Undrer mig om der findes uafhængige investeringsrådgivere i Finland? Altså nogen med tilstrækkelig faglig kompetence, men uden nogen forbindelser til udbydere af investeringsprodukter. De tjener deres indkomst gennemsigtigt gennem honorarer betalt af investorkunden.
Jeg har hørt rygter om den slags fra USA, og i diskussioner derovre har jeg hørt advarsler mod alle mulige private banking-koncepter og andre, hvor rådgiverne har en interessekonflikt. I Finland har jeg endnu ikke fundet nogen aktører på retail-niveau.
Min egen formue rækker ikke til personlig service baseret på et honorar, men jeg kender en person, der har lidt mere formue, men hverken kompetencen eller den store interesse i at tilegne sig den. Derfor ville det være godt at finde en tjeneste, man kunne anbefale.
Rigtig godt spørgsmål. Det ville jeg også gerne vide. Der tilbydes ganske vist formueforvaltning, der er så uafhængig som muligt, men jeg har heller ikke fundet nogen, der udelukkende fokuserer på formidling af rådgivning.
Årsagen findes i loven om investeringsservice og andre regler. Uafhængig investeringsrådgivning er en licensbelagt aktivitet. For at få en tilladelse og drive virksomheden skal en uafhængig investeringsrådgiver i praksis opfylde de samme kriterier som dem, der tilbyder produkter. Virksomheden skal organiseres på en bestemt (dyr) måde, og kapitalkravene er forholdsvis høje. Kunderne genererer derimod ikke nok indtjening til tjenesteudbyderen til, at sådanne økonomiske investeringer ville tjene sig hjem med renter. Dygtige investorer finder på bedre ting at bruge deres penge på end at drive et investeringsrådgivningsfirma.
Loven kunne omgås, hvis man helt kunne undgå at give en anbefaling om at sælge eller købe en bestemt aktie, investeringsforening eller et andet finansielt instrument. I henhold til § 15, stk. 5, i loven om investeringsservice er investeringsrådgivning defineret på denne måde: Sijoituspalvelulaki | 747/2012 | Lainsäädäntö | Finlex
Men det ville være ret svært. “Vi tilbyder investeringskonsulentbistand, men ikke investeringsrådgivning”?
Tilbød Mika Hyttinen ikke en eller anden service tidligere? Timeprisen var i hvert fald ret høj for samtaler på kontoret. Gad vide om regulering også har sat en stopper for det.
Hvilke aktører er dette? Jeg medregner også diskretionær formuepleje, så længe der ikke er bindinger eller interessekonflikter. Amerikanerne taler om begrebet fiduciary, hvilket vil sige, at man udelukkende handler på vegne af én part og varetager dennes interesser. Alle de formueforvaltere, jeg selv er stødt på, hører som minimum under samme koncern som en udbyder af investeringsprodukter.
Fisher og Index ser ud til at passe til kriterierne, Capman har en del anden forretning, hvilket vækker bekymring, selvom der ikke er et formelt problem.
Det er godt, at disse også findes, og Index oplyser endda minimumsstørrelsen på porteføljen.