Relais - Seriekombinerare på fordons eftermarknad

Jag lägger också upp mina egna spridda tankar om resultatet i tråden.

Det var ett ganska mjukt kvartal när det gäller lönsamheten, det kommer man inte ifrån. Ett kvartal är dock en för kort tidsperiod för att dra betydelsefulla slutsatser åt det ena eller andra hållet.

Efter Q3 var dock investerarnas förväntningar tydligt högre, då marknaden gav en liten näpknäpp efter resultatet. Å andra sidan var stängningskursen på rapportdagen väl bara ca -5 %, så det fanns förmodligen en del av den berömda säkerhetsmarginalen i värderingen, då man skonades från ett värre bakslag trots en liten besvikelse.

Den svagare lönsamheten förklarades bland annat med en svag utnyttjandegrad av (verkstads?)kapaciteten, och uppenbarligen var resultatbidraget från de norska verkstäderna som förvärvades i våras klent. Siffrorna öppnades dock inte upp mer detaljerat i det avseendet. När service- och verkstadstjänsternas andel av koncernens omsättning ökar, sjunker lönsamheten även strukturellt mätt i vinstmarginal, men å andra sidan borde kapitalavkastningen vara bättre i den verksamheten.

I Q&A:n sa man om de norska verkstäderna att man som bäst implementerar de bästa lärdomarna och rutinerna från Finland och Sverige för att bland annat förbättra lönsamheten. Här lyckades man i tiden utmärkt med Raskone i Finland, då det absoluta resultatet mer än fördubblades väldigt snabbt.

Raskone Oy:

Det kommer alltid att finnas svängningar mellan kvartalen. Q1 har hittills varit riktigt bra för Relais vädermässigt, och helt säkert har utnyttjandegraden stigit från läget i Q4, då det varit minusgrader i flera veckor och slutet syns faktiskt inte än. Det kan finnas en positiv överraskning i sikte. Ekonomichefen kunde i alla fall inte hålla masken när han fick frågan om detta.

Sedan till det mer intressanta och väsentliga, det vill säga de långsiktiga frågorna. Den nya strategin/de finansiella målen har inte publicerats än, men man fick en del nys om dem i den nya VD:ns tal. Det verkar starkt som att vi får vad man kan förvänta sig av en svensk VD, det vill säga de metoder och nyckeltal som är bekanta från svenska serieförvärvare med decentraliserade verksamhetsmodeller kommer att användas flitigt :smiley:

Hur många gånger hörde vi ordet decentralized eller capital allocation eller capital efficiency i presentationen? :smiley: Dessutom verkade det som att nyckeltalet Profit/Working Capital (avkastning på rörelsekapital i %) eller liknande, bekant från samma serieförvärvare i västerled, skulle introduceras i den nya strategin som ett centralt tankesätt och mått. Sammantaget förnuftiga tankar från den nya VD:n; fokus på kärnverksamheten, strävan efter att uppmuntra varje affärsenhet att förbättra sin kapitalavkastning samt allokera kapital dit det ger bäst avkastning. Naturligtvis avgör huvudägarna även i fortsättningen om en del av detta kapital går tillbaka till ägarnas fickor. Det ska bli intressant att höra före sommaren vad den nya strategin och målen faktiskt innehåller.

Kring denna P/WC är bland annat Momentum Groups kapitalallokering uppbyggd, vilket det nyss diskuterades om i tråden om serieförvärvare. I sig ett självklart koncept, men fungerande om det genomförs disciplinerat.

Här är saken sammanfattad från Momentums årsredovisning:

20 gillningar

Petri har sent på söndagskvällen färdigställt en ny bolagsanalys om Relais :slight_smile:

Relais Q4-siffror underskred våra prognoser tydligt, då särskilt den organiska omsättningsutvecklingen var trög i båda affärsverksamheterna. Kostnadsstrukturen belastades enligt vår bedömning delvis av poster av engångskaraktär, varför trögheten under Q4 inte återspeglades fullt ut i våra prognoser för de kommande åren. Till följd av de sänkta prognoserna sänker vi dock vår riktkurs till 18,0 euro (tid. 19,0 euro), men upprepar vår Öka-rekommendation för den måttligt värderade aktien. Relais vd:s Q4-intervju kan ses via denna länk.

