friste til at sælge nu, hvis man tænker, at en bestemt akties tilbudspris ikke længere er tilgængelig i næste uge

7 Synes om

Sega har endnu ikke informeret om myndighedsgodkendelser i forbindelse med købstilbuddet. Normalt gives der besked via en fondsbørsmeddelelse, så snart de tilladelser, der kræves for at gennemføre tilbuddet, er modtaget.

Det virker sandsynligt, at tilbudsperioden vil blive forlænget i løbet af denne uge, hvilket betyder, at processen vil trække ud med mindst 2-4 uger.

Markedet ser også ud til at have opgivet troen på et konkurrerende tilbud; nu venter man bare på, hvilken tidsplan Sega får ført tingene i mål med.

5 Synes om

Jeg anser selv et konkurrerende købstilbud for usandsynligt. I teorien kunne et sådant komme, men i den nuværende verdenssituation har en stor del af medarbejderne (altså også ejerne) helt sikkert udtrykt, at de ønsker at undgå Seriouslys skæbne, nemlig at firmaet bare bliver solgt for pengenes skyld, og arbejdet bagefter forsvinder under fødderne på dem. Sega-handlen har sandsynligvis solid opbakning, fordi det er lidt af en “feel good”-handel for alle parter. Mens der i udgangspunktet ses med forbehold på andre potentielle købere (især Playtika), og dette er helt sikkert også kendt i mulige køberkredse, hvilket begrænser interessen for at lægge et bud. Dette er sandsynligvis kommet frem allerede under forhandlingerne bag kulisserne. Jeg gør dog opmærksom på, at dette er ren egen spekulation. Eller måske et kvalificeret gæt, der primært er baseret på hvad en lille fugl har sunget om, at vedkommende var skredet med det samme, hvis Playtika havde købt (tidligere Seriously-ansat).

Jeg har også hørt, at nogle bevidst planlægger at nøle med deres salg i håbet om, at Sega bliver tvunget til at hæve sit bud. Jeg anser sandsynligheden for at dette scenarie udspiller sig som moderat. Jeg er dog ret sikker på, at Rovio ender hos Sega til sidst.

Så hvis man vil forsøge at hente et afkast i Rovio, er det på det grundlag, man bør bygge sin tese. Det kræver dog nerver af stål og er ikke engang sikkert, det overhovedet sker.

5 Synes om

https://blueoffer.tenderoffer.fi/pto/

Sega ser ud til at have forlænget købstilbuddet med fire uger indtil begyndelsen af august, som det blev formodet i tråden. Det betyder, at man stadig kan vente med instruksen, hvis man har tro nok på en konkurrerende bejler.. eller tjah, baseret på min erfaring får alle aktionærer normalt glæde af forhøjelserne, uanset om de har accepteret tidligere eller ej.

3 Synes om

Har folk allerede været inde og acceptere kontanttilbuddet på 9,25 €? Svarsfristen udløber jo næste mandag kl. 16:00, og estimatet for sandsynligheden for et konkurrerende tilbud er 0,001 %.

1 Synes om

Spændende at se, om tilbuddet går igennem.

Denne form for reklamefolder blev sendt til en ejer af én enkelt aktie (jeg solgte min position ved de første opkøbsrygter) efter forlængelsen af tilbudsperioden, så de var næppe i nærheden af at have 90 % i hus for en måned siden.

6 Synes om

Farvel Rovio. Aktierne er solgt.

3 Synes om

Baseret på det foreløbige resultat af Tilbuddet repræsenterer de

4 Synes om

96,3 % er en flot fangst i første runde, og pengene udbetales allerede den 17.8, altså om kun 9 dage. Hurtig proces, da der ikke dukkede nogen konkurrerende bejler op.

