Rusta - Nordisk lågprishandlare

Vi öppnar en tråd för Rusta, vars framsteg kan vara användbara att följa även för dem som är intresserade av Tokmanni och Puuilo – i Tokmannis fall särskilt genom Dollarstore. Och precis som sina konkurrenter planerar även Rusta att växa genom att expandera sitt butiksnätverk. Tiden får utvisa vilket av bolagen som lyckas bäst med detta i slutändan. Utan vidare prat går vi igenom Rustas case.

rusta_historiallinen träkki

Rusta är en svensk internationell lågpriskedja grundad i Uppsala 1986, som noterades på Stockholmsbörsen under hösten 2023. I skrivande stund har bolaget drygt 200 butiker i Sverige, Norge, Finland och Tyskland, vilka kompletteras av e-handel i Sverige och Finland.

Merparten av Rustas omsättning genereras i fysiska butiker, då e-handeln stod för 1,6 % av omsättningen under räkenskapsåret 2022/23 (10 202 MSEK). Det justerade rörelseresultatet (”justerad EBITA”) uppgick samtidigt till 5,3 % och avkastningen på eget kapital till 20,5 %. Dessa siffror kommer att uppdateras mycket snart, då Rusta rapporterar resultatet för sitt brutna räkenskapsår senare denna vecka.

Rusta har över 5 miljoner medlemmar (“Club Rusta”), vars inköp stod för nästan 80 % av den totala försäljningen under föregående räkenskapsår. Huvudkategorierna i Rustas produktsortiment är hem & inredning, trädgård, gör-det-själv, fritid samt förbrukning & skönhet. Mer än 50 % av kundbasen består av kvinnor, medan kundfördelningen hos de flesta konkurrenter är mer fokuserad på män.

Expansion av butiksnätet en central tillväxtdrivare

I Rustas butiksnät i Sverige och Norge är praktiskt taget alla butiker lönsamma, medan 85 % av butikerna i det finska och tyska nätverket visade ett positivt resultat under räkenskapsåret 2022/23. Utöver tillväxt är det därför väsentligt att Rusta lyckas förbättra lönsamheten i framför allt det finska och tyska butiksnätet närmare den svenska nivån. Mer om detta senare.

Expansion av butiksnätet är en central del av strategin för många bolag med fokus på lågprishandel, och så är fallet även för Rusta. Rusta har under de senaste åren öppnat i genomsnitt mer än 10 nya butiker per år, och under åren 2024–2026 förväntas expansionstakten förbli snabb, då planen är 40–60 butiksöppningar. Tiden får utvisa hur många det slutligen blir, men i januari 2024 hade Rusta undertecknade avtal för 25 butikslägen (14 i Sverige, 8 i Norge, 2 i Finland och 1 i Tyskland).

Totalt finns det enligt bolagets egen bedömning cirka 150 potentiella butikslägen på de nuvarande marknaderna (Sverige ~60, Norge ~40, Finland ~20 och Tyskland ~30), medan ungefär hälften av det nuvarande nätverket på över 200 butiker ligger i Sverige och 40–50 butiker vardera i Norge och Finland. I Tyskland finns ett tiotal butiker.

I genomsnitt har öppnandet av en ny Rusta-butik historiskt kostat cirka 4 MSEK exklusive lager, och butiken har typiskt sett betalat tillbaka sig (”genomsnittlig återbetalningstid”) på under ett år, mer specifikt 10–11 månader. I Rustas IPO-prospekt definieras den genomsnittliga återbetalningstiden som investeringen relaterad till butiksetableringen (inklusive butiksinredning, men exklusive rörelsekapital) i förhållande till butikens marginal.

Jag hittade ingen exakt information om butiksnätets ålder, men utifrån egna slutsatser kan cirka 30 % av butikerna i det nuvarande nätverket vara yngre än 5 år, och i dessa är förmodligen potentialen för försäljningsökning som högst.

