Ambu - Revenio for endoskopiudstyr

Danske Ambu er verdens førende producent af engangs-endoskoper. Traditionelt er gastrointestinale, intestinale og urologiske endoskopier blevet udført med genanvendelige apparater, der vaskes mellem brug. Ambu har derimod lanceret et engangs-alternativ, som er mere omkostningseffektivt og hygiejnisk.

Markedet for engangs-endoskoper er i øjeblikket omkring 500 millioner USD om året og forventes at vokse til 2,5 milliarder USD inden 2024, når engangsapparater tager markedsandele fra genanvendelige. I den henseende har virksomheden mange ligheder med den meget omtalte Revenio, der også drager fordel af en situation, hvor en bedre teknisk løsning erstatter en gammel.

Lidt på samme måde som med Revenio var der nyheder om, at en konkurrerende måleteknik havde forårsaget coronainfektioner, har der også været bekymring for infektionsrisikoen ved genanvendelige endoskoper. Coronakrisen har således fået efterspørgslen efter Ambus endoskoper til at vokse endnu hurtigere.

På markedet er der i øjeblikket praktisk talt kun én betydelig konkurrent, amerikanske Boston Scientific. Markedet er så stort, at der er plads til begge, og Handelsbanken vurderer i hvert fald, at konkurrencen er mest af alt god, da den accelererer hele markedets udvikling og overgang til engangsbrug.

Ambu har også to andre forretningsområder (Anæstesi og Patientovervågning), men det mest interessante segment er visualiseringssegmentet, der producerer engangs-endoskoper. Ambus øvrige segmenter har lidt under coronakrisen, da ikke-presserende operationer er blevet udskudt. På lang sigt er de også i voksende brancher.

Virksomheden har et lidt usædvanligt regnskabsår, der slutter i september. For næste år 2020/21 forventes omsætningsvæksten at være 16 %, men accelerere derefter i regnskabsåret 21/22 til 24 %. For regnskabsåret 20/21 er EV/sales 11,6x og EV/EBITDA er 63,2x.

Aktiens værdiansættelsesmultipler er altså høje, men udsigterne er meget attraktive. Aktiekursen er i skrivende stund 193,5 DKK.

Her finder du mere info og firmaets præsentation:

35 Synes om

Interessant tip. Den meget Revenio-lignende acceleration er muligvis allerede bag os, men udsigterne virker lovende. Baseret på en hurtig undersøgelse ser det ud til, at Nordamerika halter efter med at udnytte den pågældende teknologi, eller også bruger de det tilbud, som Boston Scientific nævnte. Under alle omstændigheder er markedet derovre helt sikkert enormt for disse løsninger. Et lille parti er købt, vi følger situationens udvikling.

2 Synes om

Jeg bliver lige nødt til at kommentere hurtigt, inden jeg bygger en længere kommentar og begynder at sætte mig ind i firmaet. I arbejdslivet på hospitaler og i ambulancen er “ambu” generelt kendt som en genoplivningspose. :slight_smile: Begrebet ambu = genoplivningspose. Uanset om den var fremstillet af en konkurrent eller ej, sagde man altid og siger stadig f.eks. “giv mig ambuen” el.lign. :slight_smile: så der er i hvert fald ingen mangel på genkendelighed.

3 Synes om

I den tidlige fase af coronakrisen sprang salget af disse bælger også i vejret, og MIT-forskere udviklede endda en improviseret respirator ud af dem.

Springet var dog kun midlertidigt, og efterspørgslen efter bælger under normale forhold er meget stabil.

Interessant virksomhed. Dog var Q3/20-rapporten ret dårlig(?), og kursen reagerede fra 220 til 190. Er der nogen, der har kigget på årsagen? Jeg har ikke selv nået at læse rapporten mere detaljeret, udover at skimte tallene.

I forbindelse med Q3-regnskabet* blev guidance for hele året præciseret til den nederste del af det tidligere udstedte interval. Omsætningsvæksten forventes at være ~26% (tidligere: 26-30%), og EBIT-marginen forventes at være ~12,5% (tidligere: 12-14%).

