Oscar Health - teknikhälsoförsäkringsbolag

image

Javisst, här kommer den! :slight_smile:

Oscar Health är ett amerikanskt sjukförsäkringsbolag som kombinerar både försäkringar och teknik. Det erbjuder tydliga, lättanvända hälsoplaner för privatpersoner, familjer och småföretag. Dessutom underlättar företagets egna digitala tjänster, såsom läkarmottagningar på distans och appar som följer välbefinnandet, vardagen inom hälsovården och “belönar” hälsosamma livsstilar. Enligt företaget är deras mål att göra försäkringar förståeliga och smidiga.

Mer ur ett investerarperspektiv:

Oscar har vuxit starkt vad gäller medlemsantal och omsättning. Företagets fördelar inkluderar expansion genom framgångsrika företagsköp samt en egen teknologiplattform som öppnar nya intäktsströmmar och stärker konkurrenspositionen inom en något gammalmodig bransch.

Företagets utmaningar är att uppnå lönsamhet och en strikt regleringsmiljö samt lagar som kan leda till oväntade merkostnader eller utmanande förändringar i affärsmodellen. Konkurrensen inom branschen är hård, vilket tvingar fram ständig förnyelse.

Utsikterna visar tillväxtpotential, särskilt när det gäller digitala tjänster, och å andra sidan kan vissa lagändringar gynna Oscar. Framgången beror delvis på om Oscar Health kan utnyttja sina styrkor, såsom sin teknologi, och hantera olika kostnads- och regleringsrisker. Marknaderna där Oscar verkar är också mycket konkurrensutsatta.

I ett idealfall går det ungefär så här; företaget fortsätter framgångsrikt att modernisera sjukförsäkringsverksamheten med hjälp av sin mobilplattform, vilket gör det enklare att ansluta sig, hantera ersättningsärenden och relaterade frågor, vilket i framtiden kommer att synas alltmer i tillväxt och lönsamhet. Samtidigt förbättras tillväxten och lönsamheten av AI-baserade infrastrukturer, som i allt högre grad lyckas lätta kostnadsbördan samtidigt som de skapar en ännu bättre kundupplevelse, vilket sedan leder till starkare medlemsökning och fler partnerskap.

En något gammalmodig bransch behöver förnyelse. :slight_smile:

Inga fakta, men min egen magkänsla är att Oscar Health skulle vara en relativt “hajpad” aktie. :thinking:

Läsning

Från Q2-materialet
image

image
image
image

Här ser man att Oscar Health är relativt litet, med en fortfarande hög värdering, men å andra sidan en låg skuldsättning och en bättre nettomarginal än konkurrenterna. :slight_smile:

https://x.com/TrendSpider/status/1954520607653089452
image
image

Låt oss lägga till en sådan här också :slight_smile:

https://x.com/TheTechInvest/status/1954492255257145755
image
imageimage

10.8.2025

Current 3/31/2025 12/31/2024 9/30/2024 6/30/2024 3/31/2024
Market Cap 3.99B 3.32B 3.37B 5.24B 3.75B 3.42B
EDIT: EV borttagen, var fel
Forward P/E 18.45 19.53
Price/Sales 0.36 0.38 0.46 0.77 0.58 0.56
Price/Book 3.44 3.28 2.90 4.61 3.70 4.37
EV/Revenue 0.16 0.23 0.30 0.45 0.28 0.31

image
(Investing.com, Yahoo, Googles)

23 gillningar

Utmärkt öppning, tack @Sijoittaja-alokas :slightly_smiling_face:

Om oscr intresserar som investeringsobjekt, här är något obligatoriskt att titta på. VD:ns intervju, där hans framgångar i tidigare företag gås igenom, hur han blev VD och vad hans vision för företagets framtid är.

Finns i min egen portfölj.

