Mod alle odds blev jeg interesseret i Rovio den dag, kursen faldt med 50 %. Jeg købte en lille portion dengang som et spekulativt bet på et rebound, men fuglene er blevet i porteføljen lige siden – og heldigvis for det.
Nu er billedet blevet tydeligere. Jeg havde ikke troet, at tallene ville være så stabile. Det er klart, at børsnoteringen var overprissat, hvilket er en skam. På den anden side har det åbnet en mulighed for at købe på udsalg, selvom IPO-værdiansættelsen på 12 € efter min mening er ret uforskammet, og jeg tror ikke på en tilbagevenden dertil lige foreløbig.
Udover tallene har firmaet et par interessante jokere. Den første er Hatch, som også understøtter den anden, nemlig Rovio som et muligt opkøbsmål.
Jeg tror, at indhold er en form for megatrend, da folk har mere tid mellem hænderne til at forbruge underholdning, og den teknologiske udvikling gør spil og film endnu mere immersive (fordybende), og digitalt indhold bliver stadig mere konkurrencedygtigt i forhold til f.eks. rejser.
Columbia Pictures distribuerede AB 1-filmen. For AB 2-filmen vil Columbia både producere og distribuere den, hvilket betyder en meget mindre risiko for Rovio. Columbia er i øvrigt et datterselskab under Sony.
Jeg gætter faktisk på, at Sony opkøber Rovio, så de, der deltog i børsnoteringen, også får deres penge hjem igen.
{“content”:“Det er fint, at Sony køber Rovio, jeg er tilfreds med en IPO på 12€, men den kan også gå højere.\n\nJeg har også kun købt denne her fra tilbudskurven, denne syver føles allerede af meget … … men du har ret, der kan komme en dag, hvor syver er let !!”,“target_locale”:“da”}
Rovio har fået meget spalteplads i forskellige erhvervsaviser de seneste dage.
Mange har bemærket, at kursen er svømmet mod strømmen fra en dyb nedtur. Forhåbentlig udvikler resultatet sig godt, og vi ser endda prisen for aktieemissionen.
Udover den høje udbudspris var en anden grund til, at jeg tidligere ikke købte Rovio, at jeg også så, at AB’s flyvningers kontinuitet var på et meget tyndt grundlag. Fuglene havde ingen historie eller dybde, som f.eks. Disneys traditionelle figurer. Dengang talte jeg med et par Rovio-folk om sagen og fortalte dem om tanken om at bygge dybere historier og personligheder til fuglene.
Nu er begge mine bekymringer blevet behandlet; aktiekursen er stadig over 30% lavere end ved udbuddet, og filmene (især AB2) giver fuglene historiefortælling og skaber karakter for dem. Derudover har kerneforretningen efter min mening vist overraskende stabilitet!
Der er en risiko her, men efter min mening er der også synlighed og muligheder - meget mere end under udbuddet.
Jeg tror, at det episke 50% styrt på en måde placerede virksomheden på et niveau, hvor børsintroduktionen burde have været, især da historien om fremtiden nu også er på plads. Og der er også beviser, så vi er kommet ~50% op fra bunden. Sådan burde det gå i en børsintroduktion.
Angry Birds -filmen (S)
TV4 Lørdag 08.06. kl. 19:30
(Angry Birds Movie, The 2016). De vrede fugle, kendt fra det superpopulære Angry Birds-spil, medvirker nu i deres egen actionfyldte film. Den flyveudygtige fugl Red lider af vredeshåndteringsproblemer, men bliver sammen med sine venner sat på en prøve, da mistænkelige grønne grise ankommer til hans ø. Finske stemmeskuespillere: Riku Nieminen, Antti Lang, Joonas Saartamo, Pirjo Heikkilä, Ville Myllyrinne. Instruktion: Clay Kaitis, Fergal Reilly. (93’)
Ja, tank bare Rovio op nu, hvor det er relativt billigt.
Filmen udkommer i den første uge af august, også i Finland med HopLop og Silja-line som partnere.
De laver god markedsføring, og jeg tror, at varerne og spillene vil sælge i et accelererende tempo.
{“content”:“Hatch indeholder, så vidt jeg ved, kun mobilspil. Blandt mobilspil er de mest profitable og populære free-to-play, så jeg tror ikke, at Hatch nogensinde bliver en interessant platform. Børn, der er dygtige til at spille på touchskærme, spiller dels gratis spil som Fortnite og Clash Royale på grund af deres forældre. Minecraft er sandsynligvis det eneste betalingsspil, børn spiller på telefonen – ret mig, hvis jeg tager fejl. Samtidig er Microsoft og Google på vej ind i streaming, og de tilbyder tilsyneladende spilstreaming til PC, mobil og "konsoller" for de samme penge, selvom mobilspil er designet til telefoner, i modsætning til PC- og konsolspil.\n\nE: Glemte at nævne Apple, som også er ved at lancere deres egen spilstreamingtjeneste.”,“target_locale”:“da”}
Ja, det kan det godt. Jeg kom især til at tænke på licensering af streamingplatforme, hvor et spilfirma som f.eks. Square Enix, der har omkring et dusin spil i Play/App Store, f.eks. gamle Final Fantasy-spil, hurtigt kunne bringe sin egen Square Enix streaming-app til telefonen, der indeholder Enix’s egne spil. Dette ville løse problemet med platformafhængighed, som muligvis (min egen fornemmelse) er en af hæmningerne for salg af spil med fast pris på mobil. Hvis du f.eks. bruger et Apple-produkt, hvor du har købt et Final Fantasy-spil til 15 €, og du beslutter at skifte til Android, skal du købe spillet igen i Play Store, hvis du vil spille det. Jeg betragter dog ikke Hatch som en stor merværdi, der kunne gøre Rovio til et interessant opkøbsobjekt, som der spekuleres i her. Mere sandsynligt er rettighederne til Angry Birds, som faktisk kan have værdi, når nostalgifasen kommer. Lige nu starter mange fremtidige spillere sikkert deres spilkarriere med at spille Angry Birds på en billig tablet. Dette er dog kun min egen tanke, så jeg kan tage fejl…
Ja, nu i august starter Rovio igen med at summe, da en ny film har premiere.