Sammanfattning

Tillväxt i butiksnätet

rusta_myymäläverkoston kehitys

Finansiella mål

Rustas mål är att öka sin omsättning med i genomsnitt cirka 8 % per år (CAGR ~13 % 2019–2023) exklusive förvärv. En betydande del av tillväxten bygger på expansion av nätverket, då målet för den underliggande jämförbara försäljningstillväxten är över 3 procent per år.

När det gäller lönsamhet är målet en EBITA-marginal på 8 % (~5 % 2022/23). I Sverige och Norge har Rusta redan en betydligt högre lönsamhet än så. I Finland och Tyskland måste effektiviteten förbättras mest för att bevisa skalbarheten i den internationella tillväxten.

En betydande del av resultatet återinvesteras i verksamhetens tillväxt, då Rustas mål är att dela ut 30–50 % av nettoresultatet i utdelning.

rusta tavoitteet

Marknaden i korthet

En bra överblick av den nordiska lågprismarknaden och dess konkurrenslandskap ges i marknadsöversikten i Rustas noteringsprospekt (sidorna 43–54). Enligt Rustas uppskattning var storleken på den för bolaget relevanta marknaden 67 miljarder kronor (Sverige 29, Norge 20, Finland 18) år 2022. Lågprishandelns andel av den totala detaljhandelsmarknaden var under 4 % i alla länder, medan den i USA uppskattades till minst 9 %.

Under åren 2018–2022 växte lågprismarknaden i Sverige, Norge och Finland sammanlagt med 8,9 % enligt Rustas uppskattning, vilket även påverkades av de starka pandemiåren. Trots detta förutspådde marknadsöversikten att tillväxten skulle fortsätta med en årstakt på cirka 8 % framöver, vilket förklaras av bland annat det osäkra ekonomiska läget som gynnar lågprishandel samt en ökad prismedvetenhet bland konsumenter.

rusta_markkinakatsaus

I konkurrenslandskapet konkurrerar Rusta på alla marknader (exkl. Tyskland) med Biltema, Clas Ohlson och Jula. Utöver dessa är centrala lokala konkurrenter för bolaget DollarStore och ÖoB i Sverige, Europris i Norge samt Tokmanni och Puuilo i Finland. IKEA är naturligtvis en konkurrent till Rusta i alla länder inom inredningskategorin. Nedanstående sammanfattning (klicka för att öppna) ger en bra bild av i vilka kategorier Rusta utmärker sig i förhållande till sina viktigaste konkurrenter.

Sammanfattning

Konkurrenslandskapet i Sverige
rusta_kilpailijat ruotsi

Konkurrenslandskapet i Norge
rusta_kilpailijat norja

Konkurrenslandskapet i Finland
rusta_kilpailijat suomi

Konkurrenslandskapet i Tyskland
rusta_kilpailijat saksa

Informationen kan kompletteras med att andelen egna märkesvaror av Rustas försäljning är klart störst bland bolagen i konkurrensfältet (över 60 %) och bruttovinstmarginalen (över 40 %) är bland de högsta i gruppen. De fasta kostnaderna i % är å andra sidan på den högsta nivån, delvis på grund av den massa som den internationella tillväxten medför.

Sammanfattning

rusta_private label

rusta_myyntikate

rusta_kiinteät kulut

rusta_oik.liikevoitto

Av marknadsområdena är Sverige det överlägset viktigaste för Rusta, sett till både omsättning och antal butiker, och står för närvarande för ~60 % av försäljningen och ungefär hälften av butikerna. Baserat på de senaste kvartalen är det också det klart mest lönsamma marknadsområdet för Rusta.

Eftersom Rustas verksamhet är uppdelad i tre segment (Sverige, Norge och Övriga marknader), får man en ganska bra uppfattning om den marknadsspecifika utvecklingen, även om övriga marknader täcker både Tyskland och e-handel utöver Finland. Nedanstående sammanfattning visar mer detaljerat marknads-/segmentspecifika siffror för de senaste 12 månaderna samt räkenskapsåret.

