Reddit - ge gemenskap, tillhörighet och egenmakt till alla i världen

Reddit-bolaget, känt för sitt diskussionsforum, förbereder sig för en börsnotering på New York-börsen.

Enligt Reuters är detta den första börsnoteringen av en större social medie-tjänst i Silicon Valley på flera år: bildtjänsten Pinterest börsnoterades 2019.

Reddit har stått i börsens förrum ända sedan december 2021. Vid den senaste finansieringsrundan i augusti 2021 värderades bolaget till 10 miljarder dollar.

Bolaget har ännu inte preciserat till vilket pris, i vilken omfattning eller när man planerar att erbjuda aktier. Som en del av börsintroduktionen planerar bolaget att erbjuda en del av aktierna även till sina användare.

Bifogat finns bolagets S-1-prospekt, som vanligtvis publiceras cirka tre veckor före själva noteringen.
Document (sec.gov)

Samt ett par IPO-genomgångar (breakdowns):

https://seekingalpha.com/article/4673403-reddit-grows-operating-losses-remain-substantial-ipo-effort

Reddit IPO Breakdown - OnlyCFO’s Newsletter

15 gillningar

Om man skulle utse en klassens bråkmakare bland sociala medie-plattformar, skulle Reddit vara en stark kandidat. Under sin förhållandevis långa historia har plattformen rört sig från tidiga interna skämt mot återkommande kriser. Webbplatsens kärna är dess subreddits, det vill säga gemenskaper som subreddits moderatorer styr med järnhand. Webbplatsens regler är mycket lösa, vilket ger ett stort inflytande till subreddittens administratörer. Under de senaste åren har företagets ledning tagit bort flera rasistiska och nazistiska subreddits. Webbplatsen är fylld av bottar som upprepade gånger postar samma innehåll i subreddits (och som kanske manipulerar röster). Till exempel, före Donald Trumps presidentperiod, hamnade inlägg som starkt hyllade kandidaten ständigt bland webbplatsens mest populära genom ett kryphål i systemet. Innan dess hamnade inlägg som hånade överviktiga personer ständigt på topplistan. Hälften av webbplatsens innehåll är ren vuxenunderhållning.

Eftersom vem som helst kan starta och börja administrera subreddits, finns det allt mellan himmel och jord på webbplatsen. Som bäst fungerar webbplatsen som en samlingsplats för olika sorters entusiaster. Roliga memes och humoristiska vits-subreddits är också webbplatsens styrka. Användarupplevelsen på webbplatsen är alltså väldigt olika beroende på vilka kanaler man följer. Röstningssystemet och kommentarsträdets struktur stödjer inte riktigt diskussioner.

Företagets affärsmodell är alltså riktad annonsering till användare, precis som för många andra internettjänster. Subreddittens inofficiella karaktär och den starka polariseringen borde dock utgöra en utmaning för annonsörer. För varumärken är det viktigt att inte bara nå en publik, utan även att upprätthålla varumärkets rykte. Baserat på S1-prospektet och ett flertal kontroversiella beslut verkar företagsledningen vara helt ute och cykla när det gäller hur gemenskaperna fungerar.

15 gillningar

Angående det där med att erbjuda aktier till användare i börsnoteringen (IPO), så kommer det bara att fungera i USA. Uppenbarligen av regulatoriska skäl.

Reddit är en lite märklig plattform i den meningen att det finns enormt mycket innehåll, men Reddit har lagt ut modereringen på användargrupper. Om den här strukturen någonsin krackelerar ordentligt är Reddits hela affärsmodell mer eller mindre dödsdömd. Jag vet inte riktigt hur det är med att investera i ett företag vars verksamhet vilar på frivillig arbetskraft…

8 gillningar

Utmärkt trådstart! Jag rekommenderar också att läsa den OnlyCFO IPO-breakdown som @Yoda länkade till, den var verkligen informativ.

