Jag har på sistone läst en del Reddit-material som kvällslektyr. Den förlustbringande forumplattformen som nyligen börsnoterades (IPO) kanske inte normalt sett skulle väcka intresse, men en WSJ-artikel jag läste tidigare i somras har stannat kvar i tankarna. Allt fler människor söker information genom att googla direkt efter Reddits diskussioner.
https://www.wsj.com/tech/personal-tech/can-you-replace-google-search-with-reddit-i-tried-it-for-a-week-ea1f36c5
Varför är detta en intressant observation? Reddit, trots allt surr om AI-licensiering och LLM:er, tjänar >90 % av sina pengar på diverse annonser (ads). Detta innebär alltså att annonsörer placerar sina annonser i subredditarnas trådar. Därmed konkurrerar Reddit om samma digitala annonsbudgetar som techjättarna Alphabet (Google, Youtube), Meta (FB, IG) och Amazon (Amazon ads). I den här konkurrensen har till exempel Snapchat och Pinterest tyvärr hamnat i kläm mellan jättarnas skinkor.
Om jag inte är ensam i mina tankegångar har Reddit kanske en verklig möjlighet att knipa åt sig en rimlig del av annonsbudgetarna, kanske rentav från Googles revir, då det onekligen blir allt mer plågsamt att söka information via Google.
Reddit satsar faktiskt på sin egen sökfunktion, så att man inte alltid behöver googla “Hur fungerar sak X reddit”.
”Nyckeln till att söka på Reddit… är att inte söka på Reddit. Lägg istället till ordet i Google-sökningar, säger proffsanvändare. Reddit arbetar på att förbättra sin sökfunktion på webbplatsen, till exempel genom att lyfta fram utdrag av det du letar efter mer framträdande, säger Serkan Piantino, Reddits vice vd för produkt, AI/maskininlärning, sök och säkerhet.”
Å andra sidan utvecklas ChatGPT och liknande i en enorm takt och en del av förfrågningarna kommer med tiden sannolikt att styras om till AI.
Reddit har den fördelen att annonsören med säkerhet får sina annonser i rätt sammanhang. Om jag till exempel ville sälja vandringsutrustning, riktas mina annonser till trådar där man redan diskuterar vandringsprylar. Så är det inte på FB, där algoritmerna istället riktar annonser till “rätt personer” (bottar?) med hjälp av sin bästa spiondata.
Reddit har också en annan intressant fördel. Att driva det i sig kostar nästan ingenting: bruttomarginalerna närmar sig 90 %, vilket är på samma nivå som FB. Forumservrar slukar inte särskilt mycket pengar. Annat är det för till exempel det betydligt mer tekniskt krävande Snapchat, som hela tiden måste ligga i framkant för att förstärka människors fåfänga självbehov. Och Zuck kopierar funktionerna strax efteråt.
Reddit går med förlust, men det beror på att efter serveravgifterna går alla pengar till produktutveckling, marknadsföring och administration samt övriga kostnader.
Frågan är om Reddit i slutändan är en slösmaskin likt gamla Twitter, eller om verksamheten skalar snyggt i takt med att översta raden växer. Med den bruttomarginalen borde Metas lönsamhet vara “enkel” att uppnå, vilket innebär rörelsemarginaler på 40 % så snart omsättningen når flera miljarder. Just nu ligger den på ungefär en miljard dollar. Den globala marknaden för digital annonsering omsätter omkring 700 miljarder dollar och fortsätter att växa.
Tankar?