Eftersom det inte finns alltför många serieackumulatorer på den finska börsen, hur har folk här betraktat bolaget Auroora? Jag måste genast konstatera att jag sällan har sett någon jämföra Auroora med Relais, utan jämförelsen verkar bara göras med Boreo. Till exempel hade Esa Juntunen i sin nya blogg om självförsörjningsutmaningen bedömt Auroora och där nämndes att den enda jämförelsen från den finska börsen skulle vara Boreo.
Sådana saker får en alltid att minnas att även om man själv följer Relais kanske mest noggrant av sina egna innehav, så verkar vi fortfarande flyga under radarn för den stora allmänheten. Visst, detta är kanske en lite vågad tolkning av en blogg, men kanske detta också säger något.
Jag måste dock korrigera vad jag nyss nämnde, @JP199 nämnde Relais i Aurooras egen tråd och synvinkeln var enligt min mening mycket bra, det vill säga hur företag beräknar vissa nyckeltal på olika sätt.
Jag gillar verkligen serieackumulatorkonceptet och har därför i mitt eget huvud jämfört Auroora med Relais. I mina beräkningar är EV/EBITA för båda företagen grovt sett 10. Om man tittar på avkastningen på investerat kapital verkar Auroora vara något effektivare (15% vs. 11%). Visst, företagen beräknar detta på olika sätt (Auroora justerar bort hyresansvar), så i verkligheten är skillnaden mindre och enligt min mening har Relais avkastning förra året straffats av stora förvärv.
Allt som allt är värderingen av dessa företag enligt min mening ungefär på samma nivå, och eftersom Relais trots allt har en historik att visa upp från flera år, så kommer jag åtminstone inte att teckna Auroora. Jag skulle inte bli förvånad om jag någon gång i framtiden går med i deras berättelse.
Det skulle vara trevligt att höra andras tankar om någon annan har jämfört dessa två företag. Visst hade detta meddelande kunnat läggas i Auroora-tråden också, men som Relais-man hamnade det nu här ![]()