Citat från rapporten:

Finansiell ställning i gott skick

Under 2025 genererade Relais ett kassaflöde från den löpande verksamheten på 33,9 MEUR, medan bolagets investeringar ökade i takt med tillväxten till 5,2 MEUR (2,9 MEUR år 2024). Därmed uppgick det fria kassaflödet efter betalning av leasingskulder till 12,7 MEUR. Bolaget använde betydligt mer medel än så till företagsförvärv, vilket innebar att bolagets nettoskuld (exklusive leasingskulder) vid utgången av 2025 var 105,7 MEUR. Detta motsvarar en multipel på 2,3x i förhållande till vår EBITA-prognos för 2026, där genomförda förvärv beaktas fullt ut. Denna siffra inkluderar dock inte de senaste förvärven, men med hänsyn till det innevarande årets prognostiserade kassaflöde förblir skuldsättningen på ungefär nuvarande nivå. Baserat på bolagets kommentarer fokuserar man dock på kort sikt på att sänka skuldsättningen för att stärka kapaciteten för framtida förvärv samt på att förbättra effektiviteten i de nuvarande verksamheterna.

8 gillningar

Tydligen har även Boreo kommit med i Relais rapport :smiley: @Petri_Gostowski

6 gillningar

Tack för påpekandet! Vilken förvirrande bugg, ingen aning om hur det där klipptes in där :joy:

10 gillningar

VD:n tankar, innehavet tycks nu vara totalt 12 000 aktier, dvs. ca 180 000 €. Allt snack om kapitalallokering får lite mer tyngd när man samtidigt lägger alltmer av sitt eget skinn i spelet​:grinning_face_with_smiling_eyes:

37 gillningar

Idag satte jag och Petri oss framför kamerorna för att gå igenom de senaste nyheterna från Relais och hur de navigerar genom även en svagare marknad. :smiley: Och det fanns mycket att prata om, i drygt 20 minuter!

Relais har som ett defensivt bolag lyckats navigera genom även svåra marknadscykler. I kombination med en framgångsrik kapitalallokering har vinsttillväxten varit imponerande under årens lopp. Analytiker Petri Gostowski reflekterar över Relais prestation under förra året och utsikterna för innevarande år.

Ämnen:
00:00 Inledning
00:14 Ett mjukt avslut på året
03:38 Stark utveckling som börsbolag
06:33 Fokus skiftar från grossisthandel mot verkstads- och serviceverksamhet
09:27 Prognoserna för innevarande år sänktes
10:49 VD-byte
13:27 Sänkt utdelning & hybridlån
19:37 Värdering

22 gillningar

Årsredovisningen publicerades idag. Här finns kvällsläsning på drygt 200 sidor:

Relais verkar ha fallit en hel del igen på grund av det allmänna sentimentet. Själv kan jag inte se hur den senaste tidens händelser skulle påverka Relais verksamhet avsevärt negativt. Jag börjar själv se ett bra köpläge här igen, eftersom jag förväntar mig en mycket stark Q1-rapport.

11 gillningar

Det var ju ett par månader med riktig kyla under Q1, vilket är ungefär 2 månader mer än under jämförelseperioden. Kyla är som bekant reservdelshandlarens bästa säljare.

3 gillningar

Här är koncernstrukturen från sidan 103 som en påminnelse för mig själv och andra. Tur att det inte finns något inträdesprov för aktieägare.

15 gillningar

Jag blev ägare igen igår när kursen dök. Jag läste igenom rapporter och tänkte att den här starten nog kommer att bli bra för hela året. Aarni konstaterade ju under 2024 att en bra början på året vanligtvis banar väg för en bra vår och sommar för bolaget. Ungefär så att vädermässigt görs s.k. extra framtvingade reparationer i januari-februari, och service görs sedan vid ett bättre tillfälle när mekaniker återigen finns tillgängliga framåt våren. Bolaget har ju nu ett betydande antal verkstäder i Norge och Sverige, där vintern såvitt jag förstår var den kallaste sedan 2010. På kort sikt ger även den stärkta norska och svenska kronan stöd.

Även rapporterna

Nordea, fair value 17,3 - 21,1e

https://research.nordea.com/api/reportfileapi?id=64ab6b82-6f70-426e-b9bf-aa5e20680b91

Redeye, Fair value 12 - 37e.

https://www.redeye.se/api/articles/download-file/62eb798e-6a19-3d0e-8090-47f35af063e1/Relais%20(Q4%20review)%3A%20Stable%20performance%20despite%20challenges

Carnagie, fair value 15,9 - 19,4e.

13 gillningar

Jag har också kikat lite “med det ögat” på Relais i några år, men varje gång jag tittar närmare konstaterar jag att jag låter andra äga den tills vidare.

Relais avkastning på investerat kapital verkar inte röra sig uppåt. För en snabbväxande serieförvärvare kan den vara lägre i början, javisst, men jag skulle förvänta mig en förbättring vid det här laget. Istället backade den till 10,5 % under 2025.

Dessutom sjönk bolagets kapitaleffektivitet när rörelsekapitalet svällde betydligt snabbare än omsättningen. Detta förklaras väl delvis med företagsförvärv, men ändå.

Avkastningen på nettorörelsekapitalet, ett lönsamhetsmått som är populärt bland svenskar, var under 45 % år 2025, vilket anses vara gränsen för god smak i Sverige.