I KL er der en artikel, hvis I ikke har bemærket det.
Ifølge Hämäläinen har Rovio nu globalt hundreder af licenspartnere, der laver forskellige produkter relateret til filmkaraktererne eller bruger karaktererne i deres egen markedsføring.
“Alt er gået efter planen, der har været interesse for brandet. I løbet af efteråret, når produkterne kommer ud i butikkerne, vil vi se, hvordan de sælger. Produkterne vil også være synlige i finske supermarkeder fra vores partnere,” siger Hämäläinen.
En vigtig international partner er for eksempel legetøjsproducenten Jazwares, og andre internationale partnere inkluderer Mondelez, kendt for Milka-chokolade og Cadbury, Chupa Chups-slikproducenten og skofirmaet Crocs.
Finske licenspartnere for filmen inkluderer skibsfartsselskabet Silja Line, Berner, der blandt andet producerer Angry Birds-shampoo, indendørs legepladsen HopLop, juicebaren Jungle Juice Bar samt fødevarevirksomhederne Halva, Myllyn Paras, Kaslink og Munax.
{“content”:“Ja, det er virkelig underligt, at der var et så kraftigt fald efter udgivelsen. Jeg synes ikke, der var noget så dramatisk i udgivelsen, tværtimod, jeg synes budskabet er overraskende godt og positivt. Han var dog forsigtig med hensyn til filmen.\n\nDerudover var premieren i Storbritannien lidt stille, hvilket måske skræmte nogle mere spekulative?”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Jeg svarer her til @DayTraderXL\n\nMin investeringsstil går ikke ud på at lave en dybdegående analyse af virksomhedens værdi, men jeg forsøger at snuse mig frem til sentimentet og følge med strømmen.\n\nRovio er netop en af de mest interessante i denne henseende. Lige fra børsnoteringen var valuation høj, og det samme var forventningerne. Derefter talte man om “svigt af investorer” osv., da kursen kollapsede.\n\nMen så begyndte stigningen, og vi steg 80 %.\nHvis man tænker i fundamentale termer, hvad ændrede sig så?\nDream Blast begyndte at få succes, og Hatch fik også kontrakter.\nRent talmæssigt skete der efter min mening dog ikke noget så radikalt, at stigningen ville have været berettiget. Hvad der derimod ændrede sig, var sentimentet og tilliden til virksomheden og dens produkter. I nyhedsformidlingen kunne man se en smule FOMO.\n\nHvor står vi så nu, hvor Q2-spillene var faldet lidt i blød, og blev prognoserne ikke også justeret? Min egen opfattelse er, at Rovio igen har brug for en trigger for at vende skuden. Filmen er efter min mening ikke en sådan, da den allerede er kendt af alle og har været det længe. For eksempel, hvis Play Raven udgiver et spil, der får brugere, eller hvis vi får tal fra Hatch.\n\nI øjeblikket følger jeg altså med fra sidelinjen, og så hopper jeg på igen, når/hvis tiden er inde.”,“target_locale”:“da”}
Min fornemmelse af stemningen har været, om disse Rovio-figurer er blevet udslidte? Hatch skulle tilsyneladende være “tingen”, men det ser ud til at være gået langsomt frem. Så hele virksomhedens fokus er lidt forvirrende for mig, men jeg er ikke inde i det her på nogen måde. Jeg købte de få aktier, jeg fik i emissionen, og har til tider tænkt over, hvad ideen egentlig var. Det viste sig at være årtiets dummeste køb, og indtil videre har jeg ikke ønsket at øge det overhovedet.
{“content”:“Det er det. Karaktererne er slidt op, så så det ud som om de slet ikke var, og nu er de det igen \n\nMed andre ord havde man vel lempet lidt på brugeranskaffelserne, og det kunne ses. Dette har nok skræmt investorerne. I spilbranchen er den vigtigste målestok evnen til at skabe nye succesfulde spil. Jeg tror, at det i Rovios tilfælde netop var det, det handlede om. Da Dream Blast blev lavet og straks fik succes, kom der tro på, at det også ville fortsætte i fremtiden, og multiplikatorerne begyndte at stige, selvom grundlaget forblev forholdsvis det samme.\n\nJeg undrer mig dog lidt over Hatch-situationen. Da Rovios aktiekurs faldt efter børsnoteringen, kommunikerede selskabet vel på en eller anden måde, at vi har Hatch. Nu, hvor der er kommet noget konkret ud af det, taler man slet ikke om det. Jeg ved, at det kun er i sin spæde start, men der er sikkert allerede nu en vis indsigt i forretningen eller dens potentiale.”}
Enig med Hatch. Det er derfor, jeg har været passiv med hensyn til Rovio og tænkt, at jeg ikke ville gøre noget, før der kom noget betydningsfuldt nyt om det. “5G cloud gaming” - er det 5G, der forårsager forsinkelsen her?