Sammanfattning

Segment Sverige
rusta_ruotsin segmentti

Segment Norge
rusta_norjan segmentti

Segment Övriga marknader (Finland, Tyskland, Online)
rusta_muut markkinat segmentti

Mer om ämnet på annat håll

Eftersom det vid skrivande stund inte har gått så lång tid sedan börsnoteringen, får man den mest omfattande informationen om Rusta genom att läsa dess noteringsprospekt. Här finns även andra relevanta länkar relaterade till Rusta.- IPO 2023 -prospekt

Här är kortfattat vad bolaget ungefär handlar om. Mer genomgång kommer förmodligen med tiden när man hinner bekanta sig bättre med bolaget, t.ex. avkastningsnivåer på kapital, skuldsättning, risker, aktievärdering, ledning och ägande, sortimentets omfattning och särskiljning. Och det bör tilläggas att eventuella fel, misstag och missförstånd är undertecknads, och jag äger inte aktien vid skrivande stund.

39 gillningar

Tack för den kärnfulla genomgången! Om jag minns de olika stegen rätt, så gick det till så här:

I samband med Rustas börsnotering bekantade jag mig med bolaget och dess siffror, inklusive ett lynch-aktigt besök i själva butiken. Jag lyssnade också på bland annat VD:ns intervjuer i samband med noteringen och läste analytikerrapporter gjorda i Sverige.

Baserat på dessa framkom det sammanfattningsvis att det absolut var ett intressant fall, och särskilt tillväxtmöjligheterna i Tyskland var i princip lovande. Värderingen var dock inte på något sätt billig i förhållande till siffrorna. Om jag minns rätt var det 45 kr/aktie. Efter noteringen var man tvungen att stödköpa aktien, och blankarna gav sig på den.

Vid den tiden övervägde jag att köpa en post på nivån 44 kr, men det blev aldrig av eftersom kombinationen av stödköp/blankning gjorde mig fundersam. Sedan steg kursen, om jag minns rätt, till över 90 kr i kölvattnet av en bra kvartalsrapport, och ligger nu runt 80 kr. Mitt Rusta-köp skulle ha varit en satsning på utarmningen i Europa och särskilt i Tyskland (avveckling av kärnkraft etc.), där jag såg potential för en aktör som Rusta.

Rustas mjölkkossa är alltså moder Sveas hemmamarknad, men avkastningen från expansionen utomlands har inte varit något märkvärdigt. Om det däremot tar fart i synnerhet i Tyskland, skulle de framtidsbilder som VD:n målade upp i intervjuerna jag lyssnade på förverkligas. Och då skulle det inte vara fel att betala dagens pris. Om lönsamheten däremot, i likhet med Kamux, bara hänger på hemmamarknaden och utlandet inte tar fart, då rör det sig om en övervärdering, kanske till och med en rejäl sådan.

Den snart kommande kvartalsrapporten ger dock mer information om var vi står. Vi hoppas på att det tar fart:)

10 gillningar

Tack för en lysande öppning, jag har väntat lite på att någon som är mer kunnig skulle orka dra igång en egen tråd för Rusta. :slight_smile:

Affärsmodellen är ju härligt enkel. Kunden in genom dörren, tvingas gå runt hela butiken på ett “mini-IKEA”-vis innan man når kassorna. Godis- och snacksavdelningarna i slutet av butiken räddar den utmattade shopparen.

Butiksstrukturen är enligt min mening smart, och i de butiker jag själv besökt är avdelningarna väldigt tydligt uppdelade: om du vet vad du letar efter, hittar du varan riktigt snabbt. Om du inte vet, får man ändå alltid med sig något litet. I vår lokala Rusta är det alltid rörelse, och det känns som att affärerna rullar på oavbrutet. Särskilt nu under våren/sommaren har trädgårdsavdelningen lockat folk på ett trevligt sätt (man ser läget bra längs vägen till jobbet).

Utöver Lynch-observationerna är det förstås den redan nämnda Q4-rapporten som är väsentlig, vilken publiceras imorgon bitti klockan 8.00 finsk tid. Nedan visas prognoser hämtade från Quartr, så att vi har en referensram att jämföra med imorgon.