Själv har jag lite blandade känslor inför detta (om jag nu tolkade alla specifikationer rätt):

• IPO-priset kommer säkert att vara ganska högt eller stiga kraftigt vid den tidpunkt då man själv kan köpa (å andra sidan, eftersom marknaden har varit så frusen, kan startpriset bli lägre). Värderingen kommer förmodligen att vara minst 5 miljarder (eftersom VD:ns tilläggsincitament är beroende av detta).

• Tillväxten har varit avtagande.

• Bolaget har inga skulder, men gör fortfarande ganska stora förluster.

• RSU:er/optioner vars lock-up fortfarande gäller vid IPO:n kommer att späda ut (dilutera) detta åtminstone en del.

• Annonsintäkter är den huvudsakliga inkomstkällan, men i framtiden är målet att monetisera via andra kanaler, t.ex. genom att sälja data (tydligen har ett avtal värt 60 miljoner per år redan tecknats med Google).

• Å andra sidan har Reddit ännu inte monetiserat särskilt aggressivt via reklam, så om man bestämmer sig för att satsa på detta, skulle ytterligare intäkter definitivt kunna genereras. Men om detta inte är ledningens fokus är det svårt att säga hur väl de andra initiativen kommer att avkasta i framtiden.

• Det finns även risker kopplade till innehållssidan och “beroendet” av moderatorer, vilket andra redan har tagit upp.

Sammantaget har jag kanske en känsla av att när detta väl är börsnoterat så kommer jag att avvakta i minst ett år eller tills de anställdas lock-up-perioder löper ut, för att sedan se var vi står och hur intäktsströmmarna har utvecklats.

4 gillningar

Finns det egentligen några andra företag av den här typen på börsen? Det närmaste man kommer att tänka på är Facebook/Meta, men även det är ett ganska annorlunda företag. Det känns ganska troligt att om man börjar ta för mycket betalt eller trycker in för mycket reklam på webbplatsen, så flyr användarna helt enkelt någon annanstans.

Pinterest och Snap ligger också ganska nära om man ser till sociala medier-bolag på en allmän nivå.

1 gillning

Vid en snabb anblick ser de ut som lite av surdegar, om man inte räknar med digitalbolagens coronabubbla. Och de betalar ingen utdelning.

Reddit är rätt kul. Själv ser jag det mer som ett forum / Jodel (har i och för sig inte testat Snap, Pinterest osv. Har inte ens Facebook). Kommer inte på något annat liknande förutom typ 4chan eller så, men det är en lite väl extrem plats.

Gissar att det blir väldigt volatilt i början. Lite 50/50 om man ska hänga på och memea med en position eller bara titta på från sidlinjen (vilket nog är mest troligt, jag har inte lagt något i andra meme-aktier heller). Alla andra meme-aktier har varit ganska tysta under det senaste året.

https://www.reuters.com/technology/reddit-ai-content-licensing-deal-with-google-sources-say-2024-02-22/

Reddit säljer också sin sajts innehåll för AI-träning, vilket säkert är en mycket liten sidointäkt jämfört med annonsförsäljningen just nu, men ändå intressant.

Bakom länken framgår det att Google betalar 60 miljoner dollar per år för rätten att använda innehållet för att träna Bard.

2 gillningar

Tidigare föredrogs bland annat appen Apollo för mobilanvändning när man surfade på Reddit, framför företagets egen app. Förra sommaren satte Reddit en hög prislapp på sitt API, vilket i praktiken drev bort tredjepartsappar från konkurrensen. Det skulle ha kostat bland annat Apollo 20 miljoner USD årligen att fortsätta sin verksamhet. Apollo for Reddit is shutting down | The Verge

Hör sannolikt löst till tråden.