Tilbudsgiveren bekræfter og offentliggør det endelige resultat af Tilbuddet forventeligt den 10.8.2023. Hvis det endelige resultat af Tilbuddet bekræfter, at de Rovio-aktier, der er tilbudt i Tilbuddet, under hensyntagen til fuld udvandingseffekt, repræsenterer mere end halvfems (90) procent af samtlige udstedte og udestående aktier og stemmer i Rovio, og alle øvrige betingelser for gennemførelse af Tilbuddet, som er anført i Tilbuddets vilkår, på det tidspunkt er opfyldt eller frafaldet, vil Tilbudsgiveren gennemføre Tilbuddet i overensstemmelse med dets vilkår. Hvis Tilbuddet gennemføres, vil tilbudsvederlaget blive udbetalt forventeligt den 17.8.2023 til enhver Rovio-aktionær og indehaver von optioner, som gyldigt har accepteret Tilbuddet og ikke gyldigt har trukket accepten tilbage.

7 Synes om

Omtællingen holdt nogenlunde stik, og 96,3 % af aktierne er gyldigt tilbudt.
Næste runde: Accept skal gives senest den 25.8 kl. 16:00, og pengene kommer anslået den 6.9.

Ifølge det endelige resultat af Tilbuddet repræsenterer de 73.397.174 Rovio-aktier, der er gyldigt tilbudt i Tilbuddet, ca. 96,3 procent af alle udstedte og udestående Rovio-aktier og stemmer. Desuden er 100 procent af Optionerne blevet tilbudt i Tilbuddet. Da betingelsen om minimumsaccept og de øvrige betingelser for gennemførelse af Tilbuddet er opfyldt, vil Tilbudsgiveren gennemføre Tilbuddet i overensstemmelse med dets vilkår.

Den efterfølgende tilbudsperiode begynder den 11.8.2023 kl. 09.30 (finsk tid) og slutter den 25.8.2023 kl. 16.00.

Tilbudsgiveren vil offentliggøre den foreløbige procentdel af Rovio-aktier, der er gyldigt tilbudt i løbet af den efterfølgende tilbudsperiode, anslået den 28.8.2023 og den endelige procentdel anslået den 30.8.2023. Tilbudsvederlaget vil blive betalt til enhver aktionær, der gyldigt har accepteret Tilbuddet i overensstemmelse med dets vilkår i løbet af den efterfølgende tilbudsperiode, anslået den 6.9.2023.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/korjaus-rovio-entertainment-oyj-sega-europe-limitedin-kaikista-rovio-entertainment-oyjn

1 Synes om

Hvis nogen vil have fat i nogle stykker, er der nu f.eks. 5000 stk. på udbudssiden til 9,22 EUR

5000 x 9,22 = 46100 EUR
5000 x (9,25-9,22) = 150 EUR
Handelsomkostninger 46100 x 0,08 % = 37 EUR

→ (150-37) / 46100 = 113 EUR; 0,25 %
→ 113 EUR x (365/26 dage) = 3,4 % årlig rente

Altså hvis man har masser af ledige penge, så er ovennævnte rente tilgængelig, hvis jeg har regnet rigtigt.

Ved at købe billigere og senere får man selvfølgelig et højere afkast
Med højere handelsomkostninger bliver afkastet dårligere

Afkastet burde være næsten sikkert, selvom man selvfølgelig kan tjene mere på børsen med handler, der går godt, eller også tabe penge. Den seneste måned på Helsinki-børsen var +0,82 %

Så det her er nok mest for de såkaldte store spillere, som har ledige penge og minimale handelsomkostninger.

4 Synes om

Her er @Atte_Riikola’s kommentar som yderligere bekræftelse: Rovion ostotarjouksen lopullinen tulos julki: Sega toteuttaa ostotarjouksen - Inderes

Jeg må sige, at jeg er en smule skuffet over, at der ikke kom et konkurrerende bud, og jeg mener ikke, at tilbuddet yder det stærke brand retfærdighed; muligvis spillede markedsstemningen (sentimentet) også en rolle. Markedet forventede tydeligvis også i starten en fortsættelse af budrunden, da kursen i et godt stykke tid lå over købstilbudsprisen. Tak til Angry Birds for en fælles rejse, der i det mindste for mit vedkommende var økonomisk givende :slight_smile:

12 Synes om

Lad os alligevel lægge Q2-regnskabsmeddelelsen i tråden, selvom den ikke længere har nogen indvirkning på aktiekursen: Korjaus: Rovio Entertainment Oyj: Korjaus: Puolivuotiskatsaus 2023: Vaimea vuosineljännes laskevassa markkinassa – uudet pelit lähestyvät julkaisuikkunaa | Kauppalehti

Jeg skiftede linket, da der kom en rettelse til meddelelsen, det var årstallet, i den oprindelige var det 2022 :slight_smile:

Og lad os også tilføje @Atte_Riikola s morgenkommentar: Rovion Q2-luvuilla ei enää merkitystä Segan ostotarjouksen toteutuessa - Inderes

2 Synes om

Rovio oplyste, at 96,3 % af aktierne blev tilbudt med accept.

Dog flagede Morgan Stanley for, at 5 %-grænsen blev overskredet indirekte den 10. august.
Tilsyneladende har de ejet næsten 5 % og fået nogle aktielån tilbage?

https://investors.rovio.com/fi/news-and-events/porssitiedotteet/rovio-entertainment-oyj-arvopaperimarkkinalain-9-luvun-10-18

Selvom dagens lukning med en omsætning på blot et par hundrede var moderate 9,235 EUR, var dagens gennemsnitspris hele 9,27 EUR og omsætningen 761 kEUR. Over 25.000 aktier blev handlet til 9,30 EUR eller højere.

Mon tro om nogen har ladet short-positioner stå åbne?

4 Synes om

Jeg vil tro, at der her er tale om såkaldte renteinvesteringer. Da indløsningsproceduren nu er i gang, får man i indløsningsperioden en morarente i henhold til renteloven (i øjeblikket 4 % p.a.) frem til den dag, hvor indløsningen gennemføres, og aktierne overgår til Segas ejerskab.

Hvis nogen har mange kontanter, og reglerne foreskriver, at de kun må investeres i aktier, er disse indløsningsprocedurer en af de få måder at få et fuldstændig risikofrit afkast på aktier. Hvis for eksempel en porteføljeforvalter i en ren aktiefond har et bearish syn, kan man parkere kontanter i disse og opnå et sikkert, lille afkast med nul risiko. I år har det været helt normalt, at der, mens indløsningsproceduren er i gang, indimellem betales lidt over købstilbudsprisen for aktierne.

8 Synes om

Hvor hurtigt mon man kunne få pengene ud, hvis man købte på børsen nu? Man kunne købe en ret pæn portion til f.eks. 9,175 med det samme.

2 Synes om

Hvordan accepteres de resterende aktier til tvangsindløsning, når man gik glip af det frivillige salg i august? Skal man sende en besked til Centralhandelskammerets indløsningsnævn (lunastuslautakunta), eller ordner de det automatisk, så pengene går ind på kontoen?

Hvor meget mon man i sidste ende får for disse Rovio-aktier? 9,25 var den officielle indløsningspris, kursen er nu 9,33, og det virker som om, at mange stadig køber op i aktien til over indløsningsprisen.

Handelen vil sandsynligvis blive suspenderet i løbet af januar, så der er stadig lidt tid til at købe en ”option” på, at prisen stiger i landsretten (dette er dog meget sjældent). Desuden får man ved at købe nu stadig renter oveni for indløsningsperioden; jeg har selv regnet mig frem til, at indløsningsprisen (9,25) + renter ville svare til en kurs på 9,45-9,50, men dette afhænger også af, hvornår betalingen (den såkaldte ubestridte del = 9,25 €/aktie) endelig lander på kontoen. Hurtigst er den kommet efter ca. 20 dage (f.eks. Avidly, Kotipitza) fra handelssuspensionen, og langsomst har det taget op til 100 dage (f.eks. Next Games, Basware).

1 Synes om