Är det någon sifferkunnig som har satt sig in i det här bolaget? Jag tog in en liten post i portföljen i hopp om den internationella havreboomen. Som jag har förstått det är glutenfri havre en finländsk specialitet.
Havre är naturligt nästan glutenfritt.
Havre är glutenfritt, men att producera det så rent att inga främmande arter har blandats in är det speciella som gör att det kan säljas som glutenfritt. En så noggrann produktion finns eventuellt bara i Finland.
Utmärkt information. Metoden måste därför lyftas fram inom reklam, och denna information du delar, eftersom havre är mycket konkurrensutsatt över hela världen.
Smart Money 1/20 säger att Inderes börjar följa Raisio. Väntar på en bredare täckning.
{“content”:“Jag väntar med spänning på vart kursen tar vägen. Jag äger dock på lång sikt och om priset går ner lägger jag till mer i portföljen.”,“target_locale”:“sv”}
Bokslutskommunikén kom idag och dess inverkan på kursen har åtminstone idag varit negativ.
Utdelningsförslaget på 0,13 € kan delvis påverka, liksom de något sämre nyckeltalen för slutet av året. Här har Brexit-reglerna tydligen haft stor betydelse. Jag anser att 2019 var ett bra år totalt sett. Jag är själv optimistisk inför framtiden, även om det finns osäkerhetsfaktorer (som alltid). Min egen uppfattning är att det är möjligt att komma ikapp denna trend med det nuvarande utbudet, strategin framåt är tydlig, och möjligheten till företagsförvärv i bakgrunden ökar också förväntningarna. Jag köpte mer idag vid dippen.
Investeringarna är fortfarande pågående så inget speciellt händer här
Om vinst per aktie (EPS) är 0,16 är vi runt P/E 22… lite för högt just nu? Eller hur högt kan vinst per aktie (EPS) klättra därifrån?
Rörelseresultatprocenten är på en bekväm nivå i varje del. Den skulle alltid kunna vara bättre, men om den rör sig på den nivån är affärsverksamheten vettig.
Idag fick vi ytterligare ett nytt företag under bevakning.
Raisios omfattande analysrapport finns att läsa via denna länk.
Det var trevligt att återigen granska ett helt nytt företag och att utöka förståelsen för den finska livsmedelsmarknaden.
Jag tror på Raisio på lång sikt. Det har börjat klargöra sin verksamhet och skära ner på överdriven spridning.
Bra, den här rapporten har efterfrågats, tack!
Jag har inte läst så mycket av rapporten än, men det sved redan i början att den inte är beroende av något geografiskt, men t.ex. under Q4 såg vi vad Storbritannien gjorde med resultatet. Vi hade en bedrövlig jämförelseperiod och resultatet var uselt.
Och Ryssland? Förra året tyngdes Q3 och Q4 av importförbudet på Benella-sidan, vilket skapade ett stort hål i fiskfodret.
Enligt mig är det ganska riskabelt, om vi glömmer coronan. Brittiska situationen, Ryssland, plus skördesäsongen.
EDIT. Fantastiskt att det äntligen kom med i bevakningen, tack. ![]()
Anmälan till Raision virtuella bolagsstämma är nu öppen: https://ir.innovatics.fi/ir/fi/raisio/Agm/Registration/2020_1/Accept
Glutenfria produkter blir allt vanligare globalt i takt med att medvetenheten om glutenfritt, celiaki och FODMAP-behov ökar. Jag förstår att Raisio producerar något för Schär, men jag vet inte om Semper. Schär och Semper säljs i varje livsmedelsbutik i världen, och baserat på empiriska observationer har utbudet vuxit och blivit mer varierat de senaste åren.
Jag borde läsa mer om Raisio, då vego, glutenfritt och växtprotein är något jag har en stark lång position inom under decennier.
{“content”:“Trevlig uppgång i Raisio idag, mot strömmen. Vem kan det vara bakom VON-mäklaren? Själv är det en ny bekantskap för mig.”,“target_locale”:“sv”}
Raisio levererade riktigt läckra siffror i Q1-rapporten. Jag väntar med spänning på Inderes kommentar för att se om de ser det på samma sätt. Företaget i sig känns “tråkigt”, men det spelar väl ingen roll hur man gör verksamheten lönsam.
Tråkigt kanske, men strategin, produkterna och det operativa utförandet är riktigt starkt. Har följt detta ett tag och väntan blev dyr, men idag öppnade jag ändå en position i den långa portföljen.
Ja, med tanke på Q1-siffrorna kan man se på framtiden med ganska stor sinnesro.
Jag ser fram emot att se i vilken riktning utvecklingen fortsätter (och med vilken koefficient) när den nya produktutvecklings- och produktionsanläggningen har körts igång.
Riskerna i det skedet handlar väl om hur väl produktutvecklingen lyckas och hur man hittar konsumenter för den nya produktionsanläggningens produktionskapacitet?
Vilka andra Raisio-specifika risker ser ni själva för närvarande?