1 gillning

Det torde relatera mycket starkt till tråden, eftersom Reddit endast kan visa annonser på plattformar de själva kontrollerar. Med andra ord: genom att stänga ner tredjeparts mobilappar drivs användarna till att använda antingen Reddits officiella app eller mobilwebbplatsen, och samtidigt får man annonsintäkter från dem. Reddit bränner pengar i snabb takt och pengar fås, krasst uttryckt, antingen genom att sälja användardata eller genom att visa annonser. Man ägnar sig åt båda delarna.

2 gillningar

En ganska smidig plattform, men enligt min mening för hobbybaserad. Kommersialiseringen har sina egna utmaningar. Jag har aldrig gått in på Reddit för att köpa något och jag kan även ignorera annonserna i nyhetsflödet.
Innehållet och dess moderering medför också sina egna utmaningar. Hela tjänstens innehåll kommer att granskas på nytt i samband med börsnoteringen.
Man lyckades faktiskt bra med förnyelsen av användargränssnittet. Reddit har också en rimlig mängd kvinnliga användare, även om majoriteten säkerligen är män.
Och det bör även nämnas att Discord har tagit denna hobbybas från Reddit. Reddit är ofta den historiska grundstenen för communityn som tystnar med tiden.
Så hur lyckas man kommersialisera Reddit för massorna? Och vem sköter modereringen? :grin:

2 gillningar

Det vore intressant att se data över aktiva användare före och efter förbudet mot tredjepartsappar. Själv har jag inte ens loggat in på Reddit sedan Apollo stängdes ner. Tidigare använde jag det dagligen.

“I sin S-1-ansökan anförde Reddit WallStreetBets popularitet bland småsparare som en risk för dess aktiekurs, vilken man sa skulle kunna uppleva ”extrem volatilitet” av skäl som inte är kopplade till företagets ”underliggande verksamhet eller makroekonomiska eller branschfundamenta”. I praktiken är detta ett erkännande av att den kan bli en meme-aktie.”

https://www.marketwatch.com/story/reddit-ipo-offers-unprecedented-twist-in-meme-stock-saga-says-firstrade-892f12fa

1 gillning

Imorgon är det dags för $RDDT-noteringen till en värdering på $6,4 miljarder.

Går det att köpa denna på Nordnet? Den gick åtminstone inte att hitta i sökningen än…

Snart börjar det hända… :scream:

https://twitter.com/vontuchman/status/1770829979061813630

image

3 gillningar

Här är en artikel från Sijoittaja.fi om Reddit som går att läsa på ett par minuter. :slight_smile:

När det gäller omsättningstillväxt tillhör Reddit toppskiktet med en tillväxttakt på 25 procent. Även bolagets bruttomarginal ligger på en hög nivå och uppgick till 86 procent förra året. Reddit har fokuserat på text, inte videor eller bilder, vilket gör att Reddit kan hålla kostnaderna på en lägre nivå. Detta innebär en hög lönsamhetspotential i framtiden, förutsatt att Reddits omsättning fortsätter att växa kraftigt.

1 gillning

Jag har på sistone läst en del Reddit-material som kvällslektyr. Den förlustbringande forumplattformen som nyligen börsnoterades (IPO) kanske inte normalt sett skulle väcka intresse, men en WSJ-artikel jag läste tidigare i somras har stannat kvar i tankarna. Allt fler människor söker information genom att googla direkt efter Reddits diskussioner.

https://www.wsj.com/tech/personal-tech/can-you-replace-google-search-with-reddit-i-tried-it-for-a-week-ea1f36c5

Varför är detta en intressant observation? Reddit, trots allt surr om AI-licensiering och LLM:er, tjänar >90 % av sina pengar på diverse annonser (ads). Detta innebär alltså att annonsörer placerar sina annonser i subredditarnas trådar. Därmed konkurrerar Reddit om samma digitala annonsbudgetar som techjättarna Alphabet (Google, Youtube), Meta (FB, IG) och Amazon (Amazon ads). I den här konkurrensen har till exempel Snapchat och Pinterest tyvärr hamnat i kläm mellan jättarnas skinkor.