WhatsApp-Kuva 2024-06-12 klo 09.45.36_247f4a5a

På årsbasis är Q1 och Q3 de starkaste kvartalen för Rusta (sommarsäsong & jul. Obs! Avvikande kvartalsperioder). Q4 är vanligtvis Rustas svagaste kvartal.

8 gillningar

Jag gissar att utvecklingen i Finland bromsas en del av bagaget från Hong Kong. Det är nu ungefär 4 år sedan Hong Kong-butikerna blev Rusta. Sortimentet, butikskonceptet och framför allt målgruppen är nu mycket annorlunda än vad de var under Hong Kong-tiden. Om dragplåstren då, utöver trädgårdsavdelningen, var fisketillbehör, biltillbehör, småjärn, verktyg och elartiklar, så är inriktningen i dag snarare inredning, inredning, inredning. Det tar säkert sin tid för kunderna att vänja sig.

6 gillningar

För vissa är inredning en hobby. Visst klagar loppisar och återvinningscentraler ibland på att även finländare byter ut sin heminredning för ofta.

Jag har besökt Rusta lockad av en annons. Där såldes hopfällbara pallar som var cirka 25 cm höga och som, om jag minns rätt, tål en vikt på 150 kg. Jag köpte en och märkte hur praktiskt det är att ha en sådan där mellan tvättställsskåpet och väggen. Det minskar behovet av att hämta den där tvåstegspallen från Ikea, som säkert finns i varje hushåll, från köket.

Pallen varken knarrade eller gnisslade och jag fick rengjort ovansidan av spegelskåpet ordentligt, och så lade jag papper ovanpå helt enligt Martornas (Martat) råd för att underlätta nästa gång. Jag märkte att jag med hjälp av pallen får lagom med extra längd även i badrummet när jag hänger tvätt (längre stickade tröjor och andra jackor) på tork på duschdraperistången.

Det blev bråttom att gå och köpa ett par pallar till åt mig själv och en till en äldre släkting. Den går att fälla ihop och får plats i ett smalt utrymme. Det krävs nästan mer plats för handen att nå in än vad själva pallen tar när man tar fram den.

Samtidigt passade jag på att köpa ett par thermoleggings. Vid sträng kyla spelar det ingen roll om de har gylf eller inte. De värmer även herreben skönt. När man tillbringar timmar inomhus kan man lägga thermoleggingsen i ryggsäcken och klä på sig dem igen när man går ut i kylan.

Det är ett så pass könsneutralt plagg att det duger även åt en studerande yngling. Han börjar ju inte tvätta några långkalsonger gjorda av merinoull. För honom räcker det att kunna gå från punkt A till punkt B även när det är kallt utan att förfrysa sig. Ingen glor på toaletten på vad man klär på eller av sig där.

Det finns enormt mycket varor på Rusta och det skulle krävas en hel arbetsdag att sätta sig in i hela sortimentet. På grund av mina egna matrestriktioner började jag inte läsa innehållsförteckningarna på delikatessförpackningarna, men jag tror nog att en mer ”normal” individ kan hitta godsaker för sötsuget där.

5 gillningar

Rustas delårsrapport: resultatet under isen.

Skyller på vädret och Tietoevry. Visst känns det väl lite som bortförklaringar och ett försök att hitta syndabockar utifrån?

4 gillningar
  • Nettoomsättningen ökade med 2,9 % (8,4 %) och uppgick till 2 268 MSEK (2 204

• Bruttoresultatet ökade med 8,0 % och uppgick till 976 MSEK (903) och bruttomarginalen var 43,0 % (41,0 %)

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -49 MSEK (-57) och rörelsemarginalen var -2,2 % (-2,6 %)

• Styrelsen föreslår en utdelning på 1,15 SEK (0,69 SEK) per aktie

• Det fjärde kvartalet påverkades negativt av verksamhetsstörningar till följd av IT-incidenten hos Rustas driftleverantör Tietoevry, med ett totalt försäljningstapp på cirka 61 MSEK och en negativ EBITA-effekt på cirka 48 MSEK.

