Raketech har också fått en egen tråd, utmärkt! Jag har själv varit med i detta i några år och nu är det lätt att säga att jag haft en allt för stor viktning, det har blivit en hel del förlust… Raketech är som bolag mycket intressant, men just det där Casumba-förvärvet har visat sig vara för dyrt i förhållande till dess nuvarande kassaflöde (Googles algoritmförändringar flyttade affärsverksamheten på annat håll) och tynger för närvarande kursen. Raketech inledde till och med utdelningar förra året, men lade dem på is i våras. Det finns fortfarande hur mycket potential som helst här, och Redeyes base case-pris kan realiseras MEN jag skulle inte hoppa på än. Om uppgången börjar hinner man med tåget även senare, jag skulle åtminstone vänta på Q3-siffrorna först. Bolaget måste nu kunna visa att dykningen i siffrorna har upphört eller åtminstone planat ut. Q2 lovade inte direkt gott i detta avseende, så jag skulle verkligen inte stressa än. Nästa år väntas under alla omständigheter en betydande resultatförbättring för bolaget när de bokföringsmässiga avskrivningarna sjunker med ca 5c per kvartal från Q4 och framåt, vilket innebär att enbart detta ger 20c i extra resultat under 2026. Detta förbättrar alltså inte kassaflödet, men resultatet förbättras och detta har även beaktats helt riktigt i Redeyes analys. Så om den nuvarande verksamheten håller i sig någorlunda och resultatförbättringen från avskrivningarna räknas med, kommer bolaget att göra omkring 8c i EPS per kvartal från Q4/2025 och framåt, det vill säga ungefär 30c–40c per år. I förhållande till det känns en aktiekurs på 60c inte så pjåkig. Men frågan är alltså vad bolagets intjäningsförmåga är efter Googles algoritmförändring, och detta kommer att klarna ytterligare vid Q3-rapporten i november. Om resultatminskningen inte vänder finns risken att man börjar planera för nyemissioner för att kunna betala de sista delbetalningarna av Casumba-förvärvet.
4 gillningar