Jag tror att jag utmanade den förra VD:n om lönsamheten även i ROAST.

Bolaget har också en rejäl hög med skulder. Jag ställer mig tveksam till hybrider, samt utdelningar. Och i synnerhet när bolaget samtidigt sysslar med dyra hybridlån OCH utdelningar. :smiley:

Den nya VD:n skriver i årsredovisningen att:

“I och med ett bredare verksamhetsfält och en ökad skala ser vi tydliga möjligheter att ytterligare förbättra vår effektivitet och lönsamhet i hela portföljen… Under 2026 kommer vi också att fokusera starkt på operationell excellens i hela koncernen, vilket ökar effektiviteten och lönsamheten samt accelererar den organiska tillväxten.”

vilket torde tyda på att man försöker skruva upp lönsamheten till en mer anständig nivå, vilket i mina ögon är helt rätt agerat. Att öka omsättningen kan vara trevligt, men det ger ingen glädje för ägarna om det inte är särskilt lönsamt. :smiley:

41 gillningar

Bra utmaning! Svarar lite snabbt under lunchrasten.

Jag håller med om måtten för kapitalavkastning, de rör sig i fel riktning! Det här är sådana skönhetsfläckar hos en seriell förvärvare (serial acquirer) i ett tidigt skede som en långsiktig investerare tvingas se förbi :smiley:

Enligt min mening förklaras den hittills svaga kapitalavkastningen till stor del av den raska förvärvstakten. Då syns det bundna kapitalet omedelbart i balansräkningen, men effekten på resultat-/kassaflödessidan syns med fördröjning! Till exempel under 2025 köptes hela 116 miljoner euro i omsättning. Som jämförelse var omsättningen för 2024 cirka 322 miljoner euro.

Skuldsättningen är visserligen i högsta laget, men på den till sin natur mycket defensiva eftermarknaden för nyttofordon tål man mer hävstång än i en vanlig verksamhet. Relais exploderade ju inte i räntechocken 22–23 som många andra :smiley:

Det finns få vettiga argument mot kritiken gällande utdelningarna och hybriden :smiley: Hybriden i sig var ett helt rimligt alternativ för att finansiera det stora norska förvärvet (Team Verksted), om alternativet hade varit en nyemission eller att inte genomföra affären alls. Generellt sett har det dock varit mycket tveksamt att dela ut så pass massiva utdelningar genom åren, ur minnet kumulativt nästan 40 miljoner euro 2020–2025! :warning: Även om man säger att man delar ut lite, bara 30 % av EPS eller dylikt, så ackumuleras effekten genom åren.

Under all denna “bråte” finns dock enligt min mening en riktigt bra motor för en seriell förvärvare, som köper helt okej defensiva verksamheter för 6–8x EBITA, vilket översätts till en riktigt fin tvåsiffrig avkastning.

Jag hoppas att den nya strategin, som ska publiceras före sommaren, har ett särskilt fokus på kapitalavkastning och effektivitet. Nu har Relais ganska bra plattformar runtom i Norden att utveckla och göra lite mindre förvärv här och var när lämpliga tillfällen dyker upp. Låt oss säga att måtten för kapitalavkastning och effektivitet borde vara i ett betydligt bättre skick på 2–3+ års sikt. Kanske kan skuldsättningen samtidigt bli lite mer måttlig och utdelningen sänkas.

Investeringscaset är ju intressant på så sätt att bolaget kan locka ett bredare intresse i det skedet, om de ovan nämnda måtten är jämförbara med konkurrenternas och man lyckas skapa tillväxt även i fortsättningen genom att återinvestera kassaflödena :smiley:

EDIT: Jag vill understryka att kapitalavkastningen redan trendade tydligt uppåt t.ex. 2024, men de massiva förvärven under 2025 orsakade ett bakslag. En enorm mängd kapital bands upp, men resultatet/kassaflödet kommer med fördröjning.

34 gillningar

Min tes här är för tillfället att investerare lägger lite för stor vikt vid siffrorna för ett enskilt kvartal. Som det har konstaterats har vädret och sträng kyla en betydande inverkan på Relais. Q4 var varmt, i praktiken började den stränga kylan vid årsskiftet och den höll i sig länge.

Jag antar att detta kommer att synas tydligt i Q1-siffrorna, varpå sentimentet återigen kan vända i den riktningen att de goda siffrorna för Q1 ges för stor vikt.

Dessa vädervariationer har ju ingen betydelse för den långsiktiga historien, men investerare verkar ibland lägga för stor vikt vid kortsiktiga fluktuationer, vilket syns i kursrörelserna.

Tiden får utvisa hur rätt jag har med denna synvinkel.