När jag själv läste igenom rapporten väckte den ingen oro. Man hamnade i stort sett i linje med prognoserna, stark ökning av antalet lojalitetskunder, en väl påbörjad sommarsäsong och eventuella ersättningar från Tietoevry för IT-incidenten. Att resultatet är svagt nu under Q4 överraskar förhoppningsvis inte en investerare som följer bolaget :).

10 gillningar

Baserat på vad jag har läst var det ett ganska bra år och kvartal för Rusta, även om IT-härvan trasslade till det även för detta kvartal. Diskussioner med Tietoevry om ersättning för röran pågår och man söker tydligen en lösning via skiljeförfarande.

I presentationen från kvartalsinfon preciserades effekten av IT-strul mer ingående och utan problemen skulle den jämförbara försäljningen enligt bolagets uppskattning ha ökat med 1,4 % från föregående år istället för att minska med -1,2 % som nu, och resultatet (EBITA) skulle i praktiken ha varit plus-minus noll under Rustas säsongsmässigt svagaste kvartal. Ledningen kommenterade under infon att det sista kvartalet historiskt sett alltid har varit förlustbringande, vilket gör plus-minus noll till en förbättring.

Sammanfattning av IT-strulets effekter

rusta_it-sotkun kustannukset

För Rustas case är just tillväxten i jämförbar försäljning och skalbarheten i lönsamheten viktiga. Omsättningen går förvisso att öka genom att öppna butiker, men det som avgör på sikt är vilken försäljning och lönsamhet man får ut per kvadratmeter. När man ser till utvecklingen på årsbasis och jämför med Rustas egna mål, var framstegen som de borde vara: jämförbar tillväxt 4,6 %, total tillväxt 9 % och justerad EBITA 7,1 %. Utan IT-härvan skulle motsvarande siffror enligt Rustas uppskattning ha varit 5,7 %, 10,1 % och 7,5 %, medan de finansiella målen är en LFL-tillväxt på 3 %, total tillväxt på 8 % och EBITA på 8 %.

Sammanfattning av hela årets utveckling

rusta_koko vuosi

Segmentet Övriga marknader led mest av problemen, då Rusta helt riktigt försökte minimera skadorna främst i den svenska och norska verksamheten och hålla butikshyllorna fulla. Lönsamheten för helåret var knappt på plus, tydligen för första gången någonsin, och baserat på ledningens kommentarer har förbättringar skett särskilt i Finland. Den jämförbara försäljningen för helåret var -0,6 %, vilket lämnar utrymme för förbättring, även om IT-problemen ställde till det.

Ledningen kommenterade att sommarsäsongen har börjat bra: ”We’ve had a good start on summer sales. And why is that important? Well, that usually goes a long way to support our gross margins in our first quarter, because the more of our summer sales we sell in the beginning of the season, the less the need for sellouts towards the end of the quarter.”

Butiksnätets utveckling

rusta_myymäläverkosto

Angående butiksnätets utveckling kan konstateras att nätverket vid kvartalets slut bestod av 212 Rusta-butiker: 112 i Sverige, 48 i Norge, 42 i Finland och i Tyskland. Dessutom finns 29 nya avtalade lägen som väntar på att rulla igång. Antalet har ökat sedan början av året, även om butiker har öppnats på de 25 platser som nämndes tidigare under året. VD:n nämnde att majoriteten av de butiker som öppnas nu ligger i Sverige, där återbetalningstiden är kortast och lönsamheten högst.

10 gillningar

En ny omfattande rapport om Tokmanni har publicerats och där hittar man användbar information om marknaden och konkurrenssituationen (s. 29–34) även ur Rustas perspektiv, bland annat jämförande grafik om skillnaderna i koncept och sortiment mellan de olika aktörerna.

Grafik

valikoima_tokmanni_rusta

kategoriat_tokmanni_rusta

9 gillningar

@Heikki_Keskivali har skrivit ett omfattande inlägg om Rusta. :slight_smile:

Lågprisbutiker har särskilt en lockande sida; de presterar bättre i en lågkonjunktur, vilket bilden från Rustas noteringsprospekt visar.

