Revenio som investering

Kan sælgeren trække sig fra handlen på grund af faldet i Revenios aktiekurs? I meddelelsen fra den 13. april oplyses det, at 55,7 millioner euro af købesummen på 250 millioner betales med 2.485.707 aktier. Det svarer altså til 22,40 euro pr. aktie. Gårsdagens slutkurs var 14,18 euro pr. aktie, så købesummen er faldet med over 20 millioner euro. Generalforsamlingen er allerede indkaldt, og bestyrelsen søger bemyndigelse til 2.485.797 aktier, så de kan ikke overdrage flere aktier til sælgeren. Har jeg forstået det korrekt? I meddelelsen nævnes også en 12 måneders lock-up for de nye aktier.

4 Synes om

Ny rapport:

Disse virksomhedsopkøb er altid spændende, og ikke uden grund… Det er svært at få alle de ønskede synergier helt i mål. Der er mange grå skyer, men på den anden side er værdiansættelsen også blevet hamret godt og grundigt ned igen.

16 Synes om

Det blev spurgt på Revenios konferencekald, svaret var, at det kan de ikke.

33 Synes om

Helt normal præmie. Det er vel sjældent, at den vurderes til under børskursen, eller at det er indregnet i prisen.

1 Synes om

Ligesom min og sandsynligvis også markedets opfattelse er, at marginen vil komme under mere og hårdere pres end f.eks. i Juhas rapport.

-25 % fald fra mit salg, et smertefuldt men nødvendigt salg. Endnu en gang beviser en dårlig hovedaktionær, at vi ikke er i samme båd. Også i forhold til værdiskabelse vil jeg gerne høre begrundelser, hvis nogen er uenige om Demant.

Måske fokuseres der nu for meget på den positive side af, hvordan synergier og integration lykkes. Det er ganske vist meget betydningsfuldt, men det overses, at Revenios investeringsprofil har gennemgået en total forandring.

Dette, kombineret med risiciene ved opkøbet, er gift. Selvom opkøbet skulle lykkes ”ok”, vil Revenios værdiansættelse ikke understøtte værdiskabelse uden at beskære de nye knopskydninger.

10 Synes om

Tak for det informative interview, og det var virkelig godt at høre andre end bare Toijala. Jeg endte med at købe ind på baggrund af det. Jeg kan godt lide, at man ønsker at vokse; pladsen til vækst for det “gamle” Revenio begyndte tydeligvis at blive trang, og med den produktkombination ser det ud til, at man faktisk får adgang til helt nye kundesegmenter, hvilket åbner op for vækst på en helt anden måde. Desuden giver erfaringen med opkøbet af CenterVue som en international virksomhedsovertagelse en god ballast; det er så at sige ikke første gang, man prøver det. Dengang var der også tvivl om, hvordan de finske drenge ville klare at gøre forretninger med italienerne, og det gik jo fantastisk. Lad os nu se tiden an i ro og mag. Derudover virker sentimentet, i det mindste midlertidigt, surt, hvilket passer godt til min egen købsfilosofi.

32 Synes om

Her er for øvrigt en lille oplysning fra i går, som vist ikke var med i rapporten eller interviewet. Herinde er der også blevet spurgt efter, hvorfor ledelsen ikke køber, hvis det er så god en handel. Det korte svar er, fordi juristerne siger, at det er bedre, at I lader være med at købe. Her står vi jo i en situation, hvor transaktionen ganske vist er offentliggjort, men den er ikke i mål – og der er informationsasymmetri. Og den grundlæggende holdning er, at det er bedst at forbyde alt, så man i det mindste ikke begår fejl.

Personligt anser jeg ikke dette som værende særligt betydningsfuldt for ledelsen, da volumenerne alligevel ikke ville være væsentlige i forhold til Revenios størrelse (uden at kende til nogens formue). Signalværdien ville selvfølgelig være positiv for nogle investorer. Men hvis den samme fortolkning også gælder for hovedaktionæren Demant (ejerskab 24,48 %), så kunne opkøbene derfra jo være af en sådan størrelse, at de også ville have en betydning. Efter min opfattelse har Demant været insider i transaktionen, da man har søgt og fået støtte derfra. Derefter er der, i hvert fald ifølge de nuværende ejeroplysninger, ikke blevet købt en eneste Revenio-aktie i løbet af starten af året. Jeg har selvfølgelig ikke realtidsinformation, men det vil formentlig også blive afsløret snart, når ejeroplysningerne opdateres ved månedsskiftet.

Så her kan der være tale om en situation, hvor de formentlig stærkeste tilhængere af virksomhedskøbet ikke er i stand til at købe på samme tid, som tvivlerne sælger – hvilket selvfølgelig er helt naturligt, hvis man ikke tror på casen. Jeg understreger, at dette stadig er spekulation hvad angår Demant, men hvis der ikke er nogen køb i denne måned, så er de nok også ”låst som insidere”. Lad os se, hvordan situationen udvikler sig.

58 Synes om