*Bemærk: regnskabsåret slutter ultimo september

3 Synes om

{“content”:“Det ville være en perfekt tilføjelse til min portefølje med hensyn til branchespredning! Jeg forsøgte at finde ud af, hvordan markedet er fordelt med hensyn til engangsudstyr. Boston Scientific er i hvert fald en stor konkurrent, men hvem andre er på markedet, og er der konkurrencefaktorer den ene eller den anden vej? Ambu ser ud til at have en hel del nye enheder på vej.”,“target_locale”:“da”}

Sidste uge Ambu rapporterede, at et engangs cystoskop havde modtaget myndighedsgodkendelse til det europæiske marked. Dette er en af 12 enheder, som Ambu har lovet at lancere inden 2022.

I morgen offentliggøres kvartalsrapporten. Virkningen af corona skaber stor usikkerhed om tallene for dette kvartal.

1 Synes om

I dag kom Q4-regnskabet for FY2019/20. Væksten i endoskopivirksomheden var 81% og udgjorde 48% af selskabets omsætning i regnskabsåret.

Væksten forventes at fortsætte på et godt niveau. Antallet af solgte endoskoper var 1,085 millioner, og for det næste regnskabsår forventes et salg på 1,3-1,4 millioner enheder.

Den største skuffelse var uden tvivl rentabilitetsforventningen, som forventes at forblive på samme niveau som det seneste regnskabsår eller falde (EBIT-margin 11-12%).

4 Synes om

Elilys kursreaktion var markant negativ, og jeg tilføjede den til porteføljen i løbet af dagen, da kursen var omkring -6% (ca. 190 DKK), fordi jeg ikke mener, at noget i udsigterne væsentligt er blevet dårligere sammenlignet med tidligere. Efterspørgselsperspektiverne for produkterne på markedet udvikler sig positivt, virksomhedens vækst fortsætter kraftigt og kræver investeringer, hvilket gør det klart, at det afspejles i udviklingen af den relative rentabilitet.

I dag sejler den så på dagsbasis +6% (ca. 210 DKK), dvs. vi er tilbage på niveauet før i går. Hvad der ligger bag, har jeg i hvert fald ikke stødt på nye nyheder endnu. Man kan ikke altid forstå markedernes reaktioner.

Hvad har mon fået Ambu til at bevæge sig et stykke tid? Handler nu til 260 DKK, men jeg kan ikke finde noget nyt i de engelsksprogede meddelelser.

I morgen kommer Ambuhs resultat. Vurderingsniveauet er svimlende. Med tallene for regnskabsåret 2021E, der slutter i september, er EV/EBITDA 89,4x. Hvis der kommer en skuffelse i morgen, kan faldet være ret stort.

1 Synes om

Har nogen tanker om Ambun svingninger i dag og måske selve virksomheden…?

Q3 blev udgivet for et par dage siden: Investor Relations

Virker stadig dyrt. Væksten har svigtet en smule i år. Det ville være interessant at vide mere præcist hvorfor, og om problemerne er midlertidige.

1 Synes om

Her er en artikel om dette i Salkunrakentaja:

Artiklen henviser til Handelsbankens analyse.

1 Synes om

Da tråden har været død i årevis, tør jeg stille dumme spørgsmål med lidt usikker viden. Er der nogen, der har mere viden om dette, der har fulgt endoskopimarkedet de seneste år? Hvordan ser konkurrencesituationen ud, nu hvor sundhedsvæsenet er vendt tilbage til normale tider? Da jeg undersøgte delårsrapporterne, har told og valutaer skabt modvind. Væksten er også aftaget, men er situationen lige så slem, som kursen antyder, 5 år -75%? De mener selvfølgelig, at deres produkter er meget avancerede, som alle andres, men forventer alligevel kun 10-13% organisk vækst i år.

3 Synes om

Denne virksomhed opnåede dog sit højeste resultat nogensinde i 2025 (det steg sandsynligvis ca. 2,5 gange fra 2024), og omsætningen vokser meget forudsigeligt (år efter år). Jeg tror, at faldet i aktien kun er en korrektion af tidligere års høje værdiansættelse. P/E-forholdet var tidligere længe omkring 200-300. Nu er vi kommet ned på mere fornuftige niveauer. Nedenfor ses Tradingeconomics’ P/E-historik.

Ambu A/S | AMBUB - PE Price to Earnings

3 Synes om

Markedet kunne ikke lide det, aktien er nede med næsten -5% i dag. Omsætningsvæksten aftog, og driftsresultatet faldt – ret træge tal. Jeg har overvejet at købe mange gange, men heldigvis fik jeg ikke trykket på købsknappen. Præstationen overbeviser ikke, når der ifølge dem burde være et stort marked for engangsprodukter, og salget alligevel ikke rykker.

2 Synes om