Toldsatser rettet mod Europa ville i princippet også ramme Revenio, hvis udstyr fremstilles i Finland og Italien. Trump har lovet disse, men størrelsesordenen er vist ikke blevet annonceret for Europas vedkommende endnu. Der er selvfølgelig manøvremuligheder her, da Revenio har et amerikansk selskab (egen salgsorganisation), og jeg forstår, at der anvendes transfer pricing der. Jeg er ikke skattejurist, men jeg forstår, at der er forskellige mulige metoder inden for transfer pricing. En lavere pris til USA, mindre told, større fortjeneste i USA – skattesatsen er nogenlunde den samme. Og så er der forskellige prismodeller for software og andet. Det er et puslespil for økonomidirektøren.
Hvis Europa blev pålagt store (altomfattende) toldsatser, ville det efter min mening i princippet også være negativt for Revenio, men det vil ikke være en direkte proportionalitet med toldprocenten. Indtil videre har udviklingen “under Trump” været positiv, da dollaren er styrket, og det samme antal dollars omsættes til en større fortjeneste i euro. Dynamiske effekter er altid vanskelige – vil kunderne tøve, hvis prisen hæves, og vil konkurrencedynamikken ændre sig? Min egen fortolkning er, at der ikke burde være noget stort drama i vente, medmindre toldsatserne i Europa er noget voldsomt.
Helt sikkert et tema, der vil blive gennemgået og spurgt ind til i forbindelse med resultatet.