23 gillningar

Transport drar starkast av branscherna, antalet anställda har ökat med över 2 % under januari–februari jämfört med år 2025. Även industrin ligger på plus.

16 gillningar

Tyvärr drabbar den senaste tidens snabba dieselprisökning transportsektorn särskilt hårt och därigenom hela Finlands ekonomi, vars ”lovande” start skjuts ner ännu en gång :smiley: Ur ett investeringsperspektiv upplevde transportsektorn och Relais en liknande situation 2022, så man behöver åtminstone inte stå inför det helt okända igen, såvida inte situationen eskalerar betydligt mer än så här.

10 gillningar

Det kan hända att jag ser på det här för snävt, men själv gillar jag Relais som investeringsobjekt eftersom dess verksamhet borde tuffa på riktigt bra även i en situation som denna. Det faktum att bränslet är dyrare tar inte på något sätt bort behovet av bilservice. Fordonet måste komma ut i trafiken igen så snabbt som möjligt när problem uppstår.

Visst har det här säkert en inverkan på viss merförsäljning även i den här branschen, om det handlar om produkter som inte är nödvändiga för att fordonet ska kunna rulla. Sedan är det ju också så att när transportföretagens kostnader ökar kan det säkert leda till betalningsoförmåga. Det är inte till mycket glädje med den försäljningen om pengarna i slutändan inte kommer in i kassan.

15 gillningar

Håller med om att den framtida lönsamhetsutvecklingen har stor betydelse för om Relais som investering framöver kommer att vara utmärkt eller något därunder. Å andra sidan, om bolaget rör sig framåt på det området, äger jag hellre aktien redan innan lönsamhetsförbättringen sker. Eftersom man inte behöver betala särskilt mycket för den optionen just nu.

Och Relais har varit en helt hyfsad investering redan nu, även om den inte på alla punkter är lika finslipad som de främsta serieförvärvarna (så länge man inte köpte under coronahypen då nästan allt var väldigt dyrt). Om man räknar CAGR inklusive utdelningar från börsnoteringen, hamnar man på fina tvåsiffriga procentsatser.

22 gillningar

Förra veckan hölls en festival för serieuppköpare i Stockholm, arrangerad av Redeye. Nedan är Christians presentation. Videon ger en viss inblick i ämnet kapitaleffektivitet, vilket nyligen har diskuterats flitigt i tråden.

I slutet av videon, under frågestunden, berättar Christian att han kommer att tillföra följande till Relais:

och

Man får verkligen hoppas att det nya fokus på kapitalavkastning som den nya VD:n för med sig verkligen förverkligas i koncernens bolag.

25 gillningar

Eftersom det inte finns alltför många serieackumulatorer på den finska börsen, hur har folk här betraktat bolaget Auroora? Jag måste genast konstatera att jag sällan har sett någon jämföra Auroora med Relais, utan jämförelsen verkar bara göras med Boreo. Till exempel hade Esa Juntunen i sin nya blogg om självförsörjningsutmaningen bedömt Auroora och där nämndes att den enda jämförelsen från den finska börsen skulle vara Boreo.

Sådana saker får en alltid att minnas att även om man själv följer Relais kanske mest noggrant av sina egna innehav, så verkar vi fortfarande flyga under radarn för den stora allmänheten. Visst, detta är kanske en lite vågad tolkning av en blogg, men kanske detta också säger något.

Jag måste dock korrigera vad jag nyss nämnde, @JP199 nämnde Relais i Aurooras egen tråd och synvinkeln var enligt min mening mycket bra, det vill säga hur företag beräknar vissa nyckeltal på olika sätt.

Jag gillar verkligen serieackumulatorkonceptet och har därför i mitt eget huvud jämfört Auroora med Relais. I mina beräkningar är EV/EBITA för båda företagen grovt sett 10. Om man tittar på avkastningen på investerat kapital verkar Auroora vara något effektivare (15% vs. 11%). Visst, företagen beräknar detta på olika sätt (Auroora justerar bort hyresansvar), så i verkligheten är skillnaden mindre och enligt min mening har Relais avkastning förra året straffats av stora förvärv.

Allt som allt är värderingen av dessa företag enligt min mening ungefär på samma nivå, och eftersom Relais trots allt har en historik att visa upp från flera år, så kommer jag åtminstone inte att teckna Auroora. Jag skulle inte bli förvånad om jag någon gång i framtiden går med i deras berättelse.

Det skulle vara trevligt att höra andras tankar om någon annan har jämfört dessa två företag. Visst hade detta meddelande kunnat läggas i Auroora-tråden också, men som Relais-man hamnade det nu här :slight_smile:

17 gillningar

Analyst Group har intervjuat Gebauer.

Utlovar en roadshow i sommar för att gå igenom den nya strategin, bolaget är för närvarande relativt okänt för investerare.

14 gillningar