8 gillningar

@Sijoittaja-alokas jag vet inte varifrån du har tagit det EV:t till tabellen, men det är fel. När det gäller försäkringsbolag fungerar inte den traditionella formeln (börsvärde + skulder - kassa), eftersom det utöver skulderna finns framtida försäkringsersättningar att svara för, och å andra sidan är balansräkningens kontanttillgångar bundna till betalning av framtida ersättningar.

4 gillningar

Aaa, tack så mycket för korrigeringen! :slight_smile:

Tidigare hade jag ett liknande fel med ett annat företag, vilket gällde resultatrelaterade siffror, vilket sedan orsakade problem med andra siffror också (mina siffror skulle ha varit bra siffror :sweat_smile: ). Jag var tvungen att ta bort dem helt, eftersom jag inte kunde få dem rätt längre.

Tack så mycket! :blush: :pray:

Jag är bara i första halvan av detta, men hittills har det varit väldigt tydligt och intressant :+1: och jag lade till textning, eftersom det ibland är svårt att förstå tal, särskilt på engelska. :slight_smile:

1 gillning

Yahoo Finance visar EV:n ungefär :smile:

På samma sätt ser man på investeringstwitter jubel där alla inkommande försäkringspremier räknas som ‘fcf’.

Visst har float värde, men lite missförstått.

4 gillningar

Det var på ett annat ställe också och de gick igenom. :sweat_smile:

Från Investing.com har jag ibland kollat t.ex. P/E-talet :sweat_smile:. Om man använder det på finska, blir det ibland överraskningar. (se nedan). Och ibland, när jag har räknat ut några siffror i en tabell, har jag ofta rört till nästan hela tabellen. :sweat_smile:

image image

Oscar Q2

Jag tar med Oscars Q2 här också, eftersom det bara var en kort tid sedan dess publicering (6.8.). Ovan finns några utdrag från företagets Q2-material, men främst om siffrorna.

Oscars resultat sjönk mer än förväntat, å andra sidan ökade antalet kunder tydligt jämfört med föregående år. Höga riskjusteringskostnader urholkade lönsamheten, å andra sidan behöll företaget sina tidigare riktlinjer och företagets ledning såg även långsiktig potential.

Enligt VD:n förväntas en återgång till lönsamhet ske nästa år. Andelen administrationskostnader av omsättningen minskar, men i övrigt försämrades försäkringsverksamhetens lönsamhet på grund av marknadens höga sjuklighet, intressant. Bland annat lyftes en stark kassa fram, vilket ger handlingsutrymme, och effektiviseringen av kostnadsstrukturen fortsätter, samtidigt som man strävar efter att expandera på marknaden.

https://x.com/ondrejslunecko/status/1953251026795909388
image
image

1 gillning

Låt oss lägga till detta här om någon inte vet, det är liv och rörelse kring Oscar Health, eftersom företaget har en stark koppling till Trump-familjen: Jag lägger till ett AI-snutt här som fortsättning:

Oscar Health, ett sjukförsäkringsbolag, är kopplat till Trump-administrationen genom Joshua Kushner, som var med och grundade företaget och är bror till Jared Kushner, en senior rådgivare till dåvarande president Donald Trump. Joshua Kushner är managing partner på Thrive Capital, riskkapitalbolaget som investerade i Oscar Health. Medan Jared Kushner arbetade i Trump-administrationen, bröt han banden med Thrive Capital, men relationen mellan bröderna Kushner och Oscar Health har väckt vissa frågor om potentiella intressekonflikter, särskilt gällande Saudiarabien.

Oscar och Hy-Vee apoteks-/butikskedjans samarbete inleds.

Utdrag:

Att hitta rätt sjukvårdsförsäkring borde vara lika enkelt som att köpa mjölk på Hy-Vee, sade Mark Bertolini, VD för Oscar Health.

$0 vård på Hy-Vee Health Exemplar Care-kliniker: obegränsad tillgång till primärvård, dygnet runt-akutvård, laboratorietester, röntgen, utvalda mediciner och mer – utan kostnad. Denna tjänst kostar normalt 2 400 dollar per år för en familj på fyra.

