Det bedste ved Inderes-forummet er, når Eka kommer og udfordrer din investeringstese i tråden for et selskab, du ejer, tak!
Jeg kan ikke sige, hvorfor andre ejer det, men jeg kan fortælle, hvorfor jeg selv gør det. Dette er umuligt at opsummere i ét indlæg, men lad os starte med det grundlæggende:
Udgangspunktet for investeringstesen er, at der er omkring 20 millioner små og mellemstore virksomheder i Europa. En betydelig del af disse virksomheder er i privat eje hos iværksættere og familier, hvilket betyder, at de endnu ikke er en del af en megakorporation. En stor del af disse virksomheder er grundlagt af ældre generationer, hvilket betyder, at rigtig mange står over for pensionering i de kommende år og årtier. For næsten alle virksomhederne findes der ingen efterfølger blandt arvingerne eller familien, hvilket der er talrige årsager til. Derfor bliver der solgt ca. 15.000 SMV’er årligt i Europa.
Röko er en “evig ejer” af sådanne SMV’er. Det køber dem altså og ejer dem som udgangspunkt for altid, samt geninvesterer pengene for at købe flere. Dette skaber den renters rente-maskine i Excel. Selskabet har altså i praksis uendelige muligheder for at geninvestere pengestrømmene i de kommende årtier. Det er selvfølgelig nemt at vokse gennem opkøb, og hvem som helst kan købe alle mulige virksomheder for at vokse, hvis man har uendeligt med penge.
Dette bringer os til ROIC. Efter min mening er denne del ekstremt simpel, hvor man ikke engang har brug for Excel – hovedregning er nok
Rökos forretning er i sidste ende kapitalallokering, altså i praksis aktieudvælgelse i private virksomheder. Hvis man betaler dagsværdi (afkastkravet er højt, fordi det er privat og lille) for en god SMV, som er:
- Historisk set meget rentabel
- Rimelig defensiv
- Har prissætningskraft
- Har næsten ikke brug for vedligeholdelsesinvesteringer
så producerer sådanne virksomheder løbende en god pengestrøm, som kan geninvesteres. Sådanne virksomheder ville i sig selv ikke være de store investeringer, men med mesterlig geninvestering af pengestrømme begynder der at ske mirakler, hvis man kan gøre det i årtier. I rigtig mange investeringscases er problemet netop, at geninvestering af pengestrømmene er umulig at forudsige, eller at virksomheden simpelthen ikke har noget at investere i med et godt afkast. Hos serielle opkøbere (serial acquirers) og investeringsselskaber er dette geninvesteringsproblem naturligt løst.
Röko sigter efter en vækstrate på ca. 15 %, hvis forudsætninger er blevet beregnet flere gange i tråden. Min tese er, at Röko kan opretholde dette tempo i rigtig lang tid – et årti eller to.
Rökos opkøbskriterier:
Måske kan det opsummeres sådan, at Röko, hvis det lykkes, bliver en slags mini-Berkshire, men med europæiske SMV’er og uden forsikringsselskabernes float
Så man skal ikke forvente +20 % turboladede årlige afkast, men rent ved at geninvestere pengestrømmene kan der være ganske fornuftige chancer for f.eks. 15 % årligt afkast på papiret.
Det er trods alt også en flerdobling i løbet af årtierne. Dette er altså en investering, der kræver tid og tålmodighed 
Et emne til et helt andet indlæg er, hvad alt det ovenfor beskrevne kræver af både det kapitalallokerende hovedkontor og de pengestrømsskabende datterselskaber. I praksis er Röko altså et let hovedkontor med 8 personer og en gruppe af snesevis af iværksættere med deres medarbejdere i meget forskelligartede brancher. At drive sådan en helhed effektivt og med de rette incitamenter er ikke det nemmeste i verden.
I de samme vande fisker desuden en hel række andre serielle opkøbere, PE-typer og industrielle/strategiske købere. Rökos vinkel her er det evige ejerskab og den decentrale driftsmodel, hvor de opkøbte virksomheder drives iværksætterorienteret selv efter transaktionen, mens et mindretalsejerskab holder incitamenterne i orden
Samlet set er det altså en meget lignende logik for værdiskabelse som hos Berkshire med unoterede investeringer og uden forsikringsselskaber. Dette kræver selvfølgelig de mestre til at allokere kapital, som jeg mener, Röko har.
Jeg vil tilføje, at der i en sådan investeringscase ikke er nogen raketagtige drivere, men derimod er det skide kedeligt grundarbejde, iværksætteri og kapitalallokering
Tingene sker langsomt, ét opkøb ad gangen, og casen skal ses meget langsigtet. Det er som at se et lille træ vokse i haven. På et år sker der ikke rigtig noget, men på et årti eller to sker der utrolig meget. Her er der ingen spændende medicinalvirksomheder, der venter på et gennembrud og kan tidobles på et øjeblik