Stemningsbilleder fra generalforsamlingen
Først er jeg nødt til at konstatere, hvor tilfredse hele Revenios ledelse, inklusiv Demant, er med det kommende opkøb. Jeg talte i den uformelle del med Jouni Toijala (adm. dir.), Arne Boye Nielsen (bestyrelsesformand), Erkki Tala (VP, Products) og Nicklas Hansen (Demant, CIF), og der var begejstring fra alle over, hvor god en sag dette er for Revenios fremtidige vækst. Det er selvfølgelig også sådan, det bør være – hvem fra bestyrelsen eller ledelsen ville troppe op og tale skuffet med investorerne?
I Juhas maratoninterview blev der virkelig gået i dybden med alt det, der var at gennemgå i den situation, og jeg fik ikke rigtig gravet noget nyt frem. Jeg skriver her nogle spredte tanker fra samtalerne ned, som kan være enten relevant information eller noget, der allerede er blevet behandlet.
Det stod klart med det samme, da jeg talte med herrerne, at man ønskede at købe det hele, ikke kun OCT. I hvert fald når jeg drejede samtalen mod OCT, lød det ofte, at man også ville have refraktionssystemerne. Der ser man tydeligvis noget værdiskabelse, som vi måske ikke helt forstår endnu. Jeg undrer mig blot over udmeldingen, da det kun udgør 0,3 mia. af målmarkedet, mens OCT udgør 0,7 mia. (samlet TAM = 2,5 mia.), men jeg er ikke ekspert på området, så det lader jeg ligge til jer, der forstår branchen bedre.
Værdiansættelsen af opkøbet blev diskuteret længe, men som Juha også har påpeget her, så er det her ikke superdyrt, hvis tingene går i mål, som Toijala lover. Da jeg talte med Nicklas Hansen fra Demant, anså han heller ikke værdiansættelsen som høj; han har 100 % tillid til, at synergierne og effektiviseringstiltagene bliver ført ud i livet. Inden 2029 skulle man opnå en forbedring af EBITDA på over 20 mio., hvilket efter sigende er et meget realistisk tal. Der var allerede sat en numerisk værdi for 2027, altså næste år, men jeg nåede desværre ikke at skrive den ned.
Der har været meget diskussion om Visionix’ lønsomhed, og Revenio er ikke tilfredse med den. Jeg spurgte, om man planlægger at lukke Visionix’ renrum og gå over til en Icare-agtig model, hvor produktionen outsources til underleverandører, men jeg fik ikke rigtig et ordentligt svar, og det er sikkert ikke engang besluttet endnu. De talte om, at Visionix har “know-how” til at lave tingene, så det kan være svært at flytte produktionen, men omvendt har Revenio erfaring med at effektivisere driften netop gennem underleverandører. Erkki nævnte, at de har en klar “playbook” for, hvordan man går i gang med at effektivisere produktionen, men samtalen åbnede ikke op for mere end det. Jouni grinede allerede af spørgsmålene om Frankrig, og hvordan investorer konstant bombarderer ham med, hvor ineffektive franskmændene er. Der er sikkert noget sandhed i det, men Arne konstaterede, at han ser rigtig mange ligheder mellem Visionix og Revenio hvad angår kultur, R&D osv.
Ledelsen var også meget begejstrede for det fremtidige distributionsnetværk. Som jeg forstod det, har Visionix meget direkte salg i forskellige lande, og nu får Revenio fuld adgang til dette, hvilket virkelig virkede til at være et plus.
Angående den kommende fortegningsemission, så vil den finde sted i slutningen af H2/2026, måske endda helt i slutningen af året.
Da jeg forlod mødet, var jeg nok ikke blevet spor klogere, end da jeg kom. Tiden vil vise, hvad der sker.
Edit: Jouni havde banket på Visionix’ dør i 2 år.