Om jag inte är ensam i mina tankegångar har Reddit kanske en verklig möjlighet att knipa åt sig en rimlig del av annonsbudgetarna, kanske rentav från Googles revir, då det onekligen blir allt mer plågsamt att söka information via Google.

Reddit satsar faktiskt på sin egen sökfunktion, så att man inte alltid behöver googla “Hur fungerar sak X reddit”.

”Nyckeln till att söka på Reddit… är att inte söka på Reddit. Lägg istället till ordet i Google-sökningar, säger proffsanvändare. Reddit arbetar på att förbättra sin sökfunktion på webbplatsen, till exempel genom att lyfta fram utdrag av det du letar efter mer framträdande, säger Serkan Piantino, Reddits vice vd för produkt, AI/maskininlärning, sök och säkerhet.”

Å andra sidan utvecklas ChatGPT och liknande i en enorm takt och en del av förfrågningarna kommer med tiden sannolikt att styras om till AI.

Reddit har den fördelen att annonsören med säkerhet får sina annonser i rätt sammanhang. Om jag till exempel ville sälja vandringsutrustning, riktas mina annonser till trådar där man redan diskuterar vandringsprylar. Så är det inte på FB, där algoritmerna istället riktar annonser till “rätt personer” (bottar?) med hjälp av sin bästa spiondata.

Reddit har också en annan intressant fördel. Att driva det i sig kostar nästan ingenting: bruttomarginalerna närmar sig 90 %, vilket är på samma nivå som FB. Forumservrar slukar inte särskilt mycket pengar. Annat är det för till exempel det betydligt mer tekniskt krävande Snapchat, som hela tiden måste ligga i framkant för att förstärka människors fåfänga självbehov. Och Zuck kopierar funktionerna strax efteråt.

Reddit går med förlust, men det beror på att efter serveravgifterna går alla pengar till produktutveckling, marknadsföring och administration samt övriga kostnader.

Frågan är om Reddit i slutändan är en slösmaskin likt gamla Twitter, eller om verksamheten skalar snyggt i takt med att översta raden växer. Med den bruttomarginalen borde Metas lönsamhet vara “enkel” att uppnå, vilket innebär rörelsemarginaler på 40 % så snart omsättningen når flera miljarder. Just nu ligger den på ungefär en miljard dollar. Den globala marknaden för digital annonsering omsätter omkring 700 miljarder dollar och fortsätter att växa.

Tankar?

8 gillningar

Reklam har i sig stora möjligheter, men jag anser att det framför allt är reklamens effektivitet som avgör.

• Även om målinriktningen kan fungera bra på Reddit, kräver en riktigt bra digital reklamkanal 1) skala och 2) resultat. Inget av dem räcker på egen hand – utom möjligen för varumärkeskampanjer etc. som är svårare att mäta, men man växer inte till den riktigt stora nivån med enbart dessa.

• En massivt bra ROI på annonseringen hjälper inte särskilt många annonsörer om man inte kan förvärva mer än ett tiotal eller hundratal kunder per månad. Enbart skala hjälper inte heller eftersom det finns kanaler med bättre prestanda (t.ex. Meta, YouTube) tillgängliga.

• Såvitt jag förstår är effektiviteten i Reddits annonser hittills relativt blygsam, och även om de är väldigt relevanta är inte alla specifika subreddits särskilt massiva (visserligen hittar även de som inte följer kanalerna dit). Om de lyckas utveckla bra annonsformat, öka annonsfrekvensen utan att irritera användarna och förbättra relevansen ytterligare, tror jag att resultaten kan förbättras rejält.

2 gillningar

Går det inte även att rikta annonser till en subreddits prenumeranter utan att användaren befinner sig i en vandringstråd just för stunden? Om någon till exempel prenumererar på r/hiking kan användaren visas vandringsprodukter i vilken tråd som helst.

1 gillning