När människor hamnar i ekonomiskt trångmål klarar sig företag som säljer billigare produkter bättre än de som säljer dyra. Detta ger trygghet när svåra tider nalkas.

16 gillningar

En festdag inte bara för den billigare aktien, utan även till ära för den femtionde norska Rusta-butiken! Hurra! :partying_face:

Den 4 september öppnade Rusta sin 50:e butik i Norge. Rusta etablerades i Norge 2014 och har sedan dess expanderat på den norska marknaden, som är Rustas näst största efter Sverige. Den norska marknaden står för cirka 21 procent av Rustas totala nettoomsättning, och Rusta har ett rikstäckande butiksnät i landet, från Lyndal i söder till Alta i norr.

6 gillningar

Rusta släppte sin rapport idag:

Undertecknads kommentarer vid läsning av rapporten:

• Omsättningen ökade med endast 3,7 % (understeg prognoserna, stark start i maj men mattades av under kvartalet)
  • Ebit steg (överträffade prognoserna), marginalen steg med över en procentenhet till 43,8
  • Svag kund - prismedveten - bolaget väntar sig en starkare höst
  • Antalet klubbmedlemmar ökade med 14 procent till 5,8 miljoner (enligt min mening mycket positivt - 80/20-regeln osv.)
  • Kassaflödet försvagades något
  • Lönsamheten i Other markets (Finland, Tyskland och online) förbättrades något med en ebita-marginal på 5,7 % (4,2 %)

Dessutom:
Under kvartalet nådde vi en överenskommelse med Tietoevry om ersättning för de operativa störningarna till följd av den omfattande IT-attacken tidigare i år. Även om detaljerna i avtalet är konfidentiella anser vi att förlikningen är rimlig. Ersättningens påverkan på resultatet är positiv men inte väsentlig.

Jag är inte den främsta siffernörden, så jag vet inte om en sådan kompensation har fått de övriga siffrorna att se bättre ut (t.ex. förbättringen av lönsamheten i Other markets på årsbasis (YoY), om dessa pengar har bokförts som intäkter för online eller liknande?).

Jag förväntade mig betydligt kraftigare tillväxt och är därför lite besviken. Konsumenten är surare än jag trodde – på plussidan finns den goda tillväxten av klubbmedlemmar. Kursreaktionen är ett rent lotteri – men jag gissar på nedgång.

6 gillningar

DNB är mer positiv

2 gillningar

Terkkuja Tukholmasta!

Rusta Q1’24: Imponerande lönsamhetslyft - Inderes

9 gillningar

Jag kollade förväntansfullt i eftermiddags och tänkte yes, en sprillans ny intervju på engelska (videon hade engelska tidsstämplar), men till min besvikelse var det på det andra inhemska språket som erbjöds. :smiling_face_with_tear:
e. Tidsstämplarna var kanske ett resultat av någon automatisk översättare. :sweat_smile: Nu visas de på svenska, tack @Sijoittaja-alokas

Jag tvivlar inte på andras språkkunskaper än mina egna, men jag tror inte att detta når ut till alla intresserade. Om någon kan/hinner skriva ner några korta punkter om kärnan (saker som inte framgår direkt av rapporten) vore jag väldigt tacksam. :pray:t3: :slight_smile:

Marknaden gillade ju rapporten riktigt mycket.

På Youtube har Rustas video visats 37 gånger (varav två är mina egna :sweat_smile:). Språkbarriären skrämmer nog bort en del investerare direkt.

e. Och alltså inget illa menat mot @Isa_Hudd! Det är grymt att svenska bolag tas upp för bevakning och intervjuer! :slight_smile:

7 gillningar

@Arhi_Kivilahti:s tankar om Rustas och Puuilos resultat finns i tweeten och i länken som finns i tweeten, som jag även lade separat här nedanför. Det är definitivt värt att kolla in. :slight_smile:

I likhet med Puuilo förbättrades även Rustas lönsamhet. Detta skedde delvis i och med en förändring i försäljningsstrukturen. Bolaget har dessutom satsat på att utveckla effektiviteten i sin egen värdekedja. Rusta har för avsikt att kanalisera de besparingar som uppstår därigenom till att erbjuda lägre priser. Detta ökar i sin tur försäljningsvolymerna, vilket i sin tur underlättar effektivitetsförbättringar.

https://x.com/ArhiKivilahti/status/1834465444268323286

image

8 gillningar

Hej, jag skrev korta anteckningar på se-sidan och översatte (OBS: med hjälp av AI, så jag kan inte lova något gällande kvalitet + “accuracy”, men här är i alla fall något matnyttigt).
Originaltexten hittas här:

NEDAN DIREKTÖVERSÄTTNING:

Mina egna korta anteckningar från intervjun och Q1-presentationen (Rusta har brutet räkenskapsår - i samband med torsdagens rapportsläpp presenterades siffrorna för maj, juni och juli).

Tuff marknad för detaljhandeln: kunderna avvaktar med ”kapitalintensiva inköp”: det vill säga, de köper alla småsaker väldigt prismedvetet (tandborstar, toalettpapper etc.), men avvaktar med större inköp som nya utegrillar eller soffmöbler.

Trots detta växer Rusta i alla segment: SVE, NO + övriga (FIN, TY + online).

Marginalerna förbättras och rör sig mot en ”normalisering” på bruttomarginalnivå (målet på 44–45 procent är nästan uppnått på en nivå av 43+ procent just nu).

Förbättrade marginaler vid samma eller lägre prisnivå – alltså av rätt anledningar – lovar gott.

Sämre ”makrotider” banar väg för fler butiksöppningar, eftersom man då har ett bra förhandlingsläge för bra lokaler, på centrala platser, till låga priser.

För närvarande planeras öppning av hela 35 butiker – runt om i Norden.

I Danmark har de som bekant ingen verksamhet (ännu), men det är inget de stänger dörren för i framtiden.

Tyskland: man ser för närvarande över alla åtgärder som genomförts hittills och hur de kommande initiativen ser ut. En stor och intressant marknad för familjen.

Club Rusta växer stadigt. GW påpekar att endast få lojalitetsprogram eller aktörer överhuvudtaget når ut till lika många kunder i så pass olika segment.

Antal produkter i butik: cirka 6 000 stycken, vilket är betydligt färre än hos Tokmanni, Dollarstore och Puuilo. Även detta bidrar till vinnarkonceptet: ett fokuserat produktantal som är alldeles lagom.

Vad som togs upp i webbsändningen men som jag helt enkelt glömde lyfta fram i intervjun: Tietoevry-fiaskot är nu över. (Detaljer kunde de inte prata om oavsett, men en förlikning har nåtts).

Egna kommentarer: En vd som är tydlig i sin kommunikation. Väjer inte för några frågor, och man ser på honom att han är passionerat engagerad i sitt arbete.

11 gillningar

Jag försökte tolka intervjun, och drog exakt samma slutsats själv. Jag låter gärna mannen styra företaget som är mitt största innehav i portföljen. :slight_smile:

Tack så mycket för den bra sammanfattningen, och jag hoppas att mitt tidigare inlägg inte upplevdes som nedvärderande, jag uppskattar verkligen det arbete du gör där! Jag är verkligen glad över att vi får kvalitativ analys/intervjuer om de svenska bolagen. :smiling_face_with_three_hearts:

6 gillningar

Årsstämma hölls idag, viktigaste punkten:

• Utdelning 1,15 SEK / aktie. Avstämningsdag 24.9, utbetalning 27.9.
2 gillningar

En press- och investerarnyhet från för några dagar sedan om öppningen av nya varuhus i Sverige och Norge. Försäljnings- och resultatmässigt är Sverige och Norge de klart viktigaste marknaderna för Rusta. Totalt består nätverket nu av 217 varuhus efter de nya öppningarna, och ytterligare ett par är på gång i Sverige.

4 gillningar