EDIT: Detta är alltså nu dessa ICHRA-marknadens hjälpmedel, som borde balansera affärerna när ACA är under press.

“Arbetsgivarstödd täckning på den individuella marknaden, även känd som ICHRA, kan spara företag 20% till 30%3 och anställda 500 till 1 000 dollar per år.4 5 Hy-Vee och Oscar planerar att införa hälsovårdsförmånen på andra marknader över tid.”

5 gillningar

Bolaget förbättrade sitt resultat avsevärt och förlusterna minskade från föregående kvartal. Omsättningen växte starkt från förra året och fortsatte sin stadiga uppgång även från föregående kvartal.

Antalet medlemmar och intäkterna har ökat, även om omsättningen låg något under förväntningarna. Lönsamheten rör sig i rätt riktning tack vare bättre kostnadskontroll, särskilt när det gäller läkar- och administrationskostnader.

Marknaden förhåller sig sannolikt positivt till resultatet, eftersom resultatet förbättrades avsevärt och tillväxten verkar fortsätta vara stabil.

https://x.com/earnings_guy/status/1986388308843180045
image

Omsättningen låg under förväntningarna, men i det stora hela ser det bra ut.

https://x.com/Mindset4Money_X/status/1986430420423200964

Bolagets eget material:

4 gillningar

Trump talade ner kursen. Själv trodde jag att den där GTC-affären på 14,82 som lämnades i augusti aldrig skulle stängas. Jag fick alltså hälften av aktierna i augusti och idag larmade IBRK-appen att jag fick resten. Jag tog förstås en likadan sats till på rean.

På X finns det gott om surr och åsikter. Själv ser jag det så att Trump babblar så mycket nonsens att det inte är värt att ta på allvar. Även om att det blir fred i Ukraina direkt när han väljs. Japp japp. Kanske 5% av Trumps uttalanden blir verklighet. Därför är detta ett köpläge.

Välj din egen.

https://x.com/search?q=%24oscr\u0026src=typeahead_click\u0026f=top

2 gillningar

Oscars vägledning tar inte hänsyn till aca-stöden.

“We are well positioned to expand margins and return to profitiability in 2026”

4 gillningar

Oscars VD vill att konsumenterna ska ta rodret. I praktiken Republikanska partiets agenda. Video.

https://www.cnbc.com/video/2025/11/13/oscar-health-ceo-mark-bertolini-on-fixing-u-s-health-care-we-need-to-put-consumers-in-charge.html

2 gillningar

I tweeten nedan uttrycker tweetaren att företaget är kraftigt undervärderat.

Ledningen förväntar sig att resultatutvecklingen förbättras under de kommande åren, och dessutom skulle eventuella ytterligare stöd kunna stärka utsikterna ytterligare. Värderingen verkar måttlig, om tillväxten alltså förverkligas som förväntat. :slight_smile:

https://x.com/thexcapitalist/status/1993012957941579951

2 gillningar

Oj, rejäl vinstmiss men en helt galen guidance-beat. Får se vad som händer när marknaden öppnar. Pre-market litar jag inte på själv.

4 gillningar

Hmm. Hur kan börsvärdet ligga runt 3,6 miljarder om omsättningsprognosen för 2026 är 18 miljarder? Det ger ett P/S-tal på futtiga 0,2. Med en EBIT-marginal på 3 % skulle vinsten bli 540 miljoner (knappt 7 i P/E).

^ osäkerhet i sektorn och osäkerhet kring tillväxtbolag. Washington förlängde inte ACA och ingen vet hur marknaden kommer att se ut i framtiden. United Health har haft det tufft bland de stora spelarna. Uruselt resultat från Molina Health osv.

Sedan kan pengarna alltid ta slut för ett tillväxtbolag. Se nedan.

Här köper man risken, men som alla märker finns det även en uppsida. Det var nog även tyst i SoFi-tråden när priset var 4,5 